2016-07-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jo, det är ett rimligt scenario. Det är ju inte förrän Sverige brakar in i en rejäl lågkonjunktur, när det ena samhällsområdet efter andra har börjat haverera eller har redan havererat redan nu under högkonjunktur och staten har valt att upphöra med många av sina mest centrala uppgifter, åtföljs dessutom av en ökad arbetslöshet och katastrofalt lägre inkomster för många av de hushåll som har bostadsskulder upp över öronen, utan att kommunerna har några som helst möjligheter att försöka hjälpa sådana hushåll när utgifterna inom alla områden (skola, sjukvård, försörjningsstöd, socialtjänsten, asylboenden, räddningstjänstinsatser m.m.) kommer att rasa iväg de närmaste åren, som det blir åka av på allvar.

Jag tippar redan nu på att många inte bara tvingas sälja sina bostäder med storförlust om de inte klarar av amorteringar och bostadskostnader, utan dessutom lär många fortsätta att sitta med bostadslån för en bostad de inte längre har. Det skedde för en del runt 1991 och jag tror den kommande initiala smällen dels slår 1991 med hästlängder, dels kommer inte Sverige längre återhämta sig ekonomiskt på längre sikt, eftersom man av ideologiska skäl har monterat ned, eller genom bortprioritering negligerat, de allra viktigaste delarna av infrastrukturen, som krävs för en återhämtning och bibehållen ekonomisk utveckling.

Ovanstående antaget utifrån scenariot att Sverige ändå fortsätter att vara en självständig stat under överskådlig tid. Skulle nedmonteringen av det svenska försvaret leda till att Sverige intas av Ryssland, eller att kombinationen med att svenska staten har upphört att upprätthålla det yttre och inre skyddet och den sinnessjuka asylpolitiken leder till inbördeskrig/omfattande väpnad konflikt, eller några andra mer omvälvande händelser sker som ett resultat av sjuklöverpolitiken, så vågar jag inte säga något mer exakt om den tänkbara utvecklingen, förutom att den förmodligen inte lär bli positiv sett utifrån svenskarnas ekonomi och levnadskvalité.
Ja och om inte ryssen tar oss så kanske rymdvarelser tar över landet, är ju helt glasklart, röstar du på SD kanske
2016-07-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Låg aktivitet gör som sagt att statistiken blir mer osäker då den innefattar färre objekt. Precis som en opinionsundersökning med få tillfrågade är mer osäker än en med många tillfrågade.

Vi får nog vänta minst en månad till också för den 12:e augusti är för tidigt för att få med en period med bra aktivitet.
Hade varit lättare om skrivit att du inte läst länkarna istället för att komma med ett långt försvarstal med nada innehåll.
2016-07-17, 13:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hade varit lättare om skrivit att du inte läst länkarna istället för att komma med ett långt försvarstal med nada innehåll.

Det hade varit lättare om du slutade ljuga och tramsa så mycket men du har i alla fall en passande avatar med en långnäsa.
2016-07-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kan inte hålla med om det. Om man har svårt att ordna ökande utgifter för amortering kan man bara höja upp lånet efter t.ex. ett års amortering så att man får tillbaks allt man har amorterat.

Det är inte strypta krediter som i en totalstrypning. Icke desto mindre en (lättare) strypning. Det betyder emellertid inte att jag tror att det har någon större betydelse då krediterna ändå ges lättvindigt.
2016-07-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det finns minst två kategorier som behöver sälja först och köpa sedan.

* Folk som är högt belånade kan få svårt att få brygglån från banken. Eller rättare sagt får dom ett i deras egna ögon sett väldigt lågt lånelöfte. Dvs det som banken vågar ligga ute med.
* Och de som vill köpa så dyrt som möjligt. De behöver få klart hur mycket de fick för sitt nuvarande boende.

För de som säljer först och köper sedan blir det väldigt stressigt att köpa nytt. (Om man inte kan mellanlanda i något annat boende). Ofta bjuder de på massor med lägenheter första visningshelgen efter försäljningen. Den här typen av operation fungerar när marknaden är väldigt likvid och man inte är så petig med vad man köper. (Kan vara så att man vill bort från en BRF och vill passa på att byta upp sig men är inte så känslig på var man bor så länge det är drägligt).

Ja, det stämmer. Min poäng var bara att det förekom (försäljning innan köp). Personligen skulle jag endast kunna tänka mig att köpa hus i förväg då det tar längre tid än att köpa en BR.
2016-07-17, 13:44
Medlem
Citat:
Men är inte skillnaden mellan "BRA" objekt och mindre bra objekt just priset.

Alla objekt handlas, men till olika pris.

Ja, men det syns inte i statistiken vilket bidrar till att det kan uppstå en illusion av att priserna inte rör på sig (mer).
2016-07-17, 13:45
Medlem
Citat:
Så då efter du sålt så får du helt enkelt köpa den bostad finns tillgänglig och inte den bostad du vill ha?

Ja.

I sthlm har jag aldrig haft något problem med det. Möjligt att jag skulle tänka annorlunda i andra städer. Skulle jag köpa ett hus skulle jag dock inte göra så.

(Min poäng var bara att det förekommer)
2016-07-17, 14:25
Medlem
Hipster är det inte bara tillfälligt mode som skapas lika fort som det försvinner?
Vad jobbar Hipsters med? Antar att det är onödiga jobb som försvinner lika fort som Hipstermodet kom? Var ska vi göra med alla Hipsters på söder när det händer?!
2016-07-17, 14:30
Bannlyst
Citat:
De flesta vill nog ha mindre tomter.
Snavade nog på tangentbordet efter ett par goda öl... Det ska var 2975kvm ocu INTE det tiodubbla... :-)
2016-07-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Det är inte strypta krediter som i en totalstrypning. Icke desto mindre en (lättare) strypning. Det betyder emellertid inte att jag tror att det har någon större betydelse då krediterna ändå ges lättvindigt.
Hur stora är kreditförlusterna?

Ges nu krediter lättvindigt så borde kreditförlusterna vara enorma.
2016-07-17, 14:33
Bannlyst
Citat:
Alltså, nyss bodde de i villa med sjötomt, nu i bostadsrätt
Har jag sagt något annat? Det bodde vid havet fram till för ca 5 år sedan, numera bor det i br.
2016-07-17, 14:39
Medlem
Citat:
Hur stora är kreditförlusterna?

Ges nu krediter lättvindigt så borde kreditförlusterna vara enorma.

Inte i en bull-market.

De kommer däremot att bli enorma framöver när vindarna vänder. Du som verkar vara insatt i nationalekonomi vet att ALLA marknader är cykliska. Det är ingen hemlighet att skuldbergen för såväl privatpersoner och länder har växt exponentiellt de senaste åren. Det är så klart inte hållbart i längden och desto längre tid det pågår desto hårdare blir fallet när det väl kommer. Inget land kommer någonsin att betala av sin statsskuld och ingen (väldigt få iaf) kommer att betala sina bostadslån. Någon måste någon gång betala. I praktiken blir det medelklassen i den ena eller den andra formen då det är dessa som är statens största inkomstkälla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in