2016-07-17, 12:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Strypa krediter är det som jag har tjatat om gång på gång, vilket amorteringskravet på sätt och vis är.

Kan inte hålla med om det. Om man har svårt att ordna ökande utgifter för amortering kan man bara höja upp lånet efter t.ex. ett års amortering så att man får tillbaks allt man har amorterat.
2016-07-17, 12:52
Medlem
Citat:
Jag gör så eftersom jag inte säljer om jag inte får ut det som jag vill ha. Det finns nog många som gör likadant.
Det finns minst två kategorier som behöver sälja först och köpa sedan.

* Folk som är högt belånade kan få svårt att få brygglån från banken. Eller rättare sagt får dom ett i deras egna ögon sett väldigt lågt lånelöfte. Dvs det som banken vågar ligga ute med.
* Och de som vill köpa så dyrt som möjligt. De behöver få klart hur mycket de fick för sitt nuvarande boende.

För de som säljer först och köper sedan blir det väldigt stressigt att köpa nytt. (Om man inte kan mellanlanda i något annat boende). Ofta bjuder de på massor med lägenheter första visningshelgen efter försäljningen. Den här typen av operation fungerar när marknaden är väldigt likvid och man inte är så petig med vad man köper. (Kan vara så att man vill bort från en BRF och vill passa på att byta upp sig men är inte så känslig på var man bor så länge det är drägligt).
2016-07-17, 13:02
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att utbudet ökar något när folk med BRA objekt (de övriga blir inte sålda) säljer av sina extra-bostäder som de tidigare har hyrt ut till ocker-priser. I övrigt tror jag att han är fel ute.
Men är inte skillnaden mellan "BRA" objekt och mindre bra objekt just priset.

Alla objekt handlas, men till olika pris.

Däremot kan det vara så att det är tillfälligt överutbud på en viss sorts bostäder och det därför kan bli så att buden faller. Och då kan det vara rätt att prova lite senare.
Eller så kan en del ha väldigt överdrivna förväntningar på försäljningspriset. Jag var en gång och tittade på en villa där man lagt sig ca 1 MSEK för högt. Dom fick mycket riktigt (skam)bud som landade 1 MSEK under. (Dom väntade några månader och lyckades sedan skrämma upp priset med 500 KSEK ser jag).
2016-07-17, 13:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det finns minst två kategorier som behöver sälja först och köpa sedan.

* Folk som är högt belånade kan få svårt att få brygglån från banken. Eller rättare sagt får dom ett i deras egna ögon sett väldigt lågt lånelöfte. Dvs det som banken vågar ligga ute med.
* Och de som vill köpa så dyrt som möjligt. De behöver få klart hur mycket de fick för sitt nuvarande boende.

För de som säljer först och köper sedan blir det väldigt stressigt att köpa nytt. (Om man inte kan mellanlanda i något annat boende). Ofta bjuder de på massor med lägenheter första visningshelgen efter försäljningen. Den här typen av operation fungerar när marknaden är väldigt likvid och man inte är så petig med vad man köper. (Kan vara så att man vill bort från en BRF och vill passa på att byta upp sig men är inte så känslig på var man bor så länge det är drägligt).

Ja och det är inte svårt att hitta fler grupper som säljer först och köper sen. T.ex. de som är försiktiga eller har en bostad som är svår att värdera. De kan föredra att sälja för att få veta vad de har att spela med när de köper nytt. Eller de som bara säljer om de får ett riktigt bra pris, i annat fall bor de kvar.

I mitt eget fall fanns det flera anledningar till att jag sålde först. Bl.a. att jag hade en tjej och planerade att skaffa en ny bostad till oss. Jag lade ut huset till försäljning och letade samtidigt efter en ny bostad och vilket som skedde först spelade mindre roll eftersom jag kunde flytta in till henne temporärt om det skulle behövas.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-17 kl. 13:10.
2016-07-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
En utbudschock kan även inträffa för att folk inte har råd pga amorteringskravet. Tänker på Sthlm främst.
Varför skulle det leda till en utbudschock???
Amorteringskravet gäller nya lån. Inte gamla.

Hade du sagt att amorteringskravet kan leda till stagnerande eller minskande priser för att folk inte vill spara lika mycket som Amorteringskravet kräver så hade man kunna tänka att budandet på objekt till försäljning blir lite mer moderat. Men inte att folk inte skulle "ha råd". Hur fick du ihop det??

Fö så finns inget som säger att folk inte kan öka på sitt lån när de amorterat en del. T ex kan dom öka på det varje sommar inför semestern. Så amorteringen är då bara en fondering inför semestern eller inköp av dyrare kapitalvaror.
2016-07-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är lite kul att se hur folk drar stora slutsatser baserat på en månads förändring av priser, räntor eller börskurser.

Vi har här i tråden åtskilliga gånger hört bubbelbabblare hävda att räntan gått in i en stigande trend efter en ökning av räntan med bara någon hundradels procentenhet. Efter brexit hade vi folk här (var det du slemhögen?) som jämförde det börsfallet med stora krascher som t.ex. finanskraschen, och detta redan efter den första börsdagen. Men bara några dagar senare var merparten fallet återhämtat och nu står börsen högre än innan brexit.

Nu klamrar sig bubbelbabblarna fast vid någon enskild månads prisnedgång för bostäder trots att vi är inne i sommarperioden. Visserligen tror jag att en del var oroliga för vilken effekt som amorteringskravet skulle komma att få och det har säkert påverkat. Om den lilla nedgången däremot ska bli bestående eller fortsätta är det alldeles för tidigt att uttala sig om. Ofta leder sådan här oro till en initial nedgång men när händelsen är ett faktum då fortsätter priserna ofta upp och över nivån som gällde innan oron.

Med tanke på hur många gånger bubbelbabblarna i den här tråden har dragit starka och helt felaktiga slutsatser baserat på enskilda pristick kan man tycka att de borde bli lite mer ödmjuka och invänta mer data innan de drar slutsatser, men icke. Vi får se i höst när handeln är i full gång igen om bubbelbabblarna återigen har gjort bort sig.

Om du läst alla de länkar som lagts upp så ser du att de har tagit med i beräkningen att det är mindre fart på marknaden vid denna årstid, och ÄNDÅ så anser de att det går ner.
Vi får väl vänta till 12 augusti när nästa mätning offentliggörs. Kommer dock fortsätta var månad att länka var gång bankerna höjer boräntan.
2016-07-17, 13:12
Medlem
Citat:
Jag gör så eftersom jag inte säljer om jag inte får ut det som jag vill ha. Det finns nog många som gör likadant.
Så då efter du sålt så får du helt enkelt köpa den bostad finns tillgänglig och inte den bostad du vill ha?
2016-07-17, 13:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför skulle det leda till en utbudschock???
Amorteringskravet gäller nya lån. Inte gamla.

Hade du sagt att amorteringskravet kan leda till stagnerande eller minskande priser för att folk inte vill spara lika mycket som Amorteringskravet kräver så hade man kunna tänka att budandet på objekt till försäljning blir lite mer moderat. Men inte att folk inte skulle "ha råd". Hur fick du ihop det??

Fö så finns inget som säger att folk inte kan öka på sitt lån när de amorterat en del. T ex kan dom öka på det varje sommar inför semestern. Så amorteringen är då bara en fondering inför semestern eller inköp av dyrare kapitalvaror.

Det är precis det jag skrivit flera gånger, det är inget som hindrar att man hämtar tillbaks det man har sparat med amortering. Och det här visar också som flera av oss påpekat att amortering inte är en kostnad utan endast en utgift och sparande.
2016-07-17, 13:16
Medlem
Citat:
Jag gjorde också så, sålde mitt hus och flyttade in till tjejen. Det var visserligen bara temporärt eftersom vi skulle köpa en större BR som vi letade efter samtidigt som jag hade huset ute till försäljning.

För övrigt skrev jag inget om vad jag tror är normalt, det var du som gjorde det. Har du några källor?
Min källa är logik, säljer man sin bostad innan man köpt en ny så får man helt enkelt ta den bostad som erbjuds istället för den man vill ha.
Självklart är att om man flyttar in hos kompis eller tjej eller i sitt sommarhus under tiden så har man ju längre tid på sig att få den bostad man vill ha istället för den som råkar bli ledig till det pris man har råd med.. men det var ju inte det frågan handlade om, alla vill nog inte luffa runt så..
2016-07-17, 13:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om du läst alla de länkar som lagts upp så ser du att de har tagit med i beräkningen att det är mindre fart på marknaden vid denna årstid, och ÄNDÅ så anser de att det går ner.
Vi får väl vänta till 12 augusti när nästa mätning offentliggörs. Kommer dock fortsätta var månad att länka var gång bankerna höjer boräntan.

Låg aktivitet gör som sagt att statistiken blir mer osäker då den innefattar färre objekt. Precis som en opinionsundersökning med få tillfrågade är mer osäker än en med många tillfrågade.

Vi får nog vänta minst en månad till också för den 12:e augusti är för tidigt för att få med en period med bra aktivitet.
2016-07-17, 13:17
Medlem
Citat:
Knappast då de flesta banker redan krävt amortering och de allra flesta kan ta betydligt högre utgifter. Men var skulle de flytta menar du, skulle de inte efterfråga en ny bostad om de säljer den de har?
De kan ju flytta till sin tjej.
2016-07-17, 13:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Min källa är logik, säljer man sin bostad innan man köpt en ny så får man helt enkelt ta den bostad som erbjuds istället för den man vill ha.
Självklart är att om man flyttar in hos kompis eller tjej eller i sitt sommarhus under tiden så har man ju längre tid på sig att få den bostad man vill ha istället för den som råkar bli ledig till det pris man har råd med.. men det var ju inte det frågan handlade om, alla vill nog inte luffa runt så..

Men din logik suger alltid så om du baserar det på din logik har du väldigt tunt på fötterna, möjligen kan det fungera som en kontraindikator. Men oavsett vad som är mest vanligt förekommer båda varianterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in