Citat:
Ursprungligen postat av
Spazzman
Jo tack jag vet att det är en medicin mot epilepsi i grunden men för de allra flesta är den mycket effektiv mot ångest ändå, särskilt GAD.. Mycket vanligt i USA att personer med GAD får Iktorivil utskrivet.
Därmed inte sagt att den passar dig, stesolid är förmodligen ett bättre alternativ om du nu kan äta så mycket Ikto utan att något händer. Det finns mängder av mediciner som hjälper mot annat än själva huvudsyftet, Lyrica tex är mot smärta i första hand och ej mot ångest.
Jag anser att det är fel att de skriver ut Klonazepam mot ångest (bättre än ingenting visserligen), men Stesolid är ett bättre val, Klonazepam kan tappa sina anxiolytiska egenskaper, det kommer inte Stesolid göra, Stesolid är bättre än Klonazepam att häva kramper och grand mal, men Klonazepam skulle hålla sig bättre som profylax för en patient med epilepsi.
Men därav är Stesolid bättre vid ångest/GAD och Iktorivil mot epilepsi.
Lyrica har indikationen GAD, men vet ej om jag tycker det är något bra val. Vissa svarar kanske inte på Stesolid eller inte tål eller dylikt, då kan lyrica tillsammans med kanske Temesta eller Sobril/Oxascand funka, ev. Iktorivil men då är man nästan inne på en epilepsimedicinering då Lyrica även är en tilläggsmedicin för epilepsi, men anser nog den vara det för ångest också.
Men ser ingen anledning till varför inte medicineras med Stesolid om den som den gör för de allra flesta fungerar. Den leder dessutom oftast inte till dosökningar (såvida den inte missbrukas), utan snarare dossänkningar på grund av viss ackumulation av dess aktiva metaboliter, Diazepams metaboliter är Nordiazepam, Temazepam och Oxazepam så det är inga dåliga metaboliter. Detta ska man vara uppmärksam på ifall man faktiskt kan sänka dosen och då göra det. Detta gör faktiskt Diazepam en medicinskt bättre bensodiazepin, samt att Diazepam har en lång och en kort halveringstid så Diazepam själv ackumuleras inte och är modersubstans till dess metaboliter, så den är helt enkelt farmakologiskt överlägsen, samt både snabb och långvarig effekt.
Till skillnad från Xanors "wannabe-metaboliter" som kan ligga grund till att Xanor kan vara jobbig att sätta ut.