Citat:
Ursprungligen postat av
Narkomat
Mitt räkneexempel var ägnat att visa att dina räntekostnader kan öka mycket mer än vad inflationen "gröper ur värdet av lånet", och att det därför är missvisande att betrakta realräntan som en approximering av dina räntekostnader.
Du får i så fall försöka igen för det såg jag inte. Men innan du gör det kan du begrunda exemplet nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Narkomat
Om vi med inflation avser KPI så är det inte heller säkert att tillgångsvärden följer med. Däremot tenderar löneökningen att följa med, men om inflationen är 2% och räntekostnaderna redan då ökar med 133% kan du säkert förstå hur man i vissa scenarion kan hamna med en ohållbart hög räntekvot (av inkomsten) trots en hög inflation.
Jag använde förändring i KPI, så det där gör vi lika.
Tillgångsvärdena kan vi ignorera här iom att vi bara talar om skuld i relation till inkomst och hur mycket som faktiskt betalas. Och hur stor skulden är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Narkomat
Antag exempelvis att inflationen är 10% och boräntan dito 10%. "Real(bo)räntan efter skatt" är -3%. Din lön kanske ökar med 10%, dvs 4000/mån för en vanlig akademikerlön, men samtidigt har dina räntekostnader ökat från 2 625/mån vid ett lån på 3mkr till 17 500/mån. Då kan du ta ditt snack om realränta med din bank när du börjar halka efter med dina ränteinbetalningar. Berätta för dem hur inflationen gröper ur ditt lån med 17 500 i månaden och att "real ränta efter skatt" är negativ.
Varför skulle man diskutera realräntan med banken? Banken diskuterar man lån och nominell ränta med.
Men vad som framkommer är att din invändning handlar om ränteutgiften. Och där tyckte jag att jag varit väldigt tydlig med att jag talade om den kostnad som man känner av.
Men att ränteutgiften (dvs cash out) kan öka. Gick det verkligen inte att följa?
Vi kan väl ta ett konkret exempel:
* Antag hipstern Beppe med 40KSEK/månad i (brutto)inkomst, och som har 2 MSEK i lån.
* Lånets storlek är idag 50 månadslöner. Och han betalar ut, med 1.7% nominell ränta, 23.8 KSEK/per år. (eller 0.595 månadslöner).
* Med delta KPI på 0.6% (Maj) så minskar skulden motsvarande, givet att Beppe minst får det i löneökning. Låt oss säga att Beppe får 0.6% dvs 40.24KSEK/månad. Efter ett år så har då skulden minskat till 49.7 månadslöner. Dvs en skuld motsv 0.3 månadslöner har försvunnit.
* Dvs det Beppe känner av är en räntekostnad på 0.595-0.3=0.295 månadslöner. (Men ränteutgiften är fortfarande 0.595 månadslöner. Vi kan inte kalla en låneminskning för en kostnad).
* Antag nu att vi ändrar lite och säger att Beppe i stället har en nominell boränta på 3.5%. Och delta KPI ligger på 2%. Och Beppe får en löneökning på 2% till 40.8KSEK. (Lånet är fortfarande nominellt 2000 KSEK).
* Då kommer skulden att minska till 49 månadslöner. Men cash out öka till 49 KSEK/år, eller 1.2 månadslöner. Så vi har en ökning på cash out och en minskning av lånets storlek.
* Den räntekostnad som Beppe har är nu 1.2-1.0=0.2 månadslöner.
Vi kan alltså se att Beppe får en kostnadsminskning från 0.295 till 0.2 månadslöner, när nominell ränta och lön ökar.
* Om nu Beppe tycker att en ränteutgift på 1.2 månadslöner är för besvärligt, så kan han med största sannolikhet gå till banken och öka på sitt lån med 0.6 månadslöner och använd det till att betala ränta med. Dvs då skulle ränteutgiften öka från 0.595 till 0.6. Och skulden istället bara minska från 50 månadslöner till 49.6.
Citat:
Ursprungligen postat av
Narkomat
Skulle tillgångspriserna följa med inflationen, dvs med ökningar på 10%/år?
Snarare skulle vi vid ett sådant scenario se framför oss hur tillgångspriser rasar tills räntekvoten av disponibel inkomst för nya bostadsköpare närmar sig en hållbar nivå, dvs (taget ur luften) under 30%. Om räntekvoten vid ett lån på 3 000 000 idag är 9% efter ränteavdrag vid en inkomst på 40 000 och boränta på 1,5%, så gör en inkomst efter ett års 10-procentig inflation på 44 000 och boränta på 10% att lånesumman för en ny bostadsköpare måste rasa till ca 1 600 000 för att räntekvoten ska hamna på 30% efter ränteavdrag. Inflationens "urgröpande effekt"? "Implicit amortering"?
Vi har haft inflation på 10%. Du kan ju gå tillbaka och titta hur det var i verkligheten istället för att ägna dig åt blinda gissningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Narkomat
Vet inte vad som föranledde din anmärkning om utgift respektive kostnad, men räntekostnader är exempel på en finansiell kostnad, inte en utgift. Utgiften kom när du köpte boendet.
Förhoppningsvis har det framkommit ovan att en minskning av skulden inte är att se som en kostnad.