2016-07-15, 00:58
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Skulle nu inflationen krypa upp i 2% så kommer nog RB att höja. Men om vi då får en inflation på 2% och boränta på 3.5% så är real ränta efterskatt 0.45%. Dvs lägre än idag. Då kostar det mindre än i dag. Det är knappast något som leder till exekutiva auktioner.

Om bolåneräntan går upp från 1,5% till 3,5% så innebär det att dina räntekostnader går upp med 133%.
2016-07-15, 01:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Om bolåneräntan går upp från 1,5% till 3,5% så innebär det att dina räntekostnader går upp med 133%.

Om även inflationen ökar så gröper den ur värdet av lånet därför är det sunt att betrakta realräntan när man beräknar kostnaden. Alla som är ekonomiskt skolade förstår skillnaden mellan utgift och kostnad.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-15 kl. 01:46.
2016-07-15, 07:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om även inflationen ökar så gröper den ur värdet av lånet därför är det sunt att betrakta realräntan när man beräknar kostnaden. Alla som är ekonomiskt skolade förstår skillnaden mellan utgift och kostnad.
Ökande räntekostnader ger mindre pengar i plånboken oavsett och det är det som räknas.
2016-07-15, 07:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ökande räntekostnader ger mindre pengar i plånboken oavsett och det är det som räknas.

Ja det är en utgift det har jag inte sagt något om men om det är kostnader man fokuserar på så är det realräntan som är det som bör användas, det var det jag skrev.
2016-07-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Nu visade du din ekonomiska okunskap!
Du sa tidigare att du har hus i Thailand värt ca 7 mille. Har du köpt presidentpalatset då eller bara blivit jävligt lurad? Såg att medelpriset för ett hus på 100kvm där ligger på 220 000 SEK....
Exempel på lyxigare varianter: http://www.bolagskontakt.com/asien.html
Eller här: http://www.sunshinehouse-thailand.com/2015/11/22/sv-SE/k%C3%B6pa-hus-i-thailand-29358652
Du har helt uppenbart aldrig varit på Phuket, du får ett plåtskjul för 220k och då mitt ute i djungler utan ström.

Är så trött på folk som häver ur sig saker inom områden de har noll kunskap.
2016-07-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empa85
I Phuket dessutom. Sån klass.....
Förlåt, men jävligt lustigt bah.

Får man ens äga marken i Thailand??
Ännu en som har noll kunskaper.
Så Phuket är inte klass, vilken tror du är den rikaste provinsen i Thailand?
Jävligt lustig ser du ut när du skottar snö innan du cyklar till arbetsförmedlingen medan jag sitter under en palm i vinter.
2016-07-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej bajsbosse är en pajas som inte har något intresse av att hålla sig till verkligheten.

För min del var det länge sedan jag hade några lån alls men nu när jag kan fixa 0,79% hos Nordnet kan jag inte motstå att ta ett måttligt lån för att använda till investeringar. Det kräver dock att man har en del kapital.
Finns en konspirationsdel här på forumet, där kan du säkert diskutera med andra foliehattar varför bankerna påstår att de har högre räntor på sina bolån på sina hemsidor än vad de i självaverket har.
2016-07-15, 11:18
Medlem
Kan ni vara snälla att hålla er till ämnet utan påhopp?

Det vi vet är att priserna att minskat med ca 4-5% de senaste två månaderna.
Ska bli spännande att se eftersommaren och resten av året vad som händer.
Är relativt onödigt att traggla samma saker och argument inlägg efter inlägg. Spännande tider framöver är det i alla fall!
2016-07-15, 11:20
Medlem
Citat:
Nej! Bajsmannen är en mytoman vilket rätt fort märks i hans sätt att besvara andras frågor här på FB bla.
Betyder bara att du själv är en loser.
Är inget speciellt märkvärdigt med att äga ett hus på Phuket, så om du tror att folk ljuger för att de äger ett bus där bevisar bara själv hur misslyckad du är.

Men intala dig själv att folk ljuger om vad de äger om det får dig att må bättre, men du kan ju alltid trösta dig med att din mamma o pappa var smartare än dig som i alla fall lyckats få sig en flott villa med sjötomt.
2016-07-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Kan ni vara snälla att hålla er till ämnet utan påhopp?

Det vi vet är att priserna att minskat med ca 4-5% de senaste två månaderna.
Ska bli spännande att se eftersommaren och resten av året vad som händer.
Är relativt onödigt att traggla samma saker och argument inlägg efter inlägg. Spännande tider framöver är det i alla fall!
Håller med, skall bli spännande.
2016-07-15, 12:13
Medlem
Citat:
Tycker allvarligt synd om västerpack som gråter över sin egna outhärdliga situation och den ända glädjen är om i fall någon som kämpat (vilket dom själva aldrig orkat) skulle få ett minskat värde på det dom äger!

Så att passivt fått en värdeökning genom att bo som överstiger inkomsten från att arbeta är att ha "kämpat" ?

Fantastisk efterhandskonstruktion

Sedan behöver du nog fundera lite över hur din självbild ser ut om du antar att alla kritiker gråter i en hyresrätt.

Från en sak till en annan, står du i bostadskö?
2016-07-15, 12:40
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så att passivt fått en värdeökning genom att bo som överstiger inkomsten från att arbeta är att ha "kämpat" ?

Fantastisk efterhandskonstruktion

Sedan behöver du nog fundera lite över hur din självbild ser ut om du antar att alla kritiker gråter i en hyresrätt.

Från en sak till en annan, står du i bostadskö?

Ja, de flesta av oss som sett värdeökningar i vår bostad har köpt av praktiska skäl och bara följt strömmen. Min bostad har främst ökat i värde pga lokala infrastrukturinvesteringar som jag inte hade förutspått vid köpet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in