2016-07-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Trist att behöva gå och oroa sej... Njuter till 100% av livet själv! Grabben byter eliklubb i höst och vi flyttar åt honom i helgen. Unnade mej ett dyrare hotell och sitter nu dess uteservering och dricker gott öl i väntan på att vi skall träffas och äta middag!
Skål på dej! ;-)

Precis, livet är för kort för att sätta sig i situationer där man måste oroa sig, och alla är vi olika i våra val. Själv sitter jag också med en kall öl på verandan till vårt sommarhus och tittar på vattnet. Skål!

Du svarade förresten inte på min fråga, står du i bostadskö?
2016-07-15, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Precis, livet är för kort för att sätta sig i situationer där man måste oroa sig, och alla är vi olika i våra val. Själv sitter jag också med en kall öl på verandan till vårt sommarhus och tittar på vattnet. Skål!

Du svarade förresten inte på min fråga, står du i bostadskö?
Skål! :-)
Nej varför skulle jag göra det? Kommer nog göra som mina föräldrar när jag blir gammal: Sälj villan och köpa bostadsrätt.
2016-07-15, 19:44
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Har bostadsbubblan spruckit än?

Tror ni klimatförändringarna kommer att påverka huspriserna i Sverige? Ju mer koldioxid vi släpper ut i atmosfären, desto varmare blir det ju. Det borde påverka viljan att bo i hettan i Stockholm en hel del. Dessutom får ju alla marockanska busungar som lever runt Sergels torg högre ämnesomsättning om temperaturen stiger, vilket gör att de blir snabbare och fingerfärdigare med balisongerna. Vi svenskar är ju vana vid ett bistert klimat på vintern och regniga och svala somrar. Om det blir en blaskig vinter och uppemot 30 grader på sommaren vill nog även den mest inbitna stockholmare flytta norrut.

Jag förutspår att Gävle blir den nya svenska metropolen. Bra läge vid havet, goa människor, ett hyfsat hockeylag och en bra travbana. Dessutom är klimatet bra. Mycket svalare än i Stockholm. Vad behöver man mer? Operahuset, Vasamuseet och Kaknästornet kan man flytta med så att turisterna känner igen sig.

Satsar ni bolånetorskar i Stockholm på el från förnyelsebara energikällor för att fördröja den oundvikliga flytten till Gävle? Cyklar ni till jobbet för att spara på koldioxidutsläppen? Är det dags att köpa tomt i Gävle för att komma före i kön innan man måste betala miljoner för ett par hundra kvadrat? Det är mycket att tänka på inför flytten. El och telefon ska sägas upp och man får inte glömma att bjuda in grannarna på en sista grillkväll.

Glöm inte att tacka mig för tipset om Gävle!
2016-07-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Om bolåneräntan går upp från 1,5% till 3,5% så innebär det att dina räntekostnader går upp med 133%.
Det du tänker på är nog nominellt. Och utgifter. Dvs det cash out man måste ut med per månad eller per kvartal eller vilken period man nu betalar.

Utgiften går mycket riktigt upp med stigande nominell ränta. Notera dock att högre inflation innebär högre implicit amortering av lånet. (Detta gäller under bivillkoret om minst stillastående reallön).
Och högre amortering innebär att lånet och räntan minskar.

Har man svårt att klara detta rent likviditetsmässigt kan man öka på lånet. I och med att lånet minskar realt är det inget bekymmer. Dvs man kan i praktiken låna till en del av ränteutgifterna.

Det som är intressant i slutändan är kostnaden. Och en ökning av dagens snittränta på ca 1.7% till 3.5% (då med en inflation på 2%) ger alltså sänkta reala lånekostnader.
Det är inte så att någon stigande inflation och stigande ränta kommer att knäcka någon eventuell bubbla.

Så stigande ränta pga att inflationen ökar och Riksbanken höjer är inget problem.
Vill du hitta ett problem så skulle väl det vara att riskkomponenten i räntan stiger. Då stiger real räntekostnad efter skatt. Det hade vi under krisåren på 90-talet.

Men så länge överheten inte skapar någon kris, och kan parera kriser som uppstår på andra ställen, så behöver vi inte råka ut för det.
2016-07-15, 20:10
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Trist att behöva gå och oroa sej... Njuter till 100% av livet själv! Grabben byter eliklubb i höst och vi flyttar åt honom i helgen. Unnade mej ett dyrare hotell och sitter nu dess uteservering och dricker gott öl i väntan på att vi skall träffas och äta middag!
Skål på dej! ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Precis, livet är för kort för att sätta sig i situationer där man måste oroa sig, och alla är vi olika i våra val. Själv sitter jag också med en kall öl på verandan till vårt sommarhus och tittar på vattnet. Skål! :)
Jag sitter i min hyresetta och dricker 2,8:or och kollar på kunskapskanalen. Det skulle vara en repris av ett program i en programserie om Brasiliens natur i veckan, men jag verkar ha tagit fel på dag. Visste ni att det inte finns några djur som lever i hjordar i Brasilien, trots att landet till stor del består av enorma grässlätter? Forskarna är inte säkra på varför det är så. Grässlätterna skulle kunna ha livnärt enorma hjordar av gräsätare, men evolutionen tyckte tydligen annorlunda.

Nåja, det är långt kvar till lönen så det blir till att dricka 2,8:or från Lidl ett par veckor till. Det är bra att ha kunskapskanalen till hands när övriga förlustelser ter sig för dyra. Men snart är det löning, och då är det bara att gå på igen. Snyggbyxor, bästa skjortan och lite "lukta gott" under armarna. En kvarting Kronvodka och en hela Marinella. Sedan är det bara att glida ut i natten för nya äventyr.

Jag sitter och funderar på bostadsbubblan och den nya doktrinen att vi måste sänka lönerna i Sverige och övriga västvärlden för att kunna konkurrera med industrin, tjänstemarknaden och högteknologisk produktion i låglöneländer som Tibet, Sudan och Tjetjenien. Går det att fortsätta att ha ständigt stigande priser på bostäder om vi samtidigt måste devalvera våra lönekuvert i Sverige? Antag att 70 % av medelklassen får sina löner sänkta till tjetjensk nivå och priserna på radhus i Karlskrona, Ludvika och rasar. Förutom att vi får någon miljon småhus ute på vischan som måste säljas på exekutiv auktion så måste det väl även påverka priset för bostäder i Stockholm där eliten bor? Kan en etta i Stockholm fortfarande kosta 4 miljoner om ett radhus i Ludvika kostar 25.000? Har Stockholm en egen bostadsmarknad, frikopplad från vad som händer i det övriga riket?

I Ludvika slänger kronofogden ut Leif ur radhuset, men han köper direkt sin grannes radhus på exekutiv auktion. Grannen köper i sin tur Leifs hus. Jag antar att man inte får köpa sitt eget hus på exekutiv auktion. Är det någon som vet det? Det blir liksom ett kretslopp där man via kronofogden flyttar in i varandras hus på vischan. Har man tur kanske frugan till den som flyttar ut stannar kvar! Ja, om hon är i någorlunda bra skick vill säga. Annars kan det bli besvärligt.

Ja, ja. Det får avsluta min spekulativa session om bostadsbubblan denna fredagskväll. Jag skulle vilja passa på att skåla med er, om ni nu kan nedlåta er till att skåla med mina oädla och utspädda maltdrycker från Lidl. Jag hoppas att det blir bra väder i helgen.
2016-07-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag sitter i min hyresetta och dricker 2,8r och kollar på kunskapskanalen. Det skulle vara en repris av ett program i en programserie om Brasiliens natur i veckan, men jag verkar ha tagit fel på dag. Visste ni att det inte finns några djur som lever i hjordar i Brasilien, trots att landet till stor del består av enorma grässlätter? Forskarna är inte säkra på varför det är så. Grässlätterna skulle kunna ha livnärt enorma hjordar av gräsätare, men evolutionen tyckte tydligen annorlunda.

Nåja, det är långt kvar till lönen så det blir till att dricka 2,8r från Lidl ett par veckor till. Det är bra att ha kunskapskanalen till hands när övriga förlustelser ter sig för dyra. Men snart är det löning, och då är det bara att gå på igen. Snyggbyxor, bästa skjortan och lite "lukta gott" under armarna. En kvarting Kronvodka och en hela Marinella. Sedan är det bara att glida ut i natten för nya äventyr.

Jag sitter och funderar på bostadsbubblan och den nya doktrinen att vi måste sänka lönerna i Sverige och övriga västvärlden för att kunna konkurrera med industrin, tjänstemarknaden och högteknologisk produktion i låglöneländer som Tibet, Sudan och Tjetjenien. Går det att fortsätta att ha ständigt stigande priser på bostäder om vi samtidigt måste devalvera våra lönekuvert i Sverige? Antag att 70 % av medelklassen får sina löner sänkta till tjetjensk nivå och priserna på radhus i Karlskrona, Ludvika och rasar. Förutom att vi får någon miljon småhus ute på vischan som måste säljas på exekutiv auktion så måste det väl även påverka priset för bostäder i Stockholm där eliten bor? Kan en etta i Stockholm fortfarande kosta 4 miljoner om ett radhus i Ludvika kostar 25.000? Har Stockholm en egen bostadsmarknad, frikopplad från vad som händer i det övriga riket?

I Ludvika slänger kronofogden ut Leif ur radhuset, men han köper direkt sin grannes radhus på exekutiv auktion. Grannen köper i sin tur Leifs hus. Jag antar att man inte får köpa sitt eget hus på exekutiv auktion. Är det någon som vet det? Det blir liksom ett kretslopp där man via kronofogden flyttar in i varandras hus på vischan. Har man tur kanske frugan till den som flyttar ut stannar kvar! Ja, om hon är i någorlunda bra skick vill säga. Annars kan det bli besvärligt.

Ja, ja. Det får avsluta min spekulativa session om bostadsbubblan denna fredagskväll. Jag skulle vilja passa på att skåla med er, om ni nu kan nedlåta er till att skåla med mina oädla och utspädda maltdrycker från Lidl. Jag hoppas att det blir bra väder i helgen.

Det här är uppriktigt, du behöver prata med någon, kanske läkare. Det känns inte riktigt stabilt, ditt psyke. Oroa inte för svenska medelklassen, den överlever. Fattiga länder är fattiga av anledningar, de hinner inte ifatt Sverige övernatt! Titta på de andra länder, Spanien Italien Portugal och Grekland, de sitter i en mycket sämre sits än Sverige, skall folk där lägga ner sig och dör då i din värld? Och Finland, där flyttar unga hit till Sverige. Va, finns det rationell människa vill hit?
2016-07-15, 20:28
Medlem
Citat:
Jag sitter i min hyresetta och dricker 2,8r och kollar på kunskapskanalen. Det skulle vara en repris av ett program i en programserie om Brasiliens natur i veckan, men jag verkar ha tagit fel på dag. Visste ni att det inte finns några djur som lever i hjordar i Brasilien, trots att landet till stor del består av enorma grässlätter? Forskarna är inte säkra på varför det är så. Grässlätterna skulle kunna ha livnärt enorma hjordar av gräsätare, men evolutionen tyckte tydligen annorlunda.

Nåja, det är långt kvar till lönen så det blir till att dricka 2,8r från Lidl ett par veckor till. Det är bra att ha kunskapskanalen till hands när övriga förlustelser ter sig för dyra. Men snart är det löning, och då är det bara att gå på igen. Snyggbyxor, bästa skjortan och lite "lukta gott" under armarna. En kvarting Kronvodka och en hela Marinella. Sedan är det bara att glida ut i natten för nya äventyr.

Skålar gärna med dig, jag tror liksom du att vi har en enorm bubbla i Sveriges bostadsmarknad. mitt sommarhus och den fastighet jag hyr ut är båda betalda, dock hyr jag mitt primära boende eftersom jag är lite petig med att styra exakt var jag vill bo. Sist jag såg över min ekonomi var jag tydligen skuldfri, något som bankerna ofta sätter i halsen över när dom ringer och säger sig kunna sänka räntan på mitt icke existerande bolån

Väntar på kraschen sedan är det dags att få majoritet med sig för ombildning av mitt kvarter till BR.
2016-07-15, 20:35
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
Det här är uppriktigt, du behöver prata med någon, kanske läkare. Det känns inte riktigt stabilt, ditt psyke. Oroa inte för svenska medelklassen, den överlever. Fattiga länder är fattiga av anledningar, de hinner inte ifatt Sverige övernatt! Titta på de andra länder, Spanien Italien Portugal och Grekland, de sitter i en mycket sämre sits än Sverige, skall folk där lägga ner sig och dör då i din värld? Och Finland, där flyttar unga hit till Sverige. Va, finns det rationell människa vill hit?
Nja, inte ligger länder som Grekland och Portugal illa till om man ser till hur många som verkligen äger sina bostäder utan lån. Visst, i öststaterna är det betydligt fler som verkligen äger sina bostäder, men i jämförelse med Sverige så ser det oändligt mycket bättre ut.

Titta själv: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/2/2a/Population_by_tenure_status%2C_2012_%281%29_%28%25 _of_population%29_YB14_II.png
2016-07-15, 20:52
Medlem
Citat:
Nja, inte ligger länder som Grekland och Portugal illa till om man ser till hur många som verkligen äger sina bostäder utan lån. Visst, i öststaterna är det betydligt fler som verkligen äger sina bostäder, men i jämförelse med Sverige så ser det oändligt mycket bättre ut.

Titta själv: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/2/2a/Population_by_tenure_status%2C_2012_%281%29_%28%25 _of_population%29_YB14_II.png

Så, förstår jag det rätt du tycker öststater med Romania och Bulgarien är bättre? Höga bostadspriser och höga lån är en gemensam faktor i alla utvecklad ekonomier, till exempel USA, UK, Hongkong har till och med högre bostadspriser än Sverige. Tycker du Romania, Croatia och Bulgaria är bättre länder än Sverige? Vet du normal lön där? Varför så många öststat hantverkare åker till Sverige och jobbar här och köper hus här tycker du säker är också befängd?
2016-07-15, 21:05
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Så, förstår jag det rätt du tycker öststater med Romania och Bulgarien är bättre? Höga bostadspriser och höga lån är en gemensam faktor i alla utvecklad ekonomier, till exempel USA, UK, Hongkong har till och med högre bostadspriser än Sverige. Tycker du Romania, Croatia och Bulgaria är bättre länder än Sverige? Vet du normal lön där? Varför så många öststat hantverkare åker till Sverige och jobbar här och köper hus här tycker du säker är också befängd?
Det är väl bättre att äga sitt hus utan lån än att ha höga lån på det? Riksbanken, finansinspektionen, riksgälden och diverse höjdare i EU tycker inte om att vi har så höga lån i Sverige. Därför har de tvingat riksdagen att genom lagstiftning tvinga ner priserna på bostäder. Resultatet har vi sett nu de senaste veckorna där priserna på bostadsmarknaden tvärnitat och börjat backa.

Det verkar snarare som om det är du som behöver uppsöka läkare. Eller i alla fall prata med en socialsekreterare om du inte kan få gå SFI, så att vi andra inte behöver läsa igenom din text flera gånger för att förstå vad du vill säga.
2016-07-15, 21:44
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Visst, men det finns gott om länder med samma eller högre välstånd än Sverige som har större andel skuldfria bostadsägare, typ Frankrike, Belgien, Österrike, UK, Finland, Luxemburg.
2016-07-15, 21:45
Medlem
Citat:
Har bostadsbubblan spruckit än?
Ja, för tusan. Tittar vi på HOXSWE (Valueguard vill säga) är vi tillbaka på prisnivån i Februari.

Nu fyndas det stort på rean. De kalla killarna med is i magen slår nu till och fyndköper.

Citat:
Jag förutspår att Gävle blir den nya svenska metropolen. Bra läge vid havet, goa människor, ett hyfsat hockeylag och en bra travbana. Dessutom är klimatet bra. Mycket svalare än i Stockholm. Vad behöver man mer? Operahuset, Vasamuseet och Kaknästornet kan man flytta med så att turisterna känner igen sig.

Satsar ni bolånetorskar i Stockholm på el från förnyelsebara energikällor för att fördröja den oundvikliga flytten till Gävle? Cyklar ni till jobbet för att spara på koldioxidutsläppen? Är det dags att köpa tomt i Gävle för att komma före i kön innan man måste betala miljoner för ett par hundra kvadrat? Det är mycket att tänka på inför flytten. El och telefon ska sägas upp och man får inte glömma att bjuda in grannarna på en sista grillkväll.

Glöm inte att tacka mig för tipset om Gävle!
Du kan kanske ha en poäng med Gävle.

Dom verkar vara lite snabbare med kraschen. Här ser man genast "normala" priser som kan skänka ro till den mest plågade bubbelvisionären.
Här t ex https://www.blocket.se/gavleborg/Brobyvagen_215__Sandviken_66793203.htm?ref_appl=bl ocket_maps
350 KSEK för ett hus. Kanske inte riktigt helt nytt men ändå. Och inte riktigt i Gävle Centrum. Men alla Stockholmare vet att man åker på att pendla en bit.

Så det är väl bara att slå till. innan invällarna från Stockholm väller in. Och driver upp priserna. (Nästan lite förvånande att dom inte redan gjort det. Vi får nog vänd oss till de stora tänkarna highbanker, slemhög och bajslukten, så får dom förklara. Varför i all världen betalar dom skyhöga priser för en skrubb på söder när dom kan få sig ett finfint hus för en bråkdel).

Riktigt hur highbanker, slemhög och bajslukten skall lyckas köpa tomt, fixa kommunal anslutning, el telefon, och bygga ett hus och sälja till oss för, tja säg 600 KSEK förstår jag inte. Men jag gör inte anspråk på att förstå allt. Speciellt inte hur man ska få facket att gå med på de lönesänkningar som ett nyckelfärdigt hus för 600 KSEK skulle kräva.
Men jag räknar med att få det förklarat också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in