2016-07-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det kan möjligen stämma. Jag läste dock även en lokal extra mattekurs utöver matte E så jag skulle troligtvis få den meritpoängen du nämner också. Jag har dock redan en civilingenjörsexamen så jag kommer inte att söka bara för att testa.

Lokala kurser ger nog inte meritpoäng, tanken med meritpoäng var att eleverna inte skulle välja just lokala kurser. Problemet är att alla elever kan inte välja meritkurser eftersom deras skola inte har dem. Det leder också till att maxpoängen ökar till 22,5 istället för 20 och har man inte möjlighet att gå meritkurser så kan man omöjligen få högsta betyg.
Senast redigerad av TheHaven 2016-07-14 kl. 18:29.
Citera
2016-07-14, 18:43
Medlem
Citat:
Troligtvis ganska låg sannolikhet att du kommer in. Alla antagna måste tacka nej och dessutom flera av reserverna som är före dig.

Hej, jag förstår hur du menar.
Min kompis förra året gick från reserv 85 till 7 från urval 1 till 2. Kan det stämma verkligen? På samma utbildning!
Citera
2016-07-14, 19:47
Medlem
Någon som har koll på hur urvalsgruppen BII(komplettering) i vissa fall kan ha fler platser per sökande än BI(direktgruppen). Jag trodde att direktgruppen alltid hade fler platser per sökande än kopletteringsgruppen, det är ju därför man har delat in dem i olika grupper? Kompletteringsgruppen ska ju missgynnas så att färre går ett fjärde år?
Senast redigerad av TheHaven 2016-07-14 kl. 19:49.
Citera
2016-07-14, 19:50
Medlem
Citat:
Att programmet är ditt förstaval spelar ingen roll alls. Man får inte någon fördelaktig behandling jämfört med någon som exempelvs sökt samma program som tionde val.

Okej
Citera
2016-07-14, 19:57
Medlem
mr.oranjes avatar
Citat:
Att antalet reserver minskat med 30 melan urvalen betyder inte nödvändigtvis att de faktiskt erbjudit 30 reserver från urval 1 plats i och med urval 2. Det kan ju vara så att folk som stod längst ned på reservlistan helt enkelt tackade nej till sin reservplats, kanske för att de blev antagna någon annanstans och insåg att de ändå inte skulle komma in med sitt höga reservnummer.

Viktigare är hur många som faktiskt blivit antagna i urval 1 i den gruppen du pratar om. Är det många fler än 33 antagna så har du kanske en liten chans men min rekommendation är att inte hoppas för mycket.

Att programmet är ditt förstaval spelar ingen roll alls. Man får inte någon fördelaktig behandling jämfört med någon som exempelvs sökt samma program som tionde val.

Om det är 90 som antas till urval 1 och 75 som antas till urval 2, hur blir det då? Är det 90+75 eller? Om det inte är så förstår jag inte hur det slutgiltiga resultatet kan vara mindre än 1:a resultatet.
Citera
2016-07-14, 19:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje
Om det är 90 som antas till urval 1 och 75 som antas till urval 2, hur blir det då? Är det 90+75 eller?

Nej. Antal antagna i urval 2 är inte utöver urval 1 utan det är det totala antalet antagna efter båda omgångarna. Man har alltså i det här fallet fått en del återbud och inte gett en reserv plats för varje återbud man fick. Det är vanligt att göra överintag i urval 1 och sedan inte ta in så många reserver i urval 2 även om en del tackat nej till platsen de fick i urval 1.
Citera
2016-07-14, 20:14
Medlem
Citat:
Det är inte helt omöjligt, men nästan hälften av de antagna måste tacka nej för att du ska få en plats.

Tack för svaret! Har du (eller någon annan) möjligen kännedom om hur många som procentuellt sett blir antagna genom reservplatser på specifika program eller vart man kan vända sig för den informationen? VHS-statistiken avseende Urval 1 och 2 säger föga då det inte framgår hur många som har tackat nej efter första och hur många reserver som fått plats i andra.

Att exempelvis tre antagna respektive tre reserver omedelbart tackar nej, är en relativt långsökt förhoppning?
Citera
2016-07-14, 20:15
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kn1vman
Tack för svaret! Har du (eller någon annan) möjligen kännedom om hur många som procentuellt sett blir antagna genom reservplatser på specifika program eller vart man kan vända sig för den informationen? VHS-statistiken avseende Urval 1 och 2 säger föga då det inte framgår hur många som har tackat nej efter första och hur många reserver som fått plats i andra.

Att exempelvis tre antagna respektive tre reserver omedelbart tackar nej, är en relativt långsökt förhoppning?

Bäst chans till ett tillförlitligt svar i just ditt fall har du troligtvis om du kontaktar studievägledare för det programmet.
Citera
2016-07-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresda
Grymt jobbat
Tack!
Citera
2016-07-14, 22:12
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av wayfarer285
Okej
Det finns en fördel att ha den längst upp, eftersom kursen kan omöjligen bli struken så länge du är behörig och har tillräckligt högt meritvärde. Den som lägger kursen på tionde plats riskerar att bli struken ifall hon/han kommer in högre upp på listan.
Citera
2016-07-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
Någon som har koll på hur urvalsgruppen BII(komplettering) i vissa fall kan ha fler platser per sökande än BI(direktgruppen). Jag trodde att direktgruppen alltid hade fler platser per sökande än kopletteringsgruppen, det är ju därför man har delat in dem i olika grupper? Kompletteringsgruppen ska ju missgynnas så att färre går ett fjärde år?
Kom igen ingen matte-/antagningsnörd som kan svara på detta?
Senast redigerad av TheHaven 2016-07-14 kl. 22:18.
Citera
2016-07-14, 22:23
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
Det finns en fördel att ha den längst upp, eftersom kursen kan omöjligen bli struken så länge du är behörig och har tillräckligt högt meritvärde. Den som lägger kursen på tionde plats riskerar att bli struken ifall hon/han kommer in högre upp på listan.

Jo, på så sätt finns det naturligtvis en fördel.

Det jag menade var dock att någon som står som låt säga reserv nr 2 på ett program och har det som tiondeval kommer att bli antagen före någon som står som reserv nr 5 och har samma program som förstaval. Man blir inte högre prioriterad på ett program bara för att man själv har prioriterat det programmet högt. Det enda som räknas är hur hög poäng man har i respektive sökgrupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in