Citat:
Ursprungligen postat av
TheHaven
Nej, det räcker inte de med slutbetyg får inte lika mycket meritpoäng som de med examen samtidigt som de konkurrerar om samma platser. Om man har slutbetyg eller examen så ska det inte påverka meritvärdet. Om det nu är så viktigt med t.ex. moderna språk så får de väl göra det till ett kärnämne som alla läser. Men meritvärde ska bedömas efter prestation och inte vilka kurser man har läst, dessutom finns det ju redan behörighetskurser för de olika programmen som man måste läsa utöver kärnämnena.
Du har fått något om bakfoten här. Jag gick ut gymnasiet för mer än 15 år sedan och har alltså ett slutbetyg. När jag nu inför HT 2016 sökte till en enskild kurs som bara kräver gymnasiebehörighet så tillgodoräknades ändå 2,5 meritpoäng på mitt jämförelsetal trots att systemet med meritpoäng inte existerade när jag gick ut gymnasiet. Man får alltså dessa poäng även retroaktivt under förutsättning att man läst rätt kurser.
Sedan kan man naturligtvis ha uppfattningen att meritpoängen inte alltid är helt relevanta, men just det där om att man inte skulle få tillgodoräkna meritpoäng bara för att man gått ut gymnasiet innan systemet infördes stämmer alltså helt enkelt inte.