2016-07-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studentforevigt
Oj, jag tänkte på meritpoäng som särskild urval (inte för gymnasiepoängen). Menade inträdesexamen som är utformat till kursen, matte-fysik prov för teknik, osv.

Visste inte att det fanns gymnaiseskolor some inte erbjöd meritkurser .

Systemet är som sagt ett skämt.
Citera
2016-07-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
Systemet är som sagt ett skämt.

Nja, kanske bara behövs bara mer resurser så alla kan ta meritpoängbelagda kurser, jag tog några som Franska osv.
Citera
2016-07-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Om SUs juristprogram planerar att ta in exempelvis 50 reserver i år, och jag har reservnummer 26, kommer jag att komma in då? Alltså räknar de i kronologisk ordning tills de inkallat 50 st reserver? Eller sker det genom lottning eller på annat sätt?

Jag kollade statistiken angående sista antagna reserv, och de senaste åren har de sista antagna reserverna haft reservnummer mellan 50-75.

Hur ser man hur många reserver ett program/kurs brukar ta in?
Citera
2016-07-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexone90

Du kan spana in antagningsstatistik via följande länk; http://statistik.uhr.se/

Nu vet jag inte exakt hur man gör för att se hur många reserver som vanligtvis plockas in, men du kan ju hoppa tillbaka i tiden ett år, och sen jämföra urval 1 med 2.
Citera
2016-07-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treybolli
Du kan spana in antagningsstatistik via följande länk; http://statistik.uhr.se/

Nu vet jag inte exakt hur man gör för att se hur många reserver som vanligtvis plockas in, men du kan ju hoppa tillbaka i tiden ett år, och sen jämföra urval 1 med 2.

Men om vi tar exempel Systemvetenskap i Linköping 2015 på första urvalet så tog det in 90 stycken sammanlagt. På andra urvalet så tog det in 80 st? Eller försvann 10 platser från första dragningen. För om det är så tog de in 170 st. Jag förstår inte, eller har jag bara fått allt bakom flötet helt?
Citera
2016-07-14, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studentforevigt
Nja, kanske bara behövs bara mer resurser så alla kan ta meritpoängbelagda kurser, jag tog några som Franska osv.

Nej, det räcker inte de med slutbetyg får inte lika mycket meritpoäng som de med examen samtidigt som de konkurrerar om samma platser. Om man har slutbetyg eller examen så ska det inte påverka meritvärdet. Om det nu är så viktigt med t.ex. moderna språk så får de väl göra det till ett kärnämne som alla läser. Men meritvärde ska bedömas efter prestation och inte vilka kurser man har läst, dessutom finns det ju redan behörighetskurser för de olika programmen som man måste läsa utöver kärnämnena.
Citera
2016-07-14, 07:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Nej, det räcker inte de med slutbetyg får inte lika mycket meritpoäng som de med examen samtidigt som de konkurrerar om samma platser. Om man har slutbetyg eller examen så ska det inte påverka meritvärdet. Om det nu är så viktigt med t.ex. moderna språk så får de väl göra det till ett kärnämne som alla läser. Men meritvärde ska bedömas efter prestation och inte vilka kurser man har läst, dessutom finns det ju redan behörighetskurser för de olika programmen som man måste läsa utöver kärnämnena.

Du har fått något om bakfoten här. Jag gick ut gymnasiet för mer än 15 år sedan och har alltså ett slutbetyg. När jag nu inför HT 2016 sökte till en enskild kurs som bara kräver gymnasiebehörighet så tillgodoräknades ändå 2,5 meritpoäng på mitt jämförelsetal trots att systemet med meritpoäng inte existerade när jag gick ut gymnasiet. Man får alltså dessa poäng även retroaktivt under förutsättning att man läst rätt kurser.

Sedan kan man naturligtvis ha uppfattningen att meritpoängen inte alltid är helt relevanta, men just det där om att man inte skulle få tillgodoräkna meritpoäng bara för att man gått ut gymnasiet innan systemet infördes stämmer alltså helt enkelt inte.
Citera
2016-07-14, 09:24
Medlem
JudgeBootys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexone90

Jag hittade statistiken för juristprogrammets reserver på deras hemsida. Pröva gå till ditt programs hemsida och sök typ "statistik" så kanske du hittar
Citera
2016-07-14, 11:19
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seboba
Men om vi tar exempel Systemvetenskap i Linköping 2015 på första urvalet så tog det in 90 stycken sammanlagt. På andra urvalet så tog det in 80 st? Eller försvann 10 platser från första dragningen. För om det är så tog de in 170 st. Jag förstår inte, eller har jag bara fått allt bakom flötet helt?

Från vad jag förstått (efter att ha blivit lite uppläxad här på FB) så tar de inte in 90 i första gången och 80 i andra utan i andra urvalet visas totalen som togs in vilket innebär att 10st förmodligen tackade nej till platsen i första urvalet.
Citera
2016-07-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Troligtvis obefintlig chans för din del. Ditt reservnummer är ju större än antalet antagna i båda fallen. Det betyder att alla antagna i urval 1 måste tacka nej plus en del av reserverna som står före dig för att du ska kunna komma in.

Tack för att du klargjorde det. Den här kursen var inte mitt förstaval utan nummer 8 eller liknande, synd bara att jag ångrade mina val nu, får se till att lista kursen högre nästa termin
Citera
2016-07-14, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du har fått något om bakfoten här. Jag gick ut gymnasiet för mer än 15 år sedan och har alltså ett slutbetyg. När jag nu inför HT 2016 sökte till en enskild kurs som bara kräver gymnasiebehörighet så tillgodoräknades ändå 2,5 meritpoäng på mitt jämförelsetal trots att systemet med meritpoäng inte existerade när jag gick ut gymnasiet. Man får alltså dessa poäng även retroaktivt under förutsättning att man läst rätt kurser.

I ditt fall funkar det eftersom utbildningen inte har några förkunskapskrav utöver grundläggande behörighet. Men om du söker in på t.ex. Civilingenjörsutbildningen i lantmäteri i Lund så krävs det matematik 4 eller matematik E. Matematik E motsvarar ju egentligen matematik 5 vilket innebär att de med slutbetyg inte får några meritpoäng för matte, medan de med examen kan få 0,5 för matte eftersom kravet för dem är matte 4 och därmed ger matte 5 meritpoäng.

http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-TALAN
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Fysik B, Kemi A, Matematik E eller Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 (områdesbehörighet 9/A9)
Senast redigerad av TheHaven 2016-07-14 kl. 18:02.
Citera
2016-07-14, 18:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
I ditt fall funkar det eftersom utbildningen inte har några förkunskapskrav utöver grundläggande behörighet. Men om du söker in på t.ex. Civilingenjörsutbildningen i lantmäteri så krävs det matematik 4 eller matematik E. Matematik E motsvarar ju egentligen matematik 5 vilket innebär att de med slutbetyg inte får några meritpoäng för matte, medan de med examen kan få 0,5 för matte eftersom kravet för dem är matte 4 och därmed ger matte 5 meritpoäng.

http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-TALAN
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet + Fysik B, Kemi A, Matematik E eller Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 (områdesbehörighet 9/A9)

Det kan möjligen stämma. Jag läste dock även en lokal extra mattekurs utöver matte E så jag skulle troligtvis få den meritpoängen du nämner också. Jag har dock redan en civilingenjörsexamen så jag kommer inte att söka bara för att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in