Hur svårt är det att få en lägenhet på Tomegapsgården? Hur många års kötid pratar vi? Ska tydligen bara vara 17 st totalt. Hur stora brukar de vara och vad ligger hyrorna på?
Svårt, uppenbarligen. Det finns som du säger 17 stycken och många vill ha dem. Med nästan två års kötid var jag på 20-30:e plats förra året och som jag förstått det har situationen inte blivit bättre (däremot sämre) med anledning av utflyttning från Kämnärsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Vet en som har fått en etta med könummer ~800 om jag inte minns helt fel, så enormt mycket tur lär vara en överdrift...
Hur lång är kötiden för en etta om man inte skulle få en som novish?
Jag kan garantera dig att den du vet som fick en etta, om du inte minns fel, var en av de som hade enormt mycket tur. Hur du drar slutsatsen att en enskild händelse skulle innebära att enorm tur inte krävs är också mycket märkligt.
Måste man vara registrerad på studentlund för att delta i novisch lotteriet?
Osäker på om jag skall studera i Lund, mn vill ändå söka bostad
Ja.
Citat:
För att få bo hos oss behöver du vara medlem i Studentlund. Medlemskapet kontrolleras av oss. Du kan registrera ditt medlemskap på studentlund.se så snart registreringen öppnar efter antagningen.
Vet en som har fått en etta med könummer ~800 om jag inte minns helt fel, så enormt mycket tur lär vara en överdrift...
Hur lång är kötiden för en etta om man inte skulle få en som novish?
Kommer inte ihåg vad min bekanta hade för könummer. Jag själv hade plats 350 och fick med nöd och näppe ett korridorsrum där inflyttning skedde redan första månaden. Mitt antagande om enorm tur blir ju snarare en definitionsfråga.
Vi kan kanske komma överens om att man inte kan räkna med att få en etta (eller ens korridorsrum för den delen) i lotteriet?
Kommer inte ihåg vad min bekanta hade för könummer. Jag själv hade plats 350 och fick med nöd och näppe ett korridorsrum där inflyttning skedde redan första månaden. Mitt antagande om enorm tur blir ju snarare en definitionsfråga.
Vi kan kanske komma överens om att man inte kan räkna med att få en etta (eller ens korridorsrum för den delen) i lotteriet?
Jaha, är det såpass illa alltså... Har för mig att jag läst att de erbjuder 700 lägenheter och korridorsrum till novischer i år, eller svamlar jag nu? Även med 700 boenden så ska man inte förlita sig på att få något i lotteriet, nej... Är trots allt bara 1/3 som verkar få boende via det eller mindre, enligt vad jag har hört från andra och vad vissa säger här i tråden?
Senast redigerad av AntzPantz 2016-07-13 kl. 19:34.
Jaha, är det såpass illa alltså... Har för mig att jag läst att de erbjuder 700 lägenheter och korridorsrum till novischer i år, eller svamlar jag nu? Även med 700 boenden så ska man inte förlita sig på att få något i lotteriet, nej... Är trots allt bara 1/3 som verkar få boende via det eller mindre, enligt vad jag har hört från andra och vad vissa säger här i tråden?
2500 novischer ställer sig i bostadskön varpå 700 får boende, således är chansen att få ett rum cirka 30%.
Glömde för övrigt tillägga att detta var vårterminen så går nog kanske inte att jämföra med höstterminen. Värt att betona är ju även att detta var från första månaden vilket borde öka kravet på bättre könummer. Är lättare att få vid senare inflyttningsdatum.
Glöm dessutom inte att flera nationer har bostäder. Malmö nation lottar faktiskt ut en handfull bostäder varje termin till novischer om nu lotteriet skulle skita sig. Har inte koll på om det är fler nationer som kör med liknande upplägg men finns säkert någon. Boende löser sig ALLTID även om första tiden kan vara turbulent.
Överlag skulle jag säga så här om det bara är fräschör och standard du går på. Bygger på 6 års erfarenheter i Lund.
1. Dammhagen, Nya Magasinet (och Vegalyckan när det är färdigt) - Dammhagen invigdes i år, Nya Magasinet för ett par år sedan och Vegalyckan håller på att byggas
2. Delphi
3. Kämnärsrätten, Ulrikedal
4. Studentlyckan
Nu räknar jag inte in de områden som bara har ettor. Det finns lägenheter på Sparta också, men jag har faktiskt aldrig varit i någon sådan.
Intressant info. Verkar som inflyttning till Vegalyckan började i november ifjol. Skulle vara spännande att höra omdömen.
Senast redigerad av lakritc 2016-07-14 kl. 00:24.
Kan någon som verkligen är insatt besvara frågan om huruvida jag behöver ansöka om medlemskap och betala avgiften till Studentlund idag, för att kvalificera till novischutlottningen som genomförs imorgon hos AF Bostäder?
Jag har registrerat mig hos AFB och är noterad som novisch med status "Lottning pågår", men jag planerar inte att boka/ansöka om en bostad, oavsett vilken köplats jag blir tilldelad genom lotteriet, förrän tidigast den 3 augusti (efter andra urvalet). Till saken hör att jag är reservplacerad (nummer 6 av 75 antagna i min urvalsgrupp) till en utbildning i annan stad, där jag redan har ett ordnat boende hos en bekant, och finner det därför meningslöst att betala 275 kr om jag inte kommer att studera i Lund.
Jag har läst mig till att villkoret för att bli fullvärdig medlem i Studentlund dessutom är att man behöver registrera sig vid en nation, och denna registrering öppnar tidigast den 22 augusti, vilket därför får mig att verkligen undra om jag ens behöver var med i Studentlund innan jag ansöker om en bostad efter andra urvalet. Jag vill som sagt endast vara med i lotteriet, och därefter invänta andra antagningsbeskedet innan.
Jenna har just antagits till universitetsstudier i Lund för första gången. Hon går därför in på AF Bostäders webbplats för att göra sin bostadsansökan. Jenna får sin lottade köplats men eftersom hon får sin studieplats först vid andra antagningen, väntar hon med sin bokning av bostad. Eftersom Jenna fick en bra köplats har hon tur och får en bostad redan till terminsstarten. Vid kontraktsteckningen mailar hon in sitt antagningsbesked och bevis om betald medlemsavgift i Studentlund.
Kan någon som har insyn bekräfta detta, eller som tidigare varit med i lotteriet och avvaktat med medlemskap efter andra urvalet?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!