2016-07-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Jag tror att de bilderna är från ett annat gruvhål, tyckte mig läsa nånstans att det var utanför Sala eller nåt (Hjälp mig nån?)
Som @knepplenning sa tidigare är det ju inte säkert att hans källa visste exakt, så kanske farbror blå gick på bilderna på facebook?

Men snälla, krångla inte till det

BO anmäldes försvunnen den 28 juni.
Polisen samlar in tips och liknande, gör en sammanställning över möjliga inblandade personer och förundersökningen dateras den 30 juni.
Personerna anhålles i sin frånvaro och plockas in en efter en den 1 juli (en del några dagar senare)
Förhör genomförs med personerna under hela fredagen den 1 juli. Sent fredag kväll leder detta till att "Farbror Blå" genom dessa förhör, får reda på den plats BO kan återfinnas.
Lördag den 2 juli söker polisen av området och finner då BO.

Och...ja, man kan anhålla en person, även om en kropp ej återfunnits.

"Anhållande är i svensk rätt en form av tillfälligt frihetsberövande i avvaktan på häktning eller frisläppande. För att anhålla någon krävs att det finns skäl för häktning eller att den misstänkte är skäligen misstänkt för ett brott och om det är av synnerlig vikt att personen tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning.Beslut om anhållande fattas av åklagare. Åklagaren ska göra häktningsframställan till tingsrätten senast kl.12 tredje dagen efter anhållningsbeslutet. I annat fall ska den anhållne släppas på fri fot"

Så...i och med att kroppen blev funnen, så var ju häktningarna - solklara
Och nästa steg är ju då åtal. Vilket ska - vad jag läst- göras senast den 15 juli.
Säkerligen kommer förlängning att begäras - tror inte att, med så många personer inblandade att undersökningen hinner bli klar tills dess.

Edit: Nyhetspressens bilder kan man inte helt lita på och övriga "gruvhålsbilder" ska man nog ta med en nypa salt
Senast redigerad av Rappakalja2 2016-07-13 kl. 21:28.
Citera
2016-07-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvsnubbe
Fortfarande är dom bilderna från silvbergs gruvan!! Ligger mellan Smedjebacken Säter!! Ca 3.2 mil ifrån långshyttan!

Edit: kolla #silvbergsgruvan på instagram så tar alla bilden från samma ställe typ

Okej, okej.. då jag inte använder instagram, kollar jag inte, men tror dig då istället.
Citera
2016-07-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappakalja2
Men snälla, krångla inte till det

BO anmäldes försvunnen den 28 juni.
Polisen samlar in tips och liknande, gör en sammanställning över möjliga inblandade personer och förundersökningen dateras den 30 juni.
Personerna anhålles i sin frånvaro och plockas in en efter en den 1 juli (en del några dagar senare)
Förhör genomförs med personerna under hela fredagen den 1 juli. Sent fredag kväll leder detta till att "Farbror Blå" genom dessa förhör, får reda på den plats BO kan återfinnas.
Lördag den 2 juli söker polisen av området och finner då BO.

Och...ja, man kan anhålla en person, även om en kropp ej återfunnits.

"Anhållande är i svensk rätt en form av tillfälligt frihetsberövande i avvaktan på häktning eller frisläppande. För att anhålla någon krävs att det finns skäl för häktning eller att den misstänkte är skäligen misstänkt för ett brott och om det är av synnerlig vikt att personen tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning.Beslut om anhållande fattas av åklagare. Åklagaren ska göra häktningsframställan till tingsrätten senast kl.12 tredje dagen efter anhållningsbeslutet. I annat fall ska den anhållne släppas på fri fot"

Så...i och med att kroppen blev funnen, så var ju häktningarna - solklara
Och nästa steg är ju då åtal. Vilket ska - vad jag läst- göras senast den 15 juli.
Säkerligen kommer förlängning att begäras - tror inte att, med så många personer inblandade att undersökningen hinner bli klar tills dess.

Okej, förhör gjordes inte förrän efter 19.25 1 juli, då BH blev gripen då.
BH blev anhållen i sin frånvaro kl. 10.21, gripen 19.25, anhållandet 23.25 fredagen den 1:a juli.
Häktad söndag 3 juli, kl. 09.35-09.50
Och Madde var de fakto anmäld försvunnen, så om de använt Maddes kontokort, har det ju kommit fram under förundersökningen angående Maddes försvinnande.
Exmaken hade ju inte hört från Madde sedan fredagen den 17 juni då hon var på väg till Ikea.
Så klart polisen kollar upp om hon tagit ut pengar någonstans, och vart hennes mobil befunnit sig efter det sista samtalet med exmaken.
Sunda förnuftet säger ju då, att om de använt Maddes kontokort, efter de bragt henne om livet, så har ju polisen troligtvis bilder från automater, kontoutdrag var och när. Och troligtvis har de använt hennes kontokort och länsat det, då de har erbjudit muppar pengar för att hålla tyst. Vart skulle de få pengar ifrån annars? Socialen betalar inte ut sådana pengar vad jag vet.
Senast redigerad av knepplenning 2016-07-13 kl. 21:36.
Citera
2016-07-13, 21:46
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Finns det någon som vet varför Madeleine blev mördad eller har någon bra teori om det? (Har nog missat en hel del i tråden)

Madeleines ex-make och väninna hävdar att Madeleine lånat ut pengar till personer i gänget, en hel del pengar dessutom. Men om vi nu leker med tanken att Madeleine satt ner foten och vägrar fortsätta låna ut pengar så är ju det knappast någon anledning för ett gäng ungdomar att mörda henne. Och om det är så att hon började kräva tillbaka pengar så är ju inte det heller någon anledning att döda henne. Vad skulle hon kunna göra liksom? Gå till kronofogden som bara konstaterar att det inte finns något att utmäta.
Kan slänga fram en spontan hypotes om "Samhall-kolleger" verkar vara en bättre beskrivning än ett "ungdomsgäng" och det kan vara deras försök till ett "rånmord".
Citera
2016-07-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Okej, förhör gjordes inte förrän efter 19.25 1 juli, då BH blev gripen då.
BH blev anhållen i sin frånvaro kl. 10.21, gripen 19.25, anhållandet 23.25 fredagen den 1:a juli.
Häktad söndag 3 juli, kl. 09.35-09.50
Och Madde var de fakto anmäld försvunnen, så om de använt Maddes kontokort, har det ju kommit fram under förundersökningen angående Maddes försvinnande.
Exmaken hade ju inte hört från Madde sedan fredagen den 17 juni då hon var på väg till Ikea.
Så klart polisen kollar upp om hon tagit ut pengar någonstans, och vart hennes mobil befunnit sig efter det sista samtalet med exmaken.
Sunda förnuftet säger ju då, att om de använt Maddes kontokort, efter de bragt henne om livet, så har ju polisen troligtvis bilder från automater, kontoutdrag var och när. Och troligtvis har de använt hennes kontokort och länsat det, då de har erbjudit muppar pengar för att hålla tyst. Vart skulle de få pengar ifrån annars? Socialen betalar inte ut sådana pengar vad jag vet.

De anhållna/häktade behöver inte ha sagt ett ljud om penningtransaktioner under förhören.
När BO blev funnen så har polisen efter en framställan till banken - full insyn över vad som hänt på kontot. Vid den första obduktionen så kom de fram till att döden inträffat 17/18 juni och uttag på kontot har gjorts därefter. Det är ju bara att stoppa det under näsan på "gänget" och vänta på svar
Citera
2016-07-13, 22:01
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Kan slänga fram en spontan hypotes om "Samhall-kolleger" verkar vara en bättre beskrivning än ett "ungdomsgäng" och det kan vara deras försök till ett "rånmord".
Haha, okej

M*rie J*smo jobbar/jobbade på Myrorna i Borlänge (andra bilden) och det kan ju vara någon liknande anställning, så du har nog rätt

http://www.dt.se/dalarna/borlange/hotad-framtid-for-butiken-myrorna
Citera
2016-07-13, 22:02
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
De anhållna/häktade behöver inte ha sagt ett ljud om penningtransaktioner under förhören.
När BO blev funnen så har polisen efter en framställan till banken - full insyn över vad som hänt på kontot. Vid den första obduktionen så kom de fram till att döden inträffat 17/18 juni och uttag på kontot har gjorts därefter. Det är ju bara att stoppa det under näsan på "gänget" och vänta på svar

Dock stod det redan i den första tidningsartikeln, dagen efter att de hittat henne, att hon varit död sedan den 17/6, långt innan obduktionen var klar.
Citera
2016-07-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Fler dumma frågor från mig

Jag tittade på bilden med de misstänka som publicerats tidigare. Under porträttet på Per-Olov Höfflinger står att han medger ansvar för "medhjälp till förberedelse till misshandel". Då är frågan, var planen att mörda henne eller skulle de "bara" spöa skiten ur henne så att hon skulle ge fan i att kräva tillbaka pengar av gänget? Men det hela gick över styr och de hade ihjäl henne istället?

Oavsett, jag misstänker att Madeleine inte bara frågat "snälla, kan jag få tillbaka mina pengar ni lånat?" utan hon har på ett mer bestämt vis hotat dem med kronofogden eller polisanmälan (helt fel väg att gå juridiskt, men det vet nog inte se små liven) om hon inte får pengarna tillbaka.

https://minfil.org/LeJ3nabcb9/lkhggkhj.png

Det tvivlar jag starkt på. Redan i början av tråden har det fastslagits att det var ett överlagt mord och det var mer än en person som deltog i planeringen. Att bara spöa henne vore inte särskilt klokt. Inte för att de här personerna är särskilt smarta, men att misshandla är ju mer eller mindre en garanti för att hon skulle gå till polisen. Dessutom har det talats om att de var så många som deltog för att försvåra utredningen, vilket tyder på planerat mord.

Att BO skulle hotat med polis eller kronofogde är nog inte heller troligt. Då skulle det krävas undertecknade skuldbrev och det fanns det säkert inte.

Jag tror personligen att det kan ha funnits fler motiv än de rent ekonomiska. Det kan ha handlat om att BO visste för mycket och hade hotat avslöja det. Det kan ha varit så att de ville testa hur det var att döda någon och det kan ha varit så att de helt enkelt retade sig på BO.
Citera
2016-07-13, 22:14
Medlem
Citat:

Nä, det har de inte, men DE FAKTO, Madde var anmäld försvunnen, 28 juni, och detta gör ju att en förundersökning öppnas angående hennes försvinnande. Vad jag förstår, så kollar väl polisen upp Maddes förehavanden efter den 17 juni. Det var den dagen exmaken sist pratade med henne.
En del kan ju försvinna på egen hand, bara för att de vill det.
Så bankomatuttag, för att kolla om hon tagit ut pengar någonstans, för att kartlägga var hon befunnit sig, så klart.
Och även kollat upp hennes mobil, var den befunnit sig, och befann sig. Om hon skulle kunna vara vid liv.
Så alla uttag etc, kollas ju upp som om att hon skulle vara vid liv, men vart var ju frågan.
Vad som sedan framkommit under hennes förundersökning, med viss information om hur dessa idioter har skrytit, agerat etc, efter den 17-18 juni från en källa, som har haft en god kontakt med dem, så har de nog kollat efter lite djupare, och kanske breddat förundersökningen angående Maddes försvinnande.
Det är ju de fakto så att, en förundersöning har ju gjorts angående Maddes försvinnande. Inte huruvida om hon är mördad eller inte.
Det framkommer nog först i förhör med BH, att hon är bragd om livet. Så tror jag att det har gått till.
Senast redigerad av knepplenning 2016-07-13 kl. 22:17.
Citera
2016-07-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Dock stod det redan i den första tidningsartikeln, dagen efter att de hittat henne, att hon varit död sedan den 17/6, långt innan obduktionen var klar.

Kan så vara att de anhållna/häktade erkänt detta - MEN, man gör ändå alltid en preliminär obduktion, rätt omgående, där man mellan tummen och pekfingret bedömer hur lång tid offret varit död.
Därefter sätter den "grundliga" igång.
ALLT ska ju dokumenteras noga.
Citera
2016-07-13, 22:29
Avslutad
Ett möjligt motiv, som hänger ihop med skulderna och lånen, kan vara att Madde har hotat med att anmäla gänget till Soc/FK om de inte började betala tillbaka. Jag är ganska övertygad om att diverse utbetalningar hade stoppats och viss ekonomisk hjälp från dessa myndigheter hade upphört helt.
Madde hade säkerligen bevis. Bl.a hyresinbetalningar från sitt eget konto, och bevis på alla prylar gänget hade köpt m.m.

Många i gänget gick på soc/fk och kunde vid en utredning bli återbetalningsskyldiga märkbara belopp.

Och jag vet om att detta inte är en tråd för att diskutera invandring, men till skillnad från när det gäller invandrare, finns det väldigt lite beröringsskräck från myndigheters sida när det gäller svenskar och bidragsbrott.
Så där hade gänget allt att frukta.

Hjärngänget hade dessutom varit på en annan person om pengar, på ett liknande sätt som med Madde. De var väldigt inne på "pengar vid sidan om", så att säga.
Senast redigerad av GenesisP 2016-07-13 kl. 23:09.
Citera
2016-07-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Ett möjligt motiv, som hänger ihop med skulderna och lånen, kan vara att Madde har hotat med att anmäla gänget till Soc/FK om de inte började betala tillbaka. Jag är ganska övertygad om att diverse utbetalningar hade stoppats och mycket ekonomisk hjälp från dessa myndigheter hade upphört helt.
Madde hade säkerligen mycket bevis. Bl.a hyresinbetalningar från sitt eget konto, och bevis på alla prylar gänget hade köpt m.m.

Många i gänget gick på soc/fk och kunde vid en utredning bli återbetalningsskyldiga märkbara belopp.

Och jag vet om att detta inte är en tråd för att diskutera invandring, men till skillnad från när det gäller invandrare, finns det väldigt lite beröringsskräck från myndigheters sida när det gäller svenskar och bidragsbrott.
Så där hade gänget allt att frukta.

Hjärngänget hade dessutom varit på en annan person om pengar, på ett liknande sätt som med Madde. De var väldigt inne på "pengar vid sidan om", så att säga.

Hmm.. en till person som varit utsatt av dem??
I Borlänge??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in