2016-07-13, 20:35
Avslutad
Här är JH med i ett reportage i Dalademokraten.

http://www.dalademokraten.se/dalarna/borlange/okq8-macken-i-bullermyren-slar-igen
Citera
2016-07-13, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Jag tror att de bilderna är från ett annat gruvhål, tyckte mig läsa nånstans att det var utanför Sala eller nåt (Hjälp mig nån?)
Som @knepplenning sa tidigare är det ju inte säkert att hans källa visste exakt, så kanske farbror blå gick på bilderna på facebook?

Det är taget i Silvberg mellan Säter och Borlänge.
Citera
2016-07-13, 20:38
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Alltså, jag är inte helt säker på vad som gäller.
Kanske är det också underlåtenhet efteråt ett brott har begåtts om det räknas som grovt eller högt i straffskalan.

Ok hittade en kanonbra sida för all möjlig information om dylika frågor, men eftersom jag inte kan länka (vet inte hur man gör på telefonen), så tog jag en skärmdump, och visst har du rätt

http://www.ladda-upp.se/bilder/uuclyduwugtks/

Tillägg: Fantastiskt uttryckt i den tråden "en skock mördare i en bil som satt av mot ett tilltänkt offer"
Senast redigerad av Framgaffel 2016-07-13 kl. 20:46. Anledning: Tillägg
Citera
2016-07-13, 20:39
Medlem
Citat:
Jag tror att de bilderna är från ett annat gruvhål, tyckte mig läsa nånstans att det var utanför Sala eller nåt (Hjälp mig nån?)
Som @knepplenning sa tidigare är det ju inte säkert att hans källa visste exakt, så kanske farbror blå gick på bilderna på facebook?

Fick ett pm på förmiddagen om just dessa bilder. En person som kan trakterna väl runt Långshyttan.
Han uttryckte det som att bilderna kommer från ett annan "sjö" som ligger i närheten av det gruvhål som Madde återfanns.
Så en tanke kanske, att de haft koll på gruvhålet, där Madde legat, då det bara är en infart dit.
Citera
2016-07-13, 20:46
Medlem
I ett pm i förmiddags skriver en person som sett den bil som ställdes i trakten veckan före mordet.
Och som sedan brann.
Det var en mörkgrön Mercedes 190E, från runt 1990... enligt pm.
Citera
2016-07-13, 20:47
Medlem
DreamTwisters avatar
Beträffande brottsrubriceringen underlåtenhet att avslöja brott så säger Brottsbalken (23 kap, 6 §) bl. a. följande:
Citat:
Den som underlåter att i tid anmäla eller annars avslöja ett förestående eller pågående brott ska, i de fall det är särskilt föreskrivet, dömas för underlåtenhet att avslöja brottet enligt vad som är föreskrivet för den som medverkat endast i mindre mån till sådant brott.

Detta saxat ur den nya lagparagrafen, som pikant nog började gälla den 1/7. Jag är inte kunnig nog att reda ut innebörden i vare sig denna paragraf eller den som ersätts. Max straff är iaf fängelse i två år.

Ser att det blivit lite lätt humor i tråden så jag hoppas denna platsar. Jag funderar på att fixa lite merchandising i avvaktan på de kommande filmerna. Får jag presentera... Martin och Benita:
http://cdn.ipernity.com/120/20/10/11892010.927e73cb.640.jpg?r2

Ni kan skicka era förhandsbokningar i pm.
Senast redigerad av DreamTwister 2016-07-13 kl. 21:02.
Citera
2016-07-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Fick ett pm på förmiddagen om just dessa bilder. En person som kan trakterna väl runt Långshyttan.
Han uttryckte det som att bilderna kommer från ett annan "sjö" som ligger i närheten av det gruvhål som Madde återfanns.
Så en tanke kanske, att de haft koll på gruvhålet, där Madde legat, då det bara är en infart dit.

Fortfarande är dom bilderna från silvbergs gruvan!! Ligger mellan Smedjebacken Säter!! Ca 3.2 mil ifrån långshyttan!

Edit: kolla #silvbergsgruvan på instagram så tar alla bilden från samma ställe typ
Senast redigerad av Gruvsnubbe 2016-07-13 kl. 20:54.
Citera
2016-07-13, 20:49
Medlem
Kämpendahls avatar
Fler dumma frågor från mig

Jag tittade på bilden med de misstänka som publicerats tidigare. Under porträttet på Per-Olov Höfflinger står att han medger ansvar för "medhjälp till förberedelse till misshandel". Då är frågan, var planen att mörda henne eller skulle de "bara" spöa skiten ur henne så att hon skulle ge fan i att kräva tillbaka pengar av gänget? Men det hela gick över styr och de hade ihjäl henne istället?

Oavsett, jag misstänker att Madeleine inte bara frågat "snälla, kan jag få tillbaka mina pengar ni lånat?" utan hon har på ett mer bestämt vis hotat dem med kronofogden eller polisanmälan (helt fel väg att gå juridiskt, men det vet nog inte se små liven) om hon inte får pengarna tillbaka.

https://minfil.org/LeJ3nabcb9/lkhggkhj.png
Citera
2016-07-13, 21:02
Medlem
Citat:
Jag borde kanske skaffa mig ett liv, men jag råkade snubbla över den här bilden...
Skulle tro att det är MB, AL, ME & POH

http://www.ladda-upp.se/bilder/ofydjjsfhblir/

Det första jag gör här är att hålla med August Strindberg (om det nu var han) om att det är synd om människan... och det är faktiskt synd om dom å bilden.

Liv som sannolikt inte varit särskilt lätt kommer blir ytterligare svårare framöver...

BO har inte haft det lätt men nu är det åtminstone över för henne, i alla fall.
Citera
2016-07-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Finns det någon som vet varför Madeleine blev mördad eller har någon bra teori om det? (Har nog missat en hel del i tråden)

Madeleines ex-make och väninna hävdar att Madeleine lånat ut pengar till personer i gänget, en hel del pengar dessutom. Men om vi nu leker med tanken att Madeleine satt ner foten och vägrar fortsätta låna ut pengar så är ju det knappast någon anledning för ett gäng ungdomar att mörda henne. Och om det är så att hon började kräva tillbaka pengar så är ju inte det heller någon anledning att döda henne. Vad skulle hon kunna göra liksom? Gå till kronofogden som bara konstaterar att det inte finns något att utmäta.

Vad jag förstår var dådet planerat. En av de häktade har medgett det då han sagt att han var med och planerade mordet, men dragit sig ur och tagit sig därifrån innan mordet skett.

Ja den kortsiktiga möjligheten att fortsätta ta ut pengar från Maddes besparingar. Plus att man slipper betala tillbaka lånet.

Madde kan gå till socialen eller polisen och avslöja gänget.

Men motivet att ta bort Madde är ganska svagt. Med henne borta försvinner gängets försörjning plus att misstankarna givetvis kommer att riktas mot gänget speciellt som någon är dum nog att ta ut pengar från Maddes konto efter mordet.

Det finns alltså inga bra motiv att döda Madde. Men kanske att misshandla henne och tvinga henne att skriva under någon fullmakt.
Citera
2016-07-13, 21:04
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:

Jag tittade på bilden med de misstänka som publicerats tidigare. Under porträttet på Per-Olov Höfflinger står att han medger ansvar för "medhjälp till förberedelse till misshandel". Då är frågan, var planen att mörda henne eller skulle de "bara" spöa skiten ur henne så att hon skulle ge fan i att kräva tillbaka pengar av gänget? Men det hela gick över styr och de hade ihjäl henne istället?

Oavsett, jag misstänker att Madeleine inte bara frågat "snälla, kan jag få tillbaka mina pengar ni lånat?" utan hon har på ett mer bestämt vis hotat dem med kronofogden eller polisanmälan (helt fel väg att gå juridiskt, men det vet nog inte se små liven) om hon inte får pengarna tillbaka.

Jag tror som du, de skulle spöa henne men det gick över styr, tror att kanske att underlåtenheten att avslöja brott även gäller för misshandel. De andra visste att de skulle spöa henne, men försökte inte avstyra det eller anmäla det.
Tyvärr klarar dom sig nog från dessa anklagelser då det finns nån paragraf som säger att man inte behöver anmäla/avstyra om det finns fara att man själv ska råka illa ut. Jag menar vem vill sätta sig upp mot en skock sjövilda heffaklumpar?
Citera
2016-07-13, 21:05
Medlem
Citat:

Kan meddela, jag fick ett meddelande på messenger, den 5 juli, av vad jag vet en person som brukar hänga på samma på samma lokala pub, som dessa muppar.
"Ja nu är hon mördad"

Jag misstänker att hon satt stopp för vidare lån. Börjat kräva tillbaka skulder.
Men de korkade idioterna kunde inte ta nej, de ville ha mer pengar, och de ville inte betala tillbaka något heller.
Läste att DM tagit emot 5000kr. För att hålla tyst. Så de har nog länsat hennes konto, därför de ville göra sig av med Madde...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in