2016-07-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Imponerande att man kan komma fram till så lite efter nästan 1 år. Det mesta var ju känt på konkursdagen....

Det stora avslöjandet tycks vara att lån har flyttats runt bland investerarna vid uttag, detta är ju inget Trustbuddy ens har försökt att dölja och man såg ju direkt när man fick sådanna lån (På summorna) alla lånen var på 90 kr/180kr/270kr dvs 90% av ursprunglig uttlåningssumma....

Själv tog jag emot över 70 tkr av sådanna lån vilket jag idag är överlycklig för.... Det hjälpte mig att se hur sjukt det fungerade och att det Trustbuddy sa om kreditförluster med mera absolut inte stämde... Satt med dem i 8 månader och de gav typ nada avkastning, innan jag lämnade dem vidare till nån annan stackare....

Altså att lån överläts även de hos inkasso har för mig varit en självklarhet enda från dag 1, hur skulle det annars ha fungerat? 1% i kreditförluster som de sa från början och du kan när som helst ta ut 90% av ditt kapital klart lån överlåts oavsett var de befinner sig i processen....

Jag skulle tycka det vore mycket intressantare att granska om vissa sparare har gynnats av Trustbuddy... Det har ju funnits sparare som alltid har rapporterat hur fantastiskt bra allt går även efter många år av pengar hos Trustbuddy nått som vi idag vet måste ha varit nästan omöjligt. Tänker främst på Kloxie och Robba men finns några andra också....

Trustbuddy identifierade ju mig nästan direkt och alla visste vem jag var.... Kan inte ha varit särskillt svårt att ha identifiera 3-4 positiva skribenter också och sett till att deras avkastning fortsätter vara bra för att få positiva skribenter på forumen också..... Alternativet är ju att dessa herrar blåljög om avkastningen, vilket min känsla säger mig att de inte gjorde...

Anledningen till att vissa "fick" bra avkastning var för att dem fortsatte att sätta in pengar. Vi som satte in klumpsummor såg efter 1år att det gick åt helt fel håll. Dem fel TB gjorde var:
1. Inte driva in skulder(kostade för mycket för dem och varför driva in skulder när du redan har fått betalt? Bättre att lura in nya låntagare istället)
2. Låta nya långivare ta över skitlån utan att veta om det(därför det snabbt gick utför sista året eftersom alla nya fick ingen avkastning)
3. Låna ut pengar trots att utlåningen var stoppad(något dem troligen gjorde för att hålla luftslottet svävande så länge som möjligt medan ägarna sålde av aktier)
Citera
2016-07-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Anledningen till att vissa "fick" bra avkastning var för att dem fortsatte att sätta in pengar. Vi som satte in klumpsummor såg efter 1år att det gick åt helt fel håll. Dem fel TB gjorde var:
1. Inte driva in skulder(kostade för mycket för dem och varför driva in skulder när du redan har fått betalt? Bättre att lura in nya låntagare istället)
2. Låta nya långivare ta över skitlån utan att veta om det(därför det snabbt gick utför sista året eftersom alla nya fick ingen avkastning)
3. Låna ut pengar trots att utlåningen var stoppad(något dem troligen gjorde för att hålla luftslottet svävande så länge som möjligt medan ägarna sålde av aktier)

Jag håller med till viss del.

Trustbuddy bör ha tillämpat 'först in först ut' vid utlåning, samt omfördelning
av lån efter ett uttag av 90%. Dvs av nyinsatta pengar blev de med äldst
insättningsdatum utlånade först.

De som satte in en större summa, mer än 5000-1000 kr, kunde ju knappast få det
hela utlånat på åtskilliga dagar/veckor.

Begärde någon annan ett 90% uttag, låg då de med en större insättning i
farozonen att en väldigt stor del av det insatta beloppet skulle fördelas till
gamla dåliga lån.

Jag tror även att det var en bra taktik att stoppa utlåning, kanske rentav 1
gång per månad efter ett tag, och kring månadsskiftet ta ut det som var möjligt
för uttag. Därefter starta utlåning på nytt.

Det verkar för övrigt inte ha lämnats några bud på it-systemet. Kanske fler
som tror som jag? Programbuggar, usel kravspec vad systemet skall göra eller
bristfällig eller ingen testning alls är orsaken till att en del utlånade
pengar saknar inlånare m.fl. märkligheter?

För övrigt verkar det fortfarande vara gott om idioter som tycker att folk i it-branschen
skall få betalt per kodrad eller dylikt. Vore intressant att se hur många spikar
och bräder snickare började använda om likartad prissättning tillämpades där.
Citera
2016-07-11, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19pints
De som satte in en större summa, mer än 5000-1000 kr, kunde ju knappast få det
hela utlånat på åtskilliga dagar/veckor.

Begärde någon annan ett 90% uttag, låg då de med en större insättning i
farozonen att en väldigt stor del av det insatta beloppet skulle fördelas till
gamla dåliga lån.

Det verkar för övrigt inte ha lämnats några bud på it-systemet. Kanske fler
som tror som jag? Programbuggar, usel kravspec vad systemet skall göra eller
bristfällig eller ingen testning alls är orsaken till att en del utlånade
pengar saknar inlånare m.fl. märkligheter?
.

TBDY lånade ut mycket pengar så att få ut 10 000 kronor var knappast något problem.

Plattformen är såld http://www.realtid.se/fintech-bolag-koper-trustbuddys-plattform
Citera
2016-07-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar

Det hävdade att de låg på ca 20% per år kan omöjligt förklaras av regelbundna insättningar och varit kunder under flera år...

Kloxie skriver så sent som i Juli 2015 att han snart hoppas räntan återigen kommer upp till 20% Robba skriver i ett inlägg till mig att han har en egen databas som håller koll på hur många av % lån som rör sig varje månad och att det minsan är 80%...

Kan kanske ha varit så att Trustbuddy gynnade de som satte in regelbundet då det var viktigt att det fortsatte, men min tro är fortfarande att Trustbuddy flyttade om lån så som de kände för... Dvs de identifierade de positiva och gav dem fantasi avkastning... Fanns det inga positiva kom inga nya pengar in...
Citera
2016-07-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
TBDY lånade ut mycket pengar så att få ut 10 000 kronor var knappast något problem.

Plattformen är såld http://www.realtid.se/fintech-bolag-koper-trustbuddys-plattform

Yes den dan som gick "bäst" för mig gick över 100 tkr ut.... Varav 70 tkr till gamla skitlån...
Citera
2016-07-13, 09:36
Medlem
Är det någon som har sett någon information om vad som är att förvänta nu beträffande långivarnas på konton innestående medel?

Har gått tillbaka och åter läst den information som lades upp på websidan på den tiden det kom ut information och inser att det kan tänkas bara följa den normala proceduren, om än fördröjt. Hela förfarandet med norska gruppen har dock gjort mig allmänt oroad att det som ursprungligen sades om hur medel innestående på långivarnas konton per konkursdagen skulle hanteras. Jag har uttryckt att jag inte önskar att den norska gruppen är inblandad i hanteringen av mina innestående medel, men mejladressen känns ju minst sagt sparsamt bemannad.
Citera
2016-07-13, 20:23
Medlem
någon mer än mig som fått mail ifrån styrgruppen där det står hur stor den första utbetalningen ska bli? Har inte haft ork att läsa igenom det finstilta i mailet, någon annan som har tid och kunskap om gjort det? Bra att det börjar hända grejer
Citera
2016-07-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtremeBadger
någon mer än mig som fått mail ifrån styrgruppen där det står hur stor den första utbetalningen ska bli? Har inte haft ork att läsa igenom det finstilta i mailet, någon annan som har tid och kunskap om gjort det? Bra att det börjar hända grejer

Jag har läst brevet. De som inte orkar läsa det bör i alla fall verifiera de uppgifter som styrningsgruppen har om var och en såsom adresser, kontonummer, IBAN och BIC. Detta görs genom att klicka på den länk som finns under första avsnittet av brevet. Detta ska göras senast 160718.

Jag vet inte om jag har tillräckligt med kunskap för att förstå allt men det verkar som om indrivningen av utestående medel har kommit i gång. Avtal har slutits med inkassobolag. Vidare redogörs för de kostnader som gruppen haft och det är väl inget att säga om det. Det vore väl mycket begärt att de skulle arbeta gratis. Om kostnaderna är rimliga kan jag inte bedöma. Det som jag inte riktigt har förstått är om de summor som inkassobolagen ska ha kommer att tas från långivarnas pengar eller ska betalas av låntagarna.
Pengar kommer att betalas ut var tredje eller sjätte månad beroende på hur framgångsrik indrivningen är. Belopp under 5000 NOK kommer inte att betalas ut vid den första utbetalningen i juli beroende på kostnader förbundna med utbetalningen.

Vore som sagt bra om någon med djupare ekonomisk kunskap kunde ge en kommentar till brevet.
Citera
2016-07-14, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtremeBadger

Förstår inte riktigt heller mailet.. Har inte gett dem fullmakt. Klickar jag på länken i deras mail finns en ruta att klicka i gällande fullmakt. Tolkar jag dem fel när jag fått för mig att det inte spelat nån roll att jag inte gett dem fullmakt att hantera mina pengar då de har över en viss procent av kapitalet med fullmakt ( för övrigt -vilket svenskt lagrum ger dem rätt till det?) men jag måste ändå ge dem fullmakt för att de ska betala ut pengar till mig?
Citera
2016-07-14, 12:54
Medlem
WhiteShadow: Är rutan förbockad har du gett fullmakt, om rutan är tom ej fullmakt. Du kan ändra till vad du önskar.

Om du inte ger fullmakt får du driva in pengarna själv, vilket i verkligheten antagligen är ganska kört.
Citera
2016-07-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Jag har läst brevet. De som inte orkar läsa det bör i alla fall verifiera de uppgifter som styrningsgruppen har om var och en såsom adresser, kontonummer, IBAN och BIC. Detta görs genom att klicka på den länk som finns under första avsnittet av brevet. Detta ska göras senast 160718.

Jag vet inte om jag har tillräckligt med kunskap för att förstå allt men det verkar som om indrivningen av utestående medel har kommit i gång. Avtal har slutits med inkassobolag. Vidare redogörs för de kostnader som gruppen haft och det är väl inget att säga om det. Det vore väl mycket begärt att de skulle arbeta gratis. Om kostnaderna är rimliga kan jag inte bedöma. Det som jag inte riktigt har förstått är om de summor som inkassobolagen ska ha kommer att tas från långivarnas pengar eller ska betalas av låntagarna.
Pengar kommer att betalas ut var tredje eller sjätte månad beroende på hur framgångsrik indrivningen är. Belopp under 5000 NOK kommer inte att betalas ut vid den första utbetalningen i juli beroende på kostnader förbundna med utbetalningen.

Vore som sagt bra om någon med djupare ekonomisk kunskap kunde ge en kommentar till brevet.

Rase har såvitt jag kan se gjort en korrekt analys av brevet.

Med utdelningsregeln om minst 5000 NOK kommer många aldrig att få en utbetalning, förutsätter att detta kommer justeras nångång i framtiden, kräver nog att man har minst 20 tkr i lån för att få nån utbetalning med detta system... Men det är det enda rimliga systemet jag kan se...

15% av mina pengar har flutit in under året som har gått, jag hade typ 0 kronor fristående vid konkursen, efter uttag då.... Det är betydligt högre takt än vad jag hade i återbetalning när Trustbuddy var verksamt.... När ingen mixtrar kommer det in lite pengar...

Får väl inga pengar den här gången antar jag under 5000 NOK men kanske till jul....

Detta kanske inte slutar så illa iallafall, bra jobbat Styrgruppen....
Citera
2016-07-14, 15:23
Medlem
Sunshineboy1s avatar
Fick ni brevet idag? Hur mycket får ni tillbaka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in