Citat:
Ursprungligen postat av
Evets
(1) Så om man kallar något event eller till och med underhållningsevent så blir det roligt och okej med vad som helst?
(2) Att en liten ung kvinna blir omringad av flera män dubbelt hennes längd och tre gånger i vikt medan en av dem lägger något runt halsen på henne och bakbinder hennes händer jämför du med att stå upp på scen.
(3) Oskyldig natur? Vad i männens beteenden är oskyldigt ifrån en brottssynvinkel?
(4) Du menar att föräldrar måste välja mellan att låta vita män omringa döttrarna och dra dem runt i ett snöre på marknader eller att de ska bli sexuellt ofredade på marknader. Varför då?
Du är i sanning en frustrerande människa att debattera med, eftersom du helt ignorerar större delen av allt jag skriver, väljer ut en liten del, och sedan vrider på denna tills du kan komma med ett argument som får mig att framstå som en fullblodad rasist och antifeminist.
1 Nej - var, när, och hur sa jag att det var "okej med vad som helst?" Tvärt om så har jag påpekat att (A) delar av deras agerande var uselt, (B) försiktighet måste råda, och (C) att tafs osv inte är försvarbart oavsett sammanhang.
(2) Fin dramaturgi i hur du beskriver det hela. Har du sett filmklippen som delats i tråden? Tycker du det ser dramatiskt ut? Känns det som kvinnor är under hot eller förts bort med våld? Känns det som de försöker skrämma kvinnorna genom att "knipa" dem när de är ensamma, inte kan ses av andra? Känns det som de försöker maskera sig själva eller dölja sig i en stor folkmassa? Inte? Nej, då är det kanske inte så farligt.
Nätet tycker jag är illa eftersom det kan vara ett skrämselmoment. Att däremot gå fram och säga att "Nu ska du minsann följa med och sälas som träl på vikingatorget" eller liknande, med skådespelar insats, tror jag få uppfattas som speciellt läskigt.
(3) Varken du eller jag vet hur det hela gått till, därmed kan vi inte diskutera deras beteende. Däremot kan vi diskutera det beteende vi ser i filmklippen i tråden. Det känns som ganska uppenbart skådespel, och att ingen är utsatt för fara.
(4) Nu får du ge dig, för det vet du att jag inte sa. Det jag gjorde, och har gjort från början, var att ifrågasätta jämförelsen mellan denna händelsen och tafts/våldtäkt på musikfestivaler. Eftersom du och rosarosa eller vad hen nu hette envisas med att händelserna är jämförbara, så fösökte jag få dig att själva sätta dig in i situationen, samt den ni jämför med. För mig råder det inget tvivel om att tafs och våldtäkt är världskilt från detta.
Sen är det intressant att jag har påpekat att det är dumt av dem att enbart "auktionera" kvinnor, och att de borde bredda lite och ta med såväl kvinnor som män, äldre som yngre, i "skådespelet". Dessutom sa jag i min hypotetiska situation att det kunde vara såväl din son som din dotter. Detta till trots väljer du att säga "måste välja mellan att låta vita män omringa döttrarna och dra dem runt i ett snöre på marknader eller att de ska bli sexuellt ofredade på marknader." Du struntar alltså rakt av i mycket av vad jag säger.
Dessutom får du helt fel på argumentet, eftersom jag aldrig sagt något om sexuellt ofredande på marknader. För sista gången nu - det jag säger är att "bortrövning" av skådespelare på en vikingamarknad inte kan jämföras med sexuellt ofredande på festivaler.
Förstår du inte nu så kommer du aldrig att göra det, så här slutar jag.