2016-07-13, 18:24
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Gäller det de muslimska män som står i ringar och tafsar på kvinnor också? Är kritiken mot de också överdrivna?

Svenskt lajv om 1000 år.

"Nu ska ni få se ett fenomen som skedde i början av 2000-talet, det kallas för taharrush och gick till såhär..."
Senast redigerad av Bananpyjamasen 2016-07-13 kl. 18:27.
Citera
2016-07-13, 18:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Lite intressant är att de är så långa och har grejer i händerna och han där slår med något slags egentillverkat vapen och så omringar de henne och står runt henne när den ene av dem trär på henne halsjärn och bakbinder händerna.

De flesta människor - hoppas jag - förstår att man inte alltid kan se hur en människa mår på utsidan. Känslor syns inte alltid. Och då borde också de flesta inse att man inte kan agera på det här viset och förstå vilka faror det för med sig - för den betydligt mindre ensamma kvinnan och dessutom något slags lek där hon blir utbjuden till försäljning - och sedan - såld.

Kan tänka mig att de väldigt unga kvinnorna som det alltid verkar handla om undrar vad fasen händer och sedan först efteråt så kan känslorna kring att bli utbjuden till försäljning där det står en massa människor sjunka in.

Sen så hoppas jag att män begriper att de kvinnor som har svårast att protestera här kan ha det av en anledning som kanske inte är så rolig?

De flesta män skulle väl tycka det vore rätt kränkande också bortsett nu från det vanliga att de flesta människor inte gillar att bli placerade i centrum så där ofrivilligt. Jag menar i nu en vanlig publik där det handlar om trolleri och den på den scen säger har vi någon någon i publiken som kan hjälpa till? Så gör sig väl de flesta vare sig män eller kvinnor så små som bara nu möjligt för att för Guds skull välj inte mig... Men då har de ju då ofta redan klart med någon frivillig. Här borde det också vara rätt givet då och tror nog de flesta då som är där som andra besökare tänker hur kunde hon tacka ja till det där!... Utan att då inse att det kunde lika gärna blivit dom själva som fick stå där och falskle lite.

Men ska de nu fortsatt ha detta som upptåg var det ju en fin idé som presenterades i tråden. Ge alla dessa en armbindel som visar nu att de kan bli tagna som trälar, de kan få ettn vapen och sköld i hand för att försvara byn mot ett anfall från fiende-vikingar eller vad nu än man hittar på för spektakel. Sedan läsa en historiebok om nu trälhandeln och där se att det var minst lika vanligt med manliga trälar och att då även vikingakvinnorna var med och bjöd. Skulle nu en vikingaman ens få köpa sig en sexslav så var det vikingakvinnan som bestämde om han var tillåten detta eller inte...
Citera
2016-07-13, 18:28
Medlem
Salgouds avatar
Evets, det finns ingen som helst anledning att bli dryg direkt från start och börja kalla mig dum, eller vad säger du? Jag svar ändå.

Citat:
Hen skrev inget om våldtäkt. De omringar en kvinna medan en av dem sätter på ja inte sätter på henne men sätter på henne ett halsjärn.

Jämförelsen handlar alltså om att man ett gäng på cirka 6 personer som är större omringar en betydligt mindre flicka eller kvinna.

Nej, hen skrev inget om våldtäkt - iaf inte explicit. Däremot sa hen:

Citat:
Får se om de som skrikit sig hesa om den senaste tidens uppmärksammade festivalofredanden är konsekventa och fördömer detta, eller om det som vanligt kan avges dom först när etniciteten är "den rätta".

Det som har skett på festivaler är just att kvinnor blivit våldtagna på toaletten, omringade av män som tafsat, samt fått händer inkörda innan för deras kläder. Förstår du problematiken här? Varför skulle folk reagera på samma sätt när såväl kontexten som händelsen i sig är en helt annan?

Citat:
Finns väl absolut inget märkligt i det.

Finns inga muslimska män som i grupp ofta ställer sig runt äldre män och tar dem på chipstuttarna heller.

Är du så här dum eller gör du dig till?

Är du medveten om att såväl män som kvinnor såldes som slavar/trälar? Det hela är alltså inte ett sexuellt fenomen - vilken del av debatten står du på egentligen? Här påpekade jag att gruppens utförande var märkligt, det borde väl du gilla med tanke på hur du angriper mig i övrigt?

Citat:
Så om du inte ångrar dig så ska kvinnor gilla att få ett nät över sig och när nätet tas bort så står det sex män omkring dem och lägger ett halsjärn och bakbinder händerna medan hon står där avskuren från de andra på platsen?

Kan tänka mig att en del muslimska män kan säga detsamma . De har blivit uppdragen på scen och inte ångrat sig så varför kan jag och de mina omringa en kvinna så att jag kan köra upp en hand under kjolen på henne?

Du verkar ha svårt för liknelser. I mitt fall påpekade jag detta var ett underhållningsevent med vikingatema - det är därmed inte helt oväntat i sammanhanget. Det är inte våldtäkts- och tafstema på festivaler, eller hur? Jag påpekade, precis som du gör, att det inte är okej att tvinga folk mot deras vilja när de säger ifrån. Dock måste du förstå att folk som t.ex. blir uppbjudna på scen väldigt ofta säger "nejnejnej" för att det är pinsamt, men ändå går upp, och i slutändan är glada att de gjorde det. Jag kan därmed förstå att det är svårt för uppträdande att avgöra när det är okej att ändå dra upp folk, och när man ska välja någon annan.

Här finns det inga hårda, raka svar - men att du jämför påtvingat uppträde av en såpass oskyldig natur (observera dock att jag redan tidigare ifrågasatte såväl deras fokus på kvinnor samt kommentarer kring deras kroppar) med tafs och våldtäkt, det är inte speciellt väl genomtänkt.

Vill du hellre att din dotter eller son utsätts för detta, eller för sexuellt ofredande såsom på festivaler? Skulle du känna likadant om hen kom hem och berättade om detta, som om hen varit på en festival och blivit kletad på?

Det finns stor risk att jag inte kommer svara på fler av dina inlägg om du inte kan hålla god ton. Misstänker också att du medvetet försöker skapa debatt iom att du är så motsägelsefull.
Citera
2016-07-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud

Du verkar ha svårt för liknelser. I mitt fall påpekade jag detta var ett underhållningsevent med vikingatema - det är därmed inte helt oväntat i sammanhanget. Det är inte våldtäkts- och tafstema på festivaler, eller hur?

Så om man kallar något event eller till och med underhållningsevent så blir det roligt och okej med vad som helst?

Citat:
Jag påpekade, precis som du gör, att det inte är okej att tvinga folk mot deras vilja när de säger ifrån. Dock måste du förstå att folk som t.ex. blir uppbjudna på scen väldigt ofta säger "nejnejnej" för att det är pinsamt, men ändå går upp, och i slutändan är glada att de gjorde det. Jag kan därmed förstå att det är svårt för uppträdande att avgöra när det är okej att ändå dra upp folk, och när man ska välja någon annan.

Att en liten ung kvinna blir omringad av flera män dubbelt hennes längd och tre gånger i vikt medan en av dem lägger något runt halsen på henne och bakbinder hennes händer jämför du med att stå upp på scen.

Citat:
Här finns det inga hårda, raka svar - men att du jämför påtvingat uppträde av en såpass oskyldig natur (observera dock att jag redan tidigare ifrågasatte såväl deras fokus på kvinnor samt kommentarer kring deras kroppar) med tafs och våldtäkt, det är inte speciellt väl genomtänkt.

Oskyldig natur? Vad i männens beteenden är oskyldigt ifrån en brottssynvinkel?

Citat:
Vill du hellre att din dotter eller son utsätts för detta, eller för sexuellt ofredande såsom på festivaler? Skulle du känna likadant om hen kom hem och berättade om detta, som om hen varit på en festival och blivit kletad på?

Du menar att föräldrar måste välja mellan att låta vita män omringa döttrarna och dra dem runt i ett snöre på marknader eller att de ska bli sexuellt ofredade på marknader. Varför då?
Citera
2016-07-13, 18:45
Medlem
vitapumpss avatar
Inte klokt att bli infångad och försedd med halsjärn och bli utbjuden till försäljning. Ett respektlöst beteende av teatersällskapet gentemot tjejen som var besökare. Klart att det blev polisanmälan. Det skulle jag också gjort om jag varit i hennes ställe.
Citera
2016-07-13, 18:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Inte klokt att bli infångad och försedd med halsjärn och bli utbjuden till försäljning. Ett respektlöst beteende av teatersällskapet gentemot tjejen som var besökare. Klart att det blev polisanmälan. Det skulle jag också gjort om jag varit i hennes ställe.
Jag har helt ändrat åsikt sedan jag började posta och läsa i denna tråd. Jag hade helt missuppfattat vad det var frågan om för evenemang. Jag trodde att det var någon typ av marknad eller så (ja, jag VET att det står "spel" i rubriken men den läste jag inte så noga ) och då framstod det som helt barockt att ta fast en tjej så som det beskrevs. Dessutom föreställde jag mig att det skulle ha gått hetsigare och råare till.

Nu har jag sett några klipp som visar hur det brukar gå till. Det är lugnt och sansat och inte det minsta hetsigt. Tjejerna som tas fast har alla möjligheter i världen att direkt (eller senare) säga ifrån att de inte vill vara med på jippot. Till och med om de är blyga.

Det hela görs ju med glimten i ögat. Det ska beskriva hur det kunde gå till på vikingatiden. Det är ju liksom det som är vitsen med det hela.
Citera
2016-07-13, 19:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har helt ändrat åsikt sedan jag började posta och läsa i denna tråd. Jag hade helt missuppfattat vad det var frågan om för evenemang. Jag trodde att det var någon typ av marknad eller så (ja, jag VET att det står "spel" i rubriken men den läste jag inte så noga ) och då framstod det som helt barockt att ta fast en tjej så som det beskrevs. Dessutom föreställde jag mig att det skulle ha gått hetsigare och råare till.

Nu har jag sett några klipp som visar hur det brukar gå till. Det är lugnt och sansat och inte det minsta hetsigt. Tjejerna som tas fast har alla möjligheter i världen att direkt (eller senare) säga ifrån att de inte vill vara med på jippot. Till och med om de är blyga.

Det hela görs ju med glimten i ögat. Det ska beskriva hur det kunde gå till på vikingatiden. Det är ju liksom det som är vitsen med det hela.

Klart det är ett spex och teater, fattar inte hur man kan sitta i tråden och vara upprörd på riktigt, hur tråkigt liv har man inte då?

Det här är lika på riktigt som de tornerspel man får se ibland, hur fan kan man bli upprörd över något sådant här?
Citera
2016-07-13, 19:06
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
-Hade hon inget "Sluta tafsa armband"?

Ja de trodde nog att det var fritt fram när hon inte hade ett sånt, vi kan alltså räkna in Dan Eliasson som medhjälpare till brottet, men man bör fråga om folk vill vara med och leka.
Citera
2016-07-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Nu har jag sett några klipp som visar hur det brukar gå till. Det är lugnt och sansat och inte det minsta hetsigt. Tjejerna som tas fast har alla möjligheter i världen att dirrekt (eller senare) säga ifrån att de inte vill vara med på jippot. Till och med om de är blyga.

Nej man har inte alla möjligheter i världen att säga ifrån.

När människor ställer sig i en ring runt en och de samtidigt uppmanar en att vara med på något så ges man inte en rimlig chans att tänka över vad som ska hända.

Inslaget av nät och omringning kan förstärka trauman och sen järnkrage och bakbundna händer.

När man blir stressad på det viset så har man inte en möjlighet att agera. Man är inte heller medveten om vad som ska hända.

Och just för att man inte är medveten av vad som ska hända så kommer reaktionerna i efterhand. Dessa reaktioner kan innefatta ångest kring nätkastandet och inringandet och även att bli bakbunden och få något kring halsen.

Även det här med att man blir utbjuden till försäljning kan skapa allt från obehagskänslor till ångest.

Men jag utgår då från att man vet att det finns människor med psykiska problem av någon art men alla kanske inte vet det?
Citera
2016-07-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Klart det är ett spex och teater, fattar inte hur man kan sitta i tråden och vara upprörd på riktigt, hur tråkigt liv har man inte då?

Det här är lika på riktigt som de tornerspel man får se ibland, hur fan kan man bli upprörd över något sådant här?

Men om man ska bakbinda någon och ställa dem framför en massa människor och ropa ut att de ska säljas borde man inte försäkra sig att personen tar ansvar för hur denna mår själv för detta när man har en föreställning? Med tanke på att det finns människor som mår dåligt av olika orsaker?

En människa hinner inte alls tänka över vad det innebär för just dem att delta i andras lekar?

Att männen gillar det ser man ju.
Citera
2016-07-13, 19:12
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
(1) Så om man kallar något event eller till och med underhållningsevent så blir det roligt och okej med vad som helst?

(2) Att en liten ung kvinna blir omringad av flera män dubbelt hennes längd och tre gånger i vikt medan en av dem lägger något runt halsen på henne och bakbinder hennes händer jämför du med att stå upp på scen.

(3) Oskyldig natur? Vad i männens beteenden är oskyldigt ifrån en brottssynvinkel?

(4) Du menar att föräldrar måste välja mellan att låta vita män omringa döttrarna och dra dem runt i ett snöre på marknader eller att de ska bli sexuellt ofredade på marknader. Varför då?

Du är i sanning en frustrerande människa att debattera med, eftersom du helt ignorerar större delen av allt jag skriver, väljer ut en liten del, och sedan vrider på denna tills du kan komma med ett argument som får mig att framstå som en fullblodad rasist och antifeminist.

1 Nej - var, när, och hur sa jag att det var "okej med vad som helst?" Tvärt om så har jag påpekat att (A) delar av deras agerande var uselt, (B) försiktighet måste råda, och (C) att tafs osv inte är försvarbart oavsett sammanhang.

(2) Fin dramaturgi i hur du beskriver det hela. Har du sett filmklippen som delats i tråden? Tycker du det ser dramatiskt ut? Känns det som kvinnor är under hot eller förts bort med våld? Känns det som de försöker skrämma kvinnorna genom att "knipa" dem när de är ensamma, inte kan ses av andra? Känns det som de försöker maskera sig själva eller dölja sig i en stor folkmassa? Inte? Nej, då är det kanske inte så farligt.

Nätet tycker jag är illa eftersom det kan vara ett skrämselmoment. Att däremot gå fram och säga att "Nu ska du minsann följa med och sälas som träl på vikingatorget" eller liknande, med skådespelar insats, tror jag få uppfattas som speciellt läskigt.

(3) Varken du eller jag vet hur det hela gått till, därmed kan vi inte diskutera deras beteende. Däremot kan vi diskutera det beteende vi ser i filmklippen i tråden. Det känns som ganska uppenbart skådespel, och att ingen är utsatt för fara.

(4) Nu får du ge dig, för det vet du att jag inte sa. Det jag gjorde, och har gjort från början, var att ifrågasätta jämförelsen mellan denna händelsen och tafts/våldtäkt på musikfestivaler. Eftersom du och rosarosa eller vad hen nu hette envisas med att händelserna är jämförbara, så fösökte jag få dig att själva sätta dig in i situationen, samt den ni jämför med. För mig råder det inget tvivel om att tafs och våldtäkt är världskilt från detta.

Sen är det intressant att jag har påpekat att det är dumt av dem att enbart "auktionera" kvinnor, och att de borde bredda lite och ta med såväl kvinnor som män, äldre som yngre, i "skådespelet". Dessutom sa jag i min hypotetiska situation att det kunde vara såväl din son som din dotter. Detta till trots väljer du att säga "måste välja mellan att låta vita män omringa döttrarna och dra dem runt i ett snöre på marknader eller att de ska bli sexuellt ofredade på marknader." Du struntar alltså rakt av i mycket av vad jag säger.

Dessutom får du helt fel på argumentet, eftersom jag aldrig sagt något om sexuellt ofredande på marknader. För sista gången nu - det jag säger är att "bortrövning" av skådespelare på en vikingamarknad inte kan jämföras med sexuellt ofredande på festivaler.

Förstår du inte nu så kommer du aldrig att göra det, så här slutar jag.
Citera
2016-07-13, 19:13
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Nej man har inte alla möjligheter i världen att säga ifrån.

När människor ställer sig i en ring runt en och de samtidigt uppmanar en att vara med på något så ges man inte en rimlig chans att tänka över vad som ska hända.

Inslaget av nät och omringning kan förstärka trauman och sen järnkrage och bakbundna händer.

När man blir stressad på det viset så har man inte en möjlighet att agera. Man är inte heller medveten om vad som ska hända.

Och just för att man inte är medveten av vad som ska hända så kommer reaktionerna i efterhand. Dessa reaktioner kan innefatta ångest kring nätkastandet och inringandet och även att bli bakbunden och få något kring halsen.

Även det här med att man blir utbjuden till försäljning kan skapa allt från obehagskänslor till ångest.

Men jag utgår då från att man vet att det finns människor med psykiska problem av någon art men alla kanske inte vet det?
Vi har helt enkelt olika sätt att se på händelsen. Jag står fast vid hur jag bedömer situationen och du är såklart fri att bedöma på annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in