2016-07-12, 03:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Så du tror att du inte är pinsam att läsa? Jag använder mest sunt förnuft, något du inte så ofta gör så läs vidare. Jag läser också mycket men naturligtvis inte mycket juridik då det finns så mycket andra intressanta ämnen.

Man utgår ifrån hur rättsäkert man vill att sitt land ska vara, enkelt. I dom flesta fall så fungerar allt bra men i några få blir det galet eller kan du påstå att det alltid blir rätt, att ingen dömts oskyldig?

Du kräver alltså att alla som skriver i tråden ska vara juridiskt utbildade, som du och dina trådvänner då anser sig vara antar jag? Är alla nämndemän juridiskt utbildade?
Det är jag säkert - däremot har jag det mest basic klart för mig och låtsas inte vara förmer än åklagaren. Du sunt förnuft? Du borde använda betydligt mer fakta än tilltro till din vilseledande hjärna:

Dunner kruger effekt.
2016-07-12, 03:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Grundkursen efter ett år?
JA - han har rört sig på bägge ställena varav de HAR hittat brottsplatsen med tanke på DNA, snören och hårstrån från Lisa. Skav på rör, örhänge.

Boden är fullständigt ointressant: Hennes KLÄDER är avgörande.
Din åsikt, andra tycker arbetsboden borde ha undersökts bättre. Boden blev troligen ointressant därför att polisen hade allt dom behövde för en fällande dom och det tycker jag är fel arbetsmetod. Fler och kanske andra spår kunde ha komplicerat bilden ytterligare. Jag tänker då främst på DNA från IB på trosorna. Hur skulle åtalet hålla om mer DNA från IB fanns i boden eller DNA från AB, båda misstänkta i början?

Hennes kläder hade polisen tillgång till, det behövs bara en klåfingrig.
2016-07-12, 04:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Din åsikt, andra tycker arbetsboden borde ha undersökts bättre. Boden blev troligen ointressant därför att polisen hade allt dom behövde för en fällande dom och det tycker jag är fel arbetsmetod. Fler och kanske andra spår kunde ha komplicerat bilden ytterligare. Jag tänker då främst på DNA från IB på trosorna. Hur skulle åtalet hålla om mer DNA från IB fanns i boden eller DNA från AB, båda misstänkta i början?

HAN ÄR DÖMD REDAN - men älta du för all del om boden. Öppna en blogg om den.
Kanske du kan få låna den och kolla på fiskar i Östersjön om du frågar AJ snällt.

Mer intresse genererar den inte.
Citat:
det tycker jag är fel arbetsmetod.
Du tillger att du inte kan nåt om juridik..
Men hybrisen är det inget fel på.
Senast redigerad av develi 2016-07-12 kl. 04:03.
2016-07-12, 04:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Så Dunner kruger effekten verkar inte på dig då? Det finns andra djup än det ytliga du finner i dina böcker och filmer. Så man får inte ifrågasätta åklagaren då menar du, dom gör aldrig fel? Inte polisen heller? Jag använder fakta och det är inte så kul för dig.
Du berättar du är dåligt påläst: Vad fan tror du det leder till för slutsatser?
Felaktiga.
Citat:
Jag läser också mycket men naturligtvis inte mycket juridik
Men hybrisen är det inga fel på: Du vet förjävla mycket för att vara så opåläst.
Det finns ingenting sunt över dig.
Citat:
Återigen, är alla nämndemän juridiskt utbildade?
Använd sökmotorn - erinrar mig nån repetativ jävel som ältade detta.
Senast redigerad av develi 2016-07-12 kl. 04:14.
2016-07-12, 06:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Så du tror att du inte är pinsam att läsa? Jag använder mest sunt förnuft, något du inte så ofta gör så läs vidare. Jag läser också mycket men naturligtvis inte mycket juridik då det finns så mycket andra intressanta ämnen.

Man utgår ifrån hur rättsäkert man vill att sitt land ska vara, enkelt. I dom flesta fall så fungerar allt bra men i några få blir det galet eller kan du påstå att det alltid blir rätt, att ingen dömts oskyldig?

Du kräver alltså att alla som skriver i tråden ska vara juridiskt utbildade, som du och dina trådvänner då anser sig vara antar jag? Är alla nämndemän juridiskt utbildade?
Av dina inlägg framgår tydligt - ÖVERTYDLIGT skulle jag beskriva det - att ditt syfte inte handlar om din vilja till att landet skall vara rättssäkert. Du kamouflerar enbart ditt syfte med ditt snack om "rättssäkerhet". Fallet är ju glasklart, finns inga tvivel, Nerijus är enhälligt dömd för mordet - överbevisad, skyldig - solid teknisk bevisning samt vittnesbevisning.
Skulle han däremot INTE ha blivit dömd för mordet - då hade fallet varit en rättsskandal, då hade du kunnat gapa om att Sverige inte är rättssäkert. Det du presenterar är faktaresistens och surmulet GNÄLL.
Du har ju absolut inget alls att komma med utan insuinerar enbart om ditt och datt - "polisen kan ha gjort si eller så för de kan vara fula poliser", "mordet är inte sexualsadistiskt, är nog våldtäktsförsök" - trots att ALLA tecken tyder på sexualsadism och INGET på våldtäktsförsök, osv, osv.
Och nu boden, varför all din omtanke om boden? Såg du hur äcklig, skitig och förfallen den såg ut och sen vetskapen om att Lisa legat död där, tror du på fullt allvar att Arne skulle vilja ha den tillbaka på sina ägor? Är det något du verkligen saknar i dina inlägg så är det SUNT FÖRNUFT, det är ungefär lika med noll.
Om du är så intresserad av bodjäveln och tycker det är synd och skam om den skulle brännas t.ex -
ring till polisen och lägg ett bud på den! Återanvändning är ju fint, eller hur? Sen kan du sitta där inne och läsa allt du påstår att du läser, men som inte innefattar juridik, i godan ro. Skulle tro att det inte innefattar så mycket annat heller som har med verkligheten att göra utan ligger väl snarare åt Fantasy-hållet.
Köp en knapp sen som du kan bära på jackan, med texten: "Kunskap - nej, tack!"
Senast redigerad av magiciadehex 2016-07-12 kl. 06:33.
2016-07-12, 06:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det var ett högst väntat svar. Du måste använda dig av ett cirkelresonemang för det finns inget annat.

Du adresserar inte det faktum att vi har haft (fortfarande har?) polischefer som tankar ner barnporr. Eller finns de inte i din värld? Kanske var den en sån polis som ville kika lite extra på Lisa? Även om hon säkert var för gamal för dennes smak i så fall.

NB har enligt dig lyckats dölja och dupera alla genom alla tider under hela sin existens fram till nu. Men nu bröt det ut och han tappade all förmåga. Det var väl den Svenska försommarluften som gjorde att han tappade både fattning och sin psykopatiska superförmåga.

Du är för lustig. Helt besatt av sexualsadism och seriemördare. Du "går igång" på att få skriva ännu en harang om sexualmord och grymmhet. Helst med betoning på balter. Hur var det nu med den andre balten du nämnde ovan? Fanns det inte mängder av "våldsporr" i dennes dator. Kunde man inte snabbt konstatera att denne hade en fäbless för just sånt? Du kan väl inte vara så dum att du inte ser skillnaden?
Ditt cirkelresonemang:
"Om mordet är sexualsadistiskt kan Nerijus inte vara mördaren för han kan inte vara sexualsadist.
Om mordet inte är sexualsadistiskt kan Nerijus inte heller vara mördaren för inga bevis finns för att mordet skulle vara annat än med sexualsadistiskt motiv. OM omständigheterna kring mordet visar på sexualsadistiskt tema så är poliserna skyldiga till att ha ordnat detta, endera för att de själva kände för det, lite spänning eller så var det för att sätta dit en balt. Sexualsadism finns inte på riktigt utan bara hos pryda sexualsadistfalangen på Flashback. Eftersom sexualsadism inte finns så finns det verkligen inte i Nerijus tankar, han är en normal och hyvens kille och verkligen varken psykopat eller sexualsadist - sånt är enbart hittepå av psykologi, psykiatri och andra ovetenskapliga irrläror.
Synd, skuld, skam och ondska är begrepp som enbart existerar i Bibeln och dessa får absolut inte användas och kopplas samman med Nerijus och hans gärning - då är man nämligen fördomsfull och gammeldags."
Senast redigerad av magiciadehex 2016-07-12 kl. 07:20.
2016-07-12, 11:20
Medlem
Citat:

Jag är inte jurist, men jag har uppfattat den tillämpade arbetsmetoden som den gängse: polisutredningen under ledning av åklagaren arbetar målinriktat så länge det för framåt (domstolen beslutar om fortsättning och häktning). Komplicerandet är försvarets uppgift liksom vakandet över opartiskheten. Utslaget faller i domstolen, där inte bara den tilltalade döms utan på sätt och vis även åklagaren och utredningen. Det är ett rollspel med inbyggda säkerhetsarrangemang. För att i det här läget uppnå något betydelsefullt, måste man välta hela systemet över ända. Det kan man förstås göra, men de flesta i diskussionen är inte intresserade av detta och en sådan diskussion är ju inte specifik för Lisa Holm-mordfallet heller.
2016-07-12, 12:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Eftersom mitt tidigare svar blev raderat, säkerligen pga för mycket OT, så omformulerar jag mig.

Tankevurpan du refererar till är din egen. Du uppfattar inte att mitt inlägg är en form av Q.E.D.

Tanken är att du ska förstå att det inte går att generallisera och dra allmängiltiga slutsatser utifrån enstaka företelser så som du och många andra gör i denna tråd. Att du uppfattar detta i denna form kanske är en väg till att du (och framförallt skribenterna "Grandioso" och "develi") även ska uppfatta det i den form du själv gör det i. Kanske en naiv förhoppning, men dock en förhoppning.

Det är dock trevligt att du nu inser cirkelresonemangets invaliditet som ett argument där en sak används för att syrka en annan sak som sig i sin tur används för att styrka det första. De sas styrker varandra utan att det finns något annat som styrker eller validerar dem. Det går runt i cirkel. Jag tar det som ett litet erkännande att du är medveten om vad du gör och att du inte skäms (på tal om skam) för det.
Så många ord och intet värde. H-O-L-L-O-W- Utsvävningar och allmänt svammel. Bedrövlig läsning!

Återgå till sak och förklara varför Lisa hängdes upp - vilket fn är fullständigt irrationellt agerande i era varianter.
Senast redigerad av develi 2016-07-12 kl. 12:07.
2016-07-12, 13:08
Medlem
rotesaus avatar
Björn Hurtig gästar P4 Göteborg i direktsändning strax.
Allmänt, men det kommer säkert komma upp en och annan reflektion om detta fall.

Länk
http://sverigesradio.se/goteborg/
2016-07-12, 13:23
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Så många ord och intet värde. H-O-L-L-O-W- Utsvävningar och allmänt svammel. Bedrövlig läsning!

Jag rekommenderar dig att hoppa över mina inlägg och gå ut i världen och företa dig något nyttigare.

Citat:
Återgå till sak och förklara varför Lisa hängdes upp - vilket fn är fullständigt irrationellt agerande i era varianter.

Hur ska jag kunna det?

Det är inte ens fastslaget till 100% att Lisa hängdes upp. ÅK hade en hypotes kring det och TR och HR köpte den.

Att med största sannolikhet dog genom kvävning är fastslaget. Att snaran kring hennes hals förmodligen är orsaken till kvävningen är även det ganska sannolikt.

Att hon skulle dödats genom hängning är däremot inte speciellt sannolikt.

Varför skulle någon (NB i denna tråd) då vilja få det att se ut som ett självmord? Kanske för att snaran kring halsen dödade Lisa utan att det var meningen. Det finns så många olika scenarion och möjligheter att spekulera kring att det nästan blir löjligt. Kanske var det tänkt som ett sätt att tvinga Lisa att öppna cafét. NB fattade kanske inte att Lisa inte hade några nycklar dit, eller att ingen dagskassa skulle finnas kvar. Oerfaren som han är i brottets autonomi så tar han i för hårt och Lisa avlider. Idén att få det att seut som ett självmord poppar upp i hans huvud. Han försöker men när han ser resultatet får han panik och ser att det inte kommer fungera. Han bestämmer sig för att försöka gömma henne istället. Han kan och vill inte se hennes ansikte då han ska hantera henne. Han tejpar det i panik. Mycket. Iväg till Martorp. In med henne i byssjan. Hem.

Ett mer sannolikt scenario än det du torgför. Säkert andra som föreslagit liknande scenarion tidigare. Det finns dock problem med det. NB är hur lugn som helst och precis som vanligt direkt efter, när han och frugan åker till Handlarn. Allt för lite DNA har dessutom hittats för att göra det helt troligt. Det stämmer helt enkelt inte heller. Men för all del, hade jag inget annat för mig så skulle jag ju kunna sitta här något år och bevaka och vinkla alla min inlägg så de passar detta scenario och dissa alla som inte håller med. Som tur är så har jag annat att ägna min tid åt.
2016-07-12, 13:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns så många olika scenarion och möjligheter att spekulera kring att det nästan blir löjligt.
Det blir inte "nästan" löjligt - det ÄR löjligt pga att det är fullständigt osannolikt och det blir inte mer sannolikt för att du rapar desperata motiv som en kulspruta.
Sen är det ännu mer löjligt att ha sånt UPPENBART behov av omskriva mordets motiv..
Citat:
Att hon skulle dödats genom hängning är däremot inte speciellt sannolikt.
Varför skulle någon (NB i denna tråd) då vilja få det att se ut som ett självmord? Kanske för att snaran kring halsen dödade Lisa utan att det var meningen.
... Det var mig en omständig jävel. Inbillar du dig att han har ett behov av att dölja en strypning? Du är helt borta med vinden i dina förvecklingar och har tappat all verklighetsuppfattning i virrvarret.
2016-07-12, 14:03
Medlem
develis avatar
# Tre personer som ändrar motiv till nåt mer vanligt förekommande: Girighet, påkommen under aktiv stöld, ett rån, provocerad, våldtäktsförsök, tystad som vittne. Nu senast tillkom dock nåt fullständigt osannolikt som arrangerat självmord pga av ett rån...

# Utöver detta ska det inte vara planlagt. Det ska vara nåt mer impulsivt över det hela.

# NB ska normaliseras så han passar in i statistiken. Han agerade i vredesmod - han fick panik. Han blev provocerad av offret och galen. Han överreagerade, rådde inte för: Något gick fel.

# NB-är-absolut-inte-sexualsadist. Det ska dementeras in absurdum.

# Ytterligare gemensam nämnare är att ingen av de tre kan förklara hängningsmomentet.
Citat:
Gärningsmannen får på något sätt in Lisa i Ladan där han försöker våldta henne men eftersom hon skriker och kämpar så jackan och handsken åker av så får han panik och stryper henne. Han bär in kroppen i mjölkutrymmet hämtar snöre och hänger upp kroppen och funderar på vad han ska göra.
Citat:
Är NB mördaren passar motivet bättre in om det är något simpel, ett klassiskt motiv som girighet eller bara ett "vanligt" våltäktsförsök som inte blev av för något gick fel.
Citat:
Jag har alltid hävdat att om NB är mördaren så är det långt mer troligt att han mördat i vredesmod och att det inte var planerat öht, baserat på den tekniska bevisning (dvs nada fu DNA) och den magra stödbevisning som finns.
Citat:
Kanske var det tänkt som ett sätt att tvinga Lisa att öppna cafét. NB fattade kanske inte att Lisa inte hade några nycklar dit, eller att ingen dagskassa skulle finnas kvar. Oerfaren som han är i brottets autonomi så tar han i för hårt och Lisa avlider. Idén att få det att seut som ett självmord poppar upp i hans huvud.
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
VAD HÄNDE? var det så här det gick till?
Lisa går av nån anledning in i ladan, Nejus sitter vid tejplådan (för omväxlings skull) och rrrunkar, hon utropar "oj hehe" och vänder på klacken, han blir provocerad och galen, tystar runkvittnet (och tar sig en titt) så att hon inte kan skvallra för bygden.
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
- Motivet till överfallet var att han blev påkommen, mordet innehöll sexuella inslag.
- Motivet till överfallet var att han blev påkommen OCH sexuellt, mordet innehöll sexuella inslag.
Man kan byta ut runkandet mot slanga diesel eller annat fuffens.
Senast redigerad av develi 2016-07-12 kl. 14:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in