2016-07-08, 11:56
Medlem
develis avatar
Citat:
4: Är syftet att han skall framstå som vilket karlkräk som helst som visar makt/våldstendenser mot kvinnor och att du vill normalisera sådant beteende?
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
4: nej, helt fel på flera sätt.
Jag och många andra vill förstå kriminalgåtan Nejus. Falska sanningar är inte lösningen.
Nyss påstod du att han inte slagit sin fru så börja med dig själv så klarnar vissa delar i "kriminalgåtan"... Falska sanningar är som sagt inte lösningen.
2016-07-08, 12:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Detta finns nog mest i ditt eget huvud. Skribenten du syftar på skrev om en teori denne hade, utan att i detalj sitta och gotta sig i detaljer hur detta skulle gått till (iaf inte i de inlägg jag läste, vilka inte var så väldigt många). Om du dessutom varit uppmärksam så hade du noterat att jag inte var anhängare till den teorin, trots att den både logiskt, sannolikhetsmässigt och bevismässigt höll ihop bättre än den sexualsadistiska falangens teorier om motiv och person.
Hahahahahaha - en dementi är inte vad det handlade om gällande parafilier. Denna skrev väl tusentals inlägg och du reagerade knappt - till skillnad mot sexuell sadism som du har uppenbara aversioner emot så till den grad att du angriper folk i tråden. Som nu med ordval "gottar" sig samt "sexualsadistiska falangen" (nytt namn på sexualsadistligan..).
Därav frågans ursprung.

Så pröva igen och svara hur denna sexuella avikelse/störning är så förbannat tabu.

Nu kör vi din teori och mal ner den i detaljer. Jag antar du utgår från våldsam. Vad är motivet och hur är förloppet och varför hänger han henne?
Det är ett praktiskt utfört mord. Motiv lyser dock med sin frånvaro.
Att hon är partiellt naken beror på att han bara var nyfiken.
Silvertejpen har han snott flera varv runt huvudet för att förhindra läckage och anses vara praktiskt.
Att det mer troligt rinner ur andra kroppsöppningar verkar inte vara så noga.
Repen är i praktiskt syfte och det är praktiskt för att säkersställa sig att hon verkligen är död.
Citat:
Precis som en del applicerar rikligt med silvertejp, flera varv, runt en läckande vattenslang för att den inte ska blöta ned allt. Ett möjlig scenario.
Citat:
Den som vet något om lantbruk och blåa balrep vet att sånt finns precis över allt i ladår som andväns/andvänts att lagra hö. Att redpen har andvänds som snara betyder dessutom inte att de använts i sexuellt syfte. De kan vara av praktiskt syfte.
Citat:
Det kan vara av praktiska skäl även detta. Ett sätt att verkligen se till att Lisa är död och inte bara medvetslös.
Citat:
Om allt tidigare skett av praktiska skäl kan man tänka sig att nyfikenhet är motivet till blottningen.
En liknande argumentation skulle jag absolut kunna förvänta mig av NB om han väl öppnar käften och ska förmildra omständigheter kring mordet, tona ner det sexuella om han skäms inför mamsen.
Trovärdigt? Inte det minsta.
Senast redigerad av develi 2016-07-08 kl. 12:20.
2016-07-08, 12:27
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att det mer troligt rinner ur andra kroppsöppningar verkar inte vara så noga.

Du skrev iaf något som kan klassas som halvintressant. Jag har funderat på detta. Är det inte mer regel än undantag att folk som hänger sig (eller hängs av någon annan) tömmer innehåll i tarm och blåsa? Något sådant finns inte redovisat att LH gjort vad jag vet. Ett faktum som talar emot "traditionell" död via hängning i så fall.

I övrigt så kan jag väl bara påpeka att du sammanställer de uttalanden jag haft om att det kan finnas, eller rent av är mer troligt, att de attiraljer du ser som sexiga har en praktiskt funktion. Bravo!
2016-07-08, 13:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Du skrev iaf något som kan klassas som halvintressant. Jag har funderat på detta. Är det inte mer regel än undantag att folk som hänger sig (eller hängs av någon annan) tömmer innehåll i tarm och blåsa? Något sådant finns inte redovisat att LH gjort vad jag vet. Ett faktum som talar emot "traditionell" död via hängning i så fall.

I övrigt så kan jag väl bara påpeka att du sammanställer de uttalanden jag haft om att det kan finnas, eller rent av är mer troligt, att de attiraljer du ser som sexiga har en praktiskt funktion. Bravo!
Trams.
Full tarm eller blåsa är skillnaden - inte en regel gällande tömning men en regel om avslappnad muskulatur. Däremot lär inte NB ha koll på läget i förväg och ditt omständiga tejpande faller bort.

Svara på frågorna då ingenting är relevant även om du lössrycker delar och gör dem "praktiska" och jämför Lisa som ett objekt dvs en vattenslang:

Vad är förlopp. Vad är motiv. Vad är anledningen att sexuell sadism inte ska på villkors vis finnas med.
Citat:
En liknande argumentation skulle jag absolut kunna förvänta mig av NB om han väl öppnar käften och ska förmildra omständigheter kring mordet, tona ner det sexuella om han skäms inför mamsen.
Trovärdigt? Inte det minsta.
Senast redigerad av develi 2016-07-08 kl. 13:06.
2016-07-08, 14:03
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Har försökt kolla runt och det verkar faktiskt som om det rör i grytan ordentligt på flera fronter. Kanada ligger långt fram (minns du länken?) och Belfrage har täta kontakter där om kvinnovåld och sexualbrott. Såg sen en snarlik diskussion (2015) kring det vi nu diskuterat, förvånande nog nästintill identisk.

Det är en studie av forskare vid University of Montreal gällande varför psykopater inte responderar bra på just rehab.program (och bestraffning). Levander är med på ett hörn och som han säger är resultatet föga förvånande i sig.. vilket väl är vad vi diskuterar likaväl gällande behandlingsformerna.

Redan den gamle greken Hippokrates, han med läkareden yttrade "Livet är kort ock konsten lång" . Jag tycker det framgår med all tydlighet att behandlingen av psykopater är den ultimata utmaningen och resurskrävande samt inte direkt framgångsrik. Williams artikel på SVT är konci's med adekvata kommentarer av professorerna Levander och Belfrage.

Att psykopaten vidare har narcissistiska drag är ingen kioskvältare. Drömscenariot är när en narcissistist tvingas till terapi för att få tillbaka ett körkort. Då är denne beredd att leka med och använder sitt "as-if beteende" och säger det som krävs med körkortet i sikte. Mången orutinerad behandlare har fallit till föga av smicker och charm.

Vi har tidigare talat om vikten av anknytning för att överhuvudtaget utveckla en relation som inte bara är formell och det tar naturligtvis sin tid om det ens är möjligt. Studerar man terapiprocesser historiskt är det iögonfallande att oftast kvinnor är mest framgångsrika med de absolut svåraste klienterna. Receptet innehåller m. a. o. en gigantisk portion tålamod.

Det som inte minst problematiserar i fallet Nerijus Bilevicius är att han påstår sig vara oskyldig och utan tvekan kan han konsten att tiga. Vi får tills vidare sätta vårt hopp till att kortleken kuperas och därmed att förutsättningarna förändrats. Den som lever får se 😒
2016-07-08, 14:36
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Michael H. Stone, amerikansk professor i psykiatri och författare till ett tiotal verk,
är en man som kan en hel del om psykopati och ondska.
En av hans böcker heter: The Anatomy of Evil.

https://www.amazon.com/Anatomy-Evil-Michael-H-Stone/dp/1591027268

http://ac4link.ei.columbia.edu/profiles/detail/241

http://www.personalitystudiesinstitute.com/who_we_are_profiles_new.php?pid=19

http://bigthink.com/videos/what-is-evil

Most Evil - The Killers Brain : https://www.youtube.com/watch?v=-Ksm2pldyNI

Jag vill ge en eloge till att du vid fler tillfällen satt tänderna i begreppet "onska". Länkarna och Dr Stone's arbete (The Anatomy of Evil m. m.) motsäger egentligen ingenting som jag m fl. framfört. Att Stone vet vad han talar om råder det ingen tvekan. Jag har kollat hans insatser med personlighetsstörda med diagnosen borderline och det är ingen "piece of cake" . Framförallt är hans videosnuttar allmänbildande om man vill lära sig lite elementa om psykopatologi vilket kanske fler borde ta till sig.
2016-07-08, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nejus, vem är det?
Är det någon annan person du beskriver som inte alls varit ett kräk mot kvinnor och inte alls sexualsadistiskt mördat Lisa?

Om vi återgår till mördaren Nerijus Bilevicius så framgår det tydligt att ingen egentligen känner honom riktigt väl. Aivaras och Irina får vara undergivna, de är i beroendeställning till Nerijus - han är den som bestämmer. Att det verkar bäst att hålla sig undan och att inte ifrågasätta honom framkommer i förhören om du analyserar lite. Irina uppger också att Aivaras är snäll och ljuger aldrig - det kan man se som ett motsatsförhållande till vad hon egentligen tänker om Nerijus, men inte säger rakt ut - ELAK och LÖGNAKTIG.
Vad är det du vill få fram med alla dina inlägg som INTE handlar om mordet på Lisa?
Det är enbart tuggande och upprepningar av sidospår som inte har med domen att göra.
Ältande om samma saker om och om igen, nyss om Adriana-vittnesmålet och underliga, felaktiga åsikter om det och nu om Nerijus personlighet, likt asperger-extrema-fokuseringar/upprepningar.

Är syftet att han skall framstå som vilket karlkräk som helst som visar makt/våldstendenser mot kvinnor och att du vill normalisera sådant beteende?

Vill du helt enkelt att Nerijus skall framstå som en ganska hygglig, normal och hyvens sexualsadistisk mördare?

Nerijus uppvisar ingen trevlig personlighet utan han, precis som så många andra kvinnomördare/förnedrare/misshandlare, lider förmodligen av antisocial personlighetsstörning med psykopatiska och narcissistiska drag och är också oerhört kränkningskänslig.
Hur väl kan man känna en människa då? Kan en fru eller bror göra det?

Aivaras och Irina är inte alls undergivna Nerijus men dom var beroende av honom då dom inte kunde språket (svenska eller engelska). Irena hotar tex att lämna honom om han någonsin slår henne och den uppmanningen föjler Nerijus. Aivaras är på väg hem för gott, anledning oklar men han gör det mot Nerijus vilja så där har han inte heller kontroll. Ett vittne beskriver Aivaras och Nerijus i bråk vid bilen så att Aivaras skulle vara undergiven är som vanligt i denna tråd struntprat.

Vadå tuggande och upprepningar av sidospår som inte har med domen att göra? Kan inte domen och förundersökningen den bygger på ifrågasättas? Ältar gör ju du och din sida och det är lustigt att ni inte inser det själv. Nu senast är tråden tillbaka i psykopatpratet och massa annat utan koppling till fallet. Nej, ingen koppling för Nerijus anses som frisk och uppvisar inga tecken på psykopati.

Sen de sista svammlande meningarna är ju underliga. Så alla svenska män, eller dom flesta visar inga makt eller våldstendenser ibland? Skojar du här eller vad då?

Arne och andra av hans anställda hade bara gott att säga om NB trots misstanken att han är en mördare, märkligt. Ännu märkligare är att ingen någonsin sagt att NB uppvisar en otrevlig personlighet bortsett jaktledaren som var sur för att NB inte byggde jaktornen som han ville (kontrollbehov). Det närmaste man annars kan komma är att han röker för mycket och tvättar sig för lite. Lögner och åter lögner och som vanligt frågar man sig varför det är så viktigt att framställa NB i sämsta möjliga dager, håller inte bevisen tycker ni, du?
2016-07-08, 16:26
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Säkerligen inte för dig, med det finns nog andra som är av en annan åsikt.

Detta finns nog mest i ditt eget huvud. Skribenten du syftar på skrev om en teori denne hade, utan att i detalj sitta och gotta sig i detaljer hur detta skulle gått till (iaf inte i de inlägg jag läste, vilka inte var så väldigt många). Om du dessutom varit uppmärksam så hade du noterat att jag inte var anhängare till den teorin, trots att den både logiskt, sannolikhetsmässigt och bevismässigt höll ihop bättre än den sexualsadistiska falangens teorier om motiv och person.

Nej och som jag skrev så tror jag inte alls på det spåret. Som jag uppfattar skribenten så menade denne dock att det var en stundens ingivelse och inte själva faktumet att hon var död som var det som tände honom, utan att det var tillfället att se en ung tjej naken som uppenbarade sig. Jag skall dock tillstå att jag hoppade över de flesta av denne skribents inlägg på samma sätt som jag gjort med flera andra skribenter som inte tillför mig något.

Nej det stämmer in på exakt samma sätt. Det finns inget som talar för det, varken i NBs historik eller i form av teknisk bevisning.

Vem skulle vara intresserade av dina inlägg menar du? Skrattkramp...
Du verkar vara väldigt insatt i hur "skribenten" menade trots att du
inte läste många inlägg, intressant måste man tillstå...
Hur menar du att NB tänkte när han utförde mordet?
Om han varken är psykopat eller sexsadist varför gjorde han som han gjorde?
Hur kan någon mörda och behandla en död människa som NB gjorde när han mördade Lisa
och sedan tryckte in henne i klädskåpet med stort våld utan att vara sadistiskt lagd
och helt sakna empati och andra mänskliga känslor?
Svårt att tro att det finns något som står rätt till i skallen på en sådan person.
Eller har du en annan åsikt?
2016-07-08, 18:02
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Se där ja - nu börjar konturerna framträda mer kring dig..
Bry dig du inte ett skit om mig via att spekulera kring min person. Det är bortom sakfrågan.

Han har slagit på henne vilket framkommer via förhör med brodern - att han har slagit på henne som en riktig karl kanske är din definition på smekningar från charmtrollet NB?

Utöver detta har hon förhindrat ett uppenbart allvarligare försök att slå henne då hon avvärjer slag och hotar med skilsmässa.
Utöver detta har brodern fått gå emellan när NB var våldsam mot sin förra fru så att de skiljdes.

Går du på definitionen att ligga ner helt knockad för att det ska definieras som att ha slagit henne - då förstår jag att du har störningar gällande att se samband och riskfaktorer angående våld.

Nej det är för svagt. Och det tycks polisen också ansett, de frågade inte vidare varken AB eller frugan IB.

I ditt citat utelämnar du de inledande meningarna:
"FL: Har du sett han slå Irina eller göra nåt annat våldsamt mot henne?
IB: Nej att slå det har jag inte."

Citatet du bifogar är oklart och konstigt. Slog Nejus mot hennes eller sitt eget knä? Det framgår inte vems knä han slog mot. Fhl säger slog mot henne. Slog Nejus sig själv i knät i riktning mot henne? För att markera allvar eller illvilligt skratt, som en del gör? Var det inspirerat av nåt slags knee slap game? Vi vet inte. Polisen frågade inte vidare varken hos AB eller IB.

AB:s ord är heller inte pålitligt, han överdriver starkt (tex om Nejus tvättande, vilket AB sedan ändrar när frågan kommer upp på nytt).

Resten du nämner är också kraftigt uppförstorat. Han slog aldrig. Och hon säger flera ggr att han aldrig slagit henne. Både IB och AB upprepar att Nejus aldrig slagit henne.

Med exfrun kan det handlat om våldsamt gräl, behöver inte innebära slag eller misshandel, där hon kan varit lika aktiv. Vi vet inte.

Hade det funnits nån substans i dina påståenden så hade det framhållits i utredningen. Men det gör det inte.

Citat:
Nyss påstod du att han inte slagit sin fru så börja med dig själv så klarnar vissa delar i "kriminalgåtan"... Falska sanningar är som sagt inte lösningen.

Min uppfattning kvarstår alltså. Det som talar emot dig är:

AB säger flera ggr att han aldrig sett Nejus slå IB.
IB säger flera ggr att Nejus aldrig slagit henne. Hon säger också att han är snäll och omtänksam, och att hon älskar honom.
Polisen tog inte reda på vad de konstiga knäuppgifterna egentligen innebar.
Polisen frågade inte IB om det.
Utredningen säger inget om våld mot frun.

Ditt påstående har inte stöd från något seriöst håll.
Senast redigerad av vFox 2016-07-08 kl. 18:06.
2016-07-08, 18:23
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Jag ska ge dig en gnutta av min tid trots att du själv påstår dig sakna tid just nu. Om jag sneglar på din profil och dina inlägg så är du ganska färsk på tråden och vägrar se kontexten bakom mina med fleras inlägg. Lättare då att fragmentera och bortse från helheten och de resonemang som förts sedan ganska länge. Vi har för länge sedan slagit fast att begreppet psykopat är omtvistat, däremot talar vi om psykopatiska drag, antisocial personlighetsstörning m fl inom DSM IV-TR och DSM 5 samt WHO:S ICD-10. Vi har även lämnat fältet öppet för neuropsykiatriska aspekter, IQ nivå m.m.. m.m. Med "vi" menar jag naturligtvis samtliga som har ett öppet sinnelag och inte bara oreflekterat Vet eller ifrågasätter utan saklig grund. Avslutningsvis har inte NB någon officiell diagnos vilket redan påpekats för dig.
Jag gissar jag talar över huvudet på dig och jag saknar tyvärr devilis pedagogiska tålamod.

Fast frågan gällde det du påstått tidigare, t.ex:
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Min slutsats beträffande Nerijus kliniska diagnos landar på Ospecifierad personlighetsstörning då han fyller ett antal kriterier för flera personlighetsstörningar. I grund och botten är en adekvat behandling av honom den stora prövostenen. Hursomhelst ser prognosen mörk ut för behandling av psykopater av Nerijus dignitet.

där du levererar din slutsats om Nejus "kliniska diagnos" och konstaterar att Nejus är "psykopat". Min fråga gällde om du kan förklara hur du gjorde denna bedömning. Du behöver inte svara, du har redan visat att du inte vet vad du skriver.
2016-07-08, 18:31
Medlem
vFoxs avatar
VAD HÄNDE? var det så här det gick till?

Lisa går av nån anledning in i ladan, Nejus sitter vid tejplådan (för omväxlings skull) och rrrunkar, hon utropar "oj hehe" och vänder på klacken, han blir provocerad och galen, tystar runkvittnet (och tar sig en titt) så att hon inte kan skvallra för bygden.
2016-07-08, 18:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Nej det är för svagt. Och det tycks polisen också ansett, de frågade inte vidare varken AB eller frugan IB.
Ja, här gäller det att rädda ansiktet - du är säkert duktig IRL att snurra till det verbalt, med en enorm svada - men tyvärr är texten talande.
Det som är intressant i sig är att han till och med visar hur hårt NB slår - och det verkar snarare handla om översättning där ordet "slå" i närsta mening hamnar per definition som ett ordagrant slagsmål, att bli knockad som jag skrev.

.... Och då ballar det väl ur för dig. För sammanhang ser du uppenbarligen inte eller att ord har flera betydelser. Tro mig - jag är vältränad i denna tråd gällande bokstavstroende.

Sen är det ett brottsmål och inte en utredning om kvinnomisshandel och det lär inte ha gått att få ut mer från Irina. Brodern ville uppenbart inte ha mer med varken sin mor eller bror att göra efter det som hänt. Det är tillräckligt med motiv - för det är vad detta område handlar om - och det är tillräckligt med det juridiskt viktiga:

Teknisk bevisning i form av DNA, inget alibi och vittnesiakttagelser.
Citat:
Med exfrun kan det handlat om våldsamt gräl, behöver inte innebära slag eller misshandel, där hon kan varit lika aktiv.
Bullshit - han uppger att han gick emellan och blev så rädd för NBs reaktioner att han aldrig mer ämnar lägga sig i. Återigen: sammanhang av text.

Du är så förskönande av våld och sexualitet i fallet så det är snart mer intressant att profilera dig - är du intresserad ingår en brasiliansk vaxning samtidigt.
Senast redigerad av develi 2016-07-08 kl. 18:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in