Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Har försökt kolla runt och det verkar faktiskt som om det rör i grytan ordentligt på flera fronter. Kanada ligger långt fram (minns du länken?) och Belfrage har täta kontakter där om kvinnovåld och sexualbrott. Såg sen en snarlik diskussion (2015) kring det vi nu diskuterat, förvånande nog nästintill identisk.
Det är en studie av forskare vid University of Montreal gällande varför psykopater inte responderar bra på just rehab.program (och bestraffning). Levander är med på ett hörn och som han säger är resultatet föga förvånande i sig.. vilket väl är vad vi diskuterar likaväl gällande behandlingsformerna.
Intressant minst sagt. Här kommer lite mer ur grytan.
Jag har sneglat lite på forskningsvärldens utvärdering av HCR-20 (1 jan 2014) som är en modell för strukturerad professionell riskbedömning tillsammans med instrument som OSA, SVR-20, SAVRY, och START. Modellen utvärderas och kompletteras löpande, den senaste versionen har nummer 3. Ett flertal länder deltar och Sverige har under professor Fredrik Belfrage bidragit med 35 fall där modellen testats och utvärderats. Totalt har nästan 1000 fall redovisats och utvärderats. Inom parentes bidrog Storbritannien med 186 fall. HCR-20 är ett försök att slå samman vetenskap och praktik genom att erbjuda ett instrument som kan integreras i klinisk praxis och är empiriskt baserad och testbara. Modellens fokus handlar till stor del om det kliniska arbetet.
HCR-20 har fått sitt namn från dessa tre skalor - Historiskt, kliniskt (clinical) , Risk Management - och från antalet objekt (20).
HCR-20 är är avsedd att användas för att styra den övergripande strukturerade bedömningen av våldsrisker för vuxna (18+) inom rättspsykiatriska, civilpsykiatriska samt vid bedömning av gärningsmannaprofiler.
Den konceptuella systemet i HCR-20 anpassar riskfaktorerna i som sagt dåtid, nutid och framtid uppdelade i 10 historiska faktorer som gäller det förflutna, 5 Kliniska faktorer som avser att återspegla den nuvarande, dynamiska (föränderliga) situationen som korrelerar till våld. Framtiden redovisas i 5 riskhanteringsposter, samt 5 som fokuserar uppmärksamheten på situationer dvs bedömningsfaktorer som kan förvärra eller minska risken i framtiden. Dessa är också dynamiska.
Jag nämner nedan 20 posterna som ingår i HCR - 20. Observera att de är bara övergripande poster och jag har utelämnat komplementära underposter. Svårigheter och utmaningar beträffande historiska bedömningar och kliniskt arbete återkommer jag till m. m.
Historisk del
H1 Tidigare våld
H2 Ålder vid den första våldshändelsen
H3 Instabilitet i relationer
H4 Sysselsättningsproblemen
H5 Substansanvändning
H6 Betydelsefull psykisk sjukdom
H7 Psykopati
H8 Tidig missanpassning
H9 Personlighetsstörning
H10 Framtida visioner och underlåtenhet
Klinisk del