Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
30 års systematisk mörkläggning talar för den hemska möjligheten att det är mera komplext och knutet till maktkretsar.

För ca 5 år sedan erbjöds via OF kontakt med inblandade mot amnesti. Utförarna hävdade att de handlat som de uppfattade det på officiell order UPA och lovats att få berätta vad de visste när mordet preskriberade. Så skedde inte och därmed kan man undra vad som skyddas.

Efterlyser fortfarande information gällande detta 'erbjudande' som skall skett. Hittar ingenting om detta när jag söker efter informationen....
Citera
2016-07-11, 21:32
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kommer med två lite disparata inlägg:

1) Tydligen har Mandela hävdat att han inte tror på någon inblandning från Sydafrika vad gäller Palmemordet. Har själv hört intervjun nu i efterhand. Skall försöka hitta den på youtube igen.

2) Inge M har till Gunnar Wall sagt att dekorimamannen gav ett pundigt fast vältränat intryck. Klipp från hans blogg

"I samtal med mig har Inge M sagt det. Detta samtal ägde förvisso rum långt efter mordet, så sent som 2010, och det är upp till var och en att bedöma vilken vikt som ska läggas vid Inges påstående. Här följer ett avsnitt ur mitt samtal med Inge, hämtat från min förra Palmebok ”Mordgåtan Olof Palme”, sid 499-500. Läs och bedöm själva:

”Jag upptäcker ganska snart att det kommer en kille och ställer sig vid Dekorimas fönster. Han ställer sig framför avfasningen så att jag har honom i motljus. Han står inte helt stilla utan går omkring lite grann. Även när han står på ett ställe rör han sig, det liknar det här typiskt oroliga sättet som en tjackpundare har. Det känner jag igen för jag har jobbat med ungdomar som har alkohol- och narkotikaproblem. Dessutom växte jag upp i Sköndal–Farsta under den absolut svåraste perioden på 60- och 70-talen.

I klassen jag gick var vi sexton grabbar som följdes åt till nian. Det var jag och tre till som klarade oss från att hålla på med preparat. Så att känna igen en pundare var inget svårt.”

Det här var en pundare?
”Jaja, jaja.”
Det sa du väl inte i de tidiga polisförhören?
”Jo, det sa jag redan från första början när jag ringde in till polisen på lördagen. Men skillnaden mellan honom och en normal tjackpundare som går på amfetamin var att den här killen var vältränad. Han hade sin typiska gång men vartenda steg var effektivt. Jag vet inte hur jag ska förklara det bättre.”

Efter intervjun kontrollerar jag saken. Det står inget i polisens protokoll från förhören med Inge M om att gärningsmannen skulle ha liknat en narkotikamissbrukare, vilket förstås inte utesluter att Inge M kan ha sagt det till polisen i alla fall. I Kangers bok – som kom 1987, långt innan Christer Pettersson blev misstänkt – står det att Inge M funderar över om mannen tänker göra en knarkaffär eftersom han så tydligt väntar på något. Den svårbedömda frågan så här långt i efterhand är förstås följande: handlar det om Inge gissade att det hela kunde vara narkotikarelaterat utifrån själva situationen, en ensam man i ett gathörn? Och att han i efterhand föreställt sig att mannen nog betett sig som en pundare? Eller rör det sig om genuina minnesbilder? Det kan vi inte säkert veta.

Han var målinriktad?
”Väldigt målinriktad. Det var min första reaktion. Antingen sker det en affär där eller också väntar han på att märka någon som inte har betalat, det var min tanke.”

Kan det vara så skruvat att det var Christer P han såg men att han är oskyldig till mordet? Kanske var han i omedelbar närhet till mordplatsen vilket också narkotikaspan observerade. CP blev då den ultimata syndabocken. Kan också förklara hans svammel om att "det kan ha varit jag" och historien om att han sprang och gömde sig i närheten på någon kyrkogård innan han fortsatte sin flyktväg mot pendeltåget.

Edit, det var Jan Mossander som träffade Mandela: 14.00 in i klippet

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4072&grupp=22769

Beskrivningen från Inge M kan ju även stämma in på Tomas Flyckt.
Citera
2016-07-11, 21:38
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Beskrivningen från Inge M kan ju även stämma in på Tomas Flyckt.

Jo, Flyckt var periodvis inlagd för beroendevård. Vet dock inte om han använde amfetamin. Flyckt kan absolut inte uteslutas enligt mig. Passar bra in i Lingärdes scenario förövrigt som den tystlåtna polismannen som tog skottet när legoknekten frös. Man skall nog inte hänga upp sig på att det i F-koderna står Tell
Citera
2016-07-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Fast HH anger redan på mötet den 4 mars (om jag minns datumet rätt) att PKK är huvudspåret. Och läser man sedan vad Sigges polare Kjell Fernberg säger i "Avlyssning av Sigge Cedergren." så talas det om PKK på polisradion inom timmen efter mordet. När han satt och lyssnade på "nån hemlig spaning som de hade". Eftersom han nämner "PTK eller vad de heter" och säger kurder så bör han ha hört det på polisradion. Frågan är varför det nämns redan då ? inga vittnesmål som pekar åt det hållet. Kanske de spekulerar om andra grupperingar med ?
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/del-2-avlyssning-av-sigge-cedergren.html

Intressant att när Fernberg senare förhörs angående spaningarna som han hörde på polisradion så säger han att det troligen är poliser då han aldrig brukar få in någon annan på sin radio. Att de pratar i koder. Under förhöret med Nässen 880816 så säger han "på fråga om han känner igen några av rösterna så uppgav han så icke var fallet men tillade samtidigt , det var då inte Östling och hans gäng för dom känner jag igen på rösterna". Det var inget som togs upp i förhöret 870331 , kanske Nässen har sagt någonting om Östling innan ? annars lite konstigt uttalande , han vet väl inte exakt vilka som är östlings gäng. Kanske det är Nässen som vill ha med detta uttalandet i förhöret ?
Och sen kan man fråga sig varför de återkommer och förhör honom om det han hör på polisradion , är det officiellt polisiärt uppdrag så bör de ju kunna ha kollat upp det , nu verkar det som att de fortfarande ej vet vilka det var. Vid senare förhör med Fernberg så övergår intresset mer till CP.
Citera
2016-07-11, 22:56
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En sydafrikan som talar afrikaans skulle sagt "De auto". Vittnet kan ha tolkat detta som tyskans Das auto.
Man stöter på det där att hörningen/felhörningen från den anonyme i Skelleftehamn kan ha varit afrikaans, bl a i Walls senaste MOP-bok, Konspirationen... s. 198, och det nämns här i tråden nån gång i månaden. Men kollar man inte upp sina teorier så långt det går? Jag kan inte afrikaans men jag får det till att vill man säga bilen på afrikaans låter det oftast Die kar, eller Die motor.

Citat:
Man kan säga 'auto' likaväl som 'motor' på afrikaans, enligt mina efterforskningar på Internet:
https://www.youtube.com/watch?v=CHBdajQvRbQ
Kreativt att använda en rubrik till ett youtube-klipp utan visningar som referens. Dessutom är det där väl nederländska.

Citat:
edit: afrikaans är som jiddisch. Båda språken har ett ursprung: afrikaans kommer från nederländska i Europa, hebreiska talas av judar i Israel.

När språk flyttat till nya kontinenter anammar de en uppsjö av nya ord. På holländska som är afrikaans grundspråk heter bil Das Auto, att man fasthåller vid det är inte konstigt. Det är inte heller konstigt att motor används för bil. Jiddisch grund är hebreiska men har anammat tyska och polska ord och talas av judar i Östeuropa. Båda språken har starkt ombildats och många ord kan då träda i funktion för samma sak.
Säg nederländska i så fall istället för afrikaans då. I Nederländerna säger man De auto.
Citera
2016-07-11, 23:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Man stöter på det där att hörningen/felhörningen från den anonyme i Skelleftehamn kan ha varit afrikaans, bl a i Walls senaste MOP-bok, Konspirationen... s. 198, och det nämns här i tråden nån gång i månaden. Men kollar man inte upp sina teorier så långt det går? Jag kan inte afrikaans men jag får det till att vill man säga bilen på afrikaans låter det oftast Die kar, eller Die motor.

Kreativt att använda en rubrik till ett youtube-klipp utan visningar som referens. Dessutom är det där väl nederländska.

Säg nederländska i så fall istället för afrikaans då. I Nederländerna säger man De auto.
Hämtat ur Walls bok: ett anonymt vittne säger säg ha hört en man strax efter mordet uttala "das auto, das auto" ev påkallande en flyktbil åt gm. För de som inte är språkkunniga finns här ingen motsägelse till att attentatsgruppen kan haft kopplingar till Sydafrika. Afrikaans är i grunden det språk som talades av de vita boerna från Holland, som bosatte sig i Sydafrika. Vittnet kan ha hört "de auto, de auto" men tolkar hörselintrycket som "das auto, das auto". Som framgick av Youtube-klippet kan man på afrikaans även använda ordet auto för bil.

Det finns mängder av vittnesuppgifter runt mordplatsen som är intressanta och värda att ta på allvar.

Min teori om att paret Palme blev "flaggade"

Jag har funderingar på den långa, kraftiga och lite lufsiga mannen som gick efter paret Palme vid korvmojjen. Det konstiga är att han inte kunnat identifierats, att han inte själv gett sig tillkänna för Palmeutredarna. Det är som WalkieTalkie-männen som flerat vittnat om: ingen av dem har gett sig tillkänna. Det är inte troligt att en attentatsman gått så nära bakom paret Palme på en öppen plats så att alla kan se honom. Vem var han då? För att ge honom en funktion lanserar jag här teorin att han var en "flagga" som gick nära paret så att attentatsmannen(-männen) skulle se och veta hur paret Palme var klädda den kvällen, så att de efter bion inte tog fel på paret Palme. Det innebär att paret Palme kan ha varit skuggade från bostaden, tvärtemot vad polisutredningen kommit fram till.
Senast redigerad av MossTrums 2016-07-11 kl. 23:44.
Citera
2016-07-11, 23:41
Medlem
brukerinnes avatar
I Sør-Afrika er både tysk, nederlandsk og afrikaaans mye brukte språk.
Citera
2016-07-12, 01:12
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
30 års systematisk mörkläggning talar för den hemska möjligheten att det är mera komplext och knutet till maktkretsar.

För ca 5 år sedan erbjöds via OF kontakt med inblandade mot amnesti. Utförarna hävdade att de handlat som de uppfattade det på officiell order UPA och lovats att få berätta vad de visste när mordet preskriberade. Så skedde inte och därmed kan man undra vad som skyddas.

Nu börjar vi bli några som undrar var informationen är hämtad.

Är det Jallai som frågar med två utropstecken?
Citera
2016-07-12, 01:41
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Har du några uppgifter eller någon uppfattning själv?

Äsch, jag tänker på Olof Palmes efterträdare. Jag tänker också på andra som stod Tage Erlander nära. För dem rådde det ingen tvekan om vilka som var våra vänner och vilka som inte var det.
Citera
2016-07-12, 03:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
”Jag upptäcker ganska snart att det kommer en kille och ställer sig vid Dekorimas fönster. Han ställer sig framför avfasningen så att jag har honom i motljus. Han står inte helt stilla utan går omkring lite grann. Även när han står på ett ställe rör han sig, det liknar det här typiskt oroliga sättet som en tjackpundare har. Det känner jag igen för jag har jobbat med ungdomar som har alkohol- och narkotikaproblem. Dessutom växte jag upp i Sköndal–Farsta under den absolut svåraste perioden på 60- och 70-talen.

Här uppstår onekligen en spricka i Morelius/Mårelius trovärdighet.

Inför 30-årsdagen säger han följande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22289205.ab

-Det var ingen pundare.

-Han var vältränad, mer åt elithållet, militär..........
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-12 kl. 03:54.
Citera
2016-07-12, 04:39
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Fast HH anger redan på mötet den 4 mars (om jag minns datumet rätt) att PKK är huvudspåret. Och läser man sedan vad Sigges polare Kjell Fernberg säger i "Avlyssning av Sigge Cedergren." så talas det om PKK på polisradion inom timmen efter mordet. När han satt och lyssnade på "nån hemlig spaning som de hade". Eftersom han nämner "PTK eller vad de heter" och säger kurder så bör han ha hört det på polisradion. Frågan är varför det nämns redan då ? inga vittnesmål som pekar åt det hållet. Kanske de spekulerar om andra grupperingar med ?
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/del-2-avlyssning-av-sigge-cedergren.html

Ur Tommy Lindströms bok Mitt liv som snut, sid. 111. Vid två eller tretiden lördag förste mars 1986.

-Jag såg hur Hasse tog tag i tömmarna. Här kom uppgift efter uppgift och han gav order om vad som skulle göras. Vi hade en diskussion efteråt hur vi skulle göra och att vi på rikskrim skulle jobba med kurderna.

Ur Holmers bok Olof Palme är skjuten, sid 35. Enligt egen utsago uttänkt sent på kvällen förste mars.

-Viktigast är att lägga upp spaningarna brett redan från början.

I detta läget väljer han själv att inte nämna kurderna. Även fast Tommy redan har börjat jobba med den biten. På sid. 62 nämner han kurderna i en uppräkning av alla tänkbara motivbilder.

Sid. 78.

-Det är förbjudet att fastna för en favoritteori eller att hänge sig åt önsketänkande.

Vilket var precis vilket han gjorde senare. Min känsla är att HH OFFICIELLT tonar ner sitt initiala intresse för PKK. Men inte internt. Där han väntade på en anledning till att gå all in. Onsdagen den fjortonde maj kom tillfället. När en alkis kom med sin historia om PKK. För det fanns ingenting annat att gå på. Där han i sin bok argumenterar mot sig själv för att låtsas bli övertygad om deras skuld.

Det som är viktigt att inse är att Kurdspåret fanns på plats redan före mordet via Säpo. Där den kurdiska organisationen var terroriststämplad och en del medlemmar satt i kommunarrest. Där man mördat ett par avhoppare dessutom. Uppenbarligen kände Holmer till detta mycket väl redan dagen efter mordet. Det man kan spekulera om är om han redan då, eller tidigare, hade tillgång till Säpos material.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-12 kl. 04:43.
Citera
2016-07-12, 06:42
Medlem
Citat:

Jag är som tidigare sagt, ytterst intresserad av vidare information om detta erbjudande. Jag kan inte få fram någonting om detta, någonstans. Jag har bett om informationen här inne några gånger nu, men ingen verkar vilja röra detta, och boboslacke har inte synts till. Som sagt, tar gärna emot mer info samt källor etc för att kunna göra en värdering av dessa uppgifter.

Det är ju ett otroligt tungt påstående, som sätter hela PU på kant om det skulle visa sig ha bäring. Men som sagt, har inte lyckats få fram ett pillekvitt om detta någonstans, förutom när det nämndes här. Vilket gör att jag fortfarande måste ställa mig högst tveksam till detta. Men jag vill gärna veta mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in