2016-07-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
men det finns inte så mycket som pekar på att det skulle vara en bubbla just nu.
Sida upp och sida ner på ekonomisidor, bloggar, dagspress så menar den ene experten efter den andre att vi har en bostadsbubbla, men kurtan skriker ett bestämt Neeeej, undrar var kurtan hittat sin kristallkula som visar tvärtom alla andras
2016-07-12, 11:01
Medlem
Citat:
Alla kan inte betala, men fakta är att folk faktiskt kan betala, för annars hade inte prisbilden sett ut som den gör.

För övrigt är amortering ingen kostnad, utan ett sparande till dig själv.

Vad tycker du själv är smartast:

1. Hyra samma lgh på blocket för 10 k och därmed betala någon annans amortering på 5k/månad

eller

2. Köpa lgh själv och amortera 5k med exakt samma utgift?
Smartast är att INTE köpa en städskrubb för 3 miljoner som inom 2 år max är värd 2 miljoner.
2016-07-12, 11:05
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Sida upp och sida ner på ekonomisidor, bloggar, dagspress så menar den ene experten efter den andre att vi har en bostadsbubbla, men kurtan skriker ett bestämt Neeeej, undrar var kurtan hittat sin kristallkula som visar tvärtom alla andras

Det finns ingen enighet om vad som utgör en bubbla, så med rätt definition har man aldrig fel om man säger att nuläget inte är en bubbla. Jag är beredd att kalla prisökningar som ligger 20 procent (inte procentenheter) över den allmänna inflationen som att en bubbla byggs upp. Sedan kan man lägga till sentiment, när det talas om att "det är ett nytt läge nu" brukar det vara tecken på en bubbla.
2016-07-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Med det efterblivna sättet att tänka spelar det ju ingen roll om lägenheten kostar 3,2 miljoner till 1,5% ränta eller 16miljoner till 0,3% ränta.

Fan inte undra på att priserna ser ut som dem gör när man ser tankegångar som dessa.
Exakt, går jag in och budar 5 miljoner för samma lägenhet och betalar kontant så är det ju skiiiit biiiililigt eftersom jag får en så låååååg månadskostnad
2016-07-12, 11:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Smartast är att INTE köpa en städskrubb för 3 miljoner som inom 2 år max är värd 2 miljoner.

Redan en svag prisnedgång på ett par procent om året ligger över dagens räntekostnad.
2016-07-12, 11:09
Medlem
Citat:
hehe jo men vad är alternativet till att äga? Det där var ju bara en massa svammel om vad som skulle kunna hända om bostäder vore som vilken annan vara som helst.

Men nu vet ju alla som bor i sthlm att det inte finns så mycket alternativ för den som inte köat i hundra år till en hyresreglerad hyresrätt.

antingen köper man själv till dagens prisnivå och bor då relativt billigt, eller så hyr man i andrahand på blocket för minst dubbla priset. I långa loppet kommer personen som äger sitt boende att tjäna på det över tid och den som hyr förlora.
Alternativet ligger inte mellan att äga och hyra, alternativet ligger mellan att köpa billigt att köpa dyrt, att armortera lite, att armortera mycket.
2016-07-12, 11:11
Medlem
Citat:
Jahapp, så när blir pengar dyrt då? Ser inte ut så på bra länge och då har jag hunnit beta av rubbet innan dess.
Boräntorna har ju bara gått åt ett håll senare tiden, UPP.
2016-07-12, 11:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Boräntorna har ju bara gått åt ett håll senare tiden, UPP.

Haha nu är du där igen, jag visade ju förra gången du påstod detta är du ljög.
2016-07-12, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Konstigt. Senaste bubblan sprack 1991.
Eller kanske snarare 1993, men priserna var snart uppe i samma priser samt gick snabbt uppåt. Dvs ingen sprucken bubbla....Tillfälliga nergångar sker på alla marknader.
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Exakt, går jag in och budar 5 miljoner för samma lägenhet och betalar kontant så är det ju skiiiit biiiililigt eftersom jag får en så låååååg månadskostnad

Ja, det är skillnad på utgifter och kostnader. Prisförändringar på bostaden och alternativavkastningen på egen kapitalinsats ingår i kostnader men inte i utgifter.
Medlem
Citat:
För att jag sänker mina kostnader långsiktigt på det sättet.

Räntan kommer absolut vara högre i framtiden, så då är det värt att ta tag i det nu.

Men jag använder utdelningen från mina aktier till det och då får jag sänkt risk på köpet.
Hade det inte varit smartare att göra tvärtom, låna ännu mer och köpa ännu fler aktier och få ännu mer i utdelning och köpa ännu fler lägenheter och låna ännu mer och köpa ännu fler aktier och få ännu mer i utdelning och låna ännu mer?
2016-07-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns rätt många väljare som äger sina bostäder så det låter väldigt smart av ett parti att aktivt se till att de förlorar pengar
4 av 8 partier vill ju det, och fler är på gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in