2016-07-11, 23:35
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Självklart är det bättre att hyra en på blocket för 10 k istället. Det fattar ju vem som helst.... Klart man ska amortera på någon annans lån istället.

Eller kanske inte?

Gäller o trolla fram en halv mille med, 10k i hyra kan inte alla betala, en bekant la ut en 2a för 12k, var inte helt enkelt att finna nån, fick dock tag i en tysk student i ett år till sist. Hur som haver så har ammorteringskravet kryddat det rätt rejält mot tidigare.
2016-07-11, 23:36
Medlem
Citat:
Självklart är det bättre att hyra en på blocket för 10 k istället. Det fattar ju vem som helst.... Klart man ska amortera på någon annans lån istället.

Eller kanske inte?

När kommer kraschen kurtan må tro?
2016-07-11, 23:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Må detta få dig att inse att Sverige befinner sig i en bubbla!

https://www.libertysilver.se/kc/news?id=352

Jahapp, är det fortfarande bättre att hyra samma lgh för 10 k på blocket så man slipper oron för bostadsbubblan?

Sedan kan man inte jämföra med Norge som till skillnad mot Sverige har en fungerande hyresmarknad.

I mångt och mycket beror de höga priserna på att hyresmarknaden är totalt satt ur spel pga hyresreglering mm.
2016-07-11, 23:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
När kommer kraschen kurtan må tro?

Ja när kommer kometen som tar oss alla? Jag vet inte... men det finns inte så mycket som pekar på att det skulle vara en bubbla just nu.

Det vankas nämligen låga räntor ännu längre nu pga brexit.
2016-07-11, 23:42
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
WOW!

När jag såg din länk inser jag hur sjuk marknaden är just nu. Jag visste att marknaden är sjuk, men inte så här sjuk. En sliten gammal 35m2 etta på Söder kostar alltså över 3 miljoner nu för tiden? 3,2 miljoner?!

Visst kan man inte klaga på läget, fastigheten, månadskostnaden som allt är väldigt bra men det rättfärdigar fan inte det löjliga priset. Det finns en uppenbar anledning till att 50% av bilderna inte ens är på lägenheten, den är så jävla ful att det inte ens är värt att visa bilder på den. 3 MILJONER?!

Lägenheten är för fan i sämre skick än min billiga orenoverade hyresrätt.

Aldrig varit mer övertygad om bostadsbubblans existens
.

Edit: Visserligen är den inte såld ännu. Krävs ju faktiskt att någon köper den för att den ska vara "värd" det.

Den där lägenheten är det slutgiltiga beviset för att det är en helt sinnessjukt uppblåst bostadsbubbla. Nu har ni det svart på vitt - en orenoverad städskrubb på 35m2 går för 3,2 mille - bubblan är här. Jag kan garantera er att somalierna i förorten har betydligt fräschare lyor än det där råttkyffet, och de betalar inte en spänn för det.
2016-07-11, 23:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Gäller o trolla fram en halv mille med, 10k i hyra kan inte alla betala, en bekant la ut en 2a för 12k, var inte helt enkelt att finna nån, fick dock tag i en tysk student i ett år till sist. Hur som haver så har ammorteringskravet kryddat det rätt rejält mot tidigare.

Alla kan inte betala, men fakta är att folk faktiskt kan betala, för annars hade inte prisbilden sett ut som den gör.

För övrigt är amortering ingen kostnad, utan ett sparande till dig själv.

Vad tycker du själv är smartast:

1. Hyra samma lgh på blocket för 10 k och därmed betala någon annans amortering på 5k/månad

eller

2. Köpa lgh själv och amortera 5k med exakt samma utgift?
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför frågar du mig om det?
Jag känner inte till någon krasch.

Du får väl fråga de som pratar om krasch. Be dom berätta händelseförloppet. Det vill dom inte göra när jag frågar.

Berätta om händelseförloppet för det scenario du förutspår.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Verkar som folk e stressade nu, 13 dar o först till kvarn

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-sodermalm-stockholms-kommun-katarina-bangata-13-9149469
Tja, boendekostnad (beräknad på att låna hela köpeskilling) på 4448/mån. (Inkl driftskostnad) för 35 kvm. Mitt i centrala Södermalm där det verkar extremt populärt att bo.

Är inte det tom mindre än studentkorridorsrum?
Dom brukar väl vara ca 20 kvm. Nedskalat till 20 kvm blir det då 2541/mån. Billigare än så är väl inte dom.

Jag vill egentligen inte uttala mig om prisrörelser men kan inte låta bli att notera att det finns utrymme för prisökning när man betraktar detta ur ett boendekostnadsperspektiv. Eller hur?

Den student som kan ordna kontantinsats och medlåntagare och kan tänka sig att betala 4448 för 35 kvm, och vill bo på Söder behöver väl inte fundera så mycket.

Och på 35 kvm kan tom ett par bo. Då blir det 2224/månad och person. Det är inte så betungande boendekostnad om man säger så.
2016-07-11, 23:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Den där lägenheten är det slutgiltiga beviset för att det är en helt sinnessjukt uppblåst bostadsbubbla. Nu har ni det svart på vitt - en orenoverad städskrubb på 35m2 går för 3,2 mille - bubblan är här. Jag kan garantera er att somalierna i förorten har betydligt fräschare lyor än det där råttkyffet, och de betalar inte en spänn för det.

Dyrt och dyrt?

totalkostnaden blir ju inte särskilt hög vid 85% belåning och 1,5% ränta.... Under 5 k per månad exklusive amortering.
2016-07-11, 23:48
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Alla kan inte betala, men fakta är att folk faktiskt kan betala, för annars hade inte prisbilden sett ut som den gör.

För övrigt är amortering ingen kostnad, utan ett sparande till dig själv.

Vad tycker du själv är smartast:

1. Hyra samma lgh på blocket för 10 k och därmed betala någon annans amortering på 5k/månad

eller

2. Köpa lgh själv och amortera 5k med exakt samma utgift?

Det beror på prisutvecklingen. Så berätta vad den köpta bostaden kommer att vara värd om 5, 10, 15 och 20 år.
2016-07-11, 23:49
Medlem
bithaxs avatar
Det som pekar på bubbla är att många fastighetsbolag värderats upp enormt av marknaden de senaste åren.

Balder har gått upp med 360% på tre år.
Sagax 200%.
Atrium Ljungberg 64 %.
Fast partner 73%.
Hemfosa, upp 80% sedan noteringen.
Corem 40%.

Siffrorna kommer från avanzas grafer.

Fastighetsbubbla, no shit.
P/E talen är ändå under 10, tack vare de låga räntorna.
Vinsterna i fastighetsbranschen har förmodligen dubblerats under de senaste åren.
Senast redigerad av bithax 2016-07-11 kl. 23:57.
2016-07-11, 23:52
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Dyrt och dyrt?

totalkostnaden blir ju inte särskilt hög vid 85% belåning och 1,5% ränta.... Under 5 k per månad exklusive amortering.

Med det efterblivna sättet att tänka spelar det ju ingen roll om lägenheten kostar 3,2 miljoner till 1,5% ränta eller 16miljoner till 0,3% ränta.

Fan inte undra på att priserna ser ut som dem gör när man ser tankegångar som dessa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in