2016-07-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Fortsättning på mitt tidigare inlägg...

En fin story.. som en novell.. men eftersom mordet tydligen var planerat, så håller inte denna teori.. men däremot kan det nog finnas en viss undran om de verkligen var införstådda med vad de planerat och utfört.. jag vidhåller, de var inte bara skyldig henne pengar, de ville ha mer, de hade ju tillgång till koder, så det var enkelt, få henne ur världen, för skuldernas skull, dessutom ta ut mer pengar på hennes kort.. rånmord
Citera
2016-07-10, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nej 5 är misstänka för mord vilket inte är helt omöjligt i en större bil, kanske jänkare?

Sex är misstänkta för mord..
Citera
2016-07-10, 09:21
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
En fin story.. som en novell.. men eftersom mordet tydligen var planerat, så håller inte denna teori.. men däremot kan det nog finnas en viss undran om de verkligen var införstådda med vad de planerat och utfört.. jag vidhåller, de var inte bara skyldig henne pengar, de ville ha mer, de hade ju tillgång till koder, så det var enkelt, få henne ur världen, för skuldernas skull, dessutom ta ut mer pengar på hennes kort.. rånmord

Jo jag vet, storyn haltar väldigt, men just det där med planen tror jag att det räcker med just fyllesnack, suttit på krogen tidigare och sagt det t ex. Bråket om pengar har ju enligt uppgifter pågått en längre tid, orden kan ha yttrats tidigare i affekt vid något bråk?

Är det skillnad på planerat mord och överlagt mord, eller är det samma sak?
Citera
2016-07-10, 09:23
Medlem
Åklagaren: God bild över hur allt gått till
Samtidigt framkommer allt mer detaljer i de elva vännernas sammansvärjning - som slutade med att Madeleines döda kropp dumpades vid ett vattenfyllt gruvhål i Långshyttan för tre veckor sedan.
Den preliminära obduktionsrapporten som konstaterar dödsorsak har nu överlämnats till polis och åklagare.
– Vi anser oss ha en väldigt god bild över precis hur allting gått till och hur hon dog, säger Fredrik Skoglund.
Han vill inte gå in närmare på dödsorsak eller om polisen beslagtagit något misstänkt mordvapen.
Av de elva vänner som ingår i utredningen är sex av dem misstänkta för att ha utfört mordet.///

Ur detta kan man dra slutsatsen iallafall, gruvhålet var en dumpningsplats, alltså mördades hon någon annan stans.
Och enligt pressen då, mellan Hystakorset och långshyttan. Om man kollar på bilder/filmer i media, så undersöker polisen en rast/badplats som ligger nån kilometer från gruvhålet. Så kan man anta att Madde levde vid rast/badplatsen, och blev mördad där. Och sedan åkte de och dumpade BO i gruvhålet?
Citera
2016-07-10, 09:27
Medlem
Citat:
Jo jag vet, storyn haltar väldigt, men just det där med planen tror jag att det räcker med just fyllesnack, suttit på krogen tidigare och sagt det t ex. Bråket om pengar har ju enligt uppgifter pågått en längre tid, orden kan ha yttrats tidigare i affekt vid något bråk?

Är det skillnad på planerat mord och överlagt mord, eller är det samma sak?

Urdrag Wikipeida//
Det har ingen betydelse för bedömningen av om det är ett mord eller inte som begåtts på vilket sätt offret dödats, att exempelvis skrämma ihjäl någon kan lika gärna vara mord som att hugga ihjäl någon med yxa. Gärningsmannen behöver inte heller ha avsikt att döda, det räcker med ett indirekt uppsåt eller ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att det räcker att gärningsmannen insåg att handlingen skulle kunna innebära att offret dog och var likgiltig inför detta. Om avsikten i ett sådant fall är att grovt misshandla någon men våldet (uppsåtligen) blir så grovt att offret avlider klassas brottet alltså som mord, eller i vissa fall dråp, inte grov misshandel. Om gärningsmannen inte kan anses haft uppsåt att döda offret men varit oaktsam blir brottsrubriceringen istället vållande till annans död.
Citera
2016-07-10, 09:33
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:

Ur detta kan man dra slutsatsen iallafall, gruvhålet var en dumpningsplats, alltså mördades hon någon annan stans.
Och enligt pressen då, mellan Hystakorset och långshyttan. Om man kollar på bilder/filmer i media, så undersöker polisen en rast/badplats som ligger nån kilometer från gruvhålet. Så kan man anta att Madde levde vid rast/badplatsen, och blev mördad där. Och sedan åkte de och dumpade BO i gruvhålet?

Det låter mycket troligt att så är fallet. Enligt uppgifter, både i media och via pm här, så var ju BO i sällskap med de misstänkta av fri vilja. Kanske för att grilla vid badplatsen?
Citera
2016-07-10, 09:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Sex är misstänkta för mord..
Ja men nr. 6 är häktad för mord alternativt medhjälp till mord men skit samma, alla skulle med lite vilja få plats i en jänkare inklusive BO.
Citera
2016-07-10, 09:50
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak

Den enda info jag fått om varför hennes lägenhets sökande drog ut på tiden var "hon har inte orkat ta tag i det".

Kanske var hon "rädd" för att flytta till något eget? Inte rädd för sitt liv, men kanske rädd för att hennes missbruk skulle eskalera om hon bodde själv? Rädd för att allt skulle balla ur. Hon kanske dock kände någon typ av trygghet i att bo med någon annan, där det i allafall ställdes någon typ av krav på att hon måste sköta sig, även om det verkade ha funkat "si så där ". Det var därför hon inte orkade ta tag i det och det drog ut på tiden.
Citera
2016-07-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Ja men nr. 6 är häktad för mord alternativt medhjälp till mord men skit samma, alla skulle med lite vilja få plats i en jänkare inklusive BO.

Jadå, säkert skulle de få plats i en - jänkare, lätt.

Off topic: Varit med om 13 personer i blandade åldrar (4 till 65 år) i en Folka-bubbla - men det var jävligt trångt, kan jag säga
Citera
2016-07-10, 10:14
Medlem
Citat:

Jag tyckte storyn innehöll en viss planering i början. Visserligen på fyllan men de satt i alla fall och pratade om att de skulle ha ihjäl henne innan hon kom dit. Exakt hur planerat det var är svårt att veta, men det är säkerligen lite som i den här storyn att saker kanske inte gick helt enligt planen utan det ena gav det andra så att säga.
Citera
2016-07-10, 10:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Kanske var hon "rädd" för att flytta till något eget? Inte rädd för sitt liv, men kanske rädd för att hennes missbruk skulle eskalera om hon bodde själv? Rädd för att allt skulle balla ur. Hon kanske dock kände någon typ av trygghet i att bo med någon annan, där det i allafall ställdes någon typ av krav på att hon måste sköta sig, även om det verkade ha funkat "si så där ". Det var därför hon inte orkade ta tag i det och det drog ut på tiden.
Jag tror det ligger en hel del i det, Madde var nog livrädd för ensamheten...
Citera
2016-07-10, 10:18
Medlem
Citat:

Kan mycket möjligt vara så. Och är man alkoholist - periodvis eller på heltid, så har man ingen ork att ta tag i det "världsliga" - som bostad osv. Mycket vanligt förekommande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in