Citat:
Ursprungligen postat av
tverskoy
Jag tror att EU kommer att kollapsa med tanke på att Marie La Pen vinner I Frankrike, SD I Sverige, höger I Tyskland, Geert Wilders I Nederländerna mm osv. De har höga ratings allihopa och har XXXexit på agendan
Allt (britternas egen reaktion, undersökningar i Frankrike och Nederländerna och andra EU-länder efter Brexit-folkomröstningen) pekar tvärtom på att stödet för att lämna unionen minskat för att de ser nuvarande politiska situation i UK som avskräckande.
Valet mellan May och Leadsom kommer bli upprepad folkomröstning - en sk "slow Brexit" under May bedöms kunna pågå i 10 år* och om det är förhandsprognosen påstår jag att det i verkligheten snarare kommer närma sig Turkiets inträdesdatum, dvs aldrig.
Om Leadsom väljs måste Brexit bli av. Jag ser därför hennes chanser som mikroskopiska om inget avgörande händer. Hennes största fördel är om den debatten vi för just nu här också kommer uppstå i UK, alltså om folkomröstningens resultat ska beaktas eller ej. De Tories som
verkligen fortfarande vill ha en Brexit ska naturligtvis rösta på henne.
*10 år innebär alltså troligen att någon annan sitter vid rodret efter ett tag och att respekten för folkomröstningens resultat då naturligt nog har minskat för att förutsättningarna ändrats osv, se Sveriges kärnkraftsomröstning.
Det absolut bästa som kan hända det närmsta året är att det kommer initiativ från Tyskland om att reformera hela EU. Exempelvis är det ju totalt meningslöst att ha gemensam utrikespolitik när inga länder är överens om den förda politiken ändå. Däremot anser jag att de omfattande standardiseringarna bör fortsätta (ger alla medlemmar en stor konkurrensfördel gentemot övriga världen) och de fyra friheterna garanteras (upprätthåller verklig inre marknad).