2016-07-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ja lågränteläget är bra för oss som äger
Du menar väl för de som har lån?
2016-07-07, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du menar väl för de som har lån?

Bra fråga. Lågränteläget är inte bra för de som äger. Risken för höjda räntor hägrar när det är lågt (låga räntor hägrar när det är högt) och det innebär ju att runt kröken lurar sänkta tillgångspriser. Det påstår Kurt-Sune är positivt. Det är det inte och det är precis därför som ett lågränteläge inte är bra för investeringsklimatet.
2016-07-07, 12:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Har vi en fungerande konkurrens så passar de snarare på att ta marknadsandelar.

Vilket minskar deras möjlighet att ta ut större marginaler?
2016-07-07, 12:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Bra fråga. Lågränteläget är inte bra för de som äger. Risken för höjda räntor hägrar när det är lågt (låga räntor hägrar när det är högt) och det innebär ju att runt kröken lurar sänkta tillgångspriser. Det påstår Kurt-Sune är positivt. Det är det inte och det är precis därför som ett lågränteläge inte är bra för investeringsklimatet.

Lågränteläget, och de därpå följande högre bostadspriserna, är bra för dem som har sett en värdeökning, har amorterat en del, och är på väg att flytta till en hyrd eller billigare bostad.
2016-07-07, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Lågränteläget, och de därpå följande högre bostadspriserna, är bra för dem som har sett en värdeökning, har amorterat en del, och är på väg att flytta till en hyrd eller billigare bostad.

Javisst är det så men då är ju inte den fortsatta planen att vara ägare.

Är man inte egoist så tänker man större, på samhället runt omkring en, som man är beroende av. Och man tänker på sina barn, som borde få växa upp i en ekonomi präglad av framtidstro istället för det här.
2016-07-07, 12:19
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Javisst är det så men då är ju inte den fortsatta planen att vara ägare.

Att sluta vara ägare är det enda sättet att tjäna på en värdeökning, vad jag kan komma på.
2016-07-07, 12:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Förmodar du sålt och bor i ett tält?

Varför skulle jag det? Mitt boendebehov tog inte slut för att priserna gick ner en aning... Totalt sett är jag jätteplus sedan 90-talet då jag köpte min första BR.

Visst skulle jag kunna flytta till HR då jag står i den kön, men det är mycket dyrare och skulle ge mig mindre över till sparande.
2016-07-07, 12:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att sluta vara ägare är det enda sättet att tjäna på en värdeökning, vad jag kan komma på.

Ja om man hittar ett liknande hyresboende till samma kostnad....

Man kan också tjäna på värdeökning och ta ut en del av vinsten genom att belåna sitt boende. Inget jag rekommenderar, men möjligheten finns.
2016-07-07, 12:24
Medlem
Citat:
Varför skulle jag det? Mitt boendebehov tog inte slut för att priserna gick ner en aning... Totalt sett är jag jätteplus sedan 90-talet då jag köpte min första BR.

Visst skulle jag kunna flytta till HR då jag står i den kön, men det är mycket dyrare och skulle ge mig mindre över till sparande.
Så hur har du lyckats ta ut pengarna du tjänat på att bo?
2016-07-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ja om man hittar ett liknande hyresboende till samma kostnad....
Varför till samma kostnad?
Om jag säljer med 2 miljoner i vinst och betalar 10k mer i månaden i hyra så kan jag ju bo gratis i en massa år.
2016-07-07, 13:00
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Vilket minskar deras möjlighet att ta ut större marginaler?
Om vinsten ändå ökar när volymerna växer spelar det ingen större roll. Dessutom klämmer du åt en konkurrent ytterligare som en bonus.
2016-07-07, 13:15
Medlem
Christopher.s avatar
För min del får gärna räntorna gå upp, inflation tenderar att öka värdet på egendomar samtidigt som lånen eroderar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in