2016-07-07, 08:08
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Samma här. Det är dyrt att ta råd av BBK i längden.

Nu blir det låga räntor ännu längre och vi som äger får ännu mer tid på oss att beta av våra lån.

Bubblan verkar bara finnas i BBK:s teori, men vad som ska spräcka den börjar bli mer och mer oklart.

Brukar bubblor spricka av en anledning som angavs redan under bubblan?

Det gemensamma är förändrade förväntningar om prisutvecklingen. Exakt Utlösande faktor brukar man sällan kunna ange i ens i efterhand.
2016-07-07, 08:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
På vilket sätt gör detta att vi inte har en bubbla?
Finns inte så mycket som talar för det när det vankas låga räntor för en lång tid framöver. Kommer själv utan problem kunna beta av alla mina lån inom överskådlig framtid och vi är fler där ute som har kapacitet att göra detsamma.

Citat:
Klart som fan vi har en bubbla, frågan är bara vad som skall få den att spricka och när.
Ja det är upp till dig att klura ut.... Hittills har jag inte sett så mycket konkret från dig?!

Citat:
Att den finns krävs inte många hjärnceller för att konstatera, det som skrämmer mig är att du anser att lågränteläget är bra, vilket indikerar noll kunskap och bara rent egenintresse.
Ja lågränteläget är bra för oss som äger (plus ränteavdrag och ROT på det), det är korrekt och det är synd om de som hyr som inte får ta del av de låga kostnaderna.

För den som håller låga kostnader kan också bli skuldfri
2016-07-07, 08:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Brukar bubblor spricka av en anledning som angavs redan under bubblan?

Det gemensamma är förändrade förväntningar om prisutvecklingen. Exakt Utlösande faktor brukar man sällan kunna ange i ens i efterhand.

Nej såklart det är så, men en sak ska man ha klart för sig: Ska räntorna stiga så måste ekonomin i världen gå allt bättre och orosmolnen försvinna...

Mycket pekar på att det kommer att ta väldigt lång tid....
2016-07-07, 08:29
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Nu blir det låga räntor ännu längre och vi som äger får ännu mer tid på oss att beta av våra lån.

Bubblan verkar bara finnas i BBK:s teori, men vad som ska spräcka den börjar bli mer och mer oklart.
Personligen tror jag mer på en bubbla i krediternas värde. Jag tycker det är makalöst att krediterna värderas så högt. Väldigt mycket krediter har statsobligationer i skakiga stater som säkerhet. Dessutom är avkastningen urusel.
2016-07-07, 09:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Personligen tror jag mer på en bubbla i krediternas värde. Jag tycker det är makalöst att krediterna värderas så högt. Väldigt mycket krediter har statsobligationer i skakiga stater som säkerhet. Dessutom är avkastningen urusel.

Ja, det fungerar nog så.

"Om banken är villig att låna ut så här mycket pengar till mig, och jag inte behöver amortera, så måste den vara säker på att den har en bra säkerhet, både för mitt lån och andra lån."
2016-07-07, 09:45
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Nej såklart det är så, men en sak ska man ha klart för sig: Ska räntorna stiga så måste ekonomin i världen gå allt bättre och orosmolnen försvinna...

Mycket pekar på att det kommer att ta väldigt lång tid....

Nja, om bankerna får kreditförluster för annan utlåning, så måste de öka sina marginaler på icke drabbad utlåning.
2016-07-07, 09:58
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nja, om bankerna får kreditförluster för annan utlåning, så måste de öka sina marginaler på icke drabbad utlåning.
Det förutsätter att alla banker höjer räntan samtidigt. Det förutsätter också att RB sitter passiv och inte agerar när marknads räntorna går i taket.
2016-07-07, 10:09
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Det förutsätter att alla banker höjer räntan samtidigt. Det förutsätter också att RB sitter passiv och inte agerar när marknads räntorna går i taket.

Om flera banker måste öka marginalerna passar väl övriga banker på att också öka marginalerna?
2016-07-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Ang. det fetade: hur kommer det sig? Prisnedgången? Amorteringskravet?
Nej, fel läge och prisnivåerna i området ger honom nu mindre för huset än om det fixas. 5-600k får man en rätt fin kåk.
2016-07-07, 10:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Om flera banker måste öka marginalerna passar väl övriga banker på att också öka marginalerna?
Har vi en fungerande konkurrens så passar de snarare på att ta marknadsandelar.
2016-07-07, 11:35
Medlem
Citat:
Nu var det du som skulle presentera statistik som verkar trovärdig. Jag har redan visat mitt data.
La tre länkar till tre banker, alla visade att boräntan stigit, tog de tre första på en Google-sökning, tror du kan ta de tio första på en Google-sökning och få samma resultat.
2016-07-07, 11:38
Medlem
Citat:

Förmodar du sålt och bor i ett tält?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in