2016-07-01, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat1tva
Är i samma problematik som ovan nämnda och undrar gällande sen anmälan.

Dessutom har jag kommit fram till att jag vill studera personalvetenskap istället för beteende, har då beteende högst upp på listan men insett att den är för blurrig och oklar i sin struktur för mig. men har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Relativt säker på antagning vid båda program. Är det något alternativ att direkt ta kontakt med fakulteten i Lund inom soc.Vetenskap som båda dessa program tillhör eller kan jag bara tacka nej när antagningsbeskedet väl kommer? Lite vilsen....
Stryk beteende så att personalvetenskap hamnar först i rangordningen.
Citera
2016-07-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Är det inte för sent att stryka nu? Jag ser iaf inte det alternativet längre.
Citera
2016-07-01, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Det ska det inte vara:
Citat:
... Du kan stryka utbildningar ända fram tills det är dags för det första urvalet ...

https://antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Ordna-stryka-och-lagga-till-utbildningar/Kan-jag-andra-ordningen/
Citera
2016-07-01, 20:20
Medlem
JudgeBootys avatar
Vill bara lämna denna länk här, ifall det är någon som är intresserad. Jag har själv sökt in till juristprogrammet vid SU, och är så nervös angående huruvida jag slipper in eller ej.

UHR har fastställt statistiken för ansökningar till diverse lärosäten för år 2016. "Färre ungdomar ger lägre söktryck till högskolan" - kanske antagningspoängen sänks i år?

Önskar lycka till åt alla som har sökt in till högskolor och universitet!

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pressmeddelanden/farre-ungdomar-ger-lagre-soktryck-till-hogskolan/
Citera
2016-07-02, 00:15
Medlem
jannecools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Nejdå, jag strök själv mitt förstahandsval igår förmiddags.
Tryck bara på krysset till höger om utbildningens namn på antagning.se och följ sedan vad du blir ombedd att göra.
Citera
2016-07-02, 00:21
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Nyfiken, när man kollar antagningsstatistik och antagningspoängen står i hundratal, te.x AP och "225", vad menas med detta? Går dom då alltså bara på antalet högskolepoäng och inte betygen i dessa? Om man då har te.x en vanlig kandidat på 180, ska man då behöva läsa massa extrakurser (vilka skitkurser som helst?) för att få mer poäng (225)?

Konstigt att innehållet (vilka kurser man läst) samt betyg inte är meriterande? eller har jag tolkat fel?
Bump! ingen som vet?
Citera
2016-07-02, 07:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Bump! ingen som vet?

Dumt nog så är det så att man får ta med vilka kurser som helst i den sökgruppen, oavsett om de är relaterade till vad man söker och oavsett vilka betyg man fått. Max är dock 225, så även om man har (mycket) mer än det så ger det ingen extra fördel.
Citera
2016-07-02, 13:39
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Dumt nog så är det så att man får ta med vilka kurser som helst i den sökgruppen, oavsett om de är relaterade till vad man söker och oavsett vilka betyg man fått. Max är dock 225, så även om man har (mycket) mer än det så ger det ingen extra fördel.
Kravet är ju typ kandidatexamen inom några specifika områden, men om lägsta AP var te.x 220 så är det ju mer eller mindre krav på magister (180+60 = 240) för att vara säker på att bli antagen, eller en jävla massa struntkurser, typ 2st 15 hp och 2st 7.5hp för att komma över 220.

Bedrövligt system/urval, de borde ju gå på betyg.. varför skulle nån idiot som har samma examen men som också läst massa genus, filosofi och annat trams gå före.. helt sjukt.
Citera
2016-07-03, 09:08
Medlem
Craig.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Jag hittar inte antal platser för 2015, men för 2016 är det 70 platser.

2015: 854 sökande och 82 förstahandssökande.

2016: 769 och 64 förstahandssökande.

Totalt antalet antagna på urval 1 2015 är 100 st. Så det kanske har minskat från 100 till 70?

Nope, troligtvis bara ett överintag som de balanserar ut i andra urvalet.
Citera
2016-07-03, 12:22
Medlem
Tomat1tvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomat1tva
Är i samma problematik som ovan nämnda och undrar gällande sen anmälan.

Dessutom har jag kommit fram till att jag vill studera personalvetenskap istället för beteende, har då beteende högst upp på listan men insett att den är för blurrig och oklar i sin struktur för mig. men har ingen aning om hur jag ska gå tillväga. Relativt säker på antagning vid båda program. Är det något alternativ att direkt ta kontakt med fakulteten i Lund inom soc.Vetenskap som båda dessa program tillhör eller kan jag bara tacka nej när antagningsbeskedet väl kommer? Lite vilsen....

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Såhär kan jag absolut göra. Men det är verkligen riskabelt.
Jag har 20.35 ca. Första urvalet för Personalvetenskap var på 20.42 i BIIX, som verkar vara min 'starkaste' sökdel. Andra urvalet var nere på 20.21.

Samtidigt kan saker förändras - är det värt att stryka beteende där jag mer eller mindre säkert komma in på andra urvalet.
Citera
2016-07-03, 12:27
Medlem
tOpOffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syndanormen
PÅ csn lånet hur hög är räntan där?

0.6 %
Citera
2016-07-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JudgeBooty
Vill bara lämna denna länk här, ifall det är någon som är intresserad. Jag har själv sökt in till juristprogrammet vid SU, och är så nervös angående huruvida jag slipper in eller ej.

UHR har fastställt statistiken för ansökningar till diverse lärosäten för år 2016. "Färre ungdomar ger lägre söktryck till högskolan" - kanske antagningspoängen sänks i år?

Önskar lycka till åt alla som har sökt in till högskolor och universitet!

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pressmeddelanden/farre-ungdomar-ger-lagre-soktryck-till-hogskolan/

Har också sökt in till juristprogrammet vid SU, och hoppas verkligen att man kommer in. Hoppas att rent generellt att intagningspoängen är lägre i år. Skulle gynna många
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in