Citat:
Ursprungligen postat av
Unisertit
Hur ser de totala antalet sökningar ut? De kanske också har sjunkit vilket kan förklara siffrorna ovan. Antalet förstahands sökningar samt det totala antalet sökningar har sjunkit till det programmet jag har sökt och kommer anta att antagningskraven kommer sjunka i och med det. Sen om man ska dra någon analys från att 1% fler kvinnor söker till högskolan: Möjligt att antagningskraven höjs något på sjuksköterskeutbildningarna.
Sen om fler äldre människor söker så har de antagligen rätt så dåliga betyg från gymnasiet då de annars hade antagligen valt att söka sig dit relativt fort om nu det hade varit fallet. De har då säkert skrivit högskoleprovet och man kanske kan anta att det är så de försöker konkurrera om platser.
"Totalt sett var det 376 100 personer som sökte en eller flera utbildningar vid sista anmälningsdag i den nationella antagningsomgången ht 2016, att jämföra med 385 500 personer ht 2015. Det motsvarar en minskning på 2,4 procent.
[...] När det gäller olika ålderskategorier har det skett en påtaglig minskning av antalet sökande som är unga. Antalet sökande som är högst 25 år gamla är 6 procent färre ht 2016 än ht 2015. Särskilt stor är nedgången bland de som är 19–21 år gamla, i genomsnitt -8 procent.
[...] I övriga åldersgrupper över 25 år är förändringarna relativt små. Antalet sökande i gruppen som saknar svenskt personnummer har ökat med 2 procent. I sammanhanget är denna grupp antalsmässigt liten."
Källa (ovan och nedan):
https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/studier-och-antagning/antagningsstatistik/2015-2016/uhr-analysrapport-2016-04-22---statistik-i-samband-med-sista-anmalningsdag-ht-2016.pdf, s. 16.
Att personer över 25 år skulle ha sämre betyg betvivlar jag starkt, vad baserar du den slutsatsen på? Om du har underlag på det får du gärna länka till en källa. Till detta kan jag isåfall kontra med att kvinnor generellt sett har högre betyg än män, och kvinnor över 25 år är den enda gruppen som har ökat, utöver personer utan svenskt personnummer. Så med det sagt bör väl antagningskraven på alla utbildningar öka?
Dessutom har andelen sökande över 25 år varit högre än gruppen under 25 år ett bra tag, senast enligt denna rapport från UHR under 2015: 193 107 sökande över 25 år, vs. 150 806 sökande under 25 år, och nu under 2016: 194 583 sökande över 25 år, vs. 141 398 sökande under 25 år. Det är den yngre gruppen som har förändrats (minskat) mest, så att de som är äldre skulle ha väntat p.g.a. dåliga betyg har jag svårt att tänka mig ö.h.t. kan stämma. Däremot kan förstås behörigheten vara svagare p.g.a. ändringar som skett vad gäller våra nationella kursplaner de senaste åren, vilket kan betyda att fler av de äldre hamnar i urvalsgruppen BII eller BF eftersom de behöver komplettera med kurser från Komvux eller Folkhögskola. Eller att de ansöker om reell kompetens och därför endast kan konkurrera med resultatet från HP
Kanske handlar denna förändring vad gäller åldersfördelningen om att yngre personer börjar få det lättare på arbetsmarknaden, medan äldre känner ett behov av att behöva skola om sig för att konkurrera bättre om jobben när arbetsmarknaden förändras?