2016-07-02, 09:01
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hur räknar du fram bristen då?

Vad sägs om befolkningsökning visavi byggande?

För till protokollet att befolkningsökningen skett genom invandring och därmed är politiskt beslutad. Enter invandrare som ges lägenheter i allmännyttan, samtidigt som de likt gökungar trycker ut ursprungsbefolkningen till brf-marknaden. Och den marknaden ser ut som den gör.
Citera
2016-07-02, 09:06
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför det?
Är det omoraliskt att ta resten av dina skattepengar att finansiera sjukvård, barnbidrag, föräldrapenning, socialbidrag, sjukpenning, kulturföreningar och projekt och bidrag till muslimska föreningar.
30-35 miljarder betalas även ut i bistånd till i över 50 års tid, lågproducerade afrikanska länder...

Attt med skattepengar dom fattigaste i hyresrätt betalt finansierar ROT endast till villaägare och medelklassen som äger det är djupt omoraliskt och prince John politik.
Det är inte omoraliskt med ISK konto tycker du där vissa kan göra miljonvinsten på börsen utan att skatta för det mer än ett par %?

Själv börjar jag allt mer luta åt att all form av skatt ska upphöra, givet hur det nuvarande samhället är konstruerat så kan jag förstå varför folk anser att man har rätt till saker och ting, även jag anser detta - jag vill ha min skatteåterbäring genom att tandvården ska rymmas inom landstingens budget dvs vara "gratis". Andra vill ha billiga boenden på södermalm, en tredje gratis tamponger. Jag säger montera ner staten och låt var och en efter förmåga sköta sig själv.
Citera
2016-07-02, 09:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv börjar jag allt mer luta åt att all form av skatt ska upphöra, givet hur det nuvarande samhället är konstruerat så kan jag förstå varför folk anser att man har rätt till saker och ting, även jag anser detta - jag vill ha min skatteåterbäring genom att tandvården ska rymmas inom landstingens budget dvs vara "gratis". Andra vill ha billiga boenden på södermalm, en tredje gratis tamponger. Jag säger montera ner staten och låt var och en efter förmåga sköta sig själv.

Misstänkte så var fallet, varför tycker du all skatt ska upphöra och är du medveten om vilka sociala och krimininella konsekvenser det skulle få för samhället?

Det finns inte en stat sen i Europa sen medeltiden där det inte förekommit skatter i någon form till kungen och militärmakten och en hel del annat. Utan skatt= ingen stat.

Desto lägre skatt desto mer primitivt, orättvist och lågutvecklat är samhället som man såg vid kristus födelse- 1930
Senast redigerad av slemhog 2016-07-02 kl. 09:21.
Citera
2016-07-02, 09:17
Medlem
longbow4ys avatar
Regler är till för att följas. Vill man bygga mycket snabbt måste reglerna ändras:

Citat:
En dom i mark- och miljödomstolen gör att Göteborg riskerar att tvingas riva nybyggda studentbostäder,
...
Domen kan få konsekvenser på andra platser i Sverige, där modulbostäder uppförts på liknande sätt.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/goteborg-maste-riva-nya-bostader

Edit: Och de som ändrar reglerna är politikerna.
Ansvaret ligger därför på politikerna. De har inte tagit de beslut som behövs för att lösa situationen.
Senast redigerad av longbow4y 2016-07-02 kl. 09:19.
Citera
2016-07-02, 09:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du låter negativ...hur känns det att betala ?
Det har väl inte gått ut några pengar alls ännu eftersom ingen vet hur pengarna ska användas?

Och en miljard är ingenting.... för att renovera hela miljonprogrammet behövs över 1000 miljarder. Och sådana pengar kan du se dig i stjärnorna efter.
Citera
2016-07-02, 09:23
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Misstänkte så var fallet, varför tycker du all skatt ska upphöra och är du medveten om vilka sociala och krimininella konsekvenser det skulle få för samhället?

Dels moraliskt, dels av att observera verkligheten. Att tvingas med våld lämna ifrån sig frukten av sitt slit kan jag inte se som annat är befängt, om du har ett äppelträd och sköter det, varför ska du då tvingas dela med dig av dina äpplen som är för lata för att odla sina egna? Och straffas med fängelse för att du vägrar? Att bli spöad av råskinn för att du vägrar följa med till fängelset? I Italien kallas en sådan struktur maffia.

För det andra att staten misskött statsfinanserna under hela sin existens, staten är ett stort svart hål. Aldrig så att staten stramar åt sitt spenderande före dem har kniven mot strupen, det verkar inneboende i staten att fortsätta expandera - som en naturlag.
Citera
2016-07-02, 09:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det har väl inte gått ut några pengar alls ännu eftersom ingen vet hur pengarna ska användas?

Och en miljard är ingenting.... för att renovera hela miljonprogrammet behövs över 1000 miljarder. Och sådana pengar kan du se dig i stjärnorna efter.

Vänsterns långa arm är överallt, you better watch out.
Rätt var det är så har du en vänsterpartistisk gatumusikant med gubbkeps fipplandes i jackfickan på din oljerock och smusslar ut sedlar från getskinnplånka som Joe Labero med ett enda grundläggande motiv "dom här pengarna tillhör folket och miljonprogrammets hyresgäster och hyresgästföreningen"

1 miljard är per år som jag förstår det, hela miljonprogrammet ska inte renoveras år 2016 som du tror i din förvirrade verklighet utan under en längre tid nu närmaste 10-20 åren då miljonprogrammet byggdes fram till 1975. Subventionen ska inte betala hela renoveringen, det är en kombination av bostadsbolagens pengar och regeringens subventioner och mindre hyreshöjningar som krävs med statliga subventioner.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-02 kl. 09:30.
Citera
2016-07-02, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Du utgår hela tiden efter dig själv kur-sune, givetvis är det billigare med BR än hyres om du inte sitter på några lån.
Det beror helt på vilka hyresrätter vi talar om.

Visst kan en allmännyttig hyresrätt vara billigare än en bostadsrätt med lån, men jämför vi sådana hyresrätter som kan fås med kortare kötid, dvs nya, så är BR alltid billigare.

Detta eftersom det inte är någon större skillnad kostnadsmässigt att bygga ett hyreshus vs ett hus till en BRF. Och allt måste finansieras fullt ut, även hyresrätten givetvis. Och då blir det dyrare eftersom hyresvärden måste ha extra påslag för risk och service mm.

Citat:
Däremot är gemene man upplånade till öronen med tanke på dessa sinnessjuka priser på BR så blir en avgift + ränta bra mycket dyrare än en hyresrätt.
Kan vara så men generellt är hyresrätten dyrare. Och det är naturligt att det är så.

Citat:
När BR låg på vettiga priser så var BR ett billigare alternativ än Hyresrätter, men de personer som köper en BR idag eller köpt en BR ett par år tillbaka har inte ett billigare boende än vad en hyresrätt kan ge.
Det är fortfarande billigare i de flesta falloch det är därför folk hellre bor i BR om de kan än i HR.

Citat:
Lägg till att i en BR ska man någon gång renovera badrummet, köket o.s.v. och då handlar det om flera hundra tusen kr.
Som om inte HR behöver renoveras? Skillnaden är att kostnaden är inbakad i hyran och chockhöjningar av hyrorna är inte helt ovanligt idag.

Citat:
Det är som flera andra sagt i tråden, invandringen ÄTER upp hyresrätter. Man kan ju bara fantisera om hur många tomma hyresrätter vi hade haft med en kvotinvandring på 2000/året istället för 100-150 tusen personer om året. Problemet är inte och har aldrig varit att vi bygger för få hyresrätter utan det är uteslutande en extrem invandring som gjort så att bostadsmarknaden har totalt kapitulerat. Man får även betänka att det dör massor av människor varje år som då lämnar en hyresrätt ledig men ändå är bristen katastrof.
Nej invandrarna har inte skuld till "bristen". Den är skapad med hjälp av politik.... Finns andra länder som också har stor invandring och bristen på hyresrätter är inte i närheten av vad den är här hemmma.

Citat:
Värsta av allt är att hjärnkirurgerna som kommer hit och får förtur till hyresrätter inte ens betalar för dem själva utan det gör såklart socialen.

Citat:
Vi hade haft minst 1 miljon hyresrätter som hade kunnat gå till alla svenskar istället om vi fört en ansvarsfull invandringspolitik den senaste 20års perioden.. Glöm aldrig det, vilket betytt att något som heter bostadsbrist aldrig hade existerat eftersom befolkningsökningen hade inte varit extrem som den är i dagens läge.
Jaha så svenskarna hade varit sugna på att bo i Rinkeby? Nä det tror jag knappast....
Citera
2016-07-02, 09:44
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Dels moraliskt, dels av att observera verkligheten. Att tvingas med våld lämna ifrån sig frukten av sitt slit kan jag inte se som annat är befängt, om du har ett äppelträd och sköter det, varför ska du då tvingas dela med dig av dina äpplen som är för lata för att odla sina egna? Och straffas med fängelse för att du vägrar? Att bli spöad av råskinn för att du vägrar följa med till fängelset? I Italien kallas en sådan struktur maffia.

För det andra att staten misskött statsfinanserna under hela sin existens, staten är ett stort svart hål. Aldrig så att staten stramar åt sitt spenderande före dem har kniven mot strupen, det verkar inneboende i staten att fortsätta expandera - som en naturlag.

Staten, kungen och skatt har alltid funnits och är en del av människan. Staten= folket. Det är som att klaga på att man tvingas åldras= går inte göra något åt.
Du låter positiv till ett naturtillstånd som thomas hobbes filosofier redan gått igenom för sisådäör 400 år sen, där människans liv är kort, brutalt. Du borde läsa Thomas hobbes filosofier och andra vetenskapsmän som jag läst.

Är du beredd i ett statslöst tillstånd utan skatt att jag och andra rövarband kommer att ha möjlighet att göra home invasions i ditt hem och stjäla dina ägodelar som du gnetat ihop och våldta din fru på köksbordet istället utan konsekvenser? Är en sån värld det bättre såsom det är i en del u-länder? Människan gick ihop i statsbildningar med skatt i dom första statsstaterna långt tillbaka i tiden som hade murar mot den vilda utsidan för att skydda sig själva, mot varandra och samarbeta istället.
Människan är inte god när staten och rättsväsendet är borta, se hur det är i haiti efter jordbävningen, när ryssarna avancerade mot berlin med 1 miljon våldtagna tyska kvinnor eller i dagens somalia eller väst sahara. Det är vad du har att vänta dig utan någon stat som garanterar din säkerhet. Kanske dags att flytta till statslösa somalia? Oanade affärsmöjligheter, free enterprise och 0 skatt i klanområdena där.

Hur gammal är du och hur mycket har du läst på om detta egentligen? Det är lätt att säga skatt suger för att man är så snål. Du kan ju glömma den lönesättningen som gäller idag och dina 30-40 k eller vad du tjänar och denna västerländska civilisation kommer bestå utan skatt.
Att man är beredd att avreglera hela människans värld till ett våldsamt statslöst kaos för man inte vill betala 20-30% inkomstskatt på inkomster mellan 25-45 brutto är helt otroligt. Skatter som går till oss alla som förmåner vi alla kan utnyttja som unga eller om vi blir sjuka och arbetslösa och fördelas ut efter behov.

Staten fyller idag en funktion att hålla koll på parasiter och rovgiriga nyliberaler som kurt-sune, som vill ha mer på bekostnad av andra, personer och rovgiriga organismer som ska ha 90% och dom andra 5 ska dela på 10% av någon märklig primtiv anledning.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-02 kl. 09:51.
Citera
2016-07-02, 09:51
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Staten, kungen och skatt har alltid funnits och är en del av människan. Staten= folket. Det är som att klaga på att man tvingas åldras= går inte göra något åt.
Du låter positiv till ett naturtillstånd som thomas hobbes filosofier redan gått igenom för sisådäör 400 år sen, där människans liv är kort, brutalt. Du borde läsa Thomas hobbes filosofier och andra vetenskapsmän som jag läst.

Är du beredd i ett statslöst tillstånd utan skatt att jag eller andra kommer att ha möjlighet att göra home invasions i ditt hem och stjäla dina ägodelar som du gnetat ihop och våldta din fru på köksbordet istället utan konsekvenser? Är en sån värld det bättre såsom det är i en del u-länder? Människan gick ihop i statsbildningar med skatt i dom första statsstaterna långt tillbaka i tiden som hade murar mot den vilda utsidan för att skydda sig själva, mot varandra och samarbeta istället.
Människan är inte god när staten och rättsväsendet är borta, se hur det är i haiti efter jordbävningen, när ryssarna avancerade mot berlin med 1 miljon våldtagna tyska kvinnor eller i dagens somalia eller väst sahara. Det är vad du har att vänta dig utan någon stat som garanterat din säkerhet. Kanske dags att flytta till statslösa somalia? Oanade affärsmöjligheter, free enterprise och 0 skatt i klanområdena där.

Hur gammal är du och hur mycket har du läst på om detta egentligen? Det är lätt att säga skatt suger. Du kan ju glömma den lönesättningen som gäller idag och dina 30-40 k eller vad du tjänar och denna västerländska civilisation kommer bestå utan skatt.
Att man är beredd att avreglera hela människans värld till ett våldsamt statslöst kaos för man inte vill betala 20-30% inkomstskatt på inkomster mellan 25-45 brutto är helt otroligt. Skatter som går till oss alla förmåner vi alla kan utnyttja som unga eller om vi blir sjuka och arbetslösa och fördelas ut efter behov.

Staten garanterar inte min säkerhet i dagsläget, de är som maffian men utan något mervärde att backa upp det med. Ska snart köpa in lite skjutvapen för att garantera min säkerhet (lagliga naturligtvis):

Att människan är egoistisk i sin natur är jag självklart medveten om, detsamma gäller dock staten som folk dyrkar som någon form av allvetande gud i det här landet.
Citera
2016-07-02, 10:00
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Själv är jag av åsikten att det fortfarande inte råder någon bostadsbrist, missförstå inte fel - många hade gärna bott billigare, mer centralt, större. Alla bor trots allt någonstans i dagsläget. Iställer för att bo i singelhushåll hade folk valt kollektiva lösningar - och om behovet finns får folket själv finansiera sitt eget boende, att genom skattepengar bygga åt andra kan inte annat än att beskrivas som djupt omoraliskt.

Ännu en som tror att vi idag inte klarar av att bygga i en takt vi klarade av förr (när samhället var betydligt mindre rikt än idag)?

Fatta att det är rent politiska frågor och sammanhang som gör att det är så j-a dyrt idag. Stat och kommun har ett groteskt markinnehav. Sälj! Staten, via myndigheterna, ställer helt orimliga krav på hur bostäder skall utformas. Ändra!

Det här skulle få effekten att markanskaffningskostnaden skulle sjunka i totalkostnaden för bostadsproduktion, den "tekniska" byggkostnaden per m2 skulle sjunka och om mindre bostäder byggs skulle därmed även kostnaden per producerad bostad att sjunka. Det går utmärkt väl att bygga små, trevliga enplansvillor för en spottstyver idag. Åtminstone jämfört med brf-priserna. Det skulle också gå att bygga 2-3-plans flerfamiljshus i trä, med en standard som vilket 40-70-talshus som helst, till en låg kostnad per m2.

Det går också att på goda grunder hävda att samhället behöver yrkeskategorier som idag är underbetalda. Om de är så underbetalda att de inte kan bo där de skall verka, så finns knappast något omoraliskt i att skattepengar hjälper till med att förse dem med bostäder. Se det som ett avdrag. Är ju populärt i andra sammanhang (RUT, ROT, ränte-). Exempel från den s.k. verkligheten är sjuk- och omsorgspersonal i Vaxholm.
Citera
2016-07-02, 10:00
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Jaha så svenskarna hade varit sugna på att bo i Rinkeby? Nä det tror jag knappast....

Haha, du är så jävla störd och mentalt handikappad. Alla invandrare bor inte i rinkeby/tensta/hjulsta. Dessa miljonprogram områden inhyser bara några 10000-tal i stockholms regionen. Många invandrare bor i områden som högdalen, hässelby, bagarmosen som är helt ok 50-tals område egentligen och rätt mysigt. Det bor även massor av invandrare i vissa områden i Huddinge, Haninge, Solna, sollentuna, Farsta och bergshamra och lite här och var. Det bor invandrare överallt nuförtiden förutom i H-by sjöstad, liljeholmskajen och sickla kaj............inte sant?

Fakta: det bodde svenskar mest i miljonprogrammen på 70-talet, det var bra områden då med några alkisar, en del finnar bara och helt ok. Men asylinvandrarna började välla in då av någon anledning.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-02 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in