2016-07-01, 23:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ombildningar skedde i massiv skala efter 2007 för att alliansen tillät det. Nu går det inte ombilda längre, det är stopp i hela stockholm stad i allmänyttan efter röd-grön-rosa majoriteten beslutat det. Det stoppades redan 2014 direkt efter valet och ombildningar i innerstan stoppades redan år 2011.
Det handlar om politiska beslut så snacka inte era avskum. Hela hyresrätt segmentet hade varit utsålt för länge sen om det hade varit tillåtet ombilda så i den skala alliansen tillät. Allting handlar om politiska beslut, lagar och regleringar men i era förkrympta hjärnor är det bara marknaden och behovet som styr när så inte är verkligheten. Givetvis vill folk köpa när alliansen säljer ut lgh till rea för halva priset och det är tillåtet, men de är ju så hela samhällsmodellen ser ut när högern styr, spekulation, ocker och väcka girigheten hos folk men man skjuter sig bara själv i foten.

Varför kan du aldrig inse och erkänna VARFÖR det är "rea"? Det är just för att du får ha din hyresmarknad exakt som du vill, dvs dysfunktionell till max.

Då blir det stora skillnader i pris mellan vad en hyresfastighet kostar kontra vad bostadsrätterna i densamma kan säljas styckevis för.

Det hade inte behövt vara så här och jag är säker på att om det vore mer marknadsanpassade hyror så hade incitamenten till ombildning varit minimala.
Citera
2016-07-02, 00:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför kan du aldrig inse och erkänna VARFÖR det är "rea"? Det är just för att du får ha din hyresmarknad exakt som du vill, dvs dysfunktionell till max.

Då blir det stora skillnader i pris mellan vad en hyresfastighet kostar kontra vad bostadsrätterna i densamma kan säljas styckevis för.

Det hade inte behövt vara så här och jag är säker på att om det vore mer marknadsanpassade hyror så hade incitamenten till ombildning varit minimala.

Det är rea för att alliansen säljer ut det till hava priset precis som dom sålde ut seraffen för några hundra tusen som senare såldes för jag vet inte hur många miljoner till ett riskapital bolag.
Det är rea för att alliansen tillåter det vara Rea och tillåter ombildningar.

Allmänyttan har inget vinstintresse, varför skulle dom sälja ut dugligt lönsamma fastigheter till galne gunnar pris om det inte vara politisk ideologi bakom. Nolla.

Inga svartkontrakt, inga ombildningar överhuvudtaget, inga skäliga hyror. ROT endast till ägande delen av befolkningen. Det låter som en mardröm, jag hade suttit riktigt i skiten med din utopiska samhällsmodell. Jag hade inte haft 3 kontrakt i innerstan hittils i mitt liv, kunnat göra skenbyte eller haft några pengar över med din lönedumpningsmodell för arbetarklassen heller och aldrig kunnat bli tjänsteman.

Med svensk välfärd och socialdemokratiska systemet sitter jag tryggt på mitt kontrakt med HGF som backar mig och kör upp kuken på ondskefulla privatkapitalister med fin standard i lägenheten, får tillsvidare jobb i offentlig sektor man sitter tryggt på hela livet och kan surfa en flera timmar per arbetsdag och ha det bra, drägliga hyror, kan gå på bidrag ibland och leva livet och vila upp mig mellan jobb typ 4-6 mån och ha det kanonbra, jobbar som tjänsteman och gjort karriär, är båtägare till en nyare lyxig motorbåt med båtplats i a-läge i stockholm vilket du tycker ska vara marknadspris också då det är lika lång kö på båtklubbar nästan som en hyresreglerad lägenhet, du vill ha marinor för 20 000 -30 000 kr per år och man ska betala för vad det kostar!
Senast redigerad av slemhog 2016-07-02 kl. 00:27.
Citera
2016-07-02, 00:41
Medlem
Citat:
Vadå folk har inte råd att köpa BR? BR är billigare än HR...

Mycket märklig denna syn att hyresrätten skulle vara den billigare boendeformen.

Är det verkligen en bättre idé att betala av på någon annans lån än att göra det med sitt eget istället?

Ah så Olle som avslutat gymnasiet och precis fått ett jobb kan bara knalla fram till en mäklare och säga "tja jag vill köpa den här lägenheten för 4 miljoner" Så är det helt okej? Jävligt billigt. Eller hur exakt är det billigare för folk som inte sitter på rent kapital? Ska alla bo hemma till sena 30 för att ha råd med ett lån?
Senast redigerad av Kratatch 2016-07-02 kl. 00:43.
Citera
2016-07-02, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men hur vet du att det är hyresrättsbrist?

Därför att jag kan räkna.
Citera
2016-07-02, 01:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Därför att jag kan räkna.

Hur räknar du fram bristen då?
Citera
2016-07-02, 01:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ah så Olle som avslutat gymnasiet och precis fått ett jobb kan bara knalla fram till en mäklare och säga "tja jag vill köpa den här lägenheten för 4 miljoner" Så är det helt okej? Jävligt billigt. Eller hur exakt är det billigare för folk som inte sitter på rent kapital? Ska alla bo hemma till sena 30 för att ha råd med ett lån?

Nej jag tror man måste titta på andra lösningar där eget ägande är grunden.

Nya dyra hyresrätter är absolut ingen hållbar lösning eftersom det är alldeles för dyrt.

Eller så måste man göra om hela hyresrätten i grunden till att göra avkall på service och egen kyl/frys/spis etc

Det här är två mycket kloka debattörer som presenterar bra förslag:

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/1/debatt-sa-ska-bostadskrisen-losas/
Citera
2016-07-02, 04:45
Bannlyst
Citat:

Nya dyra hyresrätter är absolut ingen hållbar lösning eftersom det är alldeles för dyrt.

Eller så måste man göra om hela hyresrätten i grunden till att göra avkall på service och egen kyl/frys/spis etc

Framförallt skall de hyresrätt som finns vara till för dem som har arbetes .. Hade Stockholm Stad inte haft korruption i allmännyttans styrelse så skulle kräva utdrag ur belastningsregistret, så inga dömda människor kan få hyresrätter , sedan bör inkomstkraven finnas kvar. Har man 3 ggr pengarna efter hyran är betald. Samhället måste börja ställa hårdare krav på människor.
Citera
2016-07-02, 08:21
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Allt är bra förslag tycker du sålänge något av detta uppfylls

1. du slipper betala en krona för andras väl och ve
2. du kan tjäna massa kronor på dom svagas situation.
3. "Förlorarna" i hyresrätt får mycket högre kostnader än dig då dom har fullservice vilket inte du har
4. Arbetare ska inte ha råd att bo i innerstan eller a-lägen du föredrar själv eller bor i.
5. Att boende ytan går ner för människor som inte äger eller tillhör a-laget/streberklassen, dom kan bo på mindre än 24-27 m2 som du bodde på med din sambo, fast dom kan bo där hela livet om dom har okvalificerade jobb.
6. Förslag som gör att du kan känna dig bättre överlag än andra och se ner på andra som handlar i oattraktiva kojor.
Senast redigerad av slemhog 2016-07-02 kl. 08:24.
Citera
2016-07-02, 08:37
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Hur mycket blir det per lgh egentligen? #fikapengar

Du låter negativ...hur känns det att betala ?
Citera
2016-07-02, 08:41
Medlem
Christopher.s avatar
Själv är jag av åsikten att det fortfarande inte råder någon bostadsbrist, missförstå inte fel - många hade gärna bott billigare, mer centralt, större. Alla bor trots allt någonstans i dagsläget. Iställer för att bo i singelhushåll hade folk valt kollektiva lösningar - och om behovet finns får folket själv finansiera sitt eget boende, att genom skattepengar bygga åt andra kan inte annat än att beskrivas som djupt omoraliskt.
Citera
2016-07-02, 08:56
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Vadå folk har inte råd att köpa BR? BR är billigare än HR...

Mycket märklig denna syn att hyresrätten skulle vara den billigare boendeformen.

Är det verkligen en bättre idé att betala av på någon annans lån än att göra det med sitt eget istället?

Du utgår hela tiden efter dig själv kur-sune, givetvis är det billigare med BR än hyres om du inte sitter på några lån. Däremot är gemene man upplånade till öronen med tanke på dessa sinnessjuka priser på BR så blir en avgift + ränta bra mycket dyrare än en hyresrätt.

När BR låg på vettiga priser så var BR ett billigare alternativ än Hyresrätter, men de personer som köper en BR idag eller köpt en BR ett par år tillbaka har inte ett billigare boende än vad en hyresrätt kan ge.

Lägg till att i en BR ska man någon gång renovera badrummet, köket o.s.v. och då handlar det om flera hundra tusen kr.

Det är som flera andra sagt i tråden, invandringen ÄTER upp hyresrätter. Man kan ju bara fantisera om hur många tomma hyresrätter vi hade haft med en kvotinvandring på 2000/året istället för 100-150 tusen personer om året. Problemet är inte och har aldrig varit att vi bygger för få hyresrätter utan det är uteslutande en extrem invandring som gjort så att bostadsmarknaden har totalt kapitulerat. Man får även betänka att det dör massor av människor varje år som då lämnar en hyresrätt ledig men ändå är bristen katastrof.

Värsta av allt är att hjärnkirurgerna som kommer hit och får förtur till hyresrätter inte ens betalar för dem själva utan det gör såklart socialen.

Vi hade haft minst 1 miljon hyresrätter som hade kunnat gå till alla svenskar istället om vi fört en ansvarsfull invandringspolitik den senaste 20års perioden.. Glöm aldrig det, vilket betytt att något som heter bostadsbrist aldrig hade existerat eftersom befolkningsökningen hade inte varit extrem som den är i dagens läge.
Citera
2016-07-02, 08:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv är jag av åsikten att det fortfarande inte råder någon bostadsbrist, missförstå inte fel - många hade gärna bott billigare, mer centralt, större. Alla bor trots allt någonstans i dagsläget. Iställer för att bo i singelhushåll hade folk valt kollektiva lösningar - och om behovet finns får folket själv finansiera sitt eget boende, att genom skattepengar bygga åt andra kan inte annat än att beskrivas som djupt omoraliskt.

Varför det?
Är det omoraliskt att ta resten av dina skattepengar att finansiera sjukvård, barnbidrag, föräldrapenning, socialbidrag, sjukpenning, kulturföreningar och projekt och bidrag till muslimska föreningar.
30-35 miljarder betalas även ut i bistånd till i över 50 års tid, lågproducerade afrikanska länder...

Attt med skattepengar dom fattigaste i hyresrätt betalt finansierar ROT endast till villaägare och medelklassen som äger det är djupt omoraliskt och prince John politik.
Det är inte omoraliskt med ISK konto tycker du där vissa kan göra miljonvinsten på börsen utan att skatta för det mer än ett par %?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in