Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Varför citerade du mig när du inte bemötte något av det jag skrev?
Tyckte det jag skrev var en högst relevant liknelse. Vi har en reporänta/bolåneränta som i princip är ATL. Stor del av befolkningen tror självklart att detta kommer vara för evigt samtigt som man belånar sig till gränsen av vad lönekontot tål och spenderar slantarna på konsumtionföremål och bostäder åla lyxfällan.
Detta göder givetvis tillväxten och banksektorn. Sittande politiker och RB tänker att de är jätteduktiga då de minsann är delaktiga i högkonjunkturens varande. Men lån betyder att man betalar mer än det verkliga värdet på produkten och att man måste betala tillbaka det också, antingen genom amortering eller livslångt slavande till banken i form av ränta. Vi lånar därmed av framtida tillväxt.
Några få procent mer i ränta skulle sätta massor av människor i kk. Men tillslut kan man inte låna mer och upprätthålla tillväxten, då får man suga på det sura äpplet för alla år då man genat tidigare och nyttjat framtida kapital. Bankerna får problem med ränteinbetalningar går i kk osv. Valutan blir fan inte trovärdig till slut. Ungefär som att pissa ner sig, varmt och skönt i början, sedan mindre kul. Dessvärre drabbas även de som klarar av att sköta sin ekonomi själv även vid en större kollaps.
Fattar du liknelsen eller måste jag utöka texten?¿?
MVH
//Slutataxera