2016-06-28, 21:11
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fakta är att hyresgäster lägger mest på sitt boende i förhållande till inkomst som jag visade i ett tidigare inlägg idag.

Bor man i ägt boende får man generellt mer över till aktiehandel och allmännt sparande.
Så köper man en lägenhet för 3 miljoner så har man gott om pengar kvar på kontot att köpa aktier för?
Om man istället hyr en lägenhet för 10000 kr/månad och lämnar sina 3 miljoner på kontot så har man inte mycket pengar över för att köpa aktier?
2016-06-28, 22:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Så köper man en lägenhet för 3 miljoner så har man gott om pengar kvar på kontot att köpa aktier för?

ja troligtvis eftersom ägt boende är billigare än hyres.

Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Om man istället hyr en lägenhet för 10000 kr/månad och lämnar sina 3 miljoner på kontot så har man inte mycket pengar över för att köpa aktier?
vilken hyresgäst har 3 millar på kontot?
2016-06-28, 22:26
Medlem
penols avatar
Citat:

Om jag får räkna in mitt ISK konto och aktier/fonder så har jag det, med lite avkastning på det så räknar jag med att det är billigare att hyra än att köpa hus för pengarna just nu för min del.
2016-06-28, 23:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

1. Ägt boende är "oftast" billigare än hyrt, det är inte regel. Min lägenhet är ett exempel men hade jag köpt liknande lgh för 10 år sen hade det varit något billigare än min hyres nu.

2. Du säger ju jämt att alla rika subventioneras på östermalm och att rika bor i hyresrätter? Det är fantastiskt vad du motsäger dig själv hela tiden. Dina argument och ideologi håller inte ihop.
2016-06-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, du har hävdat principen att sänkt pris på krediter driver upp priser. Och det är du inte ensam om.
Nu falsifierar jag dock den principen genom att peka på att det inte sker, för en hel del produkter.

Dock skulle jag kunna köpa att den sker i en svag omfattning som inte är de prisökningar på bostäder vi talar om.

Men det verkar som du bara vill bortse ifrån alla de produkter där principen inte gäller. Mer som om du hade gjort ett emotionellt ställningstagande än ett baserat på mätdata. Och så vill du vifta bort mätdata som kolliderar med dit ställningstagande.

Du har tidigare skrivit saker som jag har ställt mig tveksam till. Men när du börjar skriva om effekten av ränta på inflation så behövs det inte så stora ekonomikunskaper för att inse att du är helt ute och cyklar.

Din kunskap om inflation och vad som driver den är helt enkelt bristfällig. Alla varor och tjänster påverkas inte direkt av en räntesänkning, det är rent ut sagt naivt att ens tro det. Har du själv börjat konsumera enorma mängder av dagstidningar, mjölk och bilar efter alla räntesänkningar eller kan det helt enkelt vara så att vissa varor och tjänster efterfrågas mer än andra vid en räntesänkning?
2016-06-28, 23:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Fakta är att hyresgäster lägger mest på sitt boende i förhållande till inkomst som jag visade i ett tidigare inlägg idag.

Bor man i ägt boende får man generellt mer över till aktiehandel och allmännt sparande.

Varför ska en hyresgäst med oftast lägre inkomst och standard på lgh där många lägenheter har plastmatta till parkett och inte renoverat på 30-40 år ha mycket högre boendekostnad?
Man har inga möjligheter till ROT heller. Ska själv installera tvätt och diskmaskin men får betala fullt hantverkarpris av någon anledning (trots att ROT är självfinansierade enligt högern!)

Rösta på högern - när du vill att näsan ska växa som pinochio och har psykopatisk personlighetsstörning.
2016-06-28, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Riksbanken tvingas skjuta på de räntehöjningar som man har planerat för. Detta är mer än regel än undantag att Ingves tvingas hålla lägre räntor än han har gått ut och prognostiserat.

http://www.di.se/artiklar/2016/6/27/bank-ingves-rantehojningar-drojer-tva-ar/

Kortsiktigt tänk. Liten sättning i kurvan. Dax att ta ett smslån för att elda på lite, och ett till och ett till.....för att sedan om några år gå i konken. Mycket smart. Gillar det, carpe diem lixom.
2016-06-29, 04:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Kortsiktigt tänk. Liten sättning i kurvan. Dax att ta ett smslån för att elda på lite, och ett till och ett till.....för att sedan om några år gå i konken. Mycket smart. Gillar det, carpe diem lixom.

Varför citerade du mig när du inte bemötte något av det jag skrev?
2016-06-29, 08:37
Medlem
Citat:

Rent krasst är det ju större sannolikhet att hitta stora sparkonton hos hyresgäster eftersom dom inte tvingats hosta upp alla sina pengar som kontantinsats.
2016-06-29, 09:06
Medlem
https://twitter.com/jsblokland/status/748048498185101312

Verkar vara som många tror på "nya tider" och det nya normala :-)
2016-06-29, 09:06
Medlem
Epistemologens avatar
En fråga till församlingen:

Kommer amorteringskravet att påverka föräldrars möjlighet att hjälpa sina barn med kontantinsatsen?
2016-06-29, 09:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Rent krasst är det ju större sannolikhet att hitta stora sparkonton hos hyresgäster eftersom dom inte tvingats hosta upp alla sina pengar som kontantinsats.
Det beror på hur man räknar.
Till och börja med så ska man vara bra korkad för att ha alla pengar på ett sparkonto med negativ avkastning.

Många som äger bostäder bygger kapital istället för att amortera. Så de har både stora skulder och stora tillgångar. Någon sådan kan mycket väl ha 3M i lån samtidigt som de har 3M i tillgångar. Summerar man det så har de i praktiken noll (om du inte räknar in bostadens värde).

Folk föredrar i allmänhet att äga sin bostad. De flesta med gott om pengar bor därför i hus eller brf. Därför är välfyllda konton (även om det sällan är kontanter) vanligare bland de som äger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in