2016-06-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
därför att hyresgästen har köpt en tjänst och äger exakt ingenting? Jämför gärna med att hyra vad du vill. Hyra är och ska vara dyrare pga du köper dig fri från risk och får fri service mm.
På lång sikt, ja. På fungerande marknader är det billigare att hyra på kort sikt. Att det i Sverige är billigare att köpa redan från dag ett, förutsatt att man har (eller kan låna till) insatsen, är ett tecken på en dysfunktionell bostadsmarknad.

Eller, med andra ord: en bostadsmarknad där man kan köpa bostad genom att belåna sig till max och hyra ut till tre gånger vad man själv har i utgifter är inte som det "ska" vara.
2016-06-29, 16:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast vilken lånar 1 mille för att sätta på bankkonto?

Ja att ha lån är kokat.
Att ha pengar på ett bankkonto är betydligt mer korkat än att ha ett lån.
2016-06-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Att ha pengar på ett bankkonto är betydligt mer korkat än att ha ett lån.
Nu har jag väl bara nån hundratusing som ligger och skvalpar på diverse konton resten har jag i aktier. Har ca 50% skuldkvot, blir skuldfri om ca 6 år.
Om 6 år när jag är skuldfri och har flott villa, fin bostad på Phuket, en hyresfastighet, fin bil, fin musikstudio osv.. så kan jag leva med att du tycker jag är korkad
2016-06-29, 16:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nu har jag väl bara nån hundratusing som ligger och skvalpar på diverse konton resten har jag i aktier. Har ca 50% skuldkvot, blir skuldfri om ca 6 år.
Om 6 år när jag är skuldfri och har flott villa, fin bostad på Phuket, en hyresfastighet, fin bil, fin musikstudio osv.. så kan jag leva med att du tycker jag är korkad
Så när du blir skuldfri om 6 år tänker du sälja alla aktier och andra tillgångar som ger en avkastning för att fylla upp ett bankkonto med negativ avkastning.

Jo det låter korkat...
2016-06-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Så när du blir skuldfri om 6 år tänker du sälja alla aktier och andra tillgångar som ger en avkastning för att fylla upp ett bankkonto med negativ avkastning.

Jo det låter korkat...
Nej skall inte sälja något.
Kommer bo nästan gratis, få fina utdelningar på aktierna och pengar var månad från hyresgästerna.

Stackars mig så korkad jag är
2016-06-29, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När de dessutom inte inser det visar det att de inte har någon koll på ekonomi och det leder förstås till sämre ekonomi.

Vi fattar det, du har dock mycket svåra problem att förstå just det.

Exempel.

Pelle 28 ska flytta hemifrån, han har sparat ihop 500k.

1. Han köper en bostad, lägger in 500k i kontantinsats.

2. Han hyr sin bostad, helt utan insats.

I vilket av dessa exempel har han mest likvida medel att köpa aktier för vid en dipp på börsen?

Sedan att han efter 10 år till har lyckats spara lite mer varje månad än om han hyrt är ju självklart, förutsatt att han inte åkt på någon rolig utgift kopplad till sin bostad.

Att hyra är att betala en premie för reducerad risk alternativt ökad rörlighet givet osäker framtid.
2016-06-29, 16:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nej skall inte sälja något.
Kommer bo nästan gratis, få fina utdelningar på aktierna och pengar var månad från hyresgästerna.

Stackars mig så korkad jag är
Det är inte aktier och fastigheter som är den korkad investering. Att fylla ett konto med krediter är den korkade investeringen.
2016-06-29, 17:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Exempel.

I vilket av dessa exempel har han mest likvida medel att köpa aktier för vid en dipp på börsen?

Sedan att han efter 10 år till har lyckats spara lite mer varje månad än om han hyrt är ju självklart, förutsatt att han inte åkt på någon rolig utgift kopplad till sin bostad.

Att hyra är att betala en premie för reducerad risk alternativt ökad rörlighet givet osäker framtid.

Exakt var är den lediga hyresrätten som Pelle kan få utan att ha köat?

Poängen med att äga är att det är långsiktigt billigare och ger därför mer pengar över totalt sett till aktiesparande...
2016-06-29, 17:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker

Exempel.

Har du missat mina inlägg om kortsiktiga respektive långsiktiga risker tidigare, låter som du behöver en kurs om det.
2016-06-29, 17:15
Medlem
Returpappers avatar
Av två tvillingar som tjänar lika mycket väljer de ena köpa en bostadsrätt den andra hyr en lägenhet. Efter 40 år har den förste ett värde i bostaden som kanske är 1-4 miljoner mer än skulderna, summan beroende på vad hen bor. Den som hyrde har en liten slant på banken allt han tjänade gick till resor på semestern och en lite bättre bil än syskonet. I varje fall i början.

Men staten vill gärna ha en del av kakan så när den kloke köpte sitt boende får han nu skatta för det till den avundsjuke staten som tycket det är fel att tjäna pengar på boendet.

Vad som var smart är trots allt beroende på om röda eller blå regerar och naturligtvis allra viktigast var du bor. I Vilhelmina kanske man inte tjänat ett dyft men i Stockholms innerstad har man gjort ett jätteklipp.

Rådet till alla är att köpa bostad i så attraktivt område, expansivt växande, man kan för då är förlusten osannolik. Köper man däremot i glesbygd eller invandrartätt är det svårare att räkna hem investeringen.
Köpa begagnat i nutid är alltid en gambling på medellång sikt, inte på kort och inte på riktigt lång sikt.
2016-06-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Exakt var är den lediga hyresrätten som Pelle kan få utan att ha köat?

Poängen med att äga är att det är långsiktigt billigare och ger därför mer pengar över totalt sett till aktiesparande...

Handlade det om hur vida det finns hyresrätter? Nej.

Och poängen du nämner är ju just vad jag skrev.
2016-06-29, 17:24
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Rådet till alla är att köpa bostad i så attraktivt område, expansivt växande, man kan för då är förlusten osannolik. Köper man däremot i glesbygd eller invandrartätt är det svårare att räkna hem investeringen.
Köpa begagnat i nutid är alltid en gambling på medellång sikt, inte på kort och inte på riktigt lång sikt.

Var börjar riktigt lång sikt (räknat från i år)? Historien visar att priser under KPI-utvecklingen kan vara i över 100 år.

https://hotelivory.wordpress.com/2010/08/29/a-very-long-view-on-house-prices/

"Lessons from 380 year of house price data

As the text on the last graph says, over a 380 year period the real (ie inflation adjusted) house prices have only doubled, which corresponds to an annual average price increase of something like 0.1%. And that’s with a starting point just at the start of the Dutch golden age. With a different starting point one could just as well get a 0% or even negative annual price change.

So the conclusion is that there are ups and downs, but that over time prices roughly follow inflation. To expect house prices to rise much faster than inflation every year over a 10 or 20 year period without reverting down again does not make much sense."
Senast redigerad av Gullegubben 2016-06-29 kl. 17:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in