2016-06-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Många finansinstitut från tredje land (tex US eller Bermuda) har sin Europa-bas i London för tillgången till europamarknaden. Försvinner frihandeln kommer dessa Minska sin verksamhet i GB och flytta in den i EU. Visst kan man sänka skatter för rika i GB för att försöka locka tillbaka sektorn, men det är säkert nåt som kommer regleras i avtal. Engelska bolag kan få det dyrare att verka i EU och därmed en konkurrensnackdel mot EU företag. Kan också kompenseras med lägre skatter, men det kostar för staten.

Hade du nåt argument att bidra med?

UK kan alltid göra det än mer förmånligt för finansinstitut att verka inom UK istället för just inom EU.
Att "frihandeln" försvinner helt och hållet är såklart helt uteslutet, även EU har mycket att förlora på det.

FÖ är det främst inom EU som transaktionsskatter diskuteras? Självklart kommer UK drabbas av dessa även utanför EU men man får även helt andra möjligheter att locka finansinstitut till sig och framförallt behålla deras investeringar.

Att 50-70.000 jobb inom finanssektorn skulle försvinna inom 12 månader enbart pga Brexit är såklart ren skrämselpropaganda.
Citera
2016-06-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Fan vad märkligt att man ska ha nya omröstningar nu när det inte passade makteliten och dess lydiga knähundar. Resonerade du på samma sätt när man röstade om att gå med i EU också eller (vi behöver tio omröstningar till eftersom att folket kanske inte riktigt tänkte till när de röstade första gången, duh)??? Det tror jag knappast.
Som sagt, vissa gör inte ens en ansats att försöka dölja sitt demokratiförakt längre utan visar det helt öppet, herrejävlar alltså. Folket har sagt sitt och du gillade det inte. Synd för dig. Grymt för demokratin!!!
Btw, om ungdomarna nu var så jävla anti-brexit så är det jävligt märkligt att valdeltagandet var så lågt bland dem, men det är så folkomröstningar fungerar; om man är en lat jävla soffliggare så ska man fan inte börja gnälla efteråt om valresultatet inte passar!!! Men det kanske är svårt att fatta för vissa människor?
Det är ju ingen som egentligen läser mina inlägg. Jag har inte skrivit ett ord om att jag tycker att det borde ordnas en ny folkomröstning. Mina inlägg syftar i stället till på att visa det dubbelbottnade ställningstagandet till folkomröstningen hos nationalister och andra EU-hatare. Folkomröstningen är fantastisk eftersom den gav det önskade resultatet, inte på någon annan grund. Hade det blivit ett stannaresultat hade allt detta patrask beklagat det!
Citera
2016-06-28, 22:28
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Många finansinstitut från tredje land (tex US eller Bermuda) har sin Europa-bas i London för tillgången till europamarknaden. Försvinner frihandeln kommer dessa Minska sin verksamhet i GB och flytta in den i EU. Visst kan man sänka skatter för rika i GB för att försöka locka tillbaka sektorn, men det är säkert nåt som kommer regleras i avtal. Engelska bolag kan få det dyrare att verka i EU och därmed en konkurrensnackdel mot EU företag. Kan också kompenseras med lägre skatter, men det kostar för staten.

Under en långdragen förhandling kommer dessutom nyetablering att avstanna helt.

Hade du nåt argument att bidra med?

En konsekvens av din spådom är i princip krig. Europa kommer aldrig klara att två av kontinentens största och viktigaste länder ligger i så djup konflikt med varandra att man "straffar" varandra öppet. Farage ser nästan ut att testa de Europeisk parlamentet och se hur långt de är beredda att gå, reta och kränka Tyskar är en livsfarlig lek.

Allt annat än ett extremt bra frihandelavtal är ett angrepp, Farage vet såklart detta och han är öppet hånfull i Parlamentet, kanske han vill dra ut besten och dräpa den tidigt?
Senast redigerad av BushwickBill 2016-06-28 kl. 22:32.
Citera
2016-06-28, 22:30
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ett uppenbart demokratiskt problem är att man röstade i blindo. En majoritet ville inte ha upplevda negativa konsekvenser av EU-medlemskapet eller det framförhandlade medlemskapsvillkoret som EU och Storbritannien hade kommit fram till inför folkomröstningen. Det vet vi. Men i vilken utsträckning kunde dessa låta sig påverkas av de okända, negativa konsekvenserna av ett utträde? Och vad är det för ett Storbritannien som skapas genom utträdet? Detta kan varken lämna- eller stannasidan svara på i dagsläget. När förhandlingsresultatet står klart, ska detta då förnekas folket att ta ställning till? "Ni röstade för att vi ska gå ur så detta blir konsekvenserna vad ni än tycker om dem". Är det "demokratiskt"?

Citat:
Du vill alltså inte att folket ska få ta ställning till utträdesvillkoren i en ny folkomröstning? Ge det chansen att ångra sig eller bekräfta sitt tidigare beslut? Du är alltså bara intresserad av att de lämnar "mutkolvarna i Bryssel", inget annat. Så du är nöjd som det blev. Ja, där ser man folkdemokratitillskyndarnas verkliga ansikte.

Citat:
Det är ju ingen som egentligen läser mina inlägg. Jag har inte skrivit ett ord om att jag tycker att det borde ordnas en ny folkomröstning. Mina inlägg syftar i stället till på att visa det dubbelbottnade ställningstagandet till folkomröstningen hos nationalister och andra EU-hatare. Folkomröstningen är fantastisk eftersom den gav det önskade resultatet, inte på någon annan grund. Hade det blivit ett stannaresultat hade allt detta patrask beklagat det!
Om du med dom markerade styckena inte vill hävda att det borde ske en ny omröstning så borde du nog fila lite på din retorik...jag tror inte bara det är jag som uppfattar detta som att du vill ha en ny omröstning.
Om det nu inte är så att du tycker att britterna borde få en ny omröstning trots att du egentligen är emot det.
Senast redigerad av pungspark63 2016-06-28 kl. 22:54.
Citera
2016-06-28, 22:41
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
En konsekvens av din spådom är i princip krig. Europa kommer aldrig klara att två av kontinentens största och viktigaste länder ligger i så djup konflikt med varandra att man "straffar" varandra öppet. Farage ser nästan ut att testa de Europeisk parlamentet och se hur långt de är beredda att gå, reta och kränka Tyskar är en livsfarlig lek.

Allt annat än ett extremt bra frihandelavtal är ett angrepp, Farage vet såklart detta och han är öppet hånfull i Parlamentet, kanske han vill dra ut besten och dräpa den tidigt?
Tyskarna har redan förlorat två världskrig och är knappast intresserade av ett tredje, sen kan du alltid googla och lära dig lite om Tysklands militära kapacitet...Britterna är en kärnvapennation.
Så på ett par dagar har ni gått från gråtande, tandgnisslande och mummel om Britterna totala bankrutt till att tyskarna skall starta krig...
Citera
2016-06-28, 22:54
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:

Hur ska jag tolka detta då?

Citat:
Du vill alltså inte att folket ska få ta ställning till utträdesvillkoren i en ny folkomröstning? Ge det chansen att ångra sig eller bekräfta sitt tidigare beslut?

För övrigt är det en jävla skillnad mellan att beklaga ett valresultat och att "go ballistic" och dra igång värsta propagandamaskineriet där man gör allt för att misskreditera brexit-sidan och till och med väljer att kritisera själva beslutet att ens ha en folkomröstning från början. Det är ett folkförakt utan dess like vi ser, och det skrämmer mig faktiskt att media och ledande politiker i Sverige så kraftfullt och aggressivt går ut och propagerar mot att demokratin fick råda denna gång. Birgitta Ohlsson beskrev som sagt till och med Camerons beslut att hålla en omröstning som att han öppnade pandoras ask. Det är ett så fruktansvärt kraftigt påhopp på demokratin att man nästan inte tror det är sant, ändå tilläts hon säga det utan att öht bli ifrågasatt, och än värre, mängder av medier har refererat till hennes uttalande (och andras) som om det vore en rimlig reaktion på det som hänt. Genom att göra det har de gett dessa antidemokratiska krafter än mer legitimitet. Att folk inte öppnar ögonen trots denna masshysteri utan istället alltjämt fortsätter att inbilla sig att det politiker och medier säger alltid är korrekt skrämmer mig också väldigt mycket. Det är denna mentalitet som berett vägen för historiens värsta diktatorer men det vill folk inte kännas vid. Istället rättar de sig bekvämt in i leden och väntar blint på att dagens ledare ska fortsätta leda vägen. Good luck säger jag bara...
Citera
2016-06-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Om du med dom markerade styckena inte vill hävda att det borde ske en ny omröstning så borde du nog fila lite på din retorik...jag tror inte bara det är jag som uppfattar detta som att du vill ha en ny omröstning.
Om det nu inte är så att du tycker att britterna borde få en ny omröstning trots att du egentligen är emot det.
Det är (möjligtvis provokativa) frågor, inga påståenden. Vad du tolkar in i dem är inte mitt ansvar.
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Hur ska jag tolka detta då? ...
Som de (möjligtvis provokativa) frågor de är.
Citat:
... En folkomröstning är genomförd och ska respekteras. ...
Jag skrev tidigare ovanstående inlägg. Som sagt, ingen läser egentligen vad jag skriver.
Senast redigerad av Redax 2016-06-28 kl. 23:05.
Citera
2016-06-28, 23:05
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Det är (möjligtvis provokativa) frågor, inga påståenden. Vad du tolkar in i dem är inte mitt ansvar.

Som de (möjligtvis provokativa) frågor de är.

Jag skrev tidigare ovanstående inlägg. Som sagt, ingen läser egentligen vad jag skriver.
Skall vi tolka detta som att du är emot en ny omröstning i frågan?
Citera
2016-06-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Faktum kvarstår, dvs att juntan i Argentina genom sitt agerande serverade Thatcher makten de kommande 8 åren och enade nationen när den behövde det som mest. Thatcher vidkänns för övrigt detta faktum i sin självbiografi.
Thatcher tjänade förstås på kriget. Fast i ditt tidigare inlägg framstod det som om hon startade det för att det "behövs ett lagom stort krig på behövligt avstånd för att ena nationen".

OnT: nu tycker inte Boris att det är någon större brådska med att lämna unionen. Om Brexit nu är så bra så finns det väl ingen anledning att vänta.
Citera
2016-06-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Skall vi tolka detta som att du är emot en ny omröstning i frågan?
Ja, självklart, men enbart på demokratisk grund, inte för att det blev ett Brexit. Det är för mig irrelevant.
Citera
2016-06-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashnak
OnT: nu tycker inte Boris att det är någon större brådska med att lämna unionen. Om Brexit nu är så bra så finns det väl ingen anledning att vänta.

Allt har sin tid och det är ju inte upp till Boris att lämna in ansökan. Cameron backade ju från sitt tidigare löfte men jag tror att det kan vara bra för alla att samla sig lite och inte agera omdömeslöst utan betänksamt och samlat.
Citera
2016-06-28, 23:16
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja, självklart, men enbart på demokratisk grund, inte för att det blev ett Brexit. Det är för mig irrelevant.
Men det är inte demokratiskt att bestraffa folket för att de röstat "fel"
Tänk om man gjorde så i vanliga val. Den avgående regeringen skrämde upp folket så de ville ha omval för att slippa spö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in