Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-28, 23:19
  #1453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja, självklart, men enbart på demokratisk grund, inte för att det blev ett Brexit. Det är för mig irrelevant.

Så du respekterar inte det resultat som nåddes i ett redan demokratiskt val??

Tänk om ingen någonsins skulle behöva ta ställning till något någonsin, bara att rösta annorlunda nästa gång och nästa gång osv..
Citera
2016-06-28, 23:20
  #1454
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63

Skall vi tolka detta som att du är emot en ny omröstning i frågan?


Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja, självklart, men enbart på demokratisk grund, inte för att det blev ett Brexit. Det är för mig irrelevant.
Men i tidigare inlägg hävdar du ju att det är odemokratiskt att inte ha en andra omröstning....hur skall du ha det?

Citat:
Ursprungligen postat av Redax

Ett uppenbart demokratiskt problem är att man röstade i blindo. En majoritet ville inte ha upplevda negativa konsekvenser av EU-medlemskapet eller det framförhandlade medlemskapsvillkoret som EU och Storbritannien hade kommit fram till inför folkomröstningen. Det vet vi. Men i vilken utsträckning kunde dessa låta sig påverkas av de okända, negativa konsekvenserna av ett utträde? Och vad är det för ett Storbritannien som skapas genom utträdet? Detta kan varken lämna- eller stannasidan svara på i dagsläget.[b] När förhandlingsresultatet står klart, ska detta då förnekas folket att ta ställning till? "Ni röstade för att vi ska gå ur så detta blir konsekvenserna vad ni än tycker om dem". Är det "demokratiskt"?

Citat:
Ursprungligen postat av Redax

Du vill alltså inte att folket ska få ta ställning till utträdesvillkoren i en ny folkomröstning? Ge det chansen att ångra sig eller bekräfta sitt tidigare beslut? Du är alltså bara intresserad av att de lämnar "mutkolvarna i Bryssel", inget annat. Så du är nöjd som det blev. Ja, där ser man folkdemokratitillskyndarnas verkliga ansikte.
Citera
2016-06-28, 23:20
  #1455
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Många finansinstitut från tredje land (tex US eller Bermuda) har sin Europa-bas i London för tillgången till europamarknaden. Försvinner frihandeln kommer dessa Minska sin verksamhet i GB och flytta in den i EU. Visst kan man sänka skatter för rika i GB för att försöka locka tillbaka sektorn, men det är säkert nåt som kommer regleras i avtal. Engelska bolag kan få det dyrare att verka i EU och därmed en konkurrensnackdel mot EU företag. Kan också kompenseras med lägre skatter, men det kostar för staten.

Under en långdragen förhandling kommer dessutom nyetablering att avstanna helt.

Hade du nåt argument att bidra med?
På vilket sätt skall transfereringar av pengar stoppas menar du? Eller kan inte finansföretag handla i dollar, euro, kronor, pund eller i Hong Kong dollar från London efter ett utträde?

Den expertis inom bank och försäkring i London flyttas inte i en handvändning, marknaden är redan global inte nationell.
Citera
2016-06-28, 23:35
  #1456
Avstängd
Lille.Stockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Läs på om hur Danmark hanterade en liknande fråga utan större dramatik:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkom...aget_i_Danmark
Var det inte en av anledningar till, att Dansk Folkeparti är så stor nu? Och var inte en av anledningar till folkomröstningen i GB att bland annat "dämpa" UKIP?

Så vart skulle hända, om GB hanterade fråga på samma sätt som Danmark? Med GB:s valsystem skulle UKIP kunna rent av får en majoritet, om de hade tur, Einstein
Citat:
Ursprungligen postat av Ashnak
Om Brexit nu är så bra så finns det väl ingen anledning att vänta.
Är du full? Vad är det för dagisnivå?
Citera
2016-06-28, 23:37
  #1457
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är (möjligtvis provokativa) frågor, inga påståenden. Vad du tolkar in i dem är inte mitt ansvar.
Som de (möjligtvis provokativa) frågor de är.

Jag skrev tidigare ovanstående inlägg. Som sagt, ingen läser egentligen vad jag skriver.

Citat:
Du vill alltså inte att folket ska få ta ställning till utträdesvillkoren i en ny folkomröstning? Ge det chansen att ångra sig eller bekräfta sitt tidigare beslut? Du är alltså bara intresserad av att de lämnar "mutkolvarna i Bryssel", inget annat. Så du är nöjd som det blev. Ja, där ser man folkdemokratitillskyndarnas verkliga ansikte.

Du formulerade dig på ett sätt som är tydligt ifrågasättande (inte enbart undrande). Utifrån detta drar du sedan en rad slutsatser (märk väl att du inte avslutar de tre sista meningarna med frågetecken, utan med punkt) där du kommer med en rad påståenden om vad han tyckervilket tydligt visar på att du redan innan du ställde frågorna ansåg dig veta vad hans svar på dem faktiskt var. Detta är i sig ett tydligt bevis på att dina frågor inte alls var undrande, utan enbart ifrågasättande då du som sagt redan innan du skrev dem ansåg dig ha ett tydligt svar på dem. Med andra ord frågade du inte detta eftersom att du faktiskt ville få reda på vad han tycker, utan för att du helt enkelt ville göra en poäng.
Alltså är det inte konstigt att man uppfattar det du skriver som att det är en tydlig attack mot dem som inte är för en andra omröstning.
EDIT nej, har för övrigt inte läst alla dina inlägg i tråden, men om du nu inte är för en andra omröstning så vet jag iaf det nu.
__________________
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-06-28 kl. 23:42.
Citera
2016-06-28, 23:42
  #1458
Medlem
RangRovers avatar
Låt oss vara ärliga. Varken du eller jag är tillräckligt insatta i EU och dess fördelar för att vid ett val fatta rationellt beslut vilket krävs vid ett så avgörande val. Applicera detta på sk Brexit så inser man att de politiker som tidigare stött lämnandet ni börjat få kalla fötter. Dagen efter skulle dessa lakejer lämna in ansökan att få lämna, men nu vill de dröja. Frågan att ställa är vad?

När populismens lakejer ges ansvar kollapsar de under trycket. Insikten om vad som kommer att ske när man tvingas inse det är skrämmande. Låt oss avvakta med att lämna...allvarligt..inget mer än högerns försök att senare korrigera sina misstag i hopp om att de glöms bort. Drar mig till minnes ett citat av Palme; "Högerns ondska har många förmågor, ansvar är icke en av dem. Tvärtom, likt råttor försvinner de under stenarna när verkligheten nalkas, för att sedan uppstå som fågel Fenix när glömskan segrat. Kamrater, låt oss inte glömma eller förvillas. Låt oss minnas sanningen och vid var tid påtala den då sanningen är vapnet i kampen mot de förljugna".
Citera
2016-06-28, 23:47
  #1459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Det handlar inte om basvaror o bilar, det handlar om finanssektorn i London vs Frankfurt.

Håller med om att inte straffa GB men man får inte heller ge för bra villkor eftersom det kan locka fler länder att försöka äta wursten och ändå ha den kvar...


Det råder redan frihandel över hela västvärlden och stora delar av u-länderna.


Tror du på allvar att USA, Kanada, UK, Australien och Japan skulle acceptera EUs hot? Och tror du EU skulle ge upp 5 miljoner industrijobb för att jävlas med UK?

Inte ett skit hände efter Brexit mer en att GBP/USD kursen sjunk, något som varit "JÄTTE-BRA" senaste årtiondet där alla länder försöker försvaga sin valuta.

Börserna i över hela Europa är närapå all-time high, och GBP/EUR är normal.
Paniken som rådde direkt efter skapades av media som publicerade falska mätningar som visade på ett starkt JA till EU. Alla tog därför positioner därefter och panik utbröt när man förstod att tidningarna bluffat i förhoppning om att påverka opinionen.


Nu kommer givetvis allt som sker närmsta åren skyllas på Brexit, men inte ens en konservburk är så korkad att man tror att frihandel skulle vara dåligt för UK.

EU är ett dödsdömt projekt eftersom majoriteten av medborgarna i EU ser negativt på Unionen. Det kommer inte gå att skrämma medborgarna hur länge som helst.
Citera
2016-06-28, 23:52
  #1460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det är inte demokratiskt att bestraffa folket för att de röstat "fel"
Tänk om man gjorde så i vanliga val. Den avgående regeringen skrämde upp folket så de ville ha omval för att slippa spö.

Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Så du respekterar inte det resultat som nåddes i ett redan demokratiskt val??

Tänk om ingen någonsins skulle behöva ta ställning till något någonsin, bara att rösta annorlunda nästa gång och nästa gång osv..
Suck... Jag anser alltså att en folkomröstning oavsett utgång ska respekteras på demokratisk grund. Enklare uttryckt: Storbritannien röstade för att lämna EU. Då ska det bli så också.
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Men i tidigare inlägg hävdar du ju att det är odemokratiskt att inte ha en andra omröstning....hur skall du ha det?
Nej, det gjorde jag inte, du tolkar det så. I övrigt, se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Du formulerade dig på ett sätt som är tydligt ifrågasättande (inte enbart undrande). Utifrån detta drar du sedan en rad slutsatser (märk väl att du inte avslutar de tre sista meningarna med frågetecken, utan med punkt) där du kommer med en rad påståenden om vad han tyckervilket tydligt visar på att du redan innan du ställde frågorna ansåg dig veta vad hans svar på dem faktiskt var. Detta är i sig ett tydligt bevis på att dina frågor inte alls var undrande, utan enbart ifrågasättande då du som sagt redan innan du skrev dem ansåg dig ha ett tydligt svar på dem. Med andra ord frågade du inte detta eftersom att du faktiskt ville få reda på vad han tycker, utan för att du helt enkelt ville göra en poäng.
Alltså är det inte konstigt att man uppfattar det du skriver som att det är en tydlig attack mot dem som inte är för en andra omröstning.
EDIT nej, har för övrigt inte läst alla dina inlägg i tråden, men om du nu inte är för en andra omröstning så vet jag iaf det nu.
Du vet tydligen bättre än jag själv vad jag skriver, men som sagt, se ovan eller tidigare inlägg.
Citera
2016-06-28, 23:53
  #1461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Låt oss vara ärliga. Varken du eller jag är tillräckligt insatta i EU och dess fördelar för att vid ett val fatta rationellt beslut vilket krävs vid ett så avgörande val. Applicera detta på sk Brexit så inser man att de politiker som tidigare stött lämnandet ni börjat få kalla fötter. Dagen efter skulle dessa lakejer lämna in ansökan att få lämna, men nu vill de dröja. Frågan att ställa är vad?

När populismens lakejer ges ansvar kollapsar de under trycket. Insikten om vad som kommer att ske när man tvingas inse det är skrämmande. Låt oss avvakta med att lämna...allvarligt..inget mer än högerns försök att senare korrigera sina misstag i hopp om att de glöms bort. Drar mig till minnes ett citat av Palme; "Högerns ondska har många förmågor, ansvar är icke en av dem. Tvärtom, likt råttor försvinner de under stenarna när verkligheten nalkas, för att sedan uppstå som fågel Fenix när glömskan segrat. Kamrater, låt oss inte glömma eller förvillas. Låt oss minnas sanningen och vid var tid påtala den då sanningen är vapnet i kampen mot de förljugna".


Vad ska hända? Ska Merkel atombomba UK eller vad fan babblar du om? 300 miljoner europeer stödjer UK i frågan och viktigast av allt, en massiv majoritet av UKs befolkning stödjer utträdet.

52-48 kanske låter som en jämn kamp, men 10 miljoner EU skeptiker röstade aldrig, mkt pga av skräckpropagandan från media.

Om du nu är så god demokrat, varför stödjer du då inte folket? Istället jämför du medel och arbetarklass med onskefulla råttor och bara du och storfinansen vet bäst.


Även Frankrike och Holland har röstade nej till EU 2005, men det blev ändå inget urträde, förstår du vilken sjuk regim du stödjer?
Citera
2016-06-28, 23:58
  #1462
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuuse
och viktigast av allt, en massiv majoritet av UKs befolkning stödjer utträdet.

Hur får du 51,8 % till en "massiv majoritet"?
Citera
2016-06-29, 00:00
  #1463
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RangRover
Låt oss vara ärliga. Varken du eller jag är tillräckligt insatta i EU och dess fördelar för att vid ett val fatta rationellt beslut vilket krävs vid ett så avgörande val. Applicera detta på sk Brexit så inser man att de politiker som tidigare stött lämnandet ni börjat få kalla fötter. Dagen efter skulle dessa lakejer lämna in ansökan att få lämna, men nu vill de dröja. Frågan att ställa är vad?

När populismens lakejer ges ansvar kollapsar de under trycket. Insikten om vad som kommer att ske när man tvingas inse det är skrämmande. Låt oss avvakta med att lämna...allvarligt..inget mer än högerns försök att senare korrigera sina misstag i hopp om att de glöms bort. Drar mig till minnes ett citat av Palme; "Högerns ondska har många förmågor, ansvar är icke en av dem. Tvärtom, likt råttor försvinner de under stenarna när verkligheten nalkas, för att sedan uppstå som fågel Fenix när glömskan segrat. Kamrater, låt oss inte glömma eller förvillas. Låt oss minnas sanningen och vid var tid påtala den då sanningen är vapnet i kampen mot de förljugna".

En snabb fråga till dig då? Den dag som EU inte längre kommer klara av att betala ut fler stödpket till krisande EU-länder och det blir upp till EUs skattebetalare att baila ut dem ur skuldkrisen, kommer du då lika övertygat stå och påtala fördelarna med EU-samarbetet trots att det är du och alla andra vanliga medborgare som kommer få betala notan för detta vettlösa experiment? Bara undrar...
För om du tror att EU kommer kunna fortsätta att dela ut fler stödpaket och mer krediter i all evighet så tror jag du kommer bli djupt besviken.
Citera
2016-06-29, 00:02
  #1464
Medlem
Jag vet inte om detta har varit uppe tidigare och om det han säger är rätt men ändå mycket intressant och jag låter talet tala för sig själv

https://www.youtube.com/watch?v=rJcuKfcxo9w
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback