2016-06-27, 12:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Och ändå stiger boräntan månad efter månad? Är det en fantasi att boräntan stiger? Eftersom boräntorna stiger så är det ju inte vi som skall förklara varför de stiger utan snarare du som menar att det som sker nu är en omöjlighet som bör förklara för oss varför alla andra har fel och bara du som har rätt. Varför höjer bankerna boräntan, har de glömt rådfråga med dig eller varför sker detta som enligt dig är omöjligt och osannolikt?
I tråden
(FB) Ekonomer, förklara varför räntan kommer vara låg lång tid framöver!
finns det redan förklaring på varför räntan inte kommer att stiga. Visst fluktuerande kan givetvis ske när bankerna vill förbättra sina marginaler eller ta marknadsandelar.
2016-06-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
I tråden
(FB) Ekonomer, förklara varför räntan kommer vara låg lång tid framöver!
finns det redan förklaring på varför räntan inte kommer att stiga. Visst fluktuerande kan givetvis ske när bankerna vill förbättra sina marginaler eller ta marknadsandelar.
Så finns förklaring varför räntan inte kan stiga och ändå har den stigit?
2016-06-27, 13:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Så finns förklaring varför räntan inte kan stiga och ändå har den stigit?
Marknadsräntorna fluktuerar från dag till dag. Ingen har påstått något annat. Snitträntorna är ett väldigt luddigt verktyg att basera något på. Bättre att gå efter styr räntan eller interim räntan som är mer exakt.
2016-06-27, 13:33
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En prognos utan någon form av bakomliggande logik är fri fantasi.

En person som baserar sin slutsats på logik kan vara resonabel eftersom det går att påtala fel i logiken.

Någon så har ett religiöst ställningstagande och har bestämt sig för en slutsats baserat på personligt önsketänkande går det inte att diskutera med.

Okej... Jag förstår ditt resonemang...

Men du svarade ändå inte på min fråga. Eller förutsätter du bara att jag är en ologisk person som det inte går att diskutera med? Jag diskuterar gärna men för att vi ska kunna "hitta varandra" i en diskussion så underlättar det om vi har samma ram för diskussionen. I detta fall tidsram.

För att exemplifiera. Jag tror heller inte att räntan kommer att vara mycket högre om 6 månader = vi är överens och diskussion är därmed onödig, för oss två i alla fall. Talar vi 3 år då tror jag att ränta kommer att vara högre och vi kan ha en diskussion om det med argument från oss båda.

// CC
2016-06-27, 13:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Okej... Jag förstår ditt resonemang...

Men du svarade ändå inte på min fråga. Eller förutsätter du bara att jag är en ologisk person som det inte går att diskutera med? Jag diskuterar gärna men för att vi ska kunna "hitta varandra" i en diskussion så underlättar det om vi har samma ram för diskussionen. I detta fall tidsram.

För att exemplifiera. Jag tror heller inte att räntan kommer att vara mycket högre om 6 månader = vi är överens och diskussion är därmed onödig, för oss två i alla fall. Talar vi 3 år då tror jag att ränta kommer att vara högre och vi kan ha en diskussion om det med argument från oss båda.

// CC
Då är frågan varför du tror att räntan är högre om 3 år.

Jag ser inga indikationer på att inflationen ska stiga tillräckligt för att motivera en tydlig höjning av styrräntan. Snarare talar signalerna för en sänkning. Jag tror dock att lättnaden kommer i form av QE och det påverkar främst statliga/kommunala lån inte bolån. Så räntan på bostadslån ligger nog ganska stabilt på 3 års sikt.

Ska vi spekulera längre bort än 3 år så behöver vi ta med i beräkningen att vi troligen får någon form av incident som vänder upp och ner på hela marknaden. Sådana brukar dock resultera i sänkta räntor. Men det är bara en gissning/fantasi från min sida.
2016-06-27, 13:59
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Jag är intresserad av att investera i en TOTALKRASCH på svenska bostadsmarknaden. Jag har fått tips om att ta negativa positioner i:
Banker
Handelsbanken
Swedbank
Nordea
SEB

Fastighetsbolag
Balder
Wallenstam
Victoria Park

Byggbolag
JM
NCC
Skanska

En flashbackmedlem i tråden har rekommenderat SHB:s BEAR BANK X2. Enligt en polare kommer smart money att syna svenska banker och den kraftigt övervärderade svenska bostadsmarknaden, tunga amerikanska spelare ska redan ha börjat blanka svenska banker. Jag har nyligen sålt min BR med jättevinst och vill av bekvämlighetsskäl göra min investering via ISK men där går det tyvärr inte att blanka. Chansen till enorm avkastning gör att jag egentligen är flexibel och kan köra med vanlig depå. Någon kunnig tråden som kan ge input? Min polare tycker att jag främst ska blanka SHB, Swedbank och Wallenstam.
2016-06-27, 14:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag är intresserad av att investera i en TOTALKRASCH på svenska bostadsmarknaden. Jag har fått tips om att ta negativa positioner i:
Banker
Handelsbanken
Swedbank
Nordea
SEB

Fastighetsbolag
Balder
Wallenstam
Victoria Park

Byggbolag
JM
NCC
Skanska

En flashbackmedlem i tråden har rekommenderat SHB:s BEAR BANK X2. Enligt en polare kommer smart money att syna svenska banker och den kraftigt övervärderade svenska bostadsmarknaden, tunga amerikanska spelare ska redan ha börjat blanka svenska banker. Jag har nyligen sålt min BR med jättevinst och vill av bekvämlighetsskäl göra min investering via ISK men där går det tyvärr inte att blanka. Chansen till enorm avkastning gör att jag egentligen är flexibel och kan köra med vanlig depå. Någon kunnig tråden som kan ge input? Min polare tycker att jag främst ska blanka SHB, Swedbank och Wallenstam.
Jag tror inte Wallenstam är så bra eftersom de inte är beroende av privat marknaden på bostäder mer än indirekt. Då är byggbolag bättre.

Blankning är lite knölig form för långsiktig investering men en fond för det kan vara bra.

Eftersom en krasch på bostadsmarknaden kommer ta med sig resten av sverige och hela valutan så kan du i praktiken investera valfritt så länge du köper något utanför Sverige. Om du har stor övertygelse så kan du även ta hävstång. Låna maximalt med kronor och investera i typ google. Sedan när Sverige kollapsat och valutan är värd noll så kan du lösa dina lån billigt.
2016-06-27, 15:01
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och så var det det här med amortering: Det är aldrig aldrig aldrig en kostnad....

Att lgh prissattes annorlunda under finanskrisen var för att det fanns ett större osäkerhetsmoment kring den långa räntan + allmän oro

Nej, men pengarna ska upp. Vilket kommer att påverka i längden. Oro kan komma tillbaka, i skrivande stund är börsen ner 7 %.
2016-06-27, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och så var det det här med amortering: Det är aldrig aldrig aldrig en kostnad....

Att lgh prissattes annorlunda under finanskrisen var för att det fanns ett större osäkerhetsmoment kring den långa räntan + allmän oro

Som omväxling har du faktiskt rätt för en gångs skull. Amortering är ingen kostnad, men precis som för den som sparar så blir det lik förbannat mindre pengar över till vin och oxfile.
För att inte nämna nya Poggenpohlkök.
2016-06-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Nej, men pengarna ska upp. Vilket kommer att påverka i längden. Oro kan komma tillbaka, i skrivande stund är börsen ner 7 %.

Och 27% lägre än i toppen för ett drygt år sedan. Ibland svider det att vara amatörfinansman som spekulerat istället för att amortera.
2016-06-27, 15:49
Medlem
nån som har siffror på hur bopriserna utvecklades efter Lehman 2008? Hur snabbt återhämtade sig priserna?
2016-06-27, 16:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Menar mer att de som skriver att hyrorna borde kosta 5-6000. Visst, vore det en dröm för alla. Men så är ju verkligen inte verkligheten...
Hyrorna inne i centrala Stocholm är inte speciellt mycket högre än så, en tvåa i en gammal fastighet kostar runt 7000 kr/mån.
Sen är det inte så gott om dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in