2016-06-26, 12:31
Medlem
Hej igen. Det var rätt tempgivare som jag skrev om tidigare.
Det gäller alltså en:
Peugeot 206, 2001 2A/C, Halvkombi (3-dörrar), 1.6, 16V, 1587ccm, 109HP, 80KW (Bensin).
Som alltså har samma motor som Citroen C3.

Hursomhelst, har en ny fråga. När ska kylfläkten gå igång? Dvs vilken temperatur? Jag ser bara min gå igång när mätaren för kylvatten går upp på max temp. (Upptäckte detta när jag fick in luft i kylvattnet). Går också att testa genom att dra bort tempgivaren för kylvattnet. Då får man varning "engine coolant temp too high" sekunder efter start av bilen och mätaren går upp på max. Samtidigt slår kylfläkten på också.

Men nu när alĺt är fixat och tempen ligger på normala ca 90 grader, går fläkten aldrig på. Har testa både att köra hårt för att få upp tempen och stå på tomgång med fläktar avstängda och ge gas. Men tempen ligger kvar på ca 90 och fläkten går inte på.
När jag öppnar locket för kylvattnet efter hårdkört motorn pyser det till, och det ångar lite ur behållaren, men kokar inte....
Så ska fläkten bara gå på när bilen når kokpunkt och över?

Edit: En naturlig följdfråga, borde inte tempen bli högre när jag hårdkör motorn? Kan det vara nåt med termostat?
Senast redigerad av argahannen 2016-06-26 kl. 12:42.
Citera
2016-06-27, 15:30
Medlem
Hej!
Har en Peugeot 308 sw årsmodell 09 som rullat 11900 mil.hade den inne på service och så besikta dom den samtidigt ,fick blankt papper på besiktningen men från service pappret fick jag dessa grejer att tänka på.
Blinkar snabbt ibland strömbrytare i drag el kontakten.kärvar och det är otätt på baksidan av kontakten.

PolyW remen bör bytas framöver .torr och sprickor.

Bromsklossar 3-5 mm kvar,hur länge håller dessa?

Handbroms damasker trasiga t handbroms ,häv armen går ej tillbaka helt,

Tänkte höra kostnad och hur allvarligt dessa små problem är?
Citera
2016-06-27, 17:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argahannen
Det gäller alltså en:
Peugeot 206, 2001 2A/C, Halvkombi (3-dörrar), 1.6, 16V, 1587ccm, 109HP, 80KW (Bensin).

Hursomhelst, har en ny fråga. När ska kylfläkten gå igång? Dvs vilken temperatur? Jag ser bara min gå igång när mätaren för kylvatten går upp på max temp. (Upptäckte detta när jag fick in luft i kylvattnet). Går också att testa genom att dra bort tempgivaren för kylvattnet. Då får man varning "engine coolant temp too high" sekunder efter start av bilen och mätaren går upp på max. Samtidigt slår kylfläkten på också.

Men nu när alĺt är fixat och tempen ligger på normala ca 90 grader, går fläkten aldrig på. Har testa både att köra hårt för att få upp tempen och stå på tomgång med fläktar avstängda och ge gas. Men tempen ligger kvar på ca 90 och fläkten går inte på.
När jag öppnar locket för kylvattnet efter hårdkört motorn pyser det till, och det ångar lite ur behållaren, men kokar inte....

Edit: En naturlig följdfråga, borde inte tempen bli högre när jag hårdkör motorn? Kan det vara nåt med termostat?

Med trasig termostat varierar tempen och kommer knappt upp till 70 vid normal körning p.g.a fartvinden. Går säkert över 90 om man står still.

Från kall motor så cirkulerar vattnet i motorn och i kupevärmen för att motorn snabbt ska komma upp i temp och att du ska få värme i bilen.

Vid ~90 så öppnas termostaten och släpper ut varmt vatten till kylaren och tar in kallt vatten från kylaren och termostaten stängs o.s.v o.s.v.

När allt vatten i kylaren är uppvärmt behöver nog kylarfläkten dra igång annars tar ju termostaten in lika varmt vatten som den släpper ut till kylaren.

Kylsystemet står under tryck, 1,4 bar (på min 306) som en tryckkokare så vattnet kokar inte vid 100 utan vid högre temp. Låt bli att öppna locket. Dels kan du bränna dig och dels sabbar du övertrycket.

Haynes reparationsbok beskriver test av kylfläkten så här.

Kör motorn tills den kommer upp i arbetstemp och låt den sen stå på tomgång "några minuter". Fläkten går igång när tempmätaren kommer i närheten av det röda fältet eller när övertemplampan tänds.
Citera
2016-06-27, 17:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Hej!
Har en Peugeot 308 sw årsmodell 09 som rullat 11900 mil.hade den inne på service och så besikta dom den samtidigt ,fick blankt papper på besiktningen men från service pappret fick jag dessa grejer att tänka på.
Blinkar snabbt ibland strömbrytare i drag el kontakten.kärvar och det är otätt på baksidan av kontakten.

1. PolyW remen bör bytas framöver .torr och sprickor.

2. Bromsklossar 3-5 mm kvar,hur länge håller dessa?

3. Handbroms damasker trasiga t handbroms ,häv armen går ej tillbaka helt,

Tänkte höra kostnad och hur allvarligt dessa små problem är?

1. https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/motordelar/drivrem
2. Håller tills de är nere på 0 men då blir det repor i skivan så byt innan.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bromssystem/bromsbelagg
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bromssystem/bromsskiva
3. Handbromskablar: https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bromssystem/parkeringsbroms

1, 2, 3 arbetet gör en normalbegåvad själv. Knappa in registreringsnumret på reservdelssidan så du får rätt delar.

1. Allvarligast då det i värsta fall kan leda till stora följdfel.
2, 3 Har lite med varandra att göra då kabelfelet kan leda till att beläggen slits onormalt. Det är ett belägg på vardera sidan om skivan. Om det ena är 3 mm och det andra 5 kan det tyda på att oket har rostat fast som leder till att den tunnare slits onormalt snabbt.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-27 kl. 17:55.
Citera
2016-06-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
1. https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/motordelar/drivrem
2. Håller tills de är nere på 0 men då blir det repor i skivan så byt innan.
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bromssystem/bromsbelagg
https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bromssystem/bromsskiva
3. Handbromskablar:https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/bromssystem/parkeringsbroms

1, 2, 3 arbetet gör en normalbegåvad själv. Knappa in registreringsnumret på reservdelssidan så du får rätt delar.

1. Allvarligast då det i värsta fall kan leda till stora följdfel.
2, 3 Har lite med varandra att göra då kabelfelet kan leda till att beläggen slits onormalt. Det är ett belägg på vardera sidan om skivan. Om det ena är 3 mm och det andra 5 kan det tyda på att oket har rostat fast som leder till att den tunnare slits onormalt snabbt.
Tack för svaren!
Bytte kamrem för ungefär 500mil,men de kanske inte är samma rem?
Citera
2016-06-27, 19:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack för svaren!
Bytte kamrem för ungefär 500mil,men de kanske inte är samma rem?

Nej, inte samma rem men granne. Den driver generator, AC-kompressor, styrservopump.

Det finns tre olika system:
1. Man lossar två skruvar på generatorn och vrider den så att remmen slackar/spänns.
2. En fjäderbelastad spännare högt placerad på motorn.
3. En fjäderbelastad spännare lågt placerad på motorn.

Remmen kallas "Auxiliary drivebelt" så sök på det på youtube så hittar du säkert en video i ämnet
En Haynes reparationshandbok lönar sig direkt om du gör detta själv.

Edit:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=auxiliary+drivbelt+peugeot+308
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-27 kl. 20:11.
Citera
2016-06-27, 20:13
Medlem
Citat:
Nej, inte samma rem men granne. Den driver generator, AC-kompressor, styrservopump.

Det finns tre olika system:
1. Man lossar två skruvar på generatorn och vrider den så att remmen slackar/spänns.
2. En fjäderbelastad spännare högt placerad på motorn.
3. En fjäderbelastad spännare lågt placerad på motorn.

Remmen kallas "Auxiliary drivebelt" så sök på det på youtube så hittar du säkert en video i ämnet
En Haynes reparationshandbok lönar sig direkt om du gör detta själv.

Edit:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=auxiliary+drivbelt+peugeot+308
Tack så mkt för hjälpen!uppskattas.
Citera
2016-06-27, 20:22
Medlem
Citat:

Tack för svar. Jag öppnar givetvis kylvattenbehållaren försiktigt med handskar på och efter stängt av motorn.
Hmmm.. Det bör alltså fortfarande vara problem med tempgivaren, eftersom mätaren aldrig går över 100 hur jag än försöker.
Ska mäta resistans på den igen.
Ska söka vidare på google men någon som på rak arm vet för min specifika modell (Peugeot 206/citroen c3 motor) om vilken resistans det ska vara? Har sett allifrån 1600kiloohm till långt över 2000kiloohm vid kokpunkt.

Har förresten läst nu på andra ställen att kylfläkten brukar slå på några grader över 100...
Citera
2016-06-27, 20:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack så mkt för hjälpen!uppskattas.

Googlade vidare för jag tänker byta på min 306a. Det verkar vara många varianter. Flera olika motormodeller och modeller med och utan AC, olika sorts spännare. Bara att hitta rem och spännare kan ju ta lite tid.
Citera
2016-06-27, 20:38
Medlem
Citat:
Det gäller alltså en:

Tempen ska ligga på 89-92 grader. Har du AC så körs fläkten oftast med hyfsat låg hastighet, hela tiden, så det knappt märks, går tempen upp till 99 grader så ska fläkten gå på fullfart.

Problemet Peugeot har är att fläkten inte går när man kliver ur bilen, temperaturen går lätt över kokpunkt efter ett tag...mycket irriterande!
Senast redigerad av EWT 2016-06-27 kl. 20:49.
Citera
2016-06-27, 20:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
[/spoiler]

Tack för svar. Jag öppnar givetvis kylvattenbehållaren försiktigt med handskar på och efter stängt av motorn.
Hmmm.. Det bör alltså fortfarande vara problem med tempgivaren, eftersom mätaren aldrig går över 100 hur jag än försöker.
Ska mäta resistans på den igen.
Ska söka vidare på google men någon som på rak arm vet för min specifika modell (Peugeot 206/citroen c3 motor) om vilken resistans det ska vara? Har sett allifrån 1600kiloohm till långt över 2000kiloohm vid kokpunkt.

Har förresten läst nu på andra ställen att kylfläkten brukar slå på några grader över 100...

Som jag skrev så ska systemet stå under tryck. Vatten kokar då först vid en högre temp än 100. Fläkten behöver ju inte gå igång förrän tempen passerat 100 och dit kommer den inte för att du tar bort locket hela tiden.

I en tryckkokare kokar vatten vid 120.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tryckkokare

Citat:
Kylsystemet står under tryck, 1,4 bar (på min 306) som en tryckkokare så vattnet kokar inte vid 100 utan vid högre temp. Låt bli att öppna locket. Dels kan du bränna dig och dels sabbar du övertrycket.

Haynes reparationsbok beskriver test av kylfläkten så här.

Kör motorn tills den kommer upp i arbetstemp och låt den sen stå på tomgång "några minuter". Fläkten går igång när tempmätaren kommer i närheten av det röda fältet eller när övertemplampan tänds.

Har du kupefläkten igång?
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-27 kl. 20:57.
Citera
2016-06-27, 20:53
Medlem
Citat:
Googlade vidare för jag tänker byta på min 306a. Det verkar vara många varianter. Flera olika motormodeller och modeller med och utan AC, olika sorts spännare. Bara att hitta rem och spännare kan ju ta lite tid.
Lämnar nog in min bil för bytte av detta,väntar ngn månad med de andra felen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in