Citat:
Ursprungligen postat av
argahannen
Hej igen. Det var rätt tempgivare som jag skrev om tidigare.
Det gäller alltså en:
Peugeot 206, 2001 2A/C, Halvkombi (3-dörrar), 1.6, 16V, 1587ccm, 109HP, 80KW (Bensin).
Som alltså har samma motor som Citroen C3.
Hursomhelst, har en ny fråga. När ska kylfläkten gå igång? Dvs vilken temperatur? Jag ser bara min gå igång när mätaren för kylvatten går upp på max temp. (Upptäckte detta när jag fick in luft i kylvattnet). Går också att testa genom att dra bort tempgivaren för kylvattnet. Då får man varning "engine coolant temp too high" sekunder efter start av bilen och mätaren går upp på max. Samtidigt slår kylfläkten på också.
Men nu när alĺt är fixat och tempen ligger på normala ca 90 grader, går fläkten aldrig på. Har testa både att köra hårt för att få upp tempen och stå på tomgång med fläktar avstängda och ge gas. Men tempen ligger kvar på ca 90 och fläkten går inte på.
När jag öppnar locket för kylvattnet efter hårdkört motorn pyser det till, och det ångar lite ur behållaren, men kokar inte....
Så ska fläkten bara gå på när bilen når kokpunkt och över?
Edit: En naturlig följdfråga, borde inte tempen bli högre när jag hårdkör motorn? Kan det vara nåt med termostat?
Med trasig termostat varierar tempen och kommer knappt upp till 70 vid normal körning p.g.a fartvinden. Går säkert över 90 om man står still.
Från kall motor så cirkulerar vattnet i motorn och i kupevärmen för att motorn snabbt ska komma upp i temp och att du ska få värme i bilen.
Vid ~90 så öppnas termostaten och släpper ut varmt vatten till kylaren och tar in kallt vatten från kylaren och termostaten stängs o.s.v o.s.v.
När allt vatten i kylaren är uppvärmt behöver nog kylarfläkten dra igång annars tar ju termostaten in lika varmt vatten som den släpper ut till kylaren.
Kylsystemet står under tryck, 1,4 bar (på min 306) som en tryckkokare så vattnet kokar inte vid 100 utan vid högre temp. Låt bli att öppna locket. Dels kan du bränna dig och dels sabbar du övertrycket.
Haynes reparationsbok beskriver test av kylfläkten så här.
Kör motorn tills den kommer upp i arbetstemp och låt den sen stå på tomgång "några minuter". Fläkten går igång när tempmätaren kommer i närheten av det röda fältet eller när övertemplampan tänds.