2016-06-19, 19:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Kan det ha samma rot som var-jager? alltså ett slags krigare på ålderdomska under tidig vikingatid??

Även beväring är ju lite gammaldags... Så roten kan kanske vara gemensam??

Inte omöjligt men det finns medlemmar som kan dom här frågorna bättre än jag. Vi får se om det dyker upp någon.
Citera
2016-06-19, 19:59
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Inte omöjligt men det finns medlemmar som kan dom här frågorna bättre än jag. Vi får se om det dyker upp någon.

Det är flera ord som råkar likna varandra utan att höra ihop. En väring är precis samma sak som en varjag, dvs en vikingatida krigare utomlands. Det bygger på ett ord för ”löfte, edsvuren” (besläktat med latin vērus ”sanning”). Det har ingen släktskap med tex värja, värna eller varna.
Citera
2016-06-23, 15:50
Medlem
MrArturs avatar
Någon som har koll på hur uttrycket för musikstilen "boogie woogie" myntades?
Citera
2016-06-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Någon som har koll på hur uttrycket för musikstilen "boogie woogie" myntades?

Det finns olika uppfattningar:

Citat:
The origin of the term boogie-woogie is unknown, according to Webster's Third New International Dictionary. The Oxford English Dictionary states that the word is a reduplication of boogie, which was used for "rent parties" as early as 1913.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boogie-woogie#1870s_to_1930s
Citera
2016-06-27, 11:36
Medlem
Obolenskys avatar
Kan jag formulera frågan så här: Vilket råd skulle du vilja ge vem?
Citera
2016-06-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Kan jag formulera frågan så här: Vilket råd skulle du vilja ge vem?

Visst, jag kan tänka mig en situation där en person yttrar att den vill ge ett råd till en viss person. Uttalandet "Vilket råd skulle du vilja ge vem?" skulle då vara ett ifrågasättande av att ge personen det rådet.

Om du har en speciell situation i tanken så är det bäst att beskriva den.
Citera
2016-06-27, 21:10
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Visst, jag kan tänka mig en situation där en person yttrar att den vill ge ett råd till en viss person. Uttalandet "Vilket råd skulle du vilja ge vem?" skulle då vara ett ifrågasättande av att ge personen det rådet.

Om du har en speciell situation i tanken så är det bäst att beskriva den.

Ponera att du leder en studiegrupp som för första gången läser "Macbeth" och att du efter tredje akten (av fem) vill få dina adepter att tänka till (och diskutera) kring valfri karaktär i tragedien genom att ge dina studenter frågan (bland andra) "Vilket råd skulle du vilja ge vem?" (i den uppkomna situationen, t.o.m. akt 3).
Citera
2016-06-28, 11:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ponera att du leder en studiegrupp som för första gången läser "Macbeth" och att du efter tredje akten (av fem) vill få dina adepter att tänka till (och diskutera) kring valfri karaktär i tragedien genom att ge dina studenter frågan (bland andra) "Vilket råd skulle du vilja ge vem?" (i den uppkomna situationen, t.o.m. akt 3).
Konstruktioner av den typen är rätt vanliga i tentamensfrågor, och jag har aldrig sett någon ifrågasätta att de skulle vara god svenska.
Citera
2016-06-28, 20:00
Medlem
Citat:

Blir kanske klarare om man säger: Vilket råd skulle du vilje ge, och åt vem?
Citera
2016-06-28, 20:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Blir kanske klarare om man säger: Vilket råd skulle du vilje ge, och åt vem?

Kanske »till vem«. I min språkvärld handlar »åt« mer om något fysiskt.
Citera
2016-06-28, 23:35
Medlem
En fråga som jag stört mig på under ett bra tag är huruvida man kan utelämna en/ett i vissa sammanhang. Tänk följande:

1. "Att få förståelse för frågan" vs "Att få en förståelse för frågan"

2. "Det måste först ändras innan man kan göra på annat sätt" vs "Det måste först ändras innan man kan göra på ett annat sätt"

Är det då korrekt, rent grammatiskt, att utelämna en/ett i fall som dessa?
Citera
2016-06-28, 23:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Girl
En fråga som jag stört mig på under ett bra tag är huruvida man kan utelämna en/ett i vissa sammanhang. Tänk följande:

1. "Att få förståelse för frågan" vs "Att få en förståelse för frågan"

2. "Det måste först ändras innan man kan göra på annat sätt" vs "Det måste först ändras innan man kan göra på ett annat sätt"

Är det då korrekt, rent grammatiskt, att utelämna en/ett i fall som dessa?

Detta brukar kallas »naken« (utan en/ett) kontra »påklädd« (med en/ett) nominalfras. Det kan uppstå betydelseskillnader mellan den ena och den andra, men de kan också ha samma betydelse.

I ditt första exempel skulle man kunna påstå att »förståelse för frågan« täcker in alla aspekter medan »en förståelse för frågan« avgränsar till en aspekt. I ditt andra exempel skulle jag rekommendera att använda »något« i stället: »...innan man kan göra på något annat sätt«. Båda dina alternativ fungerar dock utan större problem.

Generellt sett är det oftast en smaksak om man väljer med eller utan en/ett, men det kan finnas nyansskillnader från fall till fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in