2016-07-01, 09:36
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I ditt första exempel skulle man kunna påstå att »förståelse för frågan« täcker in alla aspekter medan »en förståelse för frågan« avgränsar till en aspekt. I ditt andra exempel skulle jag rekommendera att använda »något« i stället: »...innan man kan göra på något annat sätt«. Båda dina alternativ fungerar dock utan större problem.

Ah! Smart att beskriva det som aspekter, det har jag inte tänkt på. Alltså ”han ska köpa soffa” beskriver ett vidöppet panorama av aspekter. Men ”han ska köpa en soffa” antyder en viss avsmalning av perspektivet; eventuellt vet han var soffan ska placeras, eventuellt har han idéer om vilken soffa som ska köpas, eventuellt har han tidigare erfarenhet av soffinnehav, osv.
Citera
2016-07-01, 17:45
Medlem
Finns det några "regler" angående hur pass långa meningar man bör skriva? Det finns folk som skriver väldigt korthugget men ändå anses ha ett väldigt bra språk. Samtidigt finns det folk, författare och andra, som skriver väldigt långa och invecklade meningar. Hur bör man tänka angående längden på en mening?
Citera
2016-07-01, 19:23
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur bör man tänka angående längden på en mening?
Det beror på vad du har för syfte med din mening.

1968 tog Carl-Hugo Björnsson fram Läsbarhetsindex som är ett index som påstås förklara hur "avancerad" en text är och i förlängningen hur bra den passar ett givet syfte.

LIX = O/M + L x 100 / O

O = antal ord i texten
M = antal meningar i texten
L = antal långa ord (över 6 bokstäver långa)

Formeln kan alltså förstås som antal ord per mening, adderat med procentdelen av långa ord i texten. Utifrån följande skala kan man värdera läsbarheten i en text:

LIX-tal för texter av olika slag
Under 25 Barnböcker.
25 till 30 Enkla texter.
30 till 40 Normaltext / skönlitteratur.
40 till 50 Sakinformation.
50 till 60 Facktexter.
Över 60 Svåra facktexter / forskning / avhandlingar.

Du kan testa vilket LIX-tal en text har på:
http://www.lix.se

Senast redigerad av Shamdon 2016-07-01 kl. 19:26.
Citera
2016-07-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Det beror på vad du har för syfte med din mening.

1968 tog Carl-Hugo Björnsson fram Läsbarhetsindex som är ett index som påstås förklara hur "avancerad" en text är och i förlängningen hur bra den passar ett givet syfte.

LIX = O/M + L x 100 / O

O = antal ord i texten
M = antal meningar i texten
L = antal långa ord (över 6 bokstäver långa)

Formeln kan alltså förstås som antal ord per mening, adderat med procentdelen av långa ord i texten. Utifrån följande skala kan man värdera läsbarheten i en text:

LIX-tal för texter av olika slag
Under 25 Barnböcker.
25 till 30 Enkla texter.
30 till 40 Normaltext / skönlitteratur.
40 till 50 Sakinformation.
50 till 60 Facktexter.
Över 60 Svåra facktexter / forskning / avhandlingar.

Du kan testa vilket LIX-tal en text har på:
http://www.lix.se

Jag tänkte mer generellt.. Känns meningslöst att räkna varje gång man skriver. Men du förstår säkert vad jag menade.
Citera
2016-07-01, 20:03
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag tänkte mer generellt.. Känns meningslöst att räkna varje gång man skriver. Men du förstår säkert vad jag menade.
Mer generellt än att långa meningar med långa lite krångliga ord ger svårare och en mer avancerad text och korta meningar med korta enkla ord ger en lättare text tror jag är svår att hitta.

Som sagt. Det beror ju på vad du har för syfte med din text och ditt skrivande.

Att skriva som Hemingway fungerar för vissa svenska deckarförfattare har jag förstått. Korta. Konstigt korta. Meningar.

Samtidigt som andra i samma genre skriver långa utflätade romantiserande texter om hur mördaren rör sig genom rummet längs med skuggor och dofter, känslor och färg- och språkprakt i långa meningar som aldrig verkar ta slut, men som istället är fyllda med lika många kommatecken som en sommarstugas uteplats är med sniglar en ljummen kväll i juni.

Om du skriver en journalistisk text så tänker du på vissa saker och prioriterar vissa regler, skriver du en reklam- eller säljtext prioriterar du andra, i ett kärleksbrev, ett sms eller ett affärsbrev ytterligare andra regler och riktlinjer.

Det handlar alltså helt om mottagare, syfte, metod och medie.
Citera
2016-07-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Mer generellt än att långa meningar med långa lite krångliga ord ger svårare och en mer avancerad text och korta meningar med korta enkla ord ger en lättare text tror jag är svår att hitta.

Som sagt. Det beror ju på vad du har för syfte med din text och ditt skrivande.

Att skriva som Hemingway fungerar för vissa svenska deckarförfattare har jag förstått. Korta. Konstigt korta. Meningar.

Samtidigt som andra i samma genre skriver långa utflätade romantiserande texter om hur mördaren rör sig genom rummet längs med skuggor och dofter, känslor och färg- och språkprakt i långa meningar som aldrig verkar ta slut, men som istället är fyllda med lika många kommatecken som en sommarstugas uteplats är med sniglar en ljummen kväll i juni.

Om du skriver en journalistisk text så tänker du på vissa saker och prioriterar vissa regler, skriver du en reklam- eller säljtext prioriterar du andra, i ett kärleksbrev, ett sms eller ett affärsbrev ytterligare andra regler och riktlinjer.

Det handlar alltså helt om mottagare, syfte, metod och medie.

Stämmer nog. Tack för svaren!
Citera
2016-07-02, 20:03
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Vid mitt senaste läkarbesök frågade jag om min åkomma var vanlig.

Läkaren svarade att den inte var ovanlig.

Är det någon skillnad i betydelse mellan uttrycken "vanlig" och "inte ovanlig"?
Citera
2016-07-02, 20:33
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

Om en läkare dribblar lite med uttrycken så kanske det är dags att räta ut kommunikationen.

Jag plockade fram en bipacksedel för att se hur läkemedelstillverkare uttrycker sig när det gäller biverkningar...

- Mycket vanliga innebär fler än 1 per 10 användare

- Vanliga innebär 1 till 10 av 100 användare

- Mindre vanliga innebär 1 till 10 av 1000 användare

- Sällsynta innebär 1 till 10 av 10000 användare

- Mycket sällsynta innebär färre än 1 på 10000 användare

Tyvärr förekommer inte uttrycket ovanlig i det här sammanhanget vilket nog borde aktualisera ett nytt samtal med din läkare.
Citera
2016-07-02, 21:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

Ja, jag anser att det är en klar distinktion mellan uttrycken.

Gör man om det till ett exempel i procent i sammanhanget, så hamnar vanlig över 50% men inte alltför långt därifrån, medan inte ovanlig hamnar under 50% men inte alltför långt därifrån.
Citera
2016-07-03, 11:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det finns olika uppfattningar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boogie-woogie#1870s_to_1930s
Ok! Uppskattas!
Citera
2016-07-13, 09:53
Medlem
Vad är detta för "dialekt"? Att man liksom stånkar fram vissa ord har vi hört tidigare från sportkommentatorer. Men satmelodin är besynnerlig.
"Anledningen" låter lite norrländskt medan ä-ljudet påminner om äldre stockholmare som anstränger sig att inte säga e när de menar ä.
Nuförtiden har ju e-sjukan helt försvunnit i Stockholm bland yngre personer.
http://www.di.se/artiklar/2016/7/12/kraftig-kollision-mellan-tavlingsbat-och-pressbat/
Citera
2016-07-13, 13:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Girl
En fråga som jag stört mig på under ett bra tag är huruvida man kan utelämna en/ett i vissa sammanhang. Tänk följande:

1. "Att få förståelse för frågan" vs "Att få en förståelse för frågan"

2. "Det måste först ändras innan man kan göra på annat sätt" vs "Det måste först ändras innan man kan göra på ett annat sätt"

Är det då korrekt, rent grammatiskt, att utelämna en/ett i fall som dessa?

på 1, tycker jag att det ser bättre och mer ordentligt ut att ej utelämna EN , i en förståelse.
för att det visar ändå på ett slags ansvar för den man vill förklara för, att man levererar den lite korrekt lite fullständig.

på 2, är det mer ok att utelämna ett i ett annat sätt, därför att det flyter så ledigt och luftigt och när man ljudar meningen utan "ett" emellan där, så k'änns det helt ok och inte slaarvigt, men om jag skulle känna vid ljudandet att dt låter alltför slangaktigt, då lägger jag in "ett" och tar den mer fullständiga skolsvenskan, som jag lärde mig och har kvar till viss del, men jag är slarvig av andledningar och har mkt dålig ork att "skriva korrekt" , ibland kan drillandet bli en gång för mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in