2016-06-26, 19:51
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Vår tro skiljer sig där. Jag anser att han är en föregångare och parallell till Esbjörn Esbjörnson, som jag nämnde ovan. EE tror att Berglings bil kan "ha planterats i Helsingborg", att "ett kvinnligt vittne sett paret vid tvåtiden i söndags på Djursholm". Man fick in spaningsuppslag från Skåne. När Bergling i själva verket satt på sovjetiska ambassaden i Helsingborg. Där slutar parallellen, för ingen är så tokig att man i efterhand tror att Esbjörn Esbjörnson anstiftat flykten.

Men jag är beredd att pröva WT-spåret/spåren. Men låt oss gemensamt göra ngt konstruktivt, nämligen skapa den lista med iakttagelser OCH källhänvisningar till dessa, som behövs. Jag har inte tillräckligt med tid, och heller inte all litteratur för att göra den själv. Jag ber vänligen samtliga att fylla på! Jag ber ödmjukast, även om jag sticker ut hakan och provocerar utöver mina befogenheter eller utöver mitt bristfälliga kunnande ang MOP. Snälla fyll på, alla! Jag börjar med några, för att visa hur jag menar.

Lista över WT-iakttagelser den 28 februari 1986
(inkl. klockslag, signalement, uppgiftslämnare samt web-/källhänvisning när så är möjligt):

Klockslag/ungefärlig tid: Strax före Owe Thörnqvists konsert 22.30, 28 febr -86.
Signalement/Identitet: Tom Jones-kopia med WT i höger hand, hötter med andra handen på bryskt sätt, ca 40 år, atletiskt byggd, krulligt hår, kort lumberjacka av typ täckjacka, ev. jeans.
Plats: Norra Latins skolgård.
Uppgiftslämnare: Sven och Berith (fingerade namn).
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Per tfn till polisen (oklart av texten, men förmodl. lörd. 1 mars -86), samt i intervju med Gunnar Wall, sept. 2013.
Web-/källhänvisning: G. Wall; ss. 185-190, Konspiration Olof Palme; 2015.

Klockslag/ungefärlig tid: Strax före Owe Thörnqvists konsert 22.30, 28 febr -86.
Signalement/Identitet: Två män med WT (åtminstone en WT) i dörrprång, beskrivs i ordalag som "mörka figurer", "inga gubbar, ganska välbyggda killar; 40-årsåldern" Ej identisk med mannen på Norra Latins skolgård!
Plats: Tunnelgatan. Paret parkerar 30-40 meter från den kommande mordplatsen och går mot Folkets hus, någonstans efter parkeringen på Tunnelgatan observeras de två männen, de står på den södra sidan av Tunnelgatan.
Uppgiftslämnare: Sven och Berith (fingerade namn).
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Per tfn till polisen (oklart av texten, men förmodl. lörd. 1 mars -86), samt i intervju med Gunnar Wall, sept. 2013.
Web-/källhänvisning: G. Wall; ss. 185-190, Konspiration Olof Palme; 2015.

Om ni tillåter, redigerar jag gärna listan efterhand, här är en mall:

Klockslag/ungefärlig tid:
Signalement/Identitet:
Plats:
Uppgiftslämnare:
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats:
Web-/källhänvisning:

Jag kommer att fylla på själv ur G. Walls Konspiration Palme under helgen. Kom igen nu, allihop!

Klockslag/ungefärlig tid: 20.00-21.00, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: Man vid port, svart WT, delvis utanför jackan. Efter kl tio var han borta.
Plats: Hörnet Tunnelgatan-Olofsgatan
Uppgiftslämnare: Margarethe A., samt hennes son (båda har sett mannen)
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Mitten av mars -86, vidare hörd av PU hösten -88.
Web-/källhänvisning: G. Wall; s. 191; Konspiration Olof Palme, 2015.

Klockslag/ungefärlig tid: 20.30, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: Två män och en kvinna, en av männen har WT.
Plats: Apelbergsgatan, ett kvarter från mordplatsen, men på östra sidan av Sveavägen.
Uppgiftslämnare: Vittnet Folke.
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: - (tillsvidare okänt)
Web-/källhänvisning: Sammanfattning ur Lars Borgnäs bok En iskall vind drog genom Sverige; G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.

Klockslag/ungefärlig tid: Ungefär 20.30 (Ordagrant ungefär samtidigt som vittnet Folke, ovan).
Signalement/Identitet: En man med WT.
Plats: 50 meter in på Tunnelgatan, västerut från Sveavägen räknat.
Uppgiftslämnare: Vittnet Hugo.
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: - (tillsvidare okänt)
Web-/källhänvisning: Sammanfattning ur Lars Borgnäs bok En iskall vind drog genom Sverige; G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.

Klockslag/ungefärlig tid: 23.23, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: En man med WT, ser svensk ut, men uttrycker sig på ett främmande språk, möjligen nederländska eller schweizertyska, mannen säger bl a något som låter som "das Auto, das Auto."
Plats: Korsningen Tunnelgatan-Olofsgatan.
Uppgiftslämnare: "Skelleftehamnsmannen"
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Brevledes med PU tidigt, vid ett flertal tillfällen, PU efterlyser vittnet i en komuniké via TT den 11 mars; den 12 mars skriver man ånyo att det anonyma vittnet har hört av sig (kopior på komunikéerna får man fram genom att googla "Skelleftehamnsmannen").
Web-/källhänvisning: G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.
http://1.bp.blogspot.com/-tdAk6gu8he4/VbNzlVLaAtI/AAAAAAAAaUY/UUu96zheDO4/s1600/Skelleftehamn%2Bredigerad%2B1.png
http://2.bp.blogspot.com/-mnyoHM0WENQ/VbNzsKyvW5I/AAAAAAAAaUg/ibe9rX158b8/s1600/Skelleftehamn%2Bredigerad%2B2.png
Citera
2016-06-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ni får ta och lugna er angående Hans Holmér, han är en pajas snarare än anstiftare till mordet.

Måhända pajas med högt betrodd sådan inom både polis och underrättelseverksamhet med osedvanliga friheter och privilegier.
Citera
2016-06-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

T.o.m. min katt skulle kunna räkna ut att CIA hade aktiva agenter verksamma inom KFML(r) och att dessa låg bakom listan som Säpo fick.

Åja r-arnas "cell" på Sahgrenska var känd i ganska vida kretsar. Särskilt när det gäller facket där cellen var aktiv. Det var inte så diskreta utan aktivister. R-arna hade celler lite varstans och det var facklig eller studentfacklig verksamhet som var syftet. Med största sannolikhet kom tipset från den fackliga sfären.

Det parantetiskt dråpliga med facket och sossarnas focus på r-are var att det fanns andra små men potentiellt farliga grupperingar av mera diskret slag med kontakter både med RAF och IRA t ex. Jakten på R-are och t ex de patetiska försöken att tubba dem till våld handlade om fackligt politiskt monopol i slutändan. R-arna var revolutions och arbetarromantiker vars värsta terror var att sälja tidningar utanför Systembolaget och försöka driva facklig politik.
Citera
2016-06-26, 21:42
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling

Först var jag skeptisk till nyheten, men tänk om dom faktiskt har lösningen?

Bolla med följande: SÄPO och GRU interpolerar, Skelleftehamnsmannen har inte hört "das Auto" utan "авто".

Vad ska jag veta om Kegö och Barrling mer än vad som stått i pressen?
Citera
2016-06-26, 21:47
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Åja r-arnas "cell" på Sahgrenska var känd i ganska vida kretsar. Särskilt när det gäller facket där cellen var aktiv. Det var inte så diskreta utan aktivister. R-arna hade celler lite varstans och det var facklig eller studentfacklig verksamhet som var syftet. Med största sannolikhet kom tipset från den fackliga sfären.

Det parantetiskt dråpliga med facket och sossarnas focus på r-are var att det fanns andra små men potentiellt farliga grupperingar av mera diskret slag med kontakter både med RAF och IRA t ex. Jakten på R-are och t ex de patetiska försöken att tubba dem till våld handlade om fackligt politiskt monopol i slutändan. R-arna var revolutions och arbetarromantiker vars värsta terror var att sälja tidningar utanför Systembolaget och försöka driva facklig politik.
Enligt Frank Baude i memoarboken Mot Strömmen förstod han själv av en händelse han berättar om att KFML(r) var infiltrerade.

KFML(r) hade etablerade kontakter med befrielseorganisationer på vänsterkanten världen runt.

KFML(r) skickade en representant till internationella vänstermöten, och mottog representanter från befrielseorganisationer som ANC till sina kongresser i Sverige.

Flera läkare och sjuksköterskor från västra Sverige, där r:arna var starkast, tjänstgjorde under perioder i flyktingläger i Palestina genom r:arnas försorg.

Inget fack i Sverige hade den inblicken i r:arnas många internationella politiska engagemang, som en infiltratör i rörelsen hade.

Listan var inget "tips" utan en lista med namngivna läkare, sjuksköterskor och övrig personal på Sahlgrenska som sympatiserade med Palestinas sak och i perioder arbetat i palestinska flyktingläger.

Den listan tillkom inte på sjukhuset utan tillställdes sjukhusledningen av Säpo, som i sin tur fått den från en källa med full insyn i KFML(r).

För att inte avslöja den verkliga källan till namnlistan, manipulerades småpojkarna i bolaget Hans & Ebbe, till att tro att schakalen var inblandad och de reste till Frankrike för att på plats ytterligare vilseledas av den franska säkerhetstjänsten.

Det finns nivåer på Säpo. Där Frånstedt och hans efterträdare satt, med internationella kontakter av stor betydelse, där satt inte bolaget Hans & Ebbe och man var tvungen att skydda källan.

Svenska massmedia spann sen loss i kölvattnet på det gamla IB-spåret och sålde lösnummer.

Så funkar säkerhetstjänsterna: det vet om att verkligheten kan manipuleras.

I PKK-spåret hade kurd-Affe på Säpo av franska säkerhetstjänsten fått en dossier på 500 sidor om kurdernas inblandning i mordet, vilket är ännu en manipulation från främmande säkerhetstjänster, som Frankrikes president Francois Mitterand antydde till Pierre Schori.

Bolaget Hans & Ebbe svalde betet även den gången

Citat:
Hans Holmér ledde spaningsarbetet med järnhand och döva öron. Gamla utredningsrävar i spaningsledningen ifrågasatte ibland Holmérgängets metoder men blev ignorerade.
Citat ur Minnet och Elden av Pierre Schori, sidan 460

Den verklighet bolaget Hans & Ebbe levde och gjorde tjänst i var manipulerad.
Senast redigerad av MossTrums 2016-06-26 kl. 22:02.
Citera
2016-06-26, 21:52
Medlem
[quote=mvagrippa|57683083][quote=Myllo|57682660]
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Sten Anderssons utpekade trio var SÄPO-män , viktigt att komma ihåg. Sedan blir det för mig svårt att få ihop hur Lisbeth Palme och hennes söner skulle verka för att skydda en avgrundshöger.
Olof Palme är som bäst när han läxar 68-töntarna under kårhusockupationen. Lika bra var inte hans vänslande med blodiga diktatorer som Fidel Castro. Att OP var en genuin demokrat står utanför varje tvivel. Det är också otvivelaktigt att han hatades av åtskilliga svenskar vid tiden för MOP. Men det blir för mig svårt att se en anledning till att familjen Palme och SAP skulle stödja en mörkläggning av svenska palmehatares skuld och aktivt peka ut Christer Pettersson.
OK, vi tar det här inlägget igen
De primära mörkläggarna var försvaret. SAP blev sekundära mörkläggare eftersom
de var det statsbärande partiet och blev tvungna att köpa läget. Att våga konfrontera
militären var inte ett realistiskt alternativ.
Militären med sin övning förstod tidigt hur MOP hängde ihop, liksom HH som varit på
plats enligt Dahlgrens berättelse. Jag tror att höga militärer tog ett samtal med några
betrodda inom SAP och att de enades om att mörka det hela i nationens intresse.
Resten är korvspad. Lisbet (m fam) bearbetades av HH och någon Palmeförtrogen
inom SAP. Inte säkert att HH berättade allt eller enbart sanningar.
Vad skulle Lisbet kunna göra annat än att ställa upp när det var nationens intresse
som gällde? Se också mitt viktiga inlägg # 76396 kring dessa frågor.
Citera
2016-06-26, 22:22
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Är det verkligen det? I sådant fall kanske omvänt mot hur du tänker. Om man indirekt för att skydda sig själv skyddar någon som mördar ett fyllo råkar in i ett statsministermord ökar väl motivationen att dölja det. I det förstnämnda fallet är det betydligt lättare att undkomma kritik. I det senare fallet hotar det fler.
Både du och andersaanderssona har ju lite rätt där.. Det hela beror väl på vilka gränser man passerat.
Citera
2016-06-26, 23:23
Medlem
SGDFs avatar
[quote=Myllo|57688737][quote=mvagrippa|57683083]
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
de var det statsbärande partiet och blev tvungna att köpa läget. Att våga konfrontera
Militären med sin övning förstod tidigt hur MOP hängde ihop, liksom HH som varit på
plats enligt Dahlgrens berättelse. Jag tror att höga militärer tog ett samtal med några
Vad skulle Lisbet kunna göra annat än att ställa upp när det var nationens intresse

Berätta vad du vet om övningen då!
Citera
2016-06-26, 23:36
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:

Om man kryddar med att mordnattens övning genomfördes av staybehind inom ramen för ett topphemligt Natosamarbetet har man nog kvalificerat sig för det Holmer menar skulle "skaka om Sverige i dess grundvalar".
Citera
2016-06-27, 00:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Är detta från ngn av Lars Borgnäs böcker eller TV-program?

Finns i GRK, hos Poutianen , Gunnar Wall och andra seriösa granskare av MOP. Ulla Strömbäck-Larsson är tillsammans "Skelleftehamnsbrevet" den enda säkrade WT-iaktagelsen som kom in till PU innan Hans Holmers uppmaning till allmänheten att lämna in dylika uppgifter.
Citera
2016-06-27, 00:45
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Finns i GRK, hos Poutianen , Gunnar Wall och andra seriösa granskare av MOP. Ulla Strömbäck-Larsson är tillsammans "Skelleftehamnsbrevet" den enda säkrade WT-iaktagelsen som kom in till PU innan Hans Holmers uppmaning till allmänheten att lämna in dylika uppgifter.
Inte Borgnäs?
Citera
2016-06-27, 00:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Ser man till händelserna direkt efter MOP råder konsensus om att rikslarmet stämmer. Detta visas med all tydlighet av att Roine Carlsson informerar ÖB Lennart Ljung om två GM vid sextiden på lördagsmorgonen.

Sökarljuset behöver riktas mot vad som händer mellan 0600-1100 så att Hans Holmer kan ändra dessa till lördags presskonferens vid tolvtiden. Konsensus verkar också råda om att dessa uppgifter ska undertryckas. Frågan om det är försvarsmakten, SAP eller Polisen mörklägger mest är för min del fortfarande öppen, mer fakta behövs. Ex verkar Per Rudberg ganska villrådig i sin kontakt med Lennart Ljung på lördagsmorgonen.

Frågan är vad som är så känsligt för rikets säkerhet att Lisbeth Palme kan glömma vad hon sagt på sabbatsberg till Åke Rimborn. Det måste vara en synnerligen obehaglig hemlighet.

Rolf Dahlgrens uppgifter går ihop med vad Ulf Norlin och Börje Wingren berättar om HHs och Nils Linders besök om den sena fredagseftermiddagen besök på våldsroteln. Däremot är det svårt att få ihop "Dallas" uppgifter med Lotta Aschbergs expressen-notis från sjätte mars där hon beskriver uppgifter om att HH stoppats i en bil på gamla riksväg 297 i nordvästra dalarna. Finns fortfarande frågetecken om HHs mordnatt som behöver klarläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in