Citat:
Vår tro skiljer sig där. Jag anser att han är en föregångare och parallell till Esbjörn Esbjörnson, som jag nämnde ovan. EE tror att Berglings bil kan "ha planterats i Helsingborg", att "ett kvinnligt vittne sett paret vid tvåtiden i söndags på Djursholm". Man fick in spaningsuppslag från Skåne. När Bergling i själva verket satt på sovjetiska ambassaden i Helsingborg. Där slutar parallellen, för ingen är så tokig att man i efterhand tror att Esbjörn Esbjörnson anstiftat flykten.
Men jag är beredd att pröva WT-spåret/spåren. Men låt oss gemensamt göra ngt konstruktivt, nämligen skapa den lista med iakttagelser OCH källhänvisningar till dessa, som behövs. Jag har inte tillräckligt med tid, och heller inte all litteratur för att göra den själv. Jag ber vänligen samtliga att fylla på! Jag ber ödmjukast, även om jag sticker ut hakan och provocerar utöver mina befogenheter eller utöver mitt bristfälliga kunnande ang MOP. Snälla fyll på, alla! Jag börjar med några, för att visa hur jag menar.
Lista över WT-iakttagelser den 28 februari 1986
(inkl. klockslag, signalement, uppgiftslämnare samt web-/källhänvisning när så är möjligt):
Klockslag/ungefärlig tid: Strax före Owe Thörnqvists konsert 22.30, 28 febr -86.
Signalement/Identitet: Tom Jones-kopia med WT i höger hand, hötter med andra handen på bryskt sätt, ca 40 år, atletiskt byggd, krulligt hår, kort lumberjacka av typ täckjacka, ev. jeans.
Plats: Norra Latins skolgård.
Uppgiftslämnare: Sven och Berith (fingerade namn).
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Per tfn till polisen (oklart av texten, men förmodl. lörd. 1 mars -86), samt i intervju med Gunnar Wall, sept. 2013.
Web-/källhänvisning: G. Wall; ss. 185-190, Konspiration Olof Palme; 2015.
Klockslag/ungefärlig tid: Strax före Owe Thörnqvists konsert 22.30, 28 febr -86.
Signalement/Identitet: Två män med WT (åtminstone en WT) i dörrprång, beskrivs i ordalag som "mörka figurer", "inga gubbar, ganska välbyggda killar; 40-årsåldern" Ej identisk med mannen på Norra Latins skolgård!
Plats: Tunnelgatan. Paret parkerar 30-40 meter från den kommande mordplatsen och går mot Folkets hus, någonstans efter parkeringen på Tunnelgatan observeras de två männen, de står på den södra sidan av Tunnelgatan.
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Per tfn till polisen (oklart av texten, men förmodl. lörd. 1 mars -86), samt i intervju med Gunnar Wall, sept. 2013.
Om ni tillåter, redigerar jag gärna listan efterhand, här är en mall:
Klockslag/ungefärlig tid:
Signalement/Identitet:
Plats:
Uppgiftslämnare:
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats:
Web-/källhänvisning:
Jag kommer att fylla på själv ur G. Walls Konspiration Palme under helgen. Kom igen nu, allihop!
Men jag är beredd att pröva WT-spåret/spåren. Men låt oss gemensamt göra ngt konstruktivt, nämligen skapa den lista med iakttagelser OCH källhänvisningar till dessa, som behövs. Jag har inte tillräckligt med tid, och heller inte all litteratur för att göra den själv. Jag ber vänligen samtliga att fylla på! Jag ber ödmjukast, även om jag sticker ut hakan och provocerar utöver mina befogenheter eller utöver mitt bristfälliga kunnande ang MOP. Snälla fyll på, alla! Jag börjar med några, för att visa hur jag menar.
Lista över WT-iakttagelser den 28 februari 1986
(inkl. klockslag, signalement, uppgiftslämnare samt web-/källhänvisning när så är möjligt):
Signalement/Identitet: Tom Jones-kopia med WT i höger hand, hötter med andra handen på bryskt sätt, ca 40 år, atletiskt byggd, krulligt hår, kort lumberjacka av typ täckjacka, ev. jeans.
Plats: Norra Latins skolgård.
Signalement/Identitet: Två män med WT (åtminstone en WT) i dörrprång, beskrivs i ordalag som "mörka figurer", "inga gubbar, ganska välbyggda killar; 40-årsåldern" Ej identisk med mannen på Norra Latins skolgård!
Plats: Tunnelgatan. Paret parkerar 30-40 meter från den kommande mordplatsen och går mot Folkets hus, någonstans efter parkeringen på Tunnelgatan observeras de två männen, de står på den södra sidan av Tunnelgatan.
Om ni tillåter, redigerar jag gärna listan efterhand, här är en mall:
Klockslag/ungefärlig tid:
Signalement/Identitet:
Plats:
Uppgiftslämnare:
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats:
Web-/källhänvisning:
Jag kommer att fylla på själv ur G. Walls Konspiration Palme under helgen. Kom igen nu, allihop!
Klockslag/ungefärlig tid: 20.00-21.00, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: Man vid port, svart WT, delvis utanför jackan. Efter kl tio var han borta.
Plats: Hörnet Tunnelgatan-Olofsgatan
Uppgiftslämnare: Margarethe A., samt hennes son (båda har sett mannen)
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Mitten av mars -86, vidare hörd av PU hösten -88.
Web-/källhänvisning: G. Wall; s. 191; Konspiration Olof Palme, 2015.
Klockslag/ungefärlig tid: 20.30, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: Två män och en kvinna, en av männen har WT.
Plats: Apelbergsgatan, ett kvarter från mordplatsen, men på östra sidan av Sveavägen.
Uppgiftslämnare: Vittnet Folke.
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: - (tillsvidare okänt)
Web-/källhänvisning: Sammanfattning ur Lars Borgnäs bok En iskall vind drog genom Sverige; G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.
Klockslag/ungefärlig tid: Ungefär 20.30 (Ordagrant ungefär samtidigt som vittnet Folke, ovan).
Signalement/Identitet: En man med WT.
Plats: 50 meter in på Tunnelgatan, västerut från Sveavägen räknat.
Uppgiftslämnare: Vittnet Hugo.
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: - (tillsvidare okänt)
Web-/källhänvisning: Sammanfattning ur Lars Borgnäs bok En iskall vind drog genom Sverige; G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.
Klockslag/ungefärlig tid: 23.23, 28/2 -86.
Signalement/Identitet: En man med WT, ser svensk ut, men uttrycker sig på ett främmande språk, möjligen nederländska eller schweizertyska, mannen säger bl a något som låter som "das Auto, das Auto."
Plats: Korsningen Tunnelgatan-Olofsgatan.
Uppgiftslämnare: "Skelleftehamnsmannen"
Tidpunkt då uppgiften vidareförmedlats: Brevledes med PU tidigt, vid ett flertal tillfällen, PU efterlyser vittnet i en komuniké via TT den 11 mars; den 12 mars skriver man ånyo att det anonyma vittnet har hört av sig (kopior på komunikéerna får man fram genom att googla "Skelleftehamnsmannen").
Web-/källhänvisning: G. Wall, s.192; Konspiration Olof Palme, 2015.
http://1.bp.blogspot.com/-tdAk6gu8he4/VbNzlVLaAtI/AAAAAAAAaUY/UUu96zheDO4/s1600/Skelleftehamn%2Bredigerad%2B1.png
http://2.bp.blogspot.com/-mnyoHM0WENQ/VbNzsKyvW5I/AAAAAAAAaUg/ibe9rX158b8/s1600/Skelleftehamn%2Bredigerad%2B2.png