2016-06-20, 00:47
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Hej RiskyB. Jag hittade ett inlägg av dig 2010 där du tillfälligt ansluter dig till Ulf Lingärde och pekar på Leif Tell. Finns det ngt som gör att du inte tror på detta längre?

Pro och cons för Leif Tell som GM?

Lever Leif, vad gör han?

Kan nog inte vara från 2010 eftersom jag reggade mig 2013 Leif lever och är inre befäl på norrmalmspolisen så vitt jag vet.

Jag har slutat att spekulera så mycket kring GM eftersom det inte ger så mycket. Som jag ser det är Tell lika trolig som någon annan. Det var Lingärdes utpekande tillsammans med vittnesmålet på bussen som gjorde att jag nämnde honom som kandidat.
Citera
2016-06-20, 00:54
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Kan nog inte vara från 2010 eftersom jag reggade mig 2013 Leif lever och är inre befäl på norrmalmspolisen så vitt jag vet.

Jag har slutat att spekulera så mycket kring GM eftersom det inte ger så mycket. Som jag ser det är Tell lika trolig som någon annan. Det var Lingärdes utpekande tillsammans med vittnesmålet på bussen som gjorde att jag nämnde honom som kandidat.

Ja, jag slarvade med årtalet. Jag funderar på om det är Tell LGWP pratar om, han mumlar i olika sammanhang om att det finns en utpekad polis på platsen vid tidpunkten, och att han pratat med PU om detta.
Citera
2016-06-20, 08:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
........ Sen blir följdfrågan om övningen är skapad för ge utrymme för mordet eller att övningen bara ger ett tillfälle att utföra mordet. Om det är sant att det var en övning på barkaby flygfält som även innefattade delövningar i city så är det knappast en sent påkommen historia...... och då är den givna frågan om den övningen bara är ett svepskäl för att med alibi kunna befinna sig i Palmes närhet. Att allt som sker ska ha med mordet att göra känns absolut ej troligt , folk som springer på parkeringar och viftar med WT och förbjuder folk att parkera där mm... Sen att OP ska ha en roll i övningen det känns väldigt hollywood , för visst använder man figuranter ? Det skulle besvarat många frågetecken men svårt att tro. Om sen även dahlgrens historia om att han kryssar runt med HH är sann så bör HH ingå i någon övning. Därav all handlingsförlamning , "den här skiten får HH reda upp själv , jag tänker inte offra min karriär".
Enligt SPF minnesskrift "Förfäras ej" pågår planering av försvarsövningar av olika slag regelbundet och på denna nivå flera år i förväg. Man drar sig inte för att manipulera media i sammanhanget och det är då särskilt psykologiska krigföringens effekter på allmänheten man vill studera och utbyta erfarenhet med NATO kring. Forskning som förbjudits i USA går tydligen bra att fortsätta med här...
Det har oftast pågått övningar på något sätt i bakgrunden samtidigt med stora händelser. I allt från Estonia till Göteborgskravaller och 9-11 var dessutom märkligt stora försäkringsaffärer uppgjorda veckorna innan. Bland frimurare och sammansvurna av olika slag vet man uppenbarligen i förväg. Största vinnaren blir den som sedan kan bevara största hemligheten längst. Syndabockar för olika ändamål utses av polis och socialarbetare i maskopi och finns i ständig beredskap vilka frågor som än uppkommer. Denna tråd är då särskilt intressant att följa....
Efter IBavslöjandet och Wennerströmhistorien visste ingen längre vilken sammanslutning som hade verkliga makten och ansvarade för största hemligheterna i Sverige. CIA-NATO-GRU måste ändå ha litat på Palme mer än vissa inom SPF och försvaret som man visste bevisligen i eget intresse gått bakom ryggen på statsmakterna.
Om scenariot från CIA sida för att vilja delta i kuppövningen mot Palme verkligen var den räddningsplan som Dammegård till sist måste verka tro på så behövdes inga figuranter att ersätta paret Palme. Frågan är då bara från vilken sida Lisbet respektive Guillou fick sina intruktioner och vad de tänkte om Harvardärendet som kunnat tas fram vid identifikationen på gatan före skotten.
Citera
2016-06-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Intressant länk! Har du noterat att Colby i sina memoarer antyder att han hjälpte till att bygga upp tre (!) stay-behind nät i Sverige? Förutom det ordinarie sb-nätet byggde han upp ett reservnät, som skulle användas i händelse av att det första nätet avslöjades eller regeringens samarbetsvilja med USA tröt, och ett unilateralt nät, som eventuellt i första hand skulle bistå vid exfiltration av agenter. Se Colby Honourable Men, 82-83, 95-96.

Om Colby byggde upp tre nät och Lindencrona hade tre avdelningschefer, så passar ju det ihop. Det stämmer inte riktigt in med att 16 radioapparater levererades i senare skede ifrån engelska ambassaden enl. Tunholm. Då utgående av att det är kortvågsapparater för ordinarie, samt reservnätet.
Då uppstår frågan om vilka som ingick i det tredje nätet och som kanske fick sina apparater av CIA???? Kanske "Åkes gubbar" egentligen verkade för CIA? Lindencronas och Colbys uppgifter rör ju tidigt 50-tal, men organisationsmässigt kanske antalet nät och organisationer inte behövde förändras över tid. Kan inte sluta fundera på WACL.
Citera
2016-06-20, 09:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Intressant läsning.
70 års sekretess för uppgifter om underrättelsetjänst.
Det kan ju vara en anledning till att så mycket fortfarande är mörklagt 30 år efter mordet.
40 år kvar .....?

Man kan verkligen fråga sig vad som ligger bakom mörkläggningen. Och att den verkade finnas på plats i samma ögonblick som mordet skedde. Där just en expert på socialdemokratisk mörkläggning tog befälet och initialt ledde utredningen, och dessutom instinktivt tog in civilisten och parhästen Ebbe i utredningen. Eftersom han trodde/visste att det var en fråga om en vanlig klassisk socialdemokratisk mörkläggning enligt formulär 1A. Där SAP dessutom placerade observatörer i Palmerummet och därmed gav den kredibilitet och skydd och samtidigt hade kontroll på HH. Kan det uttryckas tydligare vad den konstellationen ytterst handlade om. Enligt mig är det ingen tvekan.

Alltså måste grunden till all mörkläggning varit känt före mordet. För det är ju svårt att mörklägga något som man inte känner till. Och där jag inte känner till något fall där SAP, Holmer och Ebbe mörklagt något i preventivt syfte utan att känna till förutsättningarna och inse konsekvenserna.

Dessutom vägrar jag tro att man skyddade sin egen inblandning i mordet eftersom man inte ingick. Och då finns det inte så mycket kvar att välja på.

En koppling mellan makten och något ytterst hemligt och okänt vid tiden för mordet som SB. Eller ett fortfarande fungerande IB med SAPs stöd. Vilka bokstavskombinationer man än väljer att ge dem. Eller förhållandet till främmande makt, som av vissa nyckelpersoner varit känt långt före mordet. Som en amerikan i en DCtrea. Där de flesta WT-iakttagelserna på fredagskvällen måste ha någon form av koppling till makten eller dess förgreningar.

Där Holmer var ledande i någon form, eller invigd sedan länge med maktens förtroende. Där samtidigt CGÖ och hans kompisar naturligt kunde verka, utnyttjas och belönas av HH. Och där en person som Åke J Ek kunde verka ett helt liv utan att ifrågasättas. Eftersom han fyllde sin funktion i en högre mening. Där SBs moder USA och CIA aldrig tvekade om att ta in kompetenta nazister i sin organisation, efter att man hängt andra i Nurnberg.

Där min poäng är att vissa personer hade en helt annan, och avsevärt viktigare position, än deras civila positioner skvallrade om.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-20 kl. 09:32.
Citera
2016-06-20, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Och där en person som Åke J Ek kunde verka ett helt liv utan att ifrågasättas. Eftersom han fyllde sin funktion i en högre mening. Där SBs moder USA och CIA aldrig tvekade om att ta in kompetenta nazister i sin organisation, efter att man hängt andra i Nurnberg.

För att till varje pris bekämpa kommunismen..?!
Ansågs OP vara kommunismens främsta fanbärare och således ett "legitimt" mål?

Är det där FB-efterforskningarna landar?
Citera
2016-06-20, 09:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
För att till varje pris bekämpa kommunismen..?!
Ansågs OP vara kommunismens främsta fanbärare och således ett "legitimt" mål?

Är det där FB-efterforskningarna landar?

Vet ej var det landar. Men du verkar vara en aning naiv.

Där det är svårt att se att högerextrema element skulle vara lierade med Palme. Eller med övriga SAP. Men där Holmer och Ebbe bevisligen inte hade några problem med samma element i efterspelet. Trots att de sedan länge varit allierade med samma SAP och borde vetat bättre efter sina tidigare utryckningar.

Men.

Som Ebbe koncist uttryckte det angående CGÖ. Jag skiter i hans politiska preferenser! Och Holmer sket i det ändå mer när han gjorde en miljonbeställning hos Carls firma. Trots att han som chef kände till hans och hans kompisars nazistmöten sedan länge. Och där hans kompisar samtidigt var de enda betrodda som livvakter i Hans ögon.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-06-20 kl. 10:39.
Citera
2016-06-20, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Om Colby byggde upp tre nät och Lindencrona hade tre avdelningschefer, så passar ju det ihop. Det stämmer inte riktigt in med att 16 radioapparater levererades i senare skede ifrån engelska ambassaden enl. Tunholm. Då utgående av att det är kortvågsapparater för ordinarie, samt reservnätet.

Jag får intrycket att det tredje nätet var helamerikanskt, dvs värdlandet hade inte ens insyn i det. Det kan naturligtvis ha haft svenska operatörer, men Lindencrona bör inte ha varit inblandad.
Citera
2016-06-20, 10:36
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
.....Då uppstår frågan om vilka som ingick i det tredje nätet och som kanske fick sina apparater av CIA???? Kanske "Åkes gubbar" egentligen verkade för CIA? Lindencronas och Colbys uppgifter rör ju tidigt 50-tal, men organisationsmässigt kanske antalet nät och organisationer inte behövde förändras över tid. Kan inte sluta fundera på WACL.
Det mesta kring SB-rörelsen verkar vara skenmanövrar då det gällde för psykstyret att hålla folk med våldsmentalitet organiserade i någorlunda laga ordning. Ryssen som fiende kan bara de galnaste ha velat tro på. Sovjet hade nog med att hålla ihop sitt eget folk vars ungdom ändå inte kunde låta bli att avundas väst. GRU måste ju ha varit de första att infiltrera WACL om man inte rentav varit dess initiativtagare för att störta kommunismen som värsta konkurrenten KGB beskyddade.
För att hålla ihop gentemot allmänhet och överhet måste man i hemliga sammanslutningar på mellannivå föra ett dubbelt spel med låtsad eller inbillad yttre fiende samtidigt med hemligaste konspiration och någon slags extremattityd mot egna samhället. Bemöts dessa som individer visar de sig tänka exakt likformigt vilket Holmer kom fram till och så kunde avslöja samröret från skenbart motsatta läger på allt högre nivå.
CIA och MI6 hjälptes tydligen åt att få fram den för SB-rörelsen nödvändiga utrustningen för att i hemlighet kunna spana på avgörande personer i samhället. Åkes gubbar, Barbro och Lennart kom då väl till pass. Vilka rapporter som sedan blivit fejkade åt olika håll kunde man från båda sidor fråga sig efter att oegentligheter som fortsatt och inte ens Palme eller CIA längre fick besked om efter IB upplösningen kunnat anas.
Den verkliga fienden mot demokrati, FN och västsamhälle i stort kan nu säkert finnas i skiktet mellan det ursprungliga egentliga NATO och alltmer försvagade demokratier i Europa som exempelvis den svenska. Orsak och verkan borde man i vilket fall kunna diskutera.
Citera
2016-06-20, 12:23
Medlem
nattekniks avatar
Någon som vet ?
I GW Perssons böcker om Palme, finns en konsthandlare som kallas G-Gurra...någon som vet om GW lånat den personligheten från knarklangaren (60-talet) och senare konsthandlaren(80-talet) Hasse P ?
Senast redigerad av natteknik 2016-06-20 kl. 12:27.
Citera
2016-06-20, 13:59
Medlem
hehehos avatar
Tänkte göra något helt annat.
Kalla det satir eller vad som...
Gick igenom tråden och letade efter inlägg som get flest reaktioner av olika slag som uttrycker sånt några inte alls vill höra talas om.

Mycket av protesterna sker säkert på goda grunder från duktiga, kunniga skribenter, en del kommer från virrpannor, andra verkar mer organiserade om man gör lite lätta datorkörningarna på dem.

Detta är en form av satir och jag garanterar inte att jag själv håller med om något som jag skriver, men det kan ändå kan ändå vara intressant vad som triggar publiken i denna tråd…
Here we go:

Olof Palme sköts 28 februari med två skott, det ena ett ljuddämpat .22-long-gevär av den typ ”Long reach” använt i Paris, det andra bakifrån med polisammunition och polistjänstevapen. Kulor togs om hand och under natten producerades andra kulor från det tilltänkta vapnet en 38:a med bytt pipa som för övrigt tillhandahållits av EdK. LPs ”skottskada” är fabricerad.
Craig Wiliamsons (Long Reach) hade dragit upp den taktiska planen på uppdrag av figurerna runt Iran-Contra där personer inom Mossad och OSG vägde tyngst i den ordningen. Motivet var fyrfaldigt: (1) stoppad yellow cake till IRAN (och inte missiler eller reservdelar), (2) Palmes motstånd mot NATOS övningar och utrustning i Sverige samt hans stundande resa till Moskva med plan att att likställa USAs och Sovjets relationer till Sverige och inleda ett informationsutbyte med KGB, göra de ”oberoende staterna” till ett verklig maktfaktor i världen. (3) Tredje motivet var stödet till ANC i kombination med att verkligt "oberoende stater” skulle rubba maktbalansen i södra Afrika och troligtvis fälla apartheid. (4) vad stöd till PLO och att han höll på att förstöra IRAN-contra dealen som var viktig för Mossad.
Motiv 2 var utlösande faktor.
AXE-växlarna pumpades på information via det ”militära gränssnittet” vilket inte gick att spåra.
Allt som ”Dallas” säger om kvällen är sant.
Skottet framifrån avlossades av EdK och bakifrån polismannen LT med sitt tjänstevapen. LT hade sprungit ned från åsen då och polisbussen där eftersom den tilltänkte skytten (Belgisk/SA lego soldaten J-C.D ) vid kyrkogården vägrat skjuta pga för mycket folk. På plats var JCD som hade reagerat likadant en dryg vecka tidigare då man försökte skjuta OP i samband med apartheid konferensen. Då frågar LT om det är OK att han promenerar ner och gör jobbet. Skandiamannen skulle lotsa skytt in i huset och garaget, nu blev han utkik och sprang efter mördaren och förväxlades med denne mycket tack vara att mordet ägde rum "ett kvarter bort" av fel person.
Flera poliser/SD hade varit i SydAfrika för att bli ’bloodied’ inför brottet.
Det är EdK och CW man ser på filmen från Arlanda. CW pratar i det närmaste perfekt svenska. I den belgiska delen av teamet ingick Haemers som skuggade OP från Grand. I tumultet efteråt blev han chaufför i sin egen mercedes. I övrigt användes en stulen VW som sen brändes. Den fraktade JCD från skandiagaraget och ut till ett byte med Haemers Merca.
Campingbilen har en centralroll.

Singlaub hade varit i Sverige och förberett flera gånger månader innan. Han hade stor tyngd i beslutet.
Man hade stöd av en fraktion av svenska ”motståndsrörelsen/SB” den med rötter i finska vinterkriget och en stor del av VD1 som dock såg det som en militär operation. Innan slutgiltigt datum bestämts hade astrologer och nummerologer konsulterats precis som många höga politiker rutinmässigt gör. Dessutom sattes ett antal ”medier” i arbete för att påverka den ”andliga” situationen i Stockholm från CIAs getfarm. OSG var infiltrerat av scientologkyrkan och deras underrättelsekontor i Köpenhamn hade en mindre roll bl.a. i kontakter med 33-åringen.
33-åringen skulle också offras men det gick fel, eftersom mordet hände ett kvarter bort.
Egentligen skulle Bertil W. varit gärningsman men han anade med rätta att han skulle offras efteråt och drog sig ur bara veckor innan. Han stod dock för planteringen av PKK-villospåret via kontakter med de turkiska gråvargarna.
Den store PW tillsammans med bröderna R stod för stor del av finansieringen och en del av kontakterna i södra afrika/beligien. Även Alf E med nätverk stod för en del av finansieringen.
SOE i UK var inblandat med samband och en grupp från rouge-CIA var på plats för att få igång PKK spåret direkt efter mordet. SOE/UK avskaffades inte efter WW2 utan lever i i högönsklig välmåga, konkurrerar med MI5/6 och mördade också bl.a. Dag H..
Polismannen KAK och AA hade centrala roller.
Anders L. mördades och även Algernon samt Bror Perä.
OP befann sig på platsen efter att ha stämt möte med en person som hade viktiga upplysningar inför Sovjetresan, där han bekräftade en del av sin kunskap genom insikt i Harvardaffären (efter intrång skatteverket.). Emma R spelade viktig roll i att få Olof till rätt plats.
En ambulans och LAC, var inblandade och förfalskning av band blev nödvändig då kommisarie S av en händelse kom först till platsen.

Planneringsorganisationen på Long-reach var 80-90 personer, i Sverige var en SB-grupp med dayjob på Säpo i Uppsala SB-innerstad=VD1. Även P-G.V och A.K. var inblandade. CGÖ var dock spindeln i det svenska nätet.
Senast redigerad av heheho 2016-06-20 kl. 14:11.
Citera
2016-06-20, 16:31
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vet ej var det landar. Men du verkar vara en aning naiv.

Där det är svårt att se att högerextrema element skulle vara lierade med Palme. Eller med övriga SAP. Men där Holmer och Ebbe bevisligen inte hade några problem med samma element i efterspelet. Trots att de sedan länge varit allierade med samma SAP och borde vetat bättre efter sina tidigare utryckningar.

Men.

Som Ebbe koncist uttryckte det angående CGÖ. Jag skiter i hans politiska preferenser! Och Holmer sket i det ändå mer när han gjorde en miljonbeställning hos Carls firma. Trots att han som chef kände till hans och hans kompisars nazistmöten sedan länge. Och där hans kompisar samtidigt var de enda betrodda som livvakter i Hans ögon.

Är inne på samma tankar som du. Oavsett alla nazianstrukna personer som förekommer omkring Holmér och Ebbe var dessa betrodda personer. Förmodligen för att Ebbe och Holmer kände till dom sen tidigare i de hemliga verksamheterna. Många i efterspelet till MOP hade garanterat andra och hemliga uppgifter vid sidan av sina civila arbetsuppgifter. Det är möjligt att vissa namn var inblandade i mordet men tycker mycket handlar om en ohelig allians mellan SAP via Holmér och senare Ebbe och diverse ljusskygga personer för att dölja hemliga verksamheter som SB. Bortom denna mörkläggning kanske en mindre mördargrupp av t ex moelvska fribytare finns men är oåtkomliga pga det övergripande behovet av att skydda de hemliga SB-verksamheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in