Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Det funkar inte så. Hjärnan fungerar som en dator och gudstron är en bugg i programdesignen.
Allt måste ha en mening. Och då behövs Gud som sista utväg. Annars blir det nollpekare i frontalloben och hjärnan kraschar.
Jo det talas om en typ av felaktig slutledning som människan kan göra i dessa lägen. Det har förmodligen att göra med att människan försöker skapa ett skydd för överlevnad? Men det går att övervinna med bildning och sunt förnuft. Förmodligen så måste samhället också agera på ett sunt vis?
Citat:
Ursprungligen postat av
ivanivan
Hur ser du på stället där evolutionen först startade?
Enligt dina kunskaper om evolution, fysik, astronomi och naturvetenskap.
På vår jord så talar man om abiogenesis. Men det talas om att biokemin för möjligheten till liv kan ha satts igång redan när universum var 10-15 miljoner år gammalt.
Var på jorden är svårt att säga, men det man har hittat spår ifrån är platser som Grönland och Australien. Det intressanta dock är att det verkar ha startat ganska tidigt på vår planet.
Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima

Bullseye!
En skapare och evolution motsäger inte varandra, det är däremot många som tror på antingen det ena eller det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Ja man kan definiera det på olika sätt, poängen är att det är så roligt när de som tror på enbart evolution dumförklarar de som tror på en skapare, det finns som sagt ingen som helst kontrovers däremellan, det finns heller inga bevis för varken enbart evolution eller en skapare. Det är endast troende och icke troende fundamentalister (om man kan kalla dem så) som tjafsar.
Jo evolutionen motsäger faktiskt en skapare. Evolutionen är fantastisk och visar tydligt att en skapare är onödig.
Ytterligare motsättning är att om en skapare finns så visar evolutionen att den skaparen är ganska klantig och bör sakna de egenskaper man brukar tillskriva en skapare. Därför faller sannolikheten med en skapare stort på den punkten. Ytterligare studier inom kvantmekanik och universum visar också tydligt att denne skapare framstår som ett både onödigt och orimligt moment.
Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Jaså? Såvitt jag vet finns det inte någonting alls inom någon av de discipliner du nämner som motsäger existensen av en gud.
Som jag skrev ovan så är det på ett flertal olika sätt och vis som just evolutionen gör gud helt onödig. På ett så stort sätt att det till och med är orimligt och osunt att försöka få in en gud i bilden. Läs på om evolutionsbiologi är mitt tips.
Citat:
Ursprungligen postat av
ivanivan
En skapare behöver vara uppdelad från helheten för att kunna skapa.
Som vi.
Är man helheten så händer inget alls då men vet allt som var, är och blir för alltid.
Inget nytt, bara samma.
Man vet redan sitt skapande innan det görs.
Allt blir platt.
Här förklarar du själv varför en skapare är orimlig per din definition. Det du säger faller på sin egna rimlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
EarthWalker
Till följd av din brist på alternativt tänkande och eftersom du redan vet om hur allt ligger till tack vare fysik, astronomi, naturvetenskap och evolutionen så behöver jag ju knappast förklara för dig? Måste va en fröjd att ha dom att tacka för all kunskap du besitter. Har dock tyvärr bara två tummar att höja.
Jag vet absolut inte hur allting ligger till. Vad får du det ifrån?
Men vad menar du med alternativt tänkande? Ingår det att jag ska acceptera saker som verkar orimliga och osunda enligt den kunskapsnivå vi står vid idag? Vad meningslöst i så fall säger jag.