2016-06-25, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Inte bara i min värld utan även i den s.k verkligheten, det kan vara övernattningslägenhet, studentboende till barnen, par som separerat m.m.
Många med god ekonomi bor hellre trångt i stan än större utanför stan, så ser verkligheten ut.
Tur man inte lever i den verkligheten utan kan bo i stor villa och behöver jag övernatta så bor jag på hotell.
2016-06-25, 17:36
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Surt sa räven har jag tidigare kommenterat dina inlägg.
Men här börjar det skvätta av svårartad desperation samtidigt.

Nu skulle det kanske kunna vara så att det här är en av de sk osäljbara lägenheterna som mäklaren i tråden talade om. Men då har mäklaren fel, iom att denna budats upp till nuvarande nivå.

Med senaste bud blir kapital och månadskostnad ca 3849. Låter väl överkomligt för att få bo där det är som mest attraktivt. Eller ca 142/månad och kvm.

Hade vi haft marknadshyra hade man troligen kunnat hyra den för ca 4100/mån. (Då har jag lagt på lite för underhåll mm).

Tog en extra titt på den och ser den saknar ugn också haha. Balkong saknar den också.
Toan kommer man ju knappt igenom vid handfatet när man vill tömma tarmen, kul att fastna vid handfatet och få skruva ner det varje gång man måste göra nummer 2. Man är ju psykiskt sjuk ifall man bor med stockholmsdusch och får stå på muggen och duscha.

Det här är en gammal lyhörd papperskex fastighet där 27 kvadratarn var inkvartering för pigorna och hissvakten bodde under arbetsveckorna. När veckan var slut flydde dessa fattighjon troligtvis detta råttbo illa kvickt.

Bor du i ett sånt här råttbo och tror du är hipp för att det ligger vid tågspåret i stan? En annan nyliberal "profil" här i tråden bodde ju på 24-27 m2 med sin sambo förut och han tycker arbetsklassen kan bo på ännu mindre än vad han gjorde, varför ska någon bo större än vad han fick göra?

Bo i innerstan är ingen livskvalite och denna lägenhet är rent skräp, går inte ens få in bokhylla, normalstor tvbänk, matbord med 4 platser och en säng och annat som behövs. Hade betalat 200 000 kr för den max och använt den som förråd. Inte när när jag skulle flytta hemifrån hade jag köpt en lägenhet på 27 m2 utan troligtvis hängt mig istället om det var det enda alternativet.

Kul att sitta med 2.5 miljoner i skuld vid en bostadskrasch fastlåst i ett råtthål som detta. En riktig kafka roman.
Senast redigerad av slemhog 2016-06-25 kl. 17:39.
2016-06-25, 18:06
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag tror inte på att svenska bostadsbubblan spricker, utan jag är mer inne på att hela svenska bostadsmarknaden TOTALKRASCHAR inom kort.

Hur ska jag agera för att tjäna pengar på mitt antagande? Vad ska jag investera i för tjäna på en TOTALKRASCH på svenska bostadsmarknaden?
Många visa män i tråden, ingen som vet har man bäst investerar i en TOTALKRASCH på svenska bostadsmarknaden? Jag har tänkt investera mellan 750.000-1.000.000 kr och är beredd att ta risk.
2016-06-25, 18:43
Medlem
Innan amorteringskravet så blev min lägenhet, som ligger i centrala stan(som jag hyr) värderad till 1,3m. Jag har blivit erbjuden att köpa den av min hyresvärd för 1,3 men jag sa 1,2,

Dom gick först inte med på att sälja den för det priset men efter priserna gick ner/mindre visningar och fler objekt som ej blir sålt så ringer dom mig konstant nu och vill bli av med den.

Borde jag avvakta?
2016-06-25, 18:55
Medlem
Citat:
Inte bara i min värld utan även i den s.k verkligheten, det kan vara övernattningslägenhet, studentboende till barnen, par som separerat m.m.
Många med god ekonomi bor hellre trångt i stan än större utanför stan, så ser verkligheten ut.
Ja, det är lite anmärkningsvärt att så många förnekar verkligheten.
En del vill helt enkelt bo i centrala flerfamiljshus. Och eftersom de är rätt många så blir priserna höga. Folk som har den minsta lilla förståelse för marknadsekonomi borde kunna förstå det.

Genomsnittlig boyta per person i Stockholms kommun är ca 34 kvm. Lär finnas ganska många som bor på mindre yta än så.
Jag känner folk som har iaf över 60+ ksek per månad i lön, som bor i mindre lägenheter i centrala Stockholm. Då äter dom bara på restaurang, tar taxi när de ska någonstans, och anlitar folk när något skall göras osv. Så lönen går åt, och dom verkar tycka att det är så livet skall levas.
2016-06-25, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Många visa män i tråden, ingen som vet har man bäst investerar i en TOTALKRASCH på svenska bostadsmarknaden? Jag har tänkt investera mellan 750.000-1.000.000 kr och är beredd att ta risk.

Det är väl bara att blanka bankaktier för om du har rätt så kommer det ge bankerna kreditförluster av aldrig skådat slag. Men även om du har rätt så är det ju även en fråga om tajming. Med fel tajming sår blir istället du bankrutt före du får casha in.
“The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”
2016-06-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag känner folk som har iaf över 60+ ksek per månad i lön, som bor i mindre lägenheter i centrala Stockholm. Då äter dom bara på restaurang, tar taxi när de ska någonstans, och anlitar folk när något skall göras osv. Så lönen går åt, och dom verkar tycka att det är så livet skall levas.

Ingen som helst koppling mellan hög lön/fint yrke/hög status och intelligens / vett / sundhet i kropp & själ med andra ord.

Däremot en stark koppling mellan tidigare nämnda grupp och slöseri, hjärndöd hedonism och lathet uppenbarligen.

Som jag länge misstänkt.
Senast redigerad av Redwoodmarin 2016-06-25 kl. 19:47.
2016-06-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Ingen som helst koppling mellan hög lön/fint yrke/hög status och intelligens / vett / sundhet i kropp & själ med andra ord.

Däremot en stark koppling mellan tidigare nämnda grupp och slöseri, hjärndöd hedonism och lathet uppenbarligen.

Som jag länge misstänkt.
För att dom värdesätter andra saker än dig?
2016-06-25, 20:24
Medlem
Citat:
För att dom värdesätter andra saker än dig?

Inget fel i att sätta värde på olika saker. Men det finns gränser.

Men jag förstår att du säkerligen anser det lika sunt och frisk att sätta i sig 400 gr heroin per dag som att sätta i sig 400 gr broccoli. Det handlar för dig bara om att värdesätta olika saker...
2016-06-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Inget fel i att sätta värde på olika saker. Men det finns gränser.

Men jag förstår att du säkerligen anser det lika sunt och frisk att sätta i sig 400 gr heroin per dag som att sätta i sig 400 gr broccoli. Det handlar för dig bara om att värdesätta olika saker...
Sämsta parallellen någonsin, att bo på 27 kvm är lika skadligt som att ta heroin
Man kan bo trångt och leva bra liv.
2016-06-25, 21:13
Medlem
Citat:

Bravo!
2016-06-25, 21:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Sämsta parallellen någonsin, att bo på 27 kvm är lika skadligt som att ta heroin

Man bryts nog ner fortare att bo i ett råtthål på 27 kvadrat än att skjuta horse. Heroinisterna brukar iaf leva till 40....
Har aldrig hört någon bo på 27 m2 från 20 års ålder till 40+ och klarat av det utan att bli vansinnig och fly eller få en hjärtattack efter 5-10 år. Få har ens vågat anta denna utmaning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in