2016-06-24, 14:10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vem påstod att de skulle höja omedelbart?

Jaha, så din teori var snarare att "så småningom kommer Riksbanken att höja reporäntan". Ja, det håller nog i princip alla med om. Jag är dock inte övertygad om att den väntande höjningen tidigarelagts till följd av den senaste försvagningen av kronans växelkurs mot andra valutor.
2016-06-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jaha, så din teori var snarare att "så småningom kommer Riksbanken att höja reporäntan". Ja, det håller nog i princip alla med om. Jag är dock inte övertygad om att den väntande höjningen tidigarelagts till följd av den senaste försvagningen av kronans växelkurs mot andra valutor.
När svenska kronan tappar i värde så måste RB höja räntan för att stoppa flykten från svenska kronan, om de inte gör det så får det enorma konsekvenser för våra utlandslån som helt plötsligt blivit mycket dyrare.
2016-06-24, 14:24
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Kronkursen har gått både ner och upp i perioder utan att Riksbanken för den skull har höjt och sänkt räntan varje gång som svar på det. Det är ju inte så att de siktar på ett specifikt värde för KPI. De har ett godtagbart intervall och växelkursförändringar leder långt ifrån alltid till att man hamnar utanför det intervallet. Hamnar man inte utanför intervallet så finns det inte mycket anledning att vänta sig ändringar av reporäntan heller.

Är du säker på att Riksbanken håller med om att de "ska agera innan"? Det skulle inte jag skriva under på. Det går naturligtvis att ha uppfattningen att de borde göra det, men det är inte samma sak som att penningpolitiken de facto drivs på det sättet eller att Riksbanken riskerar att utsättas för någon form av sanktioner för att inte driva penningpolitiken så.
Ja, Riksbanken försöker agera innan eftersom det är en eftersläpning på effekterna av deras beslut. Lite om beslutsprocessen:
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Vad-paverkar-ett-rantebeslut/
Citat:
Hur görs prognoserna?

Hur gör man då en prognos för utvecklingen av inflationen och den ekonomiska tillväxten? Riksbanken börjar med att göra en bedömning av den internationella konjunktur- och inflationsutvecklingen, med särskild fokus på utvecklingen i Europa och USA. Därefter bedöms utvecklingen på de finansiella marknaderna, bland annat växelkursens och räntornas utveckling. Den internationella prisutvecklingen och växelkursen är viktiga bestämningsfaktorer eftersom de påverkar prisutvecklingen på de varor och tjänster som importeras till Sverige. Slutligen görs en prognos av den svenska konjunkturutvecklingen, som är en viktig bestämningsfaktor för inflationen.
2016-06-24, 14:25
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
När svenska kronan tappar i värde så måste RB höja räntan för att stoppa flykten från svenska kronan, om de inte gör det så får det enorma konsekvenser för våra utlandslån som helt plötsligt blivit mycket dyrare.

Jaha, så det är därför som Riksbanken har kontinuerligt höjt reporäntan de senaste åren i takt med att kronan har försvagats mot både EUR och USD. Eller vänta nu, i verkligheten har de ju sänkt reporäntan de senaste åren (vilket du säkerligen redan var medveten om).

Det verkar med andra ord inte som att Riksbanken delar din uppfattning om vad de "måste" göra. De håller sig istället till sitt uttalade mål, som inte innehåller några specificerade krav om någon valutaväxelkurs.

Skulle KPI börja stiga så blir det dags att fundera på att höja reporäntan. Så länge som KPI ligger i den nedre delen av det godtagbara intervallet så är det inte troligt att höjningar är nära förestående.

Som jag redan påpekat är det dock betydligt troligare att bolåneräntorna kan komma att höjas inom en nära framtid, till följd av ökad finansiell osäkerhet.
2016-06-24, 14:30
Medlem
Det intressanta i det här läget är bolånetorkar som är fullt belånade, inte har amorterat hittills och som dessutom investerat sina pengar på börsen. Vi har nog alla hört argumentet "Varför amortera? Jag investerar i börsen i stället, det är mycket bättre avkastning!"

Nu verkar bopriserna falla och på måndag lär vi dessutom se en nedgång på börsen på på 5-10% och det lär fortsätta nedåt.

Så bolånetorskar som är maxbelånade och leker investeringsgurus gör bäst i att avbeställa sin nya rostfria espressomaskin.
Senast redigerad av Perfecthairline 2016-06-24 kl. 14:45.
2016-06-24, 14:32
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Jaha, så det är därför som Riksbanken har kontinuerligt höjt reporäntan de senaste åren i takt med att kronan har försvagats mot både EUR och USD. Eller vänta nu, i verkligheten har de ju sänkt reporäntan de senaste åren (vilket du säkerligen redan var medveten om).

Det verkar med andra ord inte som att Riksbanken delar din uppfattning om vad de "måste" göra. De håller sig istället till sitt uttalade mål, som inte innehåller några specificerade krav om någon valutaväxelkurs.

Skulle KPI börja stiga så blir det dags att fundera på att höja reporäntan. Så länge som KPI ligger i den nedre delen av det godtagbara intervallet så är det inte troligt att höjningar är nära förestående.

Som jag redan påpekat är det dock betydligt troligare att bolåneräntorna kan komma att höjas inom en nära framtid, till följd av ökad finansiell osäkerhet.
Jo, Riksbanken delar vår uppfattning. Läs under rubriken "Växelkurskanalen"
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Hur-paverkar-penningpolitiken-inflationen/

Vad de sedan har gjort i praktiken sista åren är en annan sak. De har helt enkelt gjort fel.

Edit: KPI har för övrigt redan börjat stiga. http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/
2016-06-24, 14:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Ja, Riksbanken försöker agera innan eftersom det är en eftersläpning på effekterna av deras beslut. Lite om beslutsprocessen:
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Vad-paverkar-ett-rantebeslut/

I praktiken är det dock ofta lite si och så med hur förutseende man är. De höjde ju reporäntan bara ett par veckor innan Lehman-konkursen, vilket ledde till en hel del höjda ögonbryn. Sedan dess har KPI-måttet legat och nosat på den nedre änden av det godtagbara intervallet. Jag ser det inte som särskilt troligt att höjningar är nära förestående i dagsläget. Vad gäller de svenska bankernas upplåning så går det ju alldeles utmärkt att försöka balansera det genom att höja bolåneräntorna utan att för den skull röra på reporäntan. Jag ser det som en mycket troligare utveckling.
2016-06-24, 14:40
Medlem
Scherings avatar
Citat:
I praktiken är det dock ofta lite si och så med hur förutseende man är. De höjde ju reporäntan bara ett par veckor innan Lehman-konkursen, vilket ledde till en hel del höjda ögonbryn. Sedan dess har KPI-måttet legat och nosat på den nedre änden av det godtagbara intervallet. Jag ser det inte som särskilt troligt att höjningar är nära förestående i dagsläget. Vad gäller de svenska bankernas upplåning så går det ju alldeles utmärkt att försöka balansera det genom att höja bolåneräntorna utan att för den skull röra på reporäntan. Jag ser det som en mycket troligare utveckling.
Ja de klantade sig då. De har klantat sig nu. Effekterna av en ränteändring kommer efter 1-2 år. Riksbanken räknade tills igår med att KPI skulle nå 2% sommaren 2017. Om kronan faller nu pga brexit så kommer KPI att sticka snabbt uppåt och i så fall blir nog Riksbanken tvungna att skynda på den räntehöjning som de tills nu sagt skulle komma kring 2017-2018.

Edit: Läste inte klart ditt inlägg. Att bankerna höjer bolåneräntorna innan Riksbanken höjer reporäntan låter väldigt troligt ja. Det räcker väl gott för att förstöra festen.
Senast redigerad av Schering 2016-06-24 kl. 14:44.
2016-06-24, 14:42
Medlem
Citat:

Ja vi får väl se om de jåhöjer nästa gång, bumpar ditt inlägg då.
2016-06-24, 14:54
Medlem
slemhogs avatar
Vilken underbar morgon Vaknar upp till en flinande Nigel Farage på aftonbladets första sida då vet man något underbart har inträffat: BREXIT som jag förutspått och hoppats på.

Hoppas det här påverkar börsen, kronan och bostadspriserna så dom går ner ännu mer och skapar orolighet kombinerat med amorteringskravet.

Allting går fan min väg just nu senaste halvåret i privatlivet och politiskt med starten av id-kontroller vid nyår.

Glad midsommar
2016-06-24, 15:45
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Jag tror inte på att svenska bostadsbubblan spricker, utan jag är mer inne på att hela svenska bostadsmarknaden TOTALKRASCHAR inom kort.

Hur ska jag agera för att tjäna pengar på mitt antagande? Vad ska jag investera i för tjäna på en TOTALKRASCH på svenska bostadsmarknaden?
2016-06-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Jag tror inte på att svenska bostadsbubblan spricker, utan jag är mer inne på att hela svenska bostadsmarknaden TOTALKRASCHAR inom kort.
Varför skulle hela den svenska bostadsmarknaden TOTALKRASCHA?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in