2016-06-25, 15:10
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson

Bara jag som funderar på vad Z har gjort för svenskfotboll? Pratas mycket om "tack för allt du gjort för svensk fotboll" vadå tack för allt? Har han satsat pengar så vi fått fram fler talanger, har landslaget blivit bättre med tiden när han blivit bättre eller vad fan tackar vi honom för?
Visst han har fått gjort många mål och på bekostnad av det har vi släppt in fler.

Han har varit en kassako utan dess like för förbundet skulle jag tro. Därför det daltats så mycket med honom.
Citera
2016-06-25, 15:22
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Han har varit en kassako utan dess like för förbundet skulle jag tro. Därför det daltats så mycket med honom.
Ja det förstår jag, men jag har svårt att greppa hyllningen av vad han gjort för den svenska fotbollen förutom dragit in pengar till förbundet då. Hade vi blivit bättre senaste 10 åren hade jag köpt det men vi har bara blivit sämre. Jag har svårt att hylla en enskild spelare så mycket som Z blivit hyllad i en så pass stor lagsport som fotboll är.
Citera
2016-06-25, 15:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
1. Men det var ju nämligen du som började ta upp de tidigare prestationerna genom att ta upp PSGs olika tidsperioder och konstaterade faktumet att jämförelsen är skevt p.g.a. den uppenbara anledningen. De qatariska ägarna satsade på Champions League redan vid första början, något som är förståeligt p.g.a. kvalitén i Frankrike var inget att hänga upp i granen av ett lag av PSGs kaliber. Det är ett minimikrav att vinna ligan och i inhemska cupturneringar.

2. Ingen har sagt att Zlatan är kass eller dålig, bara att svensken inte har lyckades infria de högt ställa förväntningarna som låg på PSG (under ledning av de qatariska ägarna) hade ambitionen att nå riktigt långt i Champions League redan vid sitt övertagande av den franska huvudstadsklubben, Zlatan blev värvad just av den anledningen att föra laget till Champions League vinst eller åtminstone till final i egenskap som härförare. Det har funkat i Ligue 1 och i andra inhemska cupermen som har tyvärr inte riktigt funkat i utslagsfasen.
1 Och du kommer inte ihåg varför jag gjorde detta?
Jo, det var för någon påstod att vinna ligan inte var ett mål, och då tog jag upp hur få titlar de hade fått.
Och att de visst är intresserade av dessa.

2 Många som säger Zlatan är kass av Zlatanhatarna, men givetvis inte alla om nu någon trodde jag menade detta.
Han har verkligen infriat PSG förväntningar i stort, enda är väl att de sista två åren kanske dom ville ha kommit längre i CL.
Resten är total succé.
Även i och med Zlatans övergång till PSG, så blev helt plötsligt PSG ett intressant lag att gå till för andra bra fotbollsspelare.
Blir liksom en dominoeffekt där, och de har ju verkligen fått tag i ett gäng mycket duktiga fotbollsspelare.
Så jag är säker på att de är mycket nöjda med vad Zlatan presterat.
Kunde det varit bättre, jo, det kan det alltid vara, men någonstans är man nöjd och tillfreds med det han gett dom.
Det betyder inte att det inte kan bli bättre, då det alltid kan bli bättre.
Citera
2016-06-25, 16:00
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Var tycker populationen på Flashback att Zlatan hamnar på en lista över tidernas bästa fotbollsspelare?

Om du menar i världen så blir det väldigt omfattande & krångligt att bena ut det. Det får man nästan vara journalist för att ge sig in i så man får betalt för jobbet med att utarbeta en lista. Skulle man publicera det så vill man kanske sprida ut det geografiskt så han skulle kunna halka in på en topp 100-lista som Nordens bäste. Å andra sidan vill man nog sprida ut det med positioner också vilket talar för att han hamnar utanför topp 100 då massa backar också ska med. Man vill väl också sprida ut det tidsmässigt så en massa gamlingar ska också in.

Så nej, han kommer nog inte med på topp 100.
Citera
2016-06-25, 16:15
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Om du menar i världen så blir det väldigt omfattande & krångligt att bena ut det. Det får man nästan vara journalist för att ge sig in i så man får betalt för jobbet med att utarbeta en lista. Skulle man publicera det så vill man kanske sprida ut det geografiskt så han skulle kunna halka in på en topp 100-lista som Nordens bäste. Å andra sidan vill man nog sprida ut det med positioner också vilket talar för att han hamnar utanför topp 100 då massa backar också ska med. Man vill väl också sprida ut det tidsmässigt så en massa gamlingar ska också in.

Så nej, han kommer nog inte med på topp 100.
Journalister i Norden kom ju dessutom fram till att M. Laudrup var den störste i Norden, inte Zlatan. Förstår inte att inte Allan Simonsen kommer före Zlatan där heller dock. Eller lillebror Laudrup, Henke, Nordahl, Bosse Larsson...

http://www.vg.no/sport/fotball/internasjonal-fotball/stor-kaaring-zlatan-ikke-best-i-norden/a/23466574/

Att Schmeichel kommer som trea men Ronnie Hellström inte ens nämns är också en stor gåta för mig. Och Patrik Andersson, hur kan de glömma honom?
Citera
2016-06-25, 16:57
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Journalister i Norden kom ju dessutom fram till att M. Laudrup var den störste i Norden, inte Zlatan. Förstår inte att inte Allan Simonsen kommer före Zlatan där heller dock. Eller lillebror Laudrup, Henke, Nordahl, Bosse Larsson...

http://www.vg.no/sport/fotball/internasjonal-fotball/stor-kaaring-zlatan-ikke-best-i-norden/a/23466574/

Att Schmeichel kommer som trea men Ronnie Hellström inte ens nämns är också en stor gåta för mig. Och Patrik Andersson, hur kan de glömma honom?

Det är väl lite hur man ser på fotboll. Jag anser Bosse Larsson är Sveriges mest kompletta spelare. Han vann skytteligan i allsvenskan 1965 med 28 mål det har överträffats en gång, av Lill-Damma. Han var sedan utomordentlig mittfältare och dessutom försvarare i klubblaget.

Med samma synsätt så anser jag att Pelé är världens bäste och Cruyff som Europas bästa.
Citera
2016-06-25, 17:54
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Som sagt, man vill sprida ut det geografiskt, tidsmässigt & positionsmässigt. Kurre Hamrin & John Hansen är ju så givna här så det finns ju bara inget annat. Istället kommer massa islänningar, norrmän & finnar med, samt överskattade 90-talsspelare som inte ens dominerade sina klubblag under någon längre tid.

Eidur Gudjohnsen 9a...och ingen plats för Kurre Hamrin eller John Hansen. Snacka om inkvoterat!
Citera
2016-06-25, 18:07
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Som sagt, man vill sprida ut det geografiskt, tidsmässigt & positionsmässigt. Kurre Hamrin & John Hansen är ju så givna här så det finns ju bara inget annat. Istället kommer massa islänningar, norrmän & finnar med, samt överskattade 90-talsspelare som inte ens dominerade sina klubblag under någon längre tid.

Eidur Gudjohnsen 9a...och ingen plats för Kurre Hamrin eller John Hansen. Snacka om inkvoterat!
Håller med, kronan på verket är ju dessutom att sätta Zlatan som tvåa. Nog att han förtjänar att vara med på listan, men inte så högt upp.
Citera
2016-06-25, 18:18
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Håller med, kronan på verket är ju dessutom att sätta Zlatan som tvåa. Nog att han förtjänar att vara med på listan, men inte så högt upp.

Flest mål för den mest framgångsrika nationen.
Flest ligatitlar i toppligor & det som nyckelspelare.

Ser du inte själv vilket skämt det är att du sätter Brolin, Brian Laudrup, Bosse Larsson, Henke Larsson & Patrik Andersson före Zlatan?
Citera
2016-06-25, 18:52
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Flest mål för den mest framgångsrika nationen.
Flest ligatitlar i toppligor & det som nyckelspelare.

Ser du inte själv vilket skämt det är att du sätter Brolin, Brian Laudrup, Bosse Larsson, Henke Larsson & Patrik Andersson före Zlatan?
Som det under innevarande kalenderdatum reddes ut i en annan tråd så har tex Henke en bättre procent än Zlatan när det gäller mål i tävlingsmatcher. Utöver det så har Brolin ett något bättre målsnitt än Zlatan, och gällande målsnitt så slår ingen Nordahl. Att Zlatan öst in mål mot Malta, San Marino och Färöarna imponerar föga i sammanhanget och bör inte ges så stor aktning. Henke har dessutom vunnit UEFA:s guldsko och gjorde på "sin ålders höst" succé i både Barcelona och Man Utd. De tunga titlarna han ligger inne med talar för sig själva i sammanhanget. Brolin har liksom Henke ett VM-brons, men utöver det även ett EM-brons i ett lag där han var en klart tongivande nyckelspelare. Cupvinnarcupen, som nyckelspelare i Parma, ett av de bästa lagen i världens då bästa liga, i en tid då utlänningskvoter och annat var standard vilket gjorde det svårare att bli utlandsproffs.

Bosse Larsson blev proffs i Stuttgart i en tid då det var något ytterst exklusivt att ens bli proffs, då storlag ute på kontinenten hade en utlänningskvot att bekymra sig över. Utöver det var han med och spelade fram Malmö till Europacupfinal och var den bärande spelaren i landslaget i ett helt decennium, med en femteplats i VM som bästa notering.

Patrik Andersson var också han en viktig kugge i en av vår bästa årgångar i landslagssammanhang. Mångårig lagkapten dessutom. Avgjorde som back tyska Bundesliga, har vunnit Champions League och var given startspelare i så gott som alla lag han spelade.

Brian Laudrup med EM-guld och kvartsfinal i VM -98 (där man dessutom skakade jättenationen Brasilien och förlorade med 3-2), ja, vad är han emot den store Zlatan egentligen? Inte så att han gjort bort sig i klubblagssammanhang heller. Men av namnen som nämnts hittills så är nog han och Zlatan de som kommer närmast varandra på listan.

Och Sverige som den mest framgångsrika nationen. Ja, beroende på hur man värderar danskarnas EM-guld, men jag håller med. Men hur framgångsrik har denna nation varit under Zlatans tid? Där kommer ju ALLA vi har nämnt hittills långt före Zlatan, svenskar som danskar.
Senast redigerad av introverto 2016-06-25 kl. 19:34.
Citera
2016-06-25, 19:12
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Bosse Larsson blev proffs i Stuttgart i en tid då det var något ytterst exklusivt att ens bli proffs, då storlag ute på kontinenten hade en utlänningskvot att bekymra sig över. Utöver det var han med och spelade fram Malmö till Europacupfinal och var den bärande spelaren i landslaget i ett helt decennium, med en femteplats i VM som bästa notering.

Antingen måste man spela i en stor liga & föra laget till topplaceringar eller, om man nu av någon anledning väljer att spela i en mindre liga, föra det laget till stora framgångar i Europaspel. Eller då landslaget till stora framgångar under lång tid. Det här håller inte för Bosse. Inte i konkurrens med Zlatan.

Dom andra tänker jag inte ens kommentera.
Citera
2016-06-25, 19:20
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Antingen måste man spela i en stor liga & föra laget till topplaceringar eller, om man nu av någon anledning väljer att spela i en mindre liga, föra det laget till stora framgångar i Europaspel. Eller då landslaget till stora framgångar under lång tid. Det här håller inte för Bosse. Inte i konkurrens med Zlatan.

Dom andra tänker jag inte ens kommentera.
Så att Bosse Larsson var den bärande spelaren i både landslaget och MFF, när landslaget kom femma i VM efter att ha mött både världsmästarna och silvermedaljörerna, samt MFF som kom tvåa i Europacupen - det tycker du Zlatan slår hur lätt som helst?

Då kan jag upplysa dig om att under den tid då Zlatan var den bärande spelaren i landslaget, så var landslaget det sämsta någonting. Eller i varje fall på mycket, mycket länge. Några Europaframgångar har han inte, inte som är värda att tala om i alla fall. Han sumpade Barcelonas CL när han var där och blev till följd av detta petad och sedermera fick han sparken. PSG med oljepengar köpte in honom i en satsning där ägarna ville se ett CL-guld, men det räckte som bäst till kvartsfinal. Att han sedan vinner skytteligan när han blir skedmatad med bollar av elitspelare i respektive ligas bästa lag går väl inte att bortse från, men troligtvis så hade dessa lag haft någon annan på hans plats om inte han funnits där. Det är väl bara PSG som inte har haft liknande framgångar innan hans tid, men då ska man komma ihåg att han vara bara En av Flera köpta spelare. PSG:s saga kommer fortsätta, och han kommer inte nå samma legendstatus där som Henke i Celtic eller Roger Magnusson i Marsielle. Möjligen att han kan hota Bosse Larsson som MFF-legend, fast knappast hos det gamla gardet, och knappast i fråga om vad de båda uträttat för MFF på planen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in