2016-06-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tycker att ditt och Literals inlägg var lite mer utav seriösa invändningarna i tråden..

Jag tror vad du försöker belysa är att man inte bara kan prata om Islam i helhet, eftersom länderna i MÖ är så olika när det gäller kultur och lagar.. Ja hijab är en mer iransk sed.. Zoroastrianister hade hijab.
Men har du tänkt på varför "hijab" förvandlades till en socialt accepterad norm?
Det beror inte på religion.. Det är annat..

Varför då?
Citera
2016-06-25, 12:44
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Får jag ser några då?
Vad babblar du om?All förfalskning av information är fel oavsett om man försöker använda det i ett konstruktivt syfte.

Jag har besökt Iran och hade dessutom livliga ateistiska diskussioner med religiösa.Såg också flera homosexuella.Hur var det nu med avrättningar?
Inte i dina vildaste fantasier kan du tänka dig vilken tolerans det finns för kritik.Vid universitet i Tehran möts olika perspektiven och temat är 'fritt tänkande'.Vågar man bli utmanad på sina fyrkantiga fördomar så föreslår jag att Iran är värt ett besök.
Ska jag välja universitetsmiljö utan för Europa så väljer jag nog Nya Zeeland framför den totalitära miljön i Iran, som jag ej anser vara så rumsren som du fantiserar om hemma i ditt pojkrum.

Men du får ha dina fantasier, och tänka-i-boxen med dina idoler, var god.

... det stör inte mig, men det stör den bildade elit som kommer att fortsätta researcha om alla falska rapporter som Iran lämnat in till världssamfundet genom åren.

Är du också bara 15? Här på flb är åldersgränsen faktiskt 18 år. Å andra sidan det utkrävs inga leg.

Tur för dig.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-06-25 kl. 12:48.
Citera
2016-06-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
E det typ ditt bevis på att kvinnorna känner sig tvingade? Brudar som posar
Kolla, de fixar sina handlingar fattar du? De som skickar såna bilder vill söka asyl sen. Inte ovanligt i Iran att nån tar av sig sjalen. Det beror på vart man e!
Hon visar sen att hon poserade för sajten o handläggaren skriver det i ansökan

Varför vill de lämna då?

Jag tittade runt lite och hittade detta:
http://www.refworld.org/docid/4f15163e2.html

Förnekar du att man har en strikt dresscode?

Just en klar regel runt hijab/burqa hittade jag inte, det verkar mer finnas en moralisk dresskod och någon sorts beslöjning ingår.
Citera
2016-06-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Varför då?

Citat:
Ok fattar, kolla, hijab är en norm i vissa länder. Sen har man gjort sexigare versioner av samma norm. Kvinnor "gillar" inte hijaben i sig, de bryr sig inte om det religiösa. Den används som en bra ursäkt att slippa fixa sig hela tiden. Fattar du? IR5 har rätt, hijab e praktisk sak för många kvinnor.
Alla e så inne på det här med religion men i själva verket finns det mycket mer än bara religion.
Sen har religiösa kvinnor en annan typ av hijab. Men seröst ni fattar inte att hijab oxå täcker mycket av felen.

Serlöst kallar du det här för hijab?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2b/b0/3b/2bb03b801426f4774d6654ec0fb49c18.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/2b/b0/3b/2bb03b801426f4774d6654ec0fb49c18.jpg
torterad måste kvinnan va asså. Jävla katter kvinnor e asså
Fattar du, hijab o sexiga kläder e inte samma sak. Sen finns det självklart normer. Typ du sa att din fru tar av sig slöjan utanför byn. Sant, det e för att hon respekterar normerna. Det e samma sak i Iran, du kan inte klä dig likadant om du e typ i religiösare städer än Tehran. Fattar du?
Sverige e typ likadant överallt o när man jämför så då blir det fel.
Bahram, frågan är inte om kvinnan tycker om hijab eller ej. Frågan är snarare varför normen finns..
Vad du uttrycker bygger på "alienationen" som Literal skrev om.
Vem har öht bestämt våra sexuella ideal?
Hur vet man att kvinnan uttrycker sin sexualitet bäst genom att markera det genom lättare kläder?
Citera
2016-06-25, 13:46
Medlem
Citat:
Bahram, frågan är inte om kvinnan tycker om hijab eller ej. Frågan är snarare varför normen finns..
Hur vet man att kvinnan uttrycker sin sexualitet bäst genom att markera det genom lättare kläder?

Beror på vad man menar med att uttrycka sin sexualitet. Uppenbarligen attraherar det män men inte på ett direkt positivt sett. Om kvinnans sexualitet innebär att attrahera vetiiga män för barnaskapande är lättkläddhet en ganska dålig norm.

Men vad menar du?
Citera
2016-06-25, 14:17
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ska jag välja universitetsmiljö utan för Europa så väljer jag nog Nya Zeeland framför den totalitära miljön i Iran, som jag ej anser vara så rumsren som du fantiserar om hemma i ditt pojkrum.

Men du får ha dina fantasier, och tänka-i-boxen med dina idoler, var god.

... det stör inte mig, men det stör den bildade elit som kommer att fortsätta researcha om alla falska rapporter som Iran lämnat in till världssamfundet genom åren.

Är du också bara 15? Här på flb är åldersgränsen faktiskt 18 år. Å andra sidan det utkrävs inga leg.

Tur för dig.
Vem bryr sig! Du vill ju inte fatta att du har fel eftersom du skiter i att se saker från andra synvinklar. Jag har oxå sett många "eva khahar" i Iran o aldrig sett nån pippas för att va det. Välj USA du får bidrag oxå för din antiiranska agenda. Finns judar där som betalar fett bra för sånt du gör på FB gratis.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Vad innebär "normen" ? Det är irrelevant om detta du snackar om. Ingen förnekar det samtliga du tog upp. Som jag nämnde de flesta kvinnor ser inte det som religion utan andra saker. Jag har inte nämnt det har med religion att göra, förutom männen säger det står i koranen blah blah...
Ja ! jag vet men fortfarande det är okey, så länge det är inte under tvång. Vilket fortfarande de kvinnor hänvisade, det vi inlede vår diskussion med.Jag frågade efter bevis om andra saker.

Nej det borde du veta, det är vanlig slöja eller shayla! Den täcker inte håret.

Ja det finns normer, vilket jag har varit inne på. Det är de normer som de ville resa sig ifrån. Vilket de brudarna nämner också. De vill klä sig som de vill själva.. och känner för. Varför kan man inte klä sig annorlunda i Teheran?? Det är det jag är inne på, som de kvinnorna hänvisar till också. Som du sade inte stämmer...

Nej min fru tar inte av sin hijab utanför byn. Hon har aldrig hijab förutom i moskén. Ja det är av respekt. Men hade hon kunnat, så hade hon viljat vara utan den i moskén också.
Du fattar ju inte! Det inte normerna de reser ifrån. Hon reser inte för att det e slöja där o inte här! Fattar du inte att det e andra saker. Hon tror det e en grej o leva här bara inte mer. Du hade oxå gjort samma sak om man hela riden spikade i huvudet på dig att det finns ett bättre ställe.

Citat:

Exakt, kolla varför vill man pippa österlänningar? Har alla blivit kära helt plötsligt?
Det e bara kolla på alla sexlekar o dom klär sig som sadister, hijab o sånt.
Brudarna i Iran klär sig så olika o dom e diskretare. De gillar det bara inte vet jag.
Citera
2016-06-25, 14:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
men nu fokuserar jag för min del på koranens särbehandlings-principer ... som jag mycket väl kan förstå kan göra kvinnor antagonistiska till islam.

Citat:
lovar att du måste va nån som tror att din tolkning e mussarnas tolkning oxå.

Så koranen har INTE särbehandlings-principer (om t.ex. kvinnor). Är det det du säger?
Citera
2016-06-25, 14:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Vid universitet i Tehran möts olika perspektiven och temat är 'fritt tänkande'.

Kan man där öppet kritisera koranens "absoluta metafysik"?
Citera
2016-06-25, 14:44
Medlem
Sasanians avatar
Citat:
Tror du det är något nytt i Iran? Görs hela tiden.
Citera
2016-06-25, 14:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sasanian
Tror du det är något nytt i Iran? Görs hela tiden.

Jag minns ett fall, där en matematik-professor i Iran kom i blåsväder p.g.a. en föreläsning om sannolikhets-beräkning.
Citera
2016-06-25, 15:06
Medlem
Sasanians avatar
Citat:
Jag minns ett fall, där en matematik-professor i Iran kom i blåsväder p.g.a. en föreläsning om sannolikhets-beräkning.
Funkar inte! Iranska matematiker är kända över hela världen. ~50% av NASAS rymdprojekt styrs av iranier som erhållit examen från liknande universitet.Irans Sharif studenter slår KTH med lillfingret.
Citera
2016-06-25, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sasanian
Funkar inte! Iranska matematiker är kända över hela världen. ~50% av NASAS rymdprojekt styrs av iranier som erhållit examen från liknande universitet.Irans Sharif studenter slår KTH med lillfingret.

Så det ÄR alltså möjligt att utan risk för repressalier ifrågasätta koranens absoluta metafysik i Iran.

Iövrigt ser jag detta fokus på Iran som mindre relevant jämförd med att gå direkt till koranen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in