Citat:
Ursprungligen postat av
Bahram
Ok fattar, kolla, hijab är en norm i vissa länder. Sen har man gjort sexigare versioner av samma norm. Kvinnor "gillar" inte hijaben i sig, de bryr sig inte om det religiösa. Den används som en bra ursäkt att slippa fixa sig hela tiden. Fattar du? IR5 har rätt, hijab e praktisk sak för många kvinnor.
Vad innebär "normen" ? Det är irrelevant om detta du snackar om. Ingen förnekar det samtliga du tog upp. Som jag nämnde de flesta kvinnor ser inte det som religion utan andra saker. Jag har inte nämnt det har med religion att göra, förutom männen säger det står i koranen blah blah...
Citat:
Alla e så inne på det här med religion men i själva verket finns det mycket mer än bara religion.
Sen har religiösa kvinnor en annan typ av hijab. Men seröst ni fattar inte att hijab oxå täcker mycket av felen.
Ja ! jag vet men fortfarande det är okey, så länge det är inte under tvång. Vilket fortfarande de kvinnor hänvisade, det vi inlede vår diskussion med.Jag frågade efter bevis om andra saker.
Nej det borde du veta, det är vanlig slöja eller shayla! Den täcker inte håret.
Citat:
Fattar du, hijab o sexiga kläder e inte samma sak. Sen finns det självklart normer. Typ du sa att din fru tar av sig slöjan utanför byn. Sant, det e för att hon respekterar normerna. Det e samma sak i Iran, du kan inte klä dig likadant om du e typ i religiösare städer än Tehran. Fattar du?
Sverige e typ likadant överallt o när man jämför så då blir det fel.
Ja det finns normer, vilket jag har varit inne på. Det är de normer som de ville resa sig ifrån. Vilket de brudarna nämner också. De vill klä sig som de vill själva.. och känner för. Varför kan man inte klä sig annorlunda i Teheran??

Det är det jag är inne på, som de kvinnorna hänvisar till också. Som du sade inte stämmer...
Nej min fru tar inte av sin hijab utanför byn. Hon har aldrig hijab förutom i moskén.

Ja det är av respekt. Men hade hon kunnat, så hade hon viljat vara utan den i moskén också.