2016-06-18, 09:36
Medlem
Unizeros avatar
OMXS30 har sjunkit från 1710 till 1298 på lite mer än ett år. (2013-års nivåer)

Man kan se det som ras eller rea.
Är man investerad för livet så spelar dessa dippar ingen roll. Dom rika blir alltid rikare oavsett konjunktur medan dom fattiga/olyckliga köper på toppen och säljer när botten är nådd.
Citera
2016-06-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Svenska Handelsbanken har ju sjunkit som en sten.
Amerikanska Hedgefonder blankar friskt i den aktien för tillfället (förstasidan på Di.se just nu)

Kanske kan vara en bra idé att köpa Svenska Handelsbanken om man inte tror på en Brexit då?
Citera
2016-06-20, 14:50
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist
Kanske kan vara en bra idé att köpa Svenska Handelsbanken om man inte tror på en Brexit då?

Ja, de påstår ju det. Inte speciellt insatt i SHB annars så vet inte så mycket men värt lite efterforskning på.
Citera
2016-06-20, 16:20
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volkspolizist
Så här första börsdagen sedan din kommentar är dom upp 7,3% så tydligen är svaret ja
Citera
2016-06-24, 07:23
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
*Brexit däremot är ett reellt hot.

Som jag skrev för över en månad sedan, inte alla som ville lyssna. Så klart opinionsundersökningar visade fel till Brexits nackdel, vem vill vara ärlig med att vilja rösta för katastrof? Fyfan vilken svart dag som väntar, även om min direkta exponering mot Storbritannien är minimal kommer detta att slå mot alla. Det positiva dock är att USD/SEK är upp 6-7 %, det skyddar mig lite från den nedgång som idag komma skall.
Citera
2016-06-24, 07:39
Medlem
Bör man ta ut alla sina pengar?
Citera
2016-06-24, 07:40
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Som jag skrev för över en månad sedan, inte alla som ville lyssna. Så klart opinionsundersökningar visade fel till Brexits nackdel, vem vill vara ärlig med att vilja rösta för katastrof? Fyfan vilken svart dag som väntar, även om min direkta exponering mot Storbritannien är minimal kommer detta att slå mot alla. Det positiva dock är att USD/SEK är upp 6-7 %, det skyddar mig lite från den nedgång som idag komma skall.

Sitter du på IG och handlar i valutor eller hur har du investerat i det?

Vi med bolag som egentligen inte berörs av brexit-frågan, vad kan vi förvänta oss på kort sikt? Är det hög tid att gå ur och ta en förlust eller ska man bara vänta ur det? Är mitt andra år på börsen så står rätt handfallen.
Citera
2016-06-24, 07:47
Medlem
hieroboams avatar
Är en nybörjare med aktier men borde man inte köpa bear på OMX ganska all in nu på måndag? Känns ganska troligt att det kommer gå ner... Kanske också sälja alla företagspapper och investera i guld och silver?
Citera
2016-06-24, 07:50
Medlem
Hoppas ni förstår att kronan också kommer krascha
Citera
2016-06-24, 07:55
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImpAuster
Sitter du på IG och handlar i valutor eller hur har du investerat i det?

Vi med bolag som egentligen inte berörs av brexit-frågan, vad kan vi förvänta oss på kort sikt? Är det hög tid att gå ur och ta en förlust eller ska man bara vänta ur det? Är mitt andra år på börsen så står rätt handfallen.

Nej usch nej, inget IG eller annat kortsiktigt trams. Marknaden ogillar starkt turbulens och osäkerhet, och hela marknaden är en och samma. En aktör som gör stora förluster på Brexit kan tvingas täcka upp dessa genom att sälja på annat håll och så sprids svallvågen i en nedåtgående spiral. Jag har själv senaste veckorna viktat ner bolag som har stor omsättning i UK eller är baserade där eller har annan signifikant koppling. Hur jag ska göra nu, med återstående delen av de innehaven och med mina andra innehav vet jag inte. Min magkänsla och mitt intellekt säger helt olika saker. Magkänslan säger sälj! Sälj eftersom det här är så stort att det finns risk för enorma konsekvenser som inte är förutsägbara. Mitt intellekt säger behåll, kanske till och med köp! Det är inte jordens undergång och nyhetens behag (eller obehag) gör att detta slår hårdare än det egentligen är. Mycket affekthandel idag, och många som måste täcka förluster. Den enes död, den andres bröd.

Jag måste läsa på innan USA börserna öppna, jag vet inte än hur jag ska göra.
Citera
2016-06-24, 08:10
Medlem
ImpAusters avatar
Citat:
Nej usch nej, inget IG eller annat kortsiktigt trams. Marknaden ogillar starkt turbulens och osäkerhet, och hela marknaden är en och samma. En aktör som gör stora förluster på Brexit kan tvingas täcka upp dessa genom att sälja på annat håll och så sprids svallvågen i en nedåtgående spiral. Jag har själv senaste veckorna viktat ner bolag som har stor omsättning i UK eller är baserade där eller har annan signifikant koppling. Hur jag ska göra nu, med återstående delen av de innehaven och med mina andra innehav vet jag inte. Min magkänsla och mitt intellekt säger helt olika saker. Magkänslan säger sälj! Sälj eftersom det här är så stort att det finns risk för enorma konsekvenser som inte är förutsägbara. Mitt intellekt säger behåll, kanske till och med köp! Det är inte jordens undergång och nyhetens behag (eller obehag) gör att detta slår hårdare än det egentligen är. Mycket affekthandel idag, och många som måste täcka förluster. Den enes död, den andres bröd.

Jag måste läsa på innan USA börserna öppna, jag vet inte än hur jag ska göra.

Ja alltså, det är väl i dessa tider folk tjänar sina riktiga pengar. Jag tror med på att man ska köpa, men kanske inte det första man gör på måndag. Tänker att allt kan fortsätta ner ett bra tag. Eller? Det är väl ett rimligt antagande.

Jag viktade ner portföljen med, bort från bolag som är beroende av britternas fortsatta medlemskap i EU, men jag tror det blir rätt mycket ringar på vattnet för bolag som inte egentligen berörs där heller.
Vetefan om man ska försöka sälja på måndag och ta en förlust om 3-8% i de bolagen man har och sen helt enkelt vänta ut det tills det vänder. Å andra sidan känns det dumt att paniksälja eftersom det kommer repa sig. Fan, jag som inte ens har bra nerver. Slutade ju t.o.m spela fotboll p.g.a hatar att tävla. Aktier är en helt värdelös hobby för mig.

Nä. Sälja kommer jag nog inte göra. Jävligt sne över att man inte har likvider att pumpa in i brittiska aktier dock. Hade velat korta OMX tills på måndag.
Senast redigerad av ImpAuster 2016-06-24 kl. 08:36.
Citera
2016-06-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Bör man ta ut alla sina pengar?
Nej, du bör köpa för allt vad tygen håller. Nu är det REA REA REA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in