2016-05-03, 18:32
Medlem
svampdamps avatar
Vad är det som orsakar att börsen går så pass dåligt som den gör och gjort ett tag. Tycker det verkar som det går dåligt även på en global skala, svårt att hitta marknader som ser solsken för tillfället. Finns det någon som gjort en hyffsat färsk analys som man kan få läsa?
Senast redigerad av svampdamp 2016-05-03 kl. 18:34.
Citera
2016-05-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad är det som orsakar att börsen går så pass dåligt som den gör och gjort ett tag. Tycker det verkar som det går dåligt även på en global skala, svårt att hitta marknader som ser solsken för tillfället. Finns det någon som gjort en hyffsat färsk analys som man kan få läsa?

Vi har haft en ganska kraftig uppgång sedan mitten av februari och det är väl klart att det går ner efter det? Kombinera det med lite sämre än förväntade kvarttalsrapporter och du får en liten nergång. Det är väl inga problem, det är ju bara att gå kort.
Citera
2016-05-03, 19:11
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Vi har haft en ganska kraftig uppgång sedan mitten av februari och det är väl klart att det går ner efter det? Kombinera det med lite sämre än förväntade kvarttalsrapporter och du får en liten nergång. Det är väl inga problem, det är ju bara att gå kort.

Jag är inte orolig utan försöker vara långsiktig och sitter still i kanoten. Men jag är mer ute efter att lära mig förstå hur allt hänger ihop. Därför efterfrågade jag någon färsk analys av marknaden som jag kan studera.
Citera
2016-05-03, 20:31
Medlem
Citat:

Nu har jag inte levt så länge men under den korta tid jag levt har det nog aldrig sett så här mörkt ut för världen.

* Eventuell Brexit
* Minusräntor som "tvingar" folk till konsumtion trots att man istället borde spara
* Risk för bostadskrasch i Sverige
* Skyhöga skulder, både privat och på statsnivå
*Islamska Staten
*Flyktingströmmen håller på att få hela Europa på fall
* Lokalt i Sverige har vi den mest inkompetenta regering vi någonsin haft, tillsammans med massiva flyktingströmmar och negativa räntor
* Global uppvärmning och miljöproblematik
*Putin
*Donald Trump

O.s.v.

Var och en av ovanstående punkter kan i sig själv vara illa och nu har vi flera av dem.
Citera
2016-05-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nu har jag inte levt så länge men under den korta tid jag levt har det nog aldrig sett så här mörkt ut för världen.

* Eventuell Brexit
* Minusräntor som "tvingar" folk till konsumtion trots att man istället borde spara
*Islamska Staten
* Lokalt i Sverige har vi den mest inkompetenta regering vi någonsin haft, tillsammans med massiva flyktingströmmar och negativa räntor
*Putin
*Donald Trump

O.s.v.

Var och en av ovanstående punkter kan i sig själv vara illa och nu har vi flera av dem.

Din analys täckte det mesta.

Jag tror också att vi har en potentiell inflationsrisk framför oss, hittills har alla nytryckta pengar gått in i börsen och bostäder, när pengarna når ut övriga ekonomin så blir det Zimbabwe 2.0.

Jag tror att vi har ett par ganska jobbiga år framför oss, personligen ligger jag kort på OMX30.
Senast redigerad av Perfecthairline 2016-05-03 kl. 21:16.
Citera
2016-05-03, 21:19
Bannlyst
https://pbs.twimg.com/media/ChjTdRVWEAA9gT9.jpg:large
USA student skuldtillväxt, finalgränsen
Citera
2016-05-03, 21:51
Bannlyst
Citat:

* Eventuell Brexit
*Islamska Staten
*Putin
*Donald Trump
* _Baste_

O.s.v.

Donald Trump?

Ja staten har sagt att man ska lita på politiker, dom vill alla det bästa, dom ljuger inte och har erfarenhet för alla hinder!

Ps. Du glömde lägga till såna som du på din listan. så jag gör det åt dig.
Citera
2016-05-03, 23:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Finns många faktorer man kan tänka sig till varför det rört sig nedåt senaste två veckorna, till exempel:
- Oljepriset har sjunkit
- Dollarna har sjunkit
- Lite halvrisig statistik från Kina
- Ljumma rapporter
- Många börser har stigit en del senaste tiden.

Vad gäller analyser så finns de ju lite varstans, läser själv makroanalyser i DI, Affärsvärlden, Aktiespararen och på olika bloggar. Ett bloggtips för makro är kortsikt.com, lätt min favorit.
Citera
2016-05-03, 23:05
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:

* Eventuell Brexit
*Islamska Staten
*Putin
*Donald Trump

O.s.v.

Inte för att jag är sugen på någon diskussion men jag måste balansera din negativa confirmation bias:
*Borde spara? Enligt vem/vilka borde svensken spara? Minusräntan kom till för att inflationen är låg, något som inte gynnar samhällsekonomin. Som sparare är jag inget annat är glad att folk förmås att konsumera mer, så att vinsterna ökar, och aktiekursen går upp (och bolagen kan anställa fler...)
*Risk för bostadskrasch är överskattat. Vi har en de facto brist på bostäder, det är dessutom en nödvändig vara, inte som tulpaner eller Framfab. Dessutom lägger svenskar mindre av sin disponibla inkomst på bostaden (avgifter/hyra) än jämförbara västländer.
*Islamiska staten är på tillbakagång, Mosul faller senare i år alternativt nästa år, och då har IS helt förlorat sitt grepp om Irak.
*Privata skulder ja, offentliga skulder nej. Staten kanske lånar nu, men nästa år beräknas staten nå balans. Högst tillväxt i västvärlden i år, och fortfarande väldigt högt nästa år. Moodys och Fitch har nyligen bekräftat högsta rating för Sverige.
*Antalet flyktingar som kom till Europa förra året var 1 miljon, motsvarande 0,2 % av Europas befolkning. Knappast något som får Europa på fall, trots katastrofrubrikerna.
*Svårt att veta vad som avses med kompetens, med snackar vi ekonomisk duglighet har ännu ingen regering, i mina ögon, varit sämre än Carl Bildts i början av 90-talet. Total katastrof.
*Putin är inte farligare eller värre nu än han var för 5 eller 10 år sedan. Utgör knappast något hot mot Sverige.
*Sannolikheten att Trump väljs är minimal.

*Brexit däremot är ett reellt hot.
Citera
2016-05-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Inte för att jag är sugen på någon diskussion men jag måste balansera din negativa confirmation bias:
*Borde spara? Enligt vem/vilka borde svensken spara? Minusräntan kom till för att inflationen är låg, något som inte gynnar samhällsekonomin. Som sparare är jag inget annat är glad att folk förmås att konsumera mer, så att vinsterna ökar, och aktiekursen går upp (och bolagen kan anställa fler...)
*Risk för bostadskrasch är överskattat. Vi har en de facto brist på bostäder, det är dessutom en nödvändig vara, inte som tulpaner eller Framfab. Dessutom lägger svenskar mindre av sin disponibla inkomst på bostaden (avgifter/hyra) än jämförbara västländer.
*Islamiska staten är på tillbakagång, Mosul faller senare i år alternativt nästa år, och då har IS helt förlorat sitt grepp om Irak.
*Privata skulder ja, offentliga skulder nej. Staten kanske lånar nu, men nästa år beräknas staten nå balans. Högst tillväxt i västvärlden i år, och fortfarande väldigt högt nästa år. Moodys och Fitch har nyligen bekräftat högsta rating för Sverige.
*Antalet flyktingar som kom till Europa förra året var 1 miljon, motsvarande 0,2 % av Europas befolkning. Knappast något som får Europa på fall, trots katastrofrubrikerna.
*Svårt att veta vad som avses med kompetens, med snackar vi ekonomisk duglighet har ännu ingen regering, i mina ögon, varit sämre än Carl Bildts i början av 90-talet. Total katastrof.
*Putin är inte farligare eller värre nu än han var för 5 eller 10 år sedan. Utgör knappast något hot mot Sverige.
*Sannolikheten att Trump väljs är minimal.

*Brexit däremot är ett reellt hot.

Intressant hur man kan ha olika syn.

Brexit tror jag är tvärlugnt, resultatet kommer lätt bli att de stannar kvar.

Däremot är jag mer tveksam till centralbankernas minusränta och hur hållbart det är. För varje gång de sänker så blir de svårare och svårare för dem att stimulera om ekonomin viker neråt kraftigt och de kan sluta i århundradets krasch.

Ekonomi ner. Stimulanser slut. Läskig tanke......
Citera
2016-05-04, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mariestadss
Donald Trump?

Ja staten har sagt att man ska lita på politiker, dom vill alla det bästa, dom ljuger inte och har erfarenhet för alla hinder!

Ps. Du glömde lägga till såna som du på din listan. så jag gör det åt dig.

Jag förstår ingenting av ditt inlägg. Utveckla gärna.
Citera
2016-05-04, 16:28
Medlem
Citat:
Jag är inte orolig utan försöker vara långsiktig och sitter still i kanoten. Men jag är mer ute efter att lära mig förstå hur allt hänger ihop. Därför efterfrågade jag någon färsk analys av marknaden som jag kan studera.

Jaha, ja då kan jag inte hjälpa dig. Bryr mig inte så mycket om makroekonomiska grejer utan jag är bara glad om saker och ting rör på sig. Upp eller ner, det är för mig egalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in