Citat:
Ursprungligen postat av
hejLars
Ja det låter inte som en dum idé, då kommer följdfrågan vad ska man exponera sig i? Kikat lite på barrick gold. Även uran har jag kikat lite på, fick nys om detta från sparpodden tror jag det var.
Uran kan jag inte uttala mig om, har aldrig titta närmare ur investeringsyfte på det.
När det kommer till guld handlar allt om hur paranoid man är, de som är riktigt hardcore nöjer sig ju bara med att köpa fysiskt guld och låsa in i källaren. Detta är ju dock extremt ineffektivt då man betalar en enorm spread i fysiska guldaffärer.
Jag är inte lika paranoid och tror inte att världen kommer totalkollapsa så jag är nöjd med att köpa lite guldcertifikat hos min nätmäklare, utan/liten hävstång.
En annan klassiker är ju så klart att köpa guldgruvor, finns många bolag speciellt utomlands, men då tar men ju en valutarisk. Den valutarisken kan man kanske vilja ta, speciellt om man är rädd för att små valutor som SEK tar stryk i oroliga tider, det hände ju inte så värst förra gången men denna gången verkar det som om vår kreditexpansion kommer få ett abrupt slut och Sverige kan bli hårdare påverkat än vid förra sättningen 2007-2009 då hade ju en amerikansk guldgruva suttit fint både guld och USD, finns säkert någon ETF som man kan köpa så att man inte riskerar att köpa en dålig gruva utan köper ett helt gäng i taget.