2016-06-21, 19:26
Medlem
Undrar över detta. Jag växte upp i Sverige med tron att korv är äckligt och att korv ska vara som den är i Sverige. Senare i livet, efter att jag rest lite i världen, insåg jag dock att jag älskar korv och att svensk korv är skräp.

Okej, så falukorv är gott och visst går det att hitta en och annan korv till och från. Men till största delen så är det ju faktiskt så att hyllorna är fyllda av Scan's eller Lithells korvar, som är asäckliga (okej det finns undantag som t.ex. wienerkorv etc.). Men vill man ha chorizo eller bratwurst, eller vilken vilken korv som helst, ja då går man bet. Scans bratwurst smakar inte bratwurst över huvud taget, den smakar pyttepyttelite kummin och sen mestadels konserveringsämnen och fläsk... äckligt som fan. Samma gäller chorizon, smakar bara paprika och konserveringsmedel.

Det värsta i allt detta är att många jag stöter på i vårt avlånga land tycks vara under uppfattningen att det är ÄCKLIGT med RÅ korv, med andra ord är jag inte ensam i att ha vuxit upp med en totalt falsk världsbild som jag sedan tvingats ta mig igenom. Det får mig att känna mig som en riktig jävla lantis. Så det jag undrar är hur den allmänna uppfattningen är, Scan är ju väldigt populära runtom i landet så folk tycker uppenbarligen om deras korv! Gör ni också det?
Citera
2016-06-21, 19:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Undrar över detta. Jag växte upp i Sverige med tron att korv är äckligt och att korv ska vara som den är i Sverige. Senare i livet, efter att jag rest lite i världen, insåg jag dock att jag älskar korv och att svensk korv är skräp.

Okej, så falukorv är gott och visst går det att hitta en och annan korv till och från. Men till största delen så är det ju faktiskt så att hyllorna är fyllda av Scan's eller Lithells korvar, som är asäckliga (okej det finns undantag som t.ex. wienerkorv etc.). Men vill man ha chorizo eller bratwurst, eller vilken vilken korv som helst, ja då går man bet. Scans bratwurst smakar inte bratwurst över huvud taget, den smakar pyttepyttelite kummin och sen mestadels konserveringsämnen och fläsk... äckligt som fan. Samma gäller chorizon, smakar bara paprika och konserveringsmedel.

Det värsta i allt detta är att många jag stöter på i vårt avlånga land tycks vara under uppfattningen att det är ÄCKLIGT med RÅ korv, med andra ord är jag inte ensam i att ha vuxit upp med en totalt falsk världsbild som jag sedan tvingats ta mig igenom. Det får mig att känna mig som en riktig jävla lantis. Så det jag undrar är hur den allmänna uppfattningen är, Scan är ju väldigt populära runtom i landet så folk tycker uppenbarligen om deras korv! Gör ni också det?

Scan är skräp. Scans korvar är mer potatismjöl än kött.. Däremot finns en massa andra korvar i svenska affärer som är helt okej. (ICA och Willys har fler korvhyllor än de vanliga svenska med falu och "hots".) Ta din tid, stressa inte, så ser du de mer intressanta korvarna som du råkar missa normalt...
Citera
2016-06-21, 19:35
Bannlyst
Så du klagar på svensk chorizo och bratwurst medans falukorv passar dig som finsmakare ?
På willys så säljer det choritzo som är typ lufttorkad eller något sånt om du tänker i dom banorna ,sen om du vill ha stark korv så finns något som heter Trinidad.
Vet helt ärligt talat inte helt vad du vill få fram.
Citera
2016-06-21, 19:37
Medlem
Lidl har mycket tyska korvar till bra pris.
Citera
2016-06-21, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale

Du får väl gå till riktiga Saluhallar då om du skall hitta lite goda korvar. Saluhallen i Göteborg tex har en mängd olika goda korvar från olika länder. Är ofta i Saluhallen och handlar delikatesser
Citera
2016-06-21, 19:40
Medlem
Det skulle krävas mycket för att jag skulle äta en korv från Scan. En grillfest där arrangören har dåligt omdöme är t ex en situation som jag skulle kunna acceptera det för den goda stämningens full (Tyvärr är det ofta så, barnkalas och dylikt...)

Nä, du har rätt i att korvkulturen i Sverige är hemskt dålig. Runt omkring där jag bor i landet (Stockholms innerstad) finns det många bra korvställen. Flera i Stockholm vurmar ju för de där Taylor and Jones vilka jag personligen inte är någon större anhängare av. Jag tycker korvarna är ganska tråkiga, och därtill alldeles för feta. För någon vecka sedan provade jag någon korv från någon grossist som heter "Svenska korvfabriken" eller något liknande. De var bra.

Men ja, jag äter sällan korv hemma. Om det sker är det ofta korv jag stoppat själv och senare fryst in alternativt någon korv jag köpt i en saluhall. Men eftersom jag är en stor korvälskare besöker jag återkommande Günters gatukök. Det är klart att om du inte bor i Stockholm så är det inte aktuellt för dig, men om du har vägarna förbi hufvudstaden någon dag rekommenderar jag dig att du tar dig till Karlbergsvägen till detta anrika ställe.
Citera
2016-06-21, 19:41
Medlem
Crashs avatar
Vissa icabutiker gör egen korv, tex flygfyren i norrtelje. Riktigt goda
Citera
2016-06-21, 19:44
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Scan är skräp. Scans korvar är mer potatismjöl än kött.. Däremot finns en massa andra korvar i svenska affärer som är helt okej. (ICA och Willys har fler korvhyllor än de vanliga svenska med falu och "hots".) Ta din tid, stressa inte, så ser du de mer intressanta korvarna som du råkar missa normalt...

jag har åxå upptäckt att Willys har ett brett kovsortiment, och det brukar alltid följa med
ett par godingar hem.
Ica 0 Coop brukar i regel ha ett utbud lokala producenter av chark.
Jag är lyckligt lottad att ha dessa finfina varor i mina lokala butiker.
Siljans chark, ett exempel..http://www.siljanschark.se/default.asp?PageID=535

Man kanske borde tända grillen till mina iskalla Norrlands Guld.
Citera
2016-06-21, 20:10
Medlem
lazydogmics avatar
Korvoman sedan födseln.
Senaste åren har jag mest köpt "Sorunda Korv"
När jag vill retas med mina ungar bjuder jag dem på "Djävulsk Hot"
Citera
2016-06-21, 20:12
Medlem
SkateBlinds avatar
Smaken är som baken. Själv tycker jag ICA har ett gediget sortiment, men det beror väl på butik och var i landet. Här har dem allsköns korvar, ICA, Scan men även mer udda och lokala som internationella märken.

Slaktarkorv till exempel 99% kött med god smak.
Citera
2016-06-21, 20:16
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Smaken är som baken. Själv tycker jag ICA har ett gediget sortiment, men det beror väl på butik och var i landet. Här har dem allsköns korvar, ICA, Scan men även mer udda och lokala som internationella märken.

Slaktarkorv till exempel 99% kött med god smak.

Min flickvän vet att jag brukar vilja stanna och kolla in bla, korvsortementet
när vi är ute och reser. Lite nördigt kanske, men rätt så kul att prova lite nya
saker.
Citera
2016-06-21, 20:20
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Min flickvän vet att jag brukar vilja stanna och kolla in bla, korvsortementet
när vi är ute och reser. Lite nördigt kanske, men rätt så kul att prova lite nya
saker.

Ja men man får lov att nörda ibland. Det får kvinnorna leva med. Men riktigt bra korv får man i Sydamerika, riktigt kött och inte färskorv som här hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in