Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-08-01, 01:51
  #49
Medlem
Testa LIDL.
Citera
2016-08-01, 07:20
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tyskar vad har dom istället för nitrit då?
Då botulism infinner sig för ofta då.
Och det är varför nitrit inte förbjuds, då alternativet orsakar mer skador och död.

Botulism är främst ett problem om man gör fermenterade korvar utan nitrit, andra korvar kan ju förvaras kallt.
Citera
2016-08-01, 07:27
  #51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Botulism är främst ett problem om man gör fermenterade korvar utan nitrit, andra korvar kan ju förvaras kallt.
Botulism är ett problem i alla syrefria miljöer, vilket är vanligt inom detta område.
Det är därför nitrit används såpass ofta.
Citera
2016-08-02, 14:15
  #52
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vill du ha vettiga korvar så är som påpekat Lidl ett bra ställe.
köpte ngn vit korv på lidl .. den luktade illa och hade ett lager av slem när jag öppnade paketet.
Citera
2016-08-11, 18:53
  #53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Tackar även för det tipset! Mjo, alltså det är inte så att jag inte hittar bra korv utan snarare så att jag undrar varför folk i allmänhet accepterar att äta halvfabrikat som skryter om sina höga kötthalter på "70% kött, wao, this is premium" samtidigt som dom avfärdar riktig korv...

Håller inte med men det beror nog på dels var man bor och i vilka "kretsar" man umgås.

Jag upplever att det de senaste åren har varit lite korv-hype och att många har lärt sig att uppskatta bra korv. Det har nästan blivit lite snobbigt att äta god och dyr korv. Och det är många (inkl jag själv) som har varit på korvstopparkurs där man gör sin egen färskkorv.

Och utbudet i vanliga mataffärer har fått sig ett rejält uppsving. Nu har var och varannan affär korvar från t.ex Taylor & Jones eller en snordyr salsiccia från någon gårdsbutik.

Trenden syns även på restauranger, vad sägs om en hundring för en tunnbrödsrulle?
http://ringencentrum.se/teatern/korvkiosk.html
Citera
2020-05-05, 21:48
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag klarar inte av att äta dom vanliga isterbanden, som lammhults, scan eller vad de nu heter.
Det är väl för man är uppväxt med dessa super syrliga och rökta isterbanden ifrån Småland.
Och då när man äter dessa vanliga isterband, så blir man bara besviken då de saknar den smak man vill ha.
Och sitta där och bara ha en hint om isterbandssmak, så blir man rätt frustrerad


Jag tror du blandat ihop dem. Lammhults syrliga Isterband smakar som förr. Det är Lithells Småländska Isterband som har gått ned sig i kvalitet, det finns knappt ett spår av syrlighet i dem.

Men det ska vara deras Syrliga Isterband, inte Kalas-Isterband.
__________________
Senast redigerad av HansKraut 2020-05-05 kl. 21:49. Anledning: Tillägg
Citera
2020-05-07, 12:17
  #55
Medlem
carminaburanas avatar
Jag tycker det är synd att det inte finns mer engelska korvar. Trött på alla jävla grekiska/medelhavskorvar kryddade med paprika och vitlök eller vad Fan det är. Korvhyllorna i Sverige är som chips hyllorna med deras sourvmcream, det är samma smaker med liten variation. Ge mig en go Cumberland sausage!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback