2016-06-19, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Går att försvara sig? Ja med en del flyt på sin sida, absolut. Kom inte och säg att varken Island eller Österrike hade en del flyt som klara oavgjort.

Gjorde inte Sverige nåt bra kval? Vad har du för förväntningar på landslaget? Vi tog dom poäng vi skulle och var redan play-off klara inför sista omgången hemma mot Tyskland, förväntade du dig att vi skulle komma före Tyskland och knipa direktplatsen?

100% desperat? Tyckte det såg hyfsat etablerat ut efter att Zlatan gjorde två snabba mål och vi föll på individuella misstag + att Ronaldo inte direkt var kattskit i play-offen. Men visst Hamrén måste ju få skit på ett eller annat sätt.

Har du redan påpekat.

Så det stämmer helt att vi fick tuffa lottningar men eftersom att vi klarat av det förut borde vi gjort det igen? Nyanserat minst sagt..

Det är väl meningslöst att diskutera vidare då vi har helt olika syn på vad "bra" är. Nej jag tycker Sverige spelade skitdåligt mot Portugal.

Men jag kan svara på en av dina frågor, nej jag förväntade inte mig att man skulle slå Tyskland. Men jag förväntade mig att man skulle spela bättre fotboll och kanske också kvalificerat sig genom Play-Off. Vilket man hade kunnat göra om man hade spelat bra mot Portugal, vilket man tyvärr inte gjorde.

Varför skulle Sverige inte lyckas med nåt som man gjort förr? Ska man sträva bakåt då enligt din mening, ska man vara nöjd med att inte gå vidare till mästerskap nu alltså?
Citera
2016-06-19, 20:32
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Varför skulle Sverige inte lyckas med nåt som man gjort förr? Ska man sträva bakåt då enligt din mening, ska man vara nöjd med att inte gå vidare till mästerskap nu alltså?
Tycker bara det är en konstig inställning att "eftersom det gick vägen förut ska det gå vägen nu" då man tar 0 hänsyn till omständigheterna, som att Portugal är/var ett bättre fotbollslag, att Ronaldo var i sitt livs då bästa form, att vi kunnat få exempelvis Grekland och antagligen kvalificerat oss. Att bara komma med ditt argument är inte verkligt, med det sagt säger jag inte att man ska va nöjd med vad man presterar nu men inte heller att vi ska ta oss till semi-final för att, ja vi har ju gjort det förut.
Citera
2016-06-19, 21:13
Avstängd
Hemi57s avatar
Såg rapport och ett inslag om träningspasset idag...
Kan inte förstå hur de står och nickar bollen lite lekfullt till varandra, hoppar runt lite mm mm.
Vore det inte bättre om man fick se dessa underpresterade, öva snabba kontringar, försvarsspel, uppdelat i två lag, för att åtminstone försöka övertyga allmänheten om att man tar itu med deras brister..??
Patetiskt alltihop...
Citera
2016-06-19, 22:26
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Såg rapport och ett inslag om träningspasset idag...
Kan inte förstå hur de står och nickar bollen lite lekfullt till varandra, hoppar runt lite mm mm.
Vore det inte bättre om man fick se dessa underpresterade, öva snabba kontringar, försvarsspel, uppdelat i två lag, för att åtminstone försöka övertyga allmänheten om att man tar itu med deras brister..??
Patetiskt alltihop...
Tränar man inte sådant på stängda träningar? Handlar ju en del om belastnings nivån att de kör fotbollstennis men Hamrén är ju ingen känd taktiker så att inte spelarna drillas mer i taktiska övningar är ju ingen överraskning.
Citera
2016-06-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Sålänge man har en ledningen bestående av okunnigt och handlingsförlamat folk så kommer det vara svårt för svensk fotboll att utvecklas. Det är ju dessa personer som bestämmer vem som ska träna laget.

This.

Nån borde gräva mer i detta. Minns att DN (tror jag) möjligen började i den riktningen (men det var ett tag sen nu), gissningsvis fick de inget gensvar (...ingen whistleblower uppenbarade sig?). Kanske locka ut Jonas Thern som verkar kommit på kant med förbundet?

Hamréns låga kvalitet och alldeles för långa sejour som förbundskapten är en sak, men det finns fler mått än landslaget för att utvärdera svensk fotboll. Exempelvis startspelare eller tongivande spelare i lag som tar sig förbi gruppspelet i CL. Eller som huserar i topp-5-lag i de största ligorna.

Ta svensk hockey som jämförelse (på rätt sätt givetvis, helt olika footprint i världen). Men, tror att det är all-time high med knappt 90 ordinarie NHL-spelare (i genomsnitt tre per lag), varav fyra är kaptener och ytterligare fem har A på tröjan.
Citera
2016-06-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minarstorreandin
Min poäng var inte en jämförelse mellan hockey och fotboll per se. Det finns säkert pajkastningstrådar om det på flashback för den intresserade. Poängen var att svensk hockey, i sin konkurrensomgivning, har en bredd i den absoluta toppen som vi inte sett någonsin historiskt.

Svensk fotboll däremot verkar ha exakt motsatt situation, i sin konkurrensomgivning. Huruvida den konkurrensomgivningen hårdnat så mycket över de senaste 15-20 åren att det rättfärdigar vårt usla landslag och de få startspelarna i CL-fähiga lag kan jag inte bedöma fullt ut, men min hypotes är att det inte på långa vägar är en tillräcklig förklaring. Jag tror inte slumpen heller räcker.

Jag har sett otaliga gånger inom näringslivet vilket förfall som organisationer kan hamna i när man har osynliga betonghäckar som styr och svajiga ledare som utför det operativa ledningsarbetet. Därför vore det spännande med lite gräv in i SFF.

Det finns säkert mängder med saker som kan göras bättre, men jag tycker nog att du angriper detta på fel sätt.

Det är 32 lag som spelar CL fotboll, om man räknar med att lagen har en spelartrupp på 30 man(räknar högt, lite marginaler), så är det 960 spelare som deltar, varav Sverige kanske har 4-5 gubbar som spelar i dessa lag, en vanlig säsong(dvs inget svenskt lag i turneringen). Wernbloom, Durmaz, Lindelöw-Nilsson, Zlatan och Wendt i år. Skulle tippa på att vi står oss hyfsat starkt i den konkurrensen sett till vår befolkningsmängd och kvalitén på den inhemska ligan.

Majoriteten av spelarna som deltar i turneringen är sourcade från de 5 största fotbollsnationerna i Europa. Mindre nationer är inte speciellt välreppade i CL, Danmark hade väl 2 spelare i årets turnering till exempel, inte ens Belgien kommer upp i några större antal(om man bortser från t ex Gent).

Man kan kanske begära att fler spelare är etablerade startspelare i de 5 största ligorna dock.
Citera
2016-06-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det finns säkert mängder med saker som kan göras bättre, men jag tycker nog att du angriper detta på fel sätt.

Det är 32 lag som spelar CL fotboll, om man räknar med att lagen har en spelartrupp på 30 man(räknar högt, lite marginaler), så är det 960 spelare som deltar, varav Sverige kanske har 4-5 gubbar som spelar i dessa lag, en vanlig säsong(dvs inget svenskt lag i turneringen). Wernbloom, Durmaz, Lindelöw-Nilsson, Zlatan och Wendt i år. Skulle tippa på att vi står oss hyfsat starkt i den konkurrensen sett till vår befolkningsmängd och kvalitén på den inhemska ligan.

Majoriteten av spelarna som deltar i turneringen är sourcade från de 5 största fotbollsnationerna i Europa. Mindre nationer är inte speciellt välreppade i CL, Danmark hade väl 2 spelare i årets turnering till exempel, inte ens Belgien kommer upp i några större antal(om man bortser från t ex Gent).

Man kan kanske begära att fler spelare är etablerade startspelare i de 5 största ligorna dock.

Ligger nog något i det.

Isåfall har vi egentligen inget lösbart problem, bara stora talens lag och vanligt cykliskt skeende där slumpen avgör vid varje tidpunkt huruvida det är tex Sverige, Tjeckien och Schweiz som har en "peak" avseende landslagskvalitet eller om det är Slovakien, Belgien eller Slovenien.

Och där nuläget kan sammanfattas som ett "bottenläge" i ett sådant cykliskt skeende, i viss mån maskerat (iallafall förväntansmässigt...) av att vi har en topp-5 världsspelare individuellt.

Ska bli mkt intressant att se USA om 10-15 år på herrsidan. Kommer sitta uppe inatt för att se deras semi mot Argentina i CA.

Tror dock fortfarande att förbundet behöver spränggranatas.
Citera
2016-06-21, 15:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimKuk-Jing
Hade ryska ligans bästa defensiva mittfältare fått spela istället för en medelmåtta från Allsvenskan hade Italien aldrig lagt mål.

Här har vi hur Hamréns katastrofala laguttagningar gör att Sverige förlorar, svart på vitt:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2016/em2016/article23033047.ab

Tyvärr så är ju det Wernblooms strategi allt som oftast. I matchen mot Slovenien suckade jag efter att han dragit på sig tre frisparkar på egen planhalva på fem minuter i början på andra halvlek.

Sverige har fortfarande inte förlorat när man startat med Lewicki/Källström. Spelat 3-3-0.
Senast redigerad av mishima 2016-06-21 kl. 15:16.
Citera
2016-06-21, 15:23
Moderator
easy_dans avatar
OT raderat, diskutera EM i EM-forumet

/Mod
Citera
2016-06-21, 16:07
Medlem
Ibra slutar alltså i landslaget. Källström och Isaksson gör det samma.. wow vilken generationsväxling det kommer bli nu
Citera
2016-06-21, 16:11
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guap
Ibra slutar alltså i landslaget. Källström och Isaksson gör det samma.. wow vilken generationsväxling det kommer bli nu

Samt ny ledarstab. Jag tycker det ska bli spännande och intressant i höst.
Citera
2016-06-21, 16:17
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guap

Äntligen!!!

Gillade Zlatan fram till uppladdningen inför det här mästerskapet men nu är det nog.
Man blir ju nästan gråtfärdig när man ser hur Bale beter sig och sen jämför med Zlatan.

Ska bli underbart att börja bygga nytt när de båda bromsklossarna Zlatan och Hamrén är väck. Lovar att vi kommer lyfta både spelmässigt och på rankingen.

Gissar på att ungefär halva EM-truppen kommer försvinna när Janne tar över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in